Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@03:17:13 GMT

کشت مستقیم پنبه در ۱۲ هکتار از اراضی فسا

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۸۹۳۸

کشت مستقیم پنبه در ۱۲ هکتار از اراضی فسا

انصاری گفت: با استفاده از رقم «ارمغان» پنبه، ۱۲ هکتار از اراضی فسا به روش مستقیم زیر کشت پنبه رفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «ناصر انصاری»، امروز (چهارشنبه 26 شهریور) از کاشت پنبه به روش مستقیم در مزارع فسا خبر داد و به خبرنگاران گفت: با استفاده از رقم «ارمغان» پنبه، 12 هکتار از اراضی فسا به روش مستقیم زیر کشت پنبه رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی فسا ادامه داد: با انجام کشت پنبه به روش مستقیم،  مصرف بذر از 40 به 35 کیلو گرم در هر هکتار در فسا کاهش یافته است و موجب صرفه جویی در مصرف نهاده ها و بهبود عملکرد مزارع می شود.
وی اضافه کرد: از سیستم آبیاری تحت فشار در مزارع پنبه این شهرستان نیز استفاده می شود که صرفه جویی 20 درصدی در مصرف آب دارد.
انصاری با اشاره به روش کاشت مستقیم به عنوان یکی از روش های نوین کشاورزی در دنیا بیان کرد: این روش بدون استفاده از گاوآهن و زیر و رو کردن خاک و حذف عملیات خرد کردن کلوخه ها و تسطیح، بذر کاری و کودکاری در یک مرحله و با استفاده از دستگاه کشت مستقیم در بقایای محصول قبل انجام می شود .
 
وی ادامه داد: افزایش مواد آلی در خاک، توسعه کشت مکانیزه در زراعت پنبه، بهره وری بیشتر از نهاده های کشاورزی انصاری، کاهش هزینه های تولید با توجه به بالا بودن هزینه ها در زراعت پنبه و حفظ رطوبت در خاک از مزایای این روش کشت است.
انصاری با تاکید بر لزوم بهره وری از آب و خاک در کشاورزی گفت: کشت مستقیم در مدیریت بقایای گیاهی، سطح سبز یکنواخت تر و بهینه سازی مصرف سوخت نقش موثری دارد و موجب حفظ منابع می شود.

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: فسا کشت پنبه افزایش بهره وری بهره وری جهاد کشاورزی فارس شیراز روش مستقیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۸۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: آبرسانی به اراضی دهدشت غربی نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است. - اخبار استانها -

آرش مصلح در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در یاسوج، اظهار داشت: 17 سال پیش پروژه آبرسانی به اراضی دیم دهدشت غربی آغاز شد، ولی هنوز تکمیل و به بهره‌برداری نرسیده است، هرچند در دولت سیزدهم سرعت عملیات اجرایی تسریع داده شده است.

وی اعتبار مورد نیاز پروژه را یک‌هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: پروژه ملی تأمین آب اراضی دهدشت غربی از طریق رودخانه مارون با هدف تأمین 49 میلیون متر مکعب آب مورد نیاز 5 هزار و 500 هکتار اراضی دهدشت غربی در محدوده شهر سوق، روستاهای لیربزرگ، لیرکوچک، چنگلوا و بوا در سال 87 کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن در خرداد سال 90 شروع شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این پروژه آب مورد نیاز 3 هزار و 322 هکتار به صورت تحت فشار و 2 هزار و 325 هکتار دیگر را به صورت ثقلی تأمین می‌کند و در صورت افتتاح و بهره‌برداری از آن، شاهد اشتغال 5 هزار نفر هستیم.

به گزارش تسنیم، دهدشت غربی با مساحت هفت هزار هکتار، از نظر زمین کشاورزی غنی و مساعد بوده، اما به علت مرتفع بودن آن نسبت به رودخانه‌های مجاور، با کمبود آب مواجه است و ماهیت تپه ماهوری این دشت نیز سبب بروز مشکل در امر آبیاری آن شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی زراعی چهارباغ
  • رفع تصرف و بازگشت ۱۳ هکتار از اراضی شهرداری نهاوند به بیت‌المال
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌وبلوچستان
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان
  • رفع تداخلات ۲۳ هزار هکتار اراضی ساری
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان و بلوچستان
  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • کشت طلای سفید در سیستان وبلوچستان