Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست بخش خصوصی و دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی برگزار شد که موضوع اصلی در خصوص وضعیت تولید کنندگان ماهیان سردآبی در استان بود.

در این نشست موضوعات مختلفی از سوی تولید کنندگان همچنین مسوولان و متولیان شیلات در استان مطرح شد که در جای خود نیاز به تحلیل و بررسی بیشتر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه موضوعی که مطرح شد و بسیار جای تعجب داشت تعداد مزارع بیمه شده ماهی در استان بود که بنا به گفته مسوولان تنها 2 درصد از مزارع پرورش ماهی بیمه هستند در حالی که استان کهگیلویه و بویراحمد با تولید 17 تا 18 هزار تن ماهی در سال یکی از سه استان اول در تولید ماهی سردآبی کشور محسوب می‌شود.!

بنا به گفته منوچهری از کارشناسان اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر 284 واحد پرورش ماهی در استان پروانه تاسیس داشته که از این تعداد 254 واحد پروانه بهره‌‌برداری دارند.

بنا به گفته این کارشناس میزان تولید ماهی در سال 97 به میزان  17 هزار و 600 تن بوده که سال 98 به دلایلی از جمله کرونا به 16 هزار و 500 تن رسیده است.

وی به آمارهای دیگری اشاره کرد که باز هم جای تامل دارد از جمله این که سرانه مصرف ماهی در استانی که سومین تولید کننده این محصول است 7.2 کیلوگرم و در کشور 12.2 کیلوگرم است و در مصرف نسبت به کشور بسیار پایین هستیم.

منوچهری از راکد بودن 21.3 درصد از مزارع پرورش ماهی در استان خبر داد و این را هم گفت که تنها 5 درصد از واحدهای تولید ماهی بیمه هستند و سایر مشکلات این واحدها مربوط به عدم در اختیار قرار گرفتن سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی در راستای جهش تولید است همچنین سازمان نظام مهندسی کشاورزی اصلا بازدیدی از واحدهای پرورش ماهی ندارند عدم تقسیط وام‌ها و عدم استمهال یکی دیگر از مشکلاتی است که بر سر راه تعامل میان بانک‌ها و مزارع پرورش ماهی استان وجود دارد.

وی از خساراتی که بر اثر بیماری وی.اچ.اس و همچنین کرونا و سیل به بخش تولید ماهی استان وارد شده سخن به میان آورد و گفت: سیل در سال 98 به 164 واحد آسیب رساند و برآورد خسارت 770 میلیون ریال بود همچنین تعداد 173 مزرعه ما از کرونا آسیب دید که هنوز میزان خسارت وارد شده در این بخش معلوم نیست.

تولید کنندگان از دامپزشکی هم گلایه‌مند بودند که هیچ اقدامی برایشان انجام نمی‌دهد و بالا بودن قیمت بچه ماهی و تخم هم از دیگر مشکلاتی بود که به آن اشاره کردند.

کوچک شدن دامنه فعالیت‌ها و خدمات شیلات و تبدیل آن از یک اداره‌کل به یک واحد در سازمان جهاد کشاورزی موضوعی دیگر بود که مطرح شد و همین به دلیل اعتبارات کمتر و نیروهای اندک موجب ارائه خدمات کمتر از سوی شیلات به تولید کنندگان می‌شود.

 

 

در این نشست وقتی صحبت‌های کلی رئیس شیلات استان به پایان رسید و او می‌گفت که سرنوشت بازار ماهی کشور در دست تنها 4 دلال است و از چارت کنونی شیلات گلایه‌مند بود با این سوال استاندار روبرو شد که شما به عنوان رئیس شیلات استان حداقل پیشنهادی برای برون رفت از مشکلات ارائه می‌دادید؟!.

رئیس اتحادیه شیلات استان از وضعیت کنونی به شدت انتقاد کرد و گفت که ما تولید کنندگان ماهی در استان از مشکلاتی که هست خسته شده‌ایم برای مثال نظام مهندسی وقتی می‌خواهد تمدید پروانه کند از هر مزرعه 30 تا 40 میلیون تومان طلب می کند که این یکی از صدها مشکل سر راه تولید کننده است.

انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: بخش خصوصی ماهی یاسوج تولید خبرگزاری فارس تولید کنندگان ماهی در استان تولید ماهی پرورش ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۲۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو

حسین بهرامی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در حاشیه نمایشگاه اکسپو با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار در چهارمحال و بختیاری مستعد کشت و توسعه باغات بادام است، گفت: توسعه باغات بادام، افزایش اشتغال، صادرات و فرآوری بادام را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ در زمینه صادرات کالا و زنجیره ارزش راهبردی تشکیل شده است، افزود: دو محصول بادام و ماهیان سردآبی زنجیره ارزش راهبردی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این نمایشگاه به سرمایه‌گذاران عرضه می‌شود. 

بهرامی با بیان اینکه ۳۰ هزار هکتار باغ بادام در استان وجود دارد، ادامه داد: ارزش این محصول در چهارمحال و بختیاری بیش از ۵۰ همت است که بیش از ۱۰ هزار نفر در استان به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول در این حوزه مشغول به‌کار هستند. 

بیشتر بخوانید

افزایش ۲ هزار تنی صادرات مغز بادام از چهارمحال و بختیاری

وی با بیان اینکه صادرات محصول بادام چهارمحال و بختیاری آشکار است، افزود: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ هزار و ۲۰۰ تن بادام با ارزش حدود ۱۸ میلیون دلار از این استان صادر شد که عمدتا صادرات این محصول، بدون پوست بود. 

بهرامی با بیان اینکه این استان ظرفیت بالایی برای تولید ماهیان سردآبی دارد، بیان کرد: از ۵۰۰ مزرعه فعال شیلات ماهی در سال ۱۴۰۲ در چهارمحال و بختیاری، بیش از ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن تولید انجام شد. 

وی با بیان اینکه ۲۲ کارخانه تولید خوراک آبزیان در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: سالیانه ظرفیت تولید ۳۷۰ هزار تن از این محصول و ۱۵ هزار تن بسته‌بندی ماهی در استان وجود دارد.

بهرامی ادامه داد: ارزش ریالی صادرات ماهی، تخم ماهی قزل‌آلا و خوراک آبزیان از چهارمحال و بختیاری پارسال ۱۹ میلیون دلار بود.

نمایشگاه ایران اکسپو از هشتم تا ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • استفاده از پایاب های کشاورزی در حوزه آبزی پروری
  • کمبود ۶۰ هزار مربی پرورشی در مدارس کشور/ ۱۱ هزار مربی پرورشی جذب می‌کنیم
  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰۱ مدرسه در استان بوشهر
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • عرضه بادام به سرمایه‌گذاران در نمایشگاه اکسپو