Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از نورآباد، احداث سد ده پهلوان به‌عنوان یکی از مطالبات جدی و اساسی مردم مطرح است، اما این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه‌های لرستان با گذشت سال‌ها همچنان بلا تکلیف است.

بسیاری از کارشناسان و مردم منطقه معتقد هستند؛  احداث سد ده پهلوان نقش مهمی در آبی کردن اراضی کشاورزی دارد، از طرفی تامین آب شرب منطقه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نه تنها عملیات اجرایی سد ده پهلوان تاکنون آغاز نشده است، بلکه در بازنگری‌های جدید وزارت نیرو  تخصیص سد تنها شامل تامین آب آشامیدنی است.

گفتنی است؛ محل اجرای سد مخزنی ده پهلوان در۱۰ کیلومتری غرب نورآباد مرکز شهرستان دلفان و بر روی رودخانه بادآور از سرشاخه‌های سیمره است.

 

تغییر در تخصیص آب سد

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به آخرین وضعیت سد ده پهلوان دلفان عنوان می‌کند: مطالعات فاز اول آن انجام شده اما به دلیل بازنگری تخصیص که منابع آب اعلام کرد تخصیص سد تغییر پیدا کرد.

سیاوش زیدعلی می‌گوید: سد ده پهلوان در بازنگری جدید ۲۵ میلیون مترمکعب مجوز دارد که این میزان تخصیص خوبی است و از نیاز نورآباد بیشتر است.

وی بیان می‌کند: در گذشته هدف از ساخت سد تامین آب کشاورزی بود، اما اکنون به تامین آب شرب تغییر پیدا کرد، یعنی مجوزی که اکنون در اختیار داریم آشامیدنی است.

این مقام مسوول با بیان اینکه بازنگری مطالعات سد ده پهلوان انجام شده است، می‌افزاید: با پیگیری نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی با احداث سد توسط شرکت آب نیرو موافقت شده است.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان می‌کند: در حال تغییر و تحول اسناد و تحویل مطالعات به شرکت آب نیرو هستیم.

تامین آب آشامیدنی اولویت ساخت سد است

زید علی در پاسخ به این پرسش که آیا تامین آب آشامیدنی از کشاورزی برای دلفان مهمتر است، توضیح می‌دهد: بدون شک تامین آب آشامیدنی از منابع پایدار مهمتر است، به ویژه اینکه آب مورد نیاز شهرنورآباد از منابع زیرزمینی تامین می‌شود.

وی بیان می‌کند: از طرفی منابع آب زیرزمینی به عنوان منابع استراتژیک برای نسل های آینده از اهمیت فراوانی برخوردار است، نکته دیگر اینکه منابع زیر زمینی منبع پایداری نیست و یک مخزن است که به هر حال روزی تمام می‌شود.

معاون شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌افزاید: اگر استفاده از منابع زیر زمینی تداوم پیدا کند بدون شک بلایی که متوجه کوهدشت شد گریبان دلفان را هم خواهد گرفت، بنابراین استفاده بهینه از آب‌های سطحی باید مورد توجه قرار بگیرد.

 زیدعلی خاطرنشان می‌کند: اما با تخصیص آب در بخش آشامیدنی بدون شک کشاورزی نیز رونق پیدا خواهد کرد همچنین منابع آب زیرزمینی تقویت خواهد شد.

هزینه مطالعات مرحله اول​

وی با اشاره به اینکه ۵۰۰ میلیون تومان برای مطالعات مرحله اول، ژئوتکنیک و خاکشناسی هزینه شده است، عنوان می‌کند: پس از تکمیل مطالعات  استانی باید به دنبال ردیف اجرایی بود که این وظیفه به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران محول شده است.

عملیات اجرایی شاید سال ۱۴۰۰

این مقام مسوول اما در مورد آغاز عملیات اجرایی سد می‌گوید: با توجه به اینکه شرکت آب منطقه‌ای کارفرما نیست نمی‌توانیم در این مورد اظهارنظر کنیم، اما روال طبیعی این است که پس از پایان مطالعه باید از طریق سازمان مدیریت پیگیر ردیف اجرایی شد.

زیدعلی می‌گوید: درصورت پایان مطالعات ظرف سال جاری سال ۱۴۰۰ عملیات اجرایی شروع می‌شود.

 

نبود اعتبار مانع اجرای پروژه

فرماندار نورآباد نیز در این رابطه می‌گوید: با وجود موافقت‌های اولیه با احداث سد ده پهلوان اما عملیات اجرایی آن آغاز نشده است، امیدواریم با پیگیری مسوولان به ویژه نماینده مردم دلفان در مجلس شورای اسلامی این مطالبه مردم محقق شود.

حشمت الله بهمنی می‌افزاید: به نظر می‌رسد نبود اعتبار از موانع اصلی عدم احداث سد ده پهلوان است.

وی تاکید می‌کند: سال‌هاست که احداث سد از مهمترین اولویت ‌های مردم این خطه است بنابراین همه باید از توان و ظرفیت خود در راستای تحقق این امر استفاده کنند.

پیامدهای احداث سد

فرماندار نورآباد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تبعات مثبت سد اشاره و می‌گوید: با احداث سد بهره‌وری از آب در دلفان افزایش پیدا می‌کند، و این از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا بسیاری از طرح‌ها به دلیل عدم تخصیص آب بالا تکلیف رها شده است.

بهمنی تاکیدمی‌کند: با ساخت سد ده پهلوان بخش عمده‌ی از زمین‌های پایین دست آبیاری می‌شود و این خود رونق کسب و کار، ایجاد اشتغال و افزایش راندمان را به دنبال دارد، نکته دیگر نقش سد در مهار سیلاب است.

وی خاطرنشان می‌کند: امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده برای سال آینده اعتباری برای این سد در نظر گرفته شوند.

گزارش از نسرین صفربیرانوند

انتهای پیام/ ۸۵۰۲۵

منبع: فارس

کلیدواژه: سد آب کشاورزی پهلوان تامین آب آشامیدنی شرکت آب منطقه ای عملیات اجرایی منابع آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۴۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فرماندار مشهد در دومین جلسه قرارگاه پایش آب مشهد در سال جاری که در شرکت آب و فاضلاب مشهد برگزار شد گفت: بازدید‌های میدانی در بالادست سد‌ها به صورت هفتگی انجام و با متخلفانی که دارای انشعاب غیرمجاز آب بویژه در باغ ویلا‌ها هستند برخورد می‌شود.

محسن داوری افزود: بالادست سد‌ها مهم است و باید مدیریت شود و این تکلیف شرعی و قانونی مسئولان اجرایی است؛ و لازم است برخورد با انشعابات غیرمجاز آب بویژه در بالادست سد‌ها در دستور کار تمام دستگاه‌های اجرایی و مرتبط شهرستان مشهد باشد.

وی گفت: تأمین آب شهر مشهد از اولویت‌های اساسی است و این قابل پذیرش نیست درحالکیه مشترکان مجاز حقوق قانونی خود را می‌پردازند، عده‌ای دیگر با ایجاد انشعاب غیرمجاز، ضمن اجحاف در حق سایر مشترکین مجاز، به منابع آبی صدمه بزنند و فقط به دنبال منافع خود باشند در شرایطی که با خشکسالی و کمبود آب شدید برای دومین کلانشهر مشهد روبه رو هستیم.

فرماندار مشهد با  اشاره و تأکید بر مصوبه اجرایی برخورد با برداشت‌های غیرمجاز در بالادست سه سد ارداک، طرق و کارده افزود: بازدید‌های میدانی در بالادست سد‌ها به صورت هفتگی در قالب تیمی با محوریت بخشداری انجام و با متخلفان دارای انشعابات غیرمجاز آب به ویژه در باغ ویلا‌ها ضمن تشکیل پرونده قضایی برخورد جدی خواهد شد.

داوری  تأمین منابع مالی برای تکمیل طرح های آبرسانی به مشهد را ضروری دانست و گفت:  تکمیل طرح های آبرسانی به صورت جدی در دستور کار است که برای تأمین منابع مالی تکمیل طرح های آبرسانی باید اقدامات فوری انجام شود.

دیگر خبرها

  • ویزیت ۷۰ هزار نفر از مردم مناطق کم‌برخوردار لرستان
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • سد «آبریز» مطالبه مهم مردم کهگیلویه و بویراحمد است/ راه آهن یاسوج مورد توجه قرار گیرد
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • اتصال استان به راه آهن از مطالبات مردم است/ لب تشنه در کنار آب
  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • انتقاد از اختصاص ردیف اعتباری خاص برای سفر رئیس جمهور
  • برخورد قضایی با برداشت‌های غیرمجاز از سد‌های تامین کننده آب مشهد