Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@15:43:39 GMT

جریان پاسخگویی دینی را به سمت الگوهای پاک هدایت کنیم

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۱۴۸۴

جریان پاسخگویی دینی را به سمت الگوهای پاک هدایت کنیم

ایسنا/لرستان عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: در ترسیم الگوهای اجتماعی، نگاه‌های سخت، خسته‌کننده و از بین برنده نشاط را مبنا قرار ندهیم.

آیت‌الله مبلغی امروز ۲۶ شهریورماه، اظهار کرد: زندگی پاک و حلال را به سمت الگوهای ساده و در دسترس سوق بدهیم به‌گونه‌ای که با واقعیت‌های جهان امروز و نوع زندگی در این جهان سازگار باشد و بتوان آن‌ها را در فضاهای کنونی به‌صورت فراگیر پیاده کرد تا در اثر این فراگیری ماهیت و طبیعت الگویی از نظر اجتماعی به خود بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه شبهات و سؤالات در جامعه به دو دسته تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: دسته اول سؤالات و شبهاتی بوده که به زیرساخت‌های فکری، عقیدتی و ایمانی جامعه و مردم معطوف است و دسته دوم سؤالات و شبهاتی است که به وضعیت‌ها و پدیده‌های روبنایی مرتبط است؛ همچون ناهنجاری‌هایی که در مناسبات و در روابط اجتماعی پدید می‌آید.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تأکید بر اینکه هر دو سنخ از سؤالات، نقش و جایگاه اساسی در جامعه دارند، خاطرنشان کرد: میان این دو سنخ رابطه متقابل از حیث تأثیر و تأثر وجود دارد، به‌گونه‌ای که عدم پاسخگویی به یکی از این دو سنخ، موجب تقویت سنخ دیگری یا تقویت بازتاب‌های آن در جامعه می‌شود.

آیت‌الله مبلغی اضافه کرد: سؤالات متوجه به وضعیت‌های روبنایی مثل ناهنجاری‌های رفتاری در خانواده‌ها و در جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه لازم است با بهره‌گیری از دو رویکرد تبیینی و رفتاری به حل و پاسخگویی از دو سنخ اشکالات و سؤالات یاد شده بپردازیم، بیان کرد: معنای این سخن آن است که نباید حل سؤالات و مسئله‌ها را صرفاً از طریق تبیین و تعریف و پاسخگویی علمی دنبال کنیم، بلکه افزون بر آن، ضروری است به تعریف، تنظیم و تقویت شایسته رفتاری در جامعه روی بیاوریم و با تمرکز بر آن، فضای اجتماعی را قدرتمندانه به سمت پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی سوق دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حوزه باید در پاسخگویی به سؤالات، جریان عظیمی از پاسخگویی را به سامان آورد که همزمان و به‌صورت متوازن و متعادل، هر دو نوع از سؤالات (که یکی به زیرساخت‌های فکری و دیگری به مناسبات رفتاری متوجه است) را پاسخ بگوید.

آیت‌الله مبلغی اظهار کرد: در پاسخگویی، شبهات مربوط به دو حوزه تقنینی و تقریبی را نیز منظور کنیم و پس از تعریف جایگاه این نوع سؤالات و شبهات، پاسخگویی به آن‌ها را فعال کنیم.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه نباید موضوع الگوهای رفتاری را کم اهمیت تلقی کند، بلکه باید در جریان پاسخگویی، نیازهای الگویی را مدنظر قرار دهد و به‌صورت اشباع شده، اقناع‌کننده و تأثیرگذار به آن‌ها بپردازد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت علی(ع) واژه حلال را در کنار واژه جمال برای زندگی به کار برده است (یحل ویجمل)، بنابراین، اگر بر حلال بدون زیبایی و جمال تأکید کنیم، در الگوسازی و الگودهی به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن هاشمی، رئیس گروه پشتیبانی مرکز ملی پاسخگویی به شبهات نیز با ارائه گزارشی، گفت: در این مرکز ۴۰۰ کارشناس با ابزارهای تلفن، ایمیل و مکتوب به‌صورت روزانه به بیش از ۱۰ هزار شبهه پاسخ می‌دهند.

 وی ادامه داد: کارشناسان مرکز در شش گروه قرآنی، حدیثی، کلامی، اخلاقی، تاریخی و مشاوره‌ای به‌صورت روزانه به شبهات و سؤالات مختلف پاسخ می‌دهند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حوزه علمیه مجلس خبرگان رهبری آیت الله مبلغی سؤالات و شبهات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسوولان برای رفع دغدغه های کارگران تلاش کنند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله رسول فلاحتی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته رشت با اشاره به اینکه تقوا بهترین توشه برای انسان‌ها در قیامت به شمار می‌رود، اظهار کرد: انسان تقوا داشته باشد، نورانی و آگاه می‌شود و بصیرت پیدا می‌کند، چرا که بهترین توشه برای آخرت تقوا و یقین است.

وی با اشاره به در پیش بودن هفته کار و کارگر و اهمیت آن و نشست مقام معظم رهبری با این قشر زحمتکش افزود: ۱۴ میلیون کارگر در کشور در حال فعالیت هستند که با خانواده‌هایشان حدود نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند لذا شاهد ظرفیت بالای جامعه کارگری هستیم و زندگی مردم با تولیدات کارگران آمیخته شده است.

آیت الله فلاحتی با تاکید بر اینکه مسؤولان بایستی به قشر کارگری توجه ویژه داشته باشند، ادامه داد: عمده مواد غذایی و کالاهای مصرفی ما محصول تلاش کارگران است که توجه ویژه به جایگاه کار و کارگر را می‌طلبد.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۳ تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» تصریح کرد: اگر تولید اتفاق بیفتد، ثروت ایجاد می‌شود و با ثروت رفاه می‌آید و رفاه آسایش و آرامش جامعه، صادرات و اشتغال را به دنبال دارد لذا باید بنابر تاکیداتی که مقام معظم رهبری نیز داشته‌اند مورد توجه جدی قرار گیرد.

آیت الله فلاحتی به در پیش بودن روز شهادت استاد مرتضی مطهری و هفته معلم اضافه کرد: شهید مطهری از عالمان برجسته تاریخ ما و اسلام شناسی بود که به آموزه‌های اسلامی معتقد و زبان شناس بود.

امام جمعه رشت با بیان اینکه افق نگری و دورنگری در آثار علامه شهید مطهری تبلور یافته است، تصریح کرد: شهید مطهری متفکری بود که هنوز اندیشه‌های او می‌تواند پاسخگوی شبهات روز باشد.

آیت الله فلاحتی به تلاش کم نظیر شهید مطهری در پاسخ به شبهات و آثار منتشر شده به جا مانده از ایشان گفت: اگر کسی یک دوره آثار شهید مطهری را مطالعه کند می‌تواند اسلام شناس شود که بتواند پاسخ شبهات دنیای معاصر را دهد.

وی با اشاره به اینکه ما ۱۰۰۰ کیلومتر با کشور مسلمان پاکستان نوار مرزی داریم، ادامه داد: بخاطر بعضی جرایم گروهک‌ها بستر مرزها رو می‌خواستند ملتهب کنند که سفر رئیس جمهور برای رفع این التهابات بود که با تفاهم نامه‌های صورت گرفته انجام شد.

امام جمعه رشت با تاکید بر اینکه در مجامع بین المللی علیه صهیونیست کودک کش غاصب یک وحدت رویه ملی و جهانی تشکیل شده است، اضافه کرد: زوال شکست پذیری رژیم منحوس صهیونیستی در مجامع بین المللی نزدیک شده و به زودی نابود خواهد شد.

نماینده ولی فقیه گیلان با قدردانی از رسانه‌ها بابت پوشش خوب اخبار حملات موشکی ایران به اسرائیل غاصب گفت: ان شاالله به زودی شاهد نابودی اسرائیل در جغرافیای تاریخ اسلام باشیم.

کد خبر 6089022

دیگر خبرها

  • ضرورت مشارکت همه جانبه متولیان عفاف و حجاب در جامعه
  • ۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند
  • لزوم جریان یافتن مردم سالاری دینی در محلات
  • اگر حکومت دینی برپا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟
  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • مسوولان برای رفع دغدغه های کارگران تلاش کنند