Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@11:36:31 GMT

پنج گنج با قدمتی ۵۵۰ ساله در کتابخانه ملی

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۱۹۷۹۶

پنج گنج با قدمتی ۵۵۰ ساله در کتابخانه ملی

یک نسخه خطی نفیس از کتاب خمسه نظامی که تاریخ کتابت به سال ۸۹۲ قمری برمی‌‌‌‌گردد، با کارشناسی کمیته خرید نسخ خطی خریداری و به گنجینه نسخ خطی کتابخانه ملی ایران افزوده شد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، خسمه نظامی یا پنج گنج نظامی عنوان مجموعه پنج منظومه با 28 هزار و 900 بیت ملقب به پنج گنج از نظامی گنجوی است که با همت کمیته خرید نسخ خطی اداره کل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران این نسخه خطی نفیس خریداری شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کتاب دارای چندین مجالس مینیاتور بوده و کتابت این نسخه در افغانستان کنونی انجام شده است.

این نسخه خطی به قلم «مرشح بن قتلغ خواجه بن عبدالله سمرقندی» کتابت شده است و جلد این کتاب خطی 550 ساله با روکش کاغذ سرخ و طرح «ترنج و وسط ترنج» با نقوش اسلیمی همراه است.

صفحه افتتاح این نسخه خطی خمسه نظامی با کتیبه مذهب و رنگین با نقوش اسلیمی به رنگ‌های لاجورد، زر، سرخ، سبز و سفیدآب بوده و سجاف (اطراف جلد) این کتاب خطی از تیماج قهوه‌‌‌‌‌ای است.

علی اوجبی، مدیرکل کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درتوضیح نسخ خطی که خریداری می شود، گفت: اطلاعات اولیه نسخه‌ها پس از خریداری، بلافاصله وارد سامانه سازمان می‌شود تا پژوهشگران مطلع شوند که چه نسخه‌های موجود است و در نهایت نسخه تصویر برداری شده در سایت مربوط برای استفاده مخاطبان بارگذاری می‌شود. همچنین هم اینک بیش از 40 هزار نسخه خطی و بیش از 30 هزار عنوان چاپ سنگی در مخزن کتاب‌های خطی و نادر سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان اسناد سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران نسخه خطی نسخ خطی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۹۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای

به گزارش خبرگزاری مهر، اداره کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به ماده ۹ آئین نامه اجرایی بند پ ماده ۷۲ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵ که اجازه داده است به تشخیص پزشک معالج و پذیرش همه مسئولیت‌ها توسط بیمار و پزشک و در صورتیکه اقلام دارویی خارج از فهرست رسمی دارویی کشور تنها راه درمان یک بیمار باشد دارو به صورت موردی یا تک‌نسخه ای تأمین شود؛ فهرست داروهای تک‌نسخه‌ای مورد نیاز بیماران را اعلام و با توجه به سیاست‌های خود همه شرکت‌های فوریتی و وارد کننده برای تأمین داروهای تک‌نسخه‌ای اردیبهشت ۱۴۰۳ دعوت به همکاری کرد.

بنا براین گزارش؛ لازم به ذکر اینکه تعداد اعلام شده داروهای مذکور شامل، نیاز پیش‌بینی شده برای یک‌سال است و مفاد کامل مورد نظر آن اداره کل در سایت سازمان غذا و دارو به طور قابل مشاهده است.

کد خبر 6097857 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • دو کتاب تازه انتشارات مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • شست‌وشوی عقل به واسطه کتاب انجام می‌شود
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای
  • ۶۶۱ نفر در جشنواره کتابخوانی عشایر اردبیل نام‌نویسی کردند
  • ۵۰۰ جلد کتاب به کتابخانه سیار بهاباد اهدا شد
  • ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد
  • کتابخانه‌ای به گستره صدا
  • کتابخانه ای به گستره صدا