Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

به دنبال از سرگیری تحریم‌های اقتصادی آمریکا در سال ۱۳۹۷، دولت تلاش کرد با مدیریت منابع ارزی خود، راه را بر کاهش هزینه‌ها و انتقال ارزهای باقی مانده به کشور هموار کند. هرچند بخش خصوصی نیز با ایفای تعهدات ارزی موافقت کرده اما به نظر می‌رسد اختلاف نظرهای اجرایی هنوز بر جای خود باقی است.

در کنار مهلت در نظر گرفته شده برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به کشور در پایان تیر ماه امسال که با وجود مخالفت اتاق بازرگانی از سوی بانک مرکزی اجرایی شد، میزان ارزهای بازنگشته به کشور نیز یکی دیگر از محل‌های اختلاف بوده است؛ تا جایی که بانک مرکزی در آمار ابتدایی خود اعلام کرد که حدود ۲۷ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازنگشته و اتاق بازرگانی از همان ابتدا اعلام کرد چنین عددی را قبول ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه که در این اختلاف نظر، کفه ترازو را به سمت اتاق سنگین‌تر می‌کند، صحبت‌های اخیر رییس سازمان توسعه تجارت است. حمید زادبوم گفته که از فروردین ۱۳٩٧ تا پایان ۱۳٩٨ ، بدون احتساب فرآورده‌های نفتی، گاز و بنزین، ۲۱ هزار و ۱۸۴ صادرکننده، صادرات انجام داده اند که حدود ۱۷ میلیارد دلار تعهد ایفا نشده دارند. از سوی بانک مرکزی نیز اعلام شده که از این میزان، حدود ۱۰ هزار صادرکننده کارت بازرگانی نداشته اند که مربوط به دیگر بخش‌ها مانند پیله‌وری و مرزنشینی و ... می‌شود و برآورد می‌شود ۲۵ درصد از کل تعهدات ارزی ایفا نشده به این بخش مربوط باشد. همچنین ۲۲۰۰ صادرکننده کل تعهدات ارزی خود را ایفا کرده اند.

این صحبت به معنای آن است که سازمان توسعه تجارت عدد موجود در آمارهای خود را حدود ۱۰ میلیارد دلار کمتر از بانک مرکزی در نظر گرفته است. در کنار آن از این عدد ۱۷ میلیارد دلاری نیز بخش خصوصی سهم کوچکی را گردن می‌گیرد و معتقد است مابقی ارزها را باید در محل دیگری جست و جو کرد.

مسعود خوانساری – رییس اتاق بازرگانی تهران – در جدیدترین توضیحات خود گفته که بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، ۱۷ میلیارد دلار ارز بازنگشته به کشور وجود دارد. از حدود ۲۱ هزار صادرات انجام شده، ۱۰ هزار صادرات با کارت‌های پیله وری یا سایر شیوه‌هایی که به کارت بازرگانی مربوط نمی‌شود انجام شده است و از ۱۱ هزار کارت بازرگانی، بیش از ۲۰۰۰ صاحب کارت تمام تعهدات ارزی خود را به طور کامل اجرایی کرده‌اند.

وی ادامه داد: به این ترتیب حدود نیمی از صادرات از طریق کارت‌های پیله وری و سایر شیوه‌ها انجام شده و در میان صاحبان کارت‌های بازرگانی نیز رفع تعهد بیش از ۲۰۰۰ صادرکننده قطعی است. به این آمار باید عملکرد شرکت‌های عمومی و شبه دولتی بزرگ مانند برخی پتروشیمی‌ها یا صنایع فولاد را نیز اضافه کنیم که بخشی از ارز بازنگشته نیز به آنها مربوط است. به این ترتیب ما معتقدیم کل سهم بخش خصوصی از ارز بازنگشته حداکثر پنج میلیارد دلار است که بخشی از آن نیز به واردات موقت و محدودیت‌های تحریم بازمی‌گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تحریم اقتصادی بخش خصوصی کرونا اتاق بازرگانی میلیارد دلار تعهدات ارزی بانک مرکزی بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۰۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • صادرات ایران باید از خام فروشی عبور کند
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • تفاهم‌نامه صادرات محصولات قزوین به چین امضا شد
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • بخش‌خصوصی به‌شرط وجود زیرساخت‌ها، تجارت خارجی کشور را توسعه می‌دهد
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟
  • لیلام ۱۶ میلیون دلار در افغانستان
  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت