Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@03:10:52 GMT

فرهنگ غذایی پیوندخورده با طبیعت در فنلاند

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۵۰۲۹

فرهنگ غذایی پیوندخورده با طبیعت در فنلاند

ایسنا/خراسان رضوی فنلاند در کنار جاذبه‌های طبیعی و گردشگری خود، فرهنگ خاصی در سرو غذا دارد که برای گردشگران چشیدن طعم‌ غذاهای فنلاندی می‌تواند یک جاذبه جدید بوده و تجربه‌ای هیجان‌نگیز و متفاوت را به همراه داشته باشد.

فرهنگ غذایی این کشور با چاشنی‌های طبیعی در نواحی شمالی پیوند خورده و حکایت از زندگی مردمانی دارد که معیشتان با طبیعت عجین شده است، پس این کشور به دلیل دارا بودن دریاچه‌ها و جنگل‌های فراوان منبع سرشاری از سبزیجات، غذاهای دریایی و میوه‌های وحشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر مواد اولیه مورد استفاده فنلاندی‌ها روش پخت و پز آن‌ها نیز تفاوت بسیاری با برخی از کشورها مخصوصا ایران دارد و مردم کشور ما در سفر به فنلاند تجربه‌های جدیدی در چشیدن غذاهای مختلف پیدا خواهند کرد.

از لیست غذاهای کشور فنلاند می‌توان به «خوراک گوشت گوزن»، «کالاکوکو»، «نان لیپاجوتسو»، «سوپ سوسیس»، «دلمه کلم» و «ماستیکاپیراکا» اشاره کرد.

خوراک گوشت گوزن

فنلاند از آن‌جا که کشوری سردسیر است و جمعیت زیادی از گوزن‌های شمالی در این منطقه زندگی می‌کنند، «گوشت گوزن» نقش مهمی در آشپزی مردم فنلاند ایفا می‌کند. گوشت گوزن یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی پروتئینی در فنلاند به حساب می‌آید که نشان‌دهنده تمایز سلیقه مردم این کشور با دیگر کشورها است.

طعم گوشت گوزن شبیه به گوشت گاو بوده با بافتی سفت‌تر و طعمی بیشتر، این گوشت هم‌چنین به اشکال گوناگونی چون کباب، خوراک، استیک، پاستا و موارد دیگر در رستوران‌های این کشور سرو می‌شود.

کالاکوکو

از غذاهای سنتی کشور فنلاند می‌توان به «کالاکوکو» اشاره کرد که مردم محلی بسیار به این غذا علاقه‌ دارند. کالاکوکو قرصی از نان است که با ماهی پر شده است. این غذا که به نظر مردم فنلاند از خوشمزه‌ترین غذاها است، به پای ماهی نیز شهرت دارد.  

محبوبیت این غذا در بین مردم فنلاند به قدری است که همه ساله فستیوال ممتازی نیز در منطقه کوپیو برای تهیه و پخت شکل‌های مختلفی از این نوع غذا برگزار می‌شود و از سرتاسر فنلاند آشپزها برای رقابت در این فستیوال شرکت می‌کنند.

نان لیپاجوتسو

«نان لیپاجوتسو» از دیگر غذاهایی است که گردشگران در این کشور حتما باید آن را بچشند. نان پنیری لیپا جوستو در هنگام خوردن صدایی خاصی دارد که مردم به آن نان جیرجیری نیز می‌گویند. پنیر استفاده شده در این نان از شیر آغوز گاو تهیه می‌شود به این صورت که پس از جوشاندن و اضافه کردن مایه پنیر داخل قالب‌های گردی قرار می‌گیرد که آن را می‌پزند و یا بر روی آتش گریل می‌کنند تا روی آن برشته و طلایی شود.

این پنیر در فنلاند به صورت‌های مختلف سرو می‌شود، مردم این پنیر را یا پس از کباب شدن به صورت گرم مصرف می‌کنند، یا به همراه قهوه و مقداری مربای توت‌فرنگی آن را می‌خورند و یا اینکه خشک کرده و برای ماه‌های طولانی و مصرف سالیانه نگهداری می‌کنند.

سوپ سوسیس

از دیگر غذاهای فنلاندی‌ها که شاید با ذائقه بسیاری از گردشگران در فنلاند نیز هماهنگ است می‌توان به «سوپ سوسیس» اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های این سوپ این است که سوسیس موجود در آن تنها مخصوص این غذا تهیه شده و در هیچ غذای دیگری از آن استفاده نمی‌شود.

سوسیس‌های این سوپ به شکل خام در غذا سرو می‌شود و به همین دلیل است که طعم متفاوتی و خاصی را با خود همراه دارد و قطعا برای افرادی که برای اولین‌بار این غذا را امتحان می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

دلمه کلم

«دلمه کلم» یکی دیگر از غذاهای مردم فنلاند است که دیگر کشورها مانند کشورهای حوزه بالکان، مدیترانه و خاورمیانه نیز آن را در رستوران‌های خود سرو می‌کنند. البته در فنلاند این غذا به شیوه‌ای متفاوت تهیه می‌شود، به این ترتیب که درون آن با موادی چون گوشت، پیاز و ادویه‌ها و روی آن با کمی مربا تزیین می‌شود.

سوپ لوهیکیتو

«سوپ لوهیکیتو» معروف به سوپ ماهی از دیگر سوپ‌های مورد علاقه مردم فنلاند است که در تمام رستوران‌های این کشور سرو می‌شود. این سوپ از موادی چون ماهی سالمون، سیب‌زمینی، سبزیجات معطر تهیه می‌شود که با اضافه‌ کردن شیر هنگام سرو طعمی متفاوت به خود می‌گیرد.

پای بلوبری

مردم اروپا اغلب پس از غذای اصلی خود دسر نیز سرو می‌کنند. می‌توان گفت دسر محبوب مردم فنلاند «ماستیکاپیراکا» یا همان پای بلوبری است. این دسر از خمیر پای به همراه کرم ترش یا ماست تهیه و در نهایت روی آن نیز با مقدار زیادی بلوبری تزیین و معمولا همراه با قهوه سرو می‌شود.

منابع:

visitfinland.com

prettywildworld.com

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگری غذا فنلاند گردشگري میراث فرهنگی مردم فنلاند سرو می شود گوشت گوزن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۵۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی مازندران گفت: مازندران به عنوان نگین سرسبز ایران از مزیت‌های ویژه‌ای در تولید و تامین محصولات کشاورزی برخوردار می‌باشد به نحوی که رتبه اول در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و برخورداری از موهبت دریا و بنادر مستعد و قابل توسعه منطقه ویژه اقتصادی و قرار گرفتن در جایگاه منطقه آزاد تجاری، فرصت‌های بسیار مناسبی را در تامین امنیت غذایی و کالا‌ها و محصولات مورد نیاز کشور دارد که توجه مسئولین بر ایجاد و توسعه زیرساخت‌های آن یک امر ضروری می‌باشد.

وفائی نژاد با بیان اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت رشد و توسعه فعالیت‌های تجاری با کشور‌های حوزه خزر شکل گرفته است، افزود: برخورداری و مزیت‌های حوزه خزر از جهت توسعه صادرات، خصوصا محصولات کشاورزی و نیز تامین کالا‌های مورد نیاز کشور از جمله روغن خام، گندم، دانه‌های روغنی، خوراک دام و ... همچنین ورود موقت کالا و ترانزیت و سوآپ آن می‌تواند منجر به توسعه چندوجهی استان و رشد اقتصاد دریاپایه گردد.

وی تسریع در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ریلی و ایجاد شرکت‌های حمل و نقل سراسری و بین المللی و توسعه راه‌ها و ایجاد سیلو‌ها و مخازن را از ضروریات توسعه فعالیت‌های تجاری بر شمرد و تصریح کرد: این امر می‌تواند در راستای تحقق شعار سال و رونق تولید و اشتغال و سرمایه گذاری و خلق موقعیت‌های جدید برای توسعه استان گردد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان ضرورت توجه به سرمایه گذاری پایدار برای ذخیره استراتژیک کالا از جمله ایجاد سیلو و مخازن روغن خام در استان را فرصتی مناسب برای دور زدن تحریم‌ها و پدافند غیرعامل در مقابل تهدیدات برشمرد و افزود: پروژه ساخت ۲۵ هزار تن مخازن روغن نکا و ضرورت تسریع در مصوبات دولت در این خصوص موجب رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه خواهد بود.

وفائی نژاد در پایان به مزیت‌های تامین کالا‌های اساسی از جمله واردات ۸۰۰ هزار تن گندم و روغن خام که در دولت سیزدهم از مسیر بنادر استان مازندران صورت گرفت، اشاره کرد و اظهار داشت: بهره برداری از ظرفیت بنادر شمالی می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش تراز تجاری و رونق اقتصادی و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حاشیه خزر، تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی و استراتژیک کشور و دور زدن تحریم ها، کاهش هزینه‌های تمام شده واردات کالا‌های اساسی و صرفه جویی در منابع را فراهم کند.

دیگر خبرها

  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟
  • توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی یک ضرورت است
  • مسئولان روش‌های مشارکت مردم در تحقق شعار سال را تبیین کنند
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است