Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه مردم نو در گزارشی با عنوان" جهش تولید با نصب بنر محقق نمی شود" به  مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی پرداخت و نوشت: وقتی صحبت از تولید می‌شود کمتر کسی به کشاورزی و مزرعه و باغ و هرچه با آن‌ها در ارتباط است، فکر می‌کند، در واقع از وقتی صنعت در جوامع بشری شروع به کشورگشایی کرد، توانست اذهان را در حوزه تولید به سمت خود بکشد و این کشورگشایی چنان متکبرانه و تمامیت‌خواهانه انجام شد و تولید کشاورزی را در بسیاری از اذهان به حاشیه راند و باعث شد وقتی از تولید نام برده می‌شود دبدبه‌وکبکۀ صنعت چشم‌ها را خیره کند، درحالی‌که تولید بر ۲ بال صنعت و کشاورزی به حرکت درمی‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کشاورزان هر ساله به‌دلیل نبود نظام توزیع مناسب، مجبور به فروش محصولات خود به واسطه‌ها می‌شوند. واسطه‌های این بازار هم با خرید محصولات کشاورزی و باغی به پایین‌ترین قیمت و فروش آن‌ها به چند برابر قیمت، ضمن تحمیل زیان به کشاورزها، باعث رشد بی‌ضابطۀ قیمت محصولات کشاورزی و نارضایتی مصرف‌کنندگان می‌شوند. حدّ فاصل دسترنج ناچیز کشاورزان و قیمت‌های نجومی محصولات کشاورزی، همان سودهای بادآورده‌ای است که هر ساله نصیب دلال‌های این بازار می‌شود.

پای درددل کشاورزها و باغدارهای استان که می‌نشینیم، از بی‌توجهی مسئولان گلایه دارند و اینکه نبود حمایت از تولیدکننده و نظارت بر پروسۀ فروش محصولات، آن‌ها را ناچار به همکاری با واسطه‌ها می‌کند. یکی از کشاورزان زنجانی با ابراز نارضایتی از نابسامانی‌های بازار محصولات کشاورزی، می‌گوید: «ما با زحمت زیادی محصولات باکیفیتی را تولید کرده و به‌مرحلۀ برداشت می‌رسانیم، اما زمان فروش محصول همۀ سود به جیب واسطه‌ها می‌رود». وی از صادرات میوه به عراق می‌گوید و اینکه «در این شرایط اقتصادی که هیچ کشوری با ایران تعاملات اقتصادی ندارد ما تلاش کرده‌ایم محصولاتی تولید کنیم که توان رقابت با محصولات ترکیه‌ای را داشته باشد و بتواند در بازارهای مصرفی کشور عراق عرض اندام کند.»

این کشاورز با بیان اینکه «جهش تولید با نصب بنر محقق نمی‌شود» از دولت خواست تا در سال جهش تولید تمام‌قد در خدمت کشاورزها باشد و افزود: متأسفانه قوانین خلق‌الساعه ضربه‌های سنگینی بر پیکرۀ نحیف بخش کشاورزی زده‌است. 

روزنامه صدای زنجان در گزارشی از جلسه این هفته شورای شهر زنجان از قول یکی از اعضای شورا نوشته است: حاشیه شهر زنجان در حال خالی شدن از جمعیت است و حداقل ۵۰ درصد آن به سمت شرق رفته‌اند، منطقه پونک یکی از شهرک‌هایی است که تجمع جمعیت در آن قابل توجه بوده و جا برای تردد سواره و پیاده نیست. از لحاظ اجتماعی نیز این بخش با آسیب‌هایی مواجه است.

به گفته سرور رحیما عضو شورای اسلامی شهر زنجان باید از ظرفیت‌های شهر در جنوب استفاده کنیم که مصداق آن حسینیه اعظم زنجان است به طوری که  می‌توان بررسی‌هایی در این زمینه که حسینیه اعظم زنجان در باز زنده‌سازی جنوب زنجان چه کمکی می‌تواند بکند و با آن‌ها در این زمینه رایزنی شود.

 امامعلی دادخواه عضو دیگر شورا نیز ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به جنوب شهر زنجان این منطقه را ویترین شهر نامیده و متذکر شده: با وجود این‌که مسافران شهر زنجان از بخش جنوبی شهر تردد می‌کنند این منطقه تاکنون مغفول مانده است از همین رو ساماندهی این منطقه بدون همکاری دیگر دستگاه‌ها امکانپذیر نیست.

پایگاه خبری موج رسا در گفت و گویی با رییس خانه صنعت و معدن استان زنجان به تاثیرات قیمت ارز بر فعالیت واحدهای صنعتی پرداخت و از قول سیدسجاد نباتچیان نوشت: نوسانات و بالا رفتن قیمت ارز توان مالی تولید کنندگان را پایین‌ آورده است.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز باعث از بین رفتن سرمایه‌ تولید کنندگان می‌شود، تصریح کرده: تنها حسنی که افزایش قیمت ارز دارد این است که جلوی قاچاق کالا را گرفته و در شرایط فعلی قاچاق کالا به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد اما از طرفی با افزایش قیمت ارز سرمایه تولیدکنندگان داخلی آب می‌رود.

رییس خانه صنعت و معدن استان زنجان با تاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز باعث از بین رفتن برنامه خط تولید واحدهای صنعتی شده است ابراز کرد: افزایش قیمت باعث شده واحدهای تولیدی توان خود را در تهیه مواد اولیه از دست بدهند و کم‌کم میزان تامین مواد اولیه و ظرفیت تولید واحدهای تولیدی کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی شورای اسلامی شهر زنجان رسانه زنجان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شورای اسلامی شهر زنجان رسانه زنجان وزارت جهاد کشاورزی شورای اسلامی شهر زنجان رسانه زنجان اخبار کنکور محصولات کشاورزی افزایش قیمت شهر زنجان قیمت ارز واسطه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۴۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند

به گزارش خبرآنلاین ؛محمدعلی نیکبخت در پایان جلسه هیئت در پاسخ به سؤال مبنی بر کنترل قیمت بازار گوشت و مرغ گفت: «برای تنظیم بازار بسترسازی تولید را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از طریق یکنواختی تولید، نوسانات بازار را از نظر کمی و قیمتی به حداقل برسانیم. عید نوروز امسال همزمان با ماه مبارک رمضان فشار زیادی برای تامین کالا وجود داشت که با برنامه‌ریزی صورت گرفته و تامین کالای مورد نیاز نسبت به سنوات گذشته کمتر دچار نوسان قیمت کالا بودیم و تثبیت در بازار اتفاق افتاد.

ایلنا در خبری نوشت: وزیر کشاورزی با بیان اینکه برخی کارهای بر زمین مانده مانند تامین مواد اولیه و مشکل کمبود شکر را حل کردیم، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه مربوطه نیازشان به شکر را تامین کنند.

وی با اشاره به عملکرد بانک مرکزی در حوزه تخصیص ارز کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: سال ۱۴۰۲ بهترین سال برای تامین ارز کالاهای اساسی بود و ۱۳ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی و خوراکی‌های بخش کشاورزی تخصیص یافت.

نیکبخت با اشاره به اینکه تا امروز توسط کارخانه‌های تولید روغن و بازرگانان ۷۰ هزار تن دانه‌های روغنی از کشاورزان خریداری شده است، یادآورشد: در هیچ میوه فروشی کمبود کالا مشاهده نمی‌شود، کالاها تامین شده و گرانی برخی کالاها ناشی از کمبود کالا نیست.

وی بیان داشت: وقتی حداکثر سازی تولید اتفاق می‌افتد قطعا بر اساس قانون عرضه و تقاضا، قیمت به تعادل می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تک به تک محصولات را رصد می‌کنیم، گفت: برنامه تولید و تنظیم را بررسی می‌کنیم و بر اساس پیش بینی‌های که صورت می‌گیرد اگر مازاد بر نیاز داشته باشیم ما بدون هیچ گونه محدودیتی صادرات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

نیکبخت در مورد خرید تضمینی محصولات کشاورزی گفت: تمام تلاش ما این است که محصولات کشاورزی را به سمت صنعت، بازرگانی و تجارت گره بزنیم این موضوع در سال ۱۴۰۲ در دستور این وزارتخانه بود و امسال هم با جدیت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۱۴۰۲ به دست آوردیم در سنوات آینده با حداقل خطا این پروژه را اجرا می‌کنیم، اضافه کرد: صنایع غذایی هم به عنوان بخشی از زنجیره تولید که مسئولیت فرآوری خام محصولات کشاورزی را برعهده دارد مورد توجه ما است و باید در خدمت تولید کننده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: با هماهنگی که با صاحبان صنایع به صورت مرتب انجام می‌شود به دنبال آن هستیم که آن‌ها به سمتی بروند که محصولات مازاد کشاورزان را بخرند.

نیکبخت افزود: در مورد برخی از محصولات کشاورزی از جمله برنج، چای و دانه‌های روغنی سیاست ما بر این است که تا می‌توانیم دولت به عنوان خرید تضمینی ورود پیدا نکند تا بازرگانانی که کار واردات این محصولات را انجام می‌دهند و یا کارخانجاتی که محصولات در این حوزه تولید می‌کنند، محصولات کشاورزان را خریداری و فرآوری کنند.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901820

دیگر خبرها

  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • محصولات غذایی در اراضی اشغالی فلسطین گران شد
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت
  • کانال‌های خبری، مجوز بگیرند
  • نظر هیات منصفه دادگاه مطبوعات درباره رویداد ۲۴ و مجله ناداستان 
  • کانال‌های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • کانال های خبری برای دریافت مجوز اقدام کنند
  • گردانندگان کانال‌های خبری برای دریافت مجوز قانونی اقدام کنند
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت