Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استانها- مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی از آثار منفی افزایش نهاده‌ها بر تولیدات دامی در استان مرکزی خبر داد و گفت: ۳۰ درصد از بخش صنایع دامی خالی شده است. - اخبار استانها -

کمال خسروبیگی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم از اراک، درباره قیمت توزیع نهاده های دامی اظهار داشت: عرضه نهاده‌های دامی با ارز دولتی هم اکنون با مقدار ناچیزی در بین دامداران توزیع می‌شود و این به دلیل کمبود عرضه نهاده‌های دامی در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دامدار ما 70 درصد از نیاز نهاده‌های دامی خود را از بازار آزاد تهیه می‌کند، این درحالیست که قیمت‌گذاری‌هایی که در قیمت گوشت و شیر داریم بر اساس توزیع نهاده به صورت ارز دولتی بوده که تفاوت عمده ای در قیمت نهاده های دامی با ارز دولتی و بازار آزاد وجود دارد و در قیمت سویا با تفاوت قیمت پنج برابری، در قیمت ذرت و جو نیز با تفاوت قیمت 2.5 و 3 برابری رو به رو هستیم.

خسروبیگی تصریح کرد: 70 درصد از هزینه‌های دامداری یک دامدار مربوط به تهیه نهاده های دامی مورد نیاز می شود و زمانی که در تهیه نهاده های دامی با مشکل مواجه شده باشد عملا نمی تواند جوابگو باشد.

وی اضافه کرد: در اواسط ماه گذشته با خرید تضمینی که توسط شرکت‌های پشتیبانی انجام شده خرید 5 تکه گوشت بسته بندی شده با قیمت 70 هزار تومان هیچ گره‌ای از مشکلات دامدار باز نمی‌کند زیرا قیمت تمام شده برای یک دامدار بالای 72 هزار تومان خواهد بود.

در خصوص نهاده‌های دامی با کمبود مواجه هستیم

مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی با اشاره به مشکل کشاورزان در بحث نهاده‌های دامی گفت: متاسفانه در خصوص نهاده‌های دامی با کمبود مواجه هستیم و دامدار مجبور است نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین کند و از طرف دیگر انباشت دام منجر به کاهش توان و قدرت مالی دامدار شده است.

خسروبیگی تصریح کرد: در گذشته نهاده های دامی وجود داشت و تفاوت چشم‌گیری قیمت نهاده های دامی در بازار آزاد و بازار فروش با ارز دولتی نداشت ولی هم اکنون این تفاوت چشمگیر شده است به عنوان مثال سویا با ارز دولتی حدود 2 هزار و 700  تومان است ولی در بازار آزاد 14هزار تومان عرضه می شود و همچنین جو و ذرت با ارز دولتی حدود هزار و 500 تومان اما در بازار آزاد جو با قیمت 2 هزار 600 هزار تومان و ذرت با قیمت 4 هزار تومان عرضه می شود.

وی ادامه داد: قیمت گذاری که برای شیر و گوشت دامدار تعیین می شود بر اساس توزیع نهاده های دامی است در صورتی که درحال حاضر دامدار 70 درصد تامین نهاده های دامی را از بازار آزاد تهیه می کند که این اختلاف قیمتی در تهیه مواد اولیه دامداری مانند نهاده‌ها به شدت نگران کننده است.

خسروبیگی افزود: دامدار ناگزیر به خرید از بازار آزاد است که همین امر رغبت و میل دامداران کاهش چشمگیری داشته است و هیچ تمایلی به افزایش دام های خود ندارند، به طوری که 30 درصد از صنایع دامی ما هم اکنون خالی شده است.

گرانی‌ نهاده‌ها و نبود الگوی کشت معضل بخش کشاورزی گلستان/ قیمت خرید محصولات باید منطقی شودتوزیع کم و کیفیت پایین نهاده‌های دامی دلیل گرانی قیمت مرغ در قزوین استنماینده اسفراین در مجلس: گرانی نهاده‌های کشاورزی ظلم به کشاورزان است

نقش واسطه‌ها در بازار عرضه گوشت 

مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی عنوان کرد: قیمت گذاری دام ها با توجه به قیمت نهاده های دامی با ارز دولتی به این صورت است که دام سنگین 32 هزار تومان و دام سبک 36 هزار تومان است و ما در بازار فروش شاهد قیمت بالای 100 هزار تومان گوشت هستیم و این تفاوت قیمت به خاطر وجود واسطه ها است که باعث نوسانات قیمت در بازار می شوند در افزایش قیمت گوش دامداران هیچ تاثیری ندارند و تمام این ها نتایج اعمال واسطه گران است.

وی بیان کرد: در مقایسه با سال‌های گذشته، سال 98 از نظر وجود تولید نهاده‌های دامی وضعیت بهتری داشته ایم و اما در سال 99 تغیر یافته است و نهاده‌های دامی کاهش داشته که زنگ خطری برای تولیدات بخش دامی است.

خسروبیگی درباره کمک به بهبود وضع بازار و دامداران بیان کرد: از مسئولین نظارتی خواشمندیم که نظارت بیشتری را برای عرضه نهاده های دامی داشته باشند و همیار و همراه با ما برای بهبود اوضاع دامداران و نهاده های دامی قدم بردارند.

انتهای پیام/711/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نهاده های دامی ارز دولتی استان مرکزی هزار تومان بازار آزاد نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۶۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال

امتداد - دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، قیمت دلار در بازار آزاد که در روزهای اخیر روند کاهشی داشت، طبق مشاهدات میدانی از بازار با تغییر جهتی کوتاه، معامله شد.

براساس گزارش‌های میدانی، دلار دوباره به کریدور ۶۰ هزار تومان برگشت و با نرخ ۶۰ هزار تومان خرید می‌شد. البته این شرایط بازار در حالی بود که در روز یک‌شنبه هفته جاری قیمت دلار به کانال ۵۹ هزار تومان هم برگشته بود.

با وجود اینکه معامله‌گران روند عرضه و تقاضا را در تعادل عنوان می‌کنند، اما با توجه به آرامش سیاسی و نبود سیگنال افزایشی در بازار ارز،‌ رشد تقاضا را می‌توان دلیل افزایش قیمت دلار دانست. به نظر می‌رسد قیمت دلار در مقابل برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی مقاومت دارد و به‌راحتی از کریدور ششم دست نمی‌کشد.

خبرهای جدید ارزی در راه است

اما در میانه وضعیت نوسانی بازار، از بانک مرکزی خبر آمد که گشایش‌های جدید ارزی در راه است. کریمی، معاون بین الملل بانک مرکزی اعلام کرد: خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشورها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی در طی ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

در این شرایط، دبیرکل جامعه صرافان ایران معتقد است که روند کاهش قیمت دلار ادامه‌دار است و بازار ارز در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهد بود.

فرهاد رمضان با تاکید بر نقش موثر سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در داخل کشور، گفت: بعد از اجرای سیاست‌هایی که بانک مرکزی با شروع سال جدید در پی گرفته بود، از روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد این بودیم که قیمت ارز در بازار غیررسمی و آزاد شروع به ریزش کرد.

رمضان ادامه داد: در حالی که در روزهای اخیر ما کاهش چشمگیری را در قیمت‌های بازار غیررسمی کشور شاهد بودیم هر برگ اسکناس دلار، درهم و یورو به عنوان ارزهای پرتقاضا هر روزه توسط مرکز مبادله ارز و طلا مورد مبادله قرار می‌گیرد و همچنین در بازار حوالجات ارزی یا همان بازار نیما همین شرایط را شاهد هستیم به طوری که کماکان نرخ ارز تخصیصی بانک مرکزی برای واردات انواع کالاها تقریبا در محدوده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان دارد.

دبیرکل جامعه صرافان ایران در مورد دلایل ریزش قیمت دلار در روزهای گذشته تصریح کرد: با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در حوزه اطلاع‌رسانی و همچنین سیاستگذاری‌هایی که از دی‌ماه و بهمن‌ماه سال گذشته در پیش گرفته بود و با ورود مرکز مبادله ارز و طلای ایران در زمینه تامین اسکناس بازار و عرضه ارزهای حواله‌ای بانک مرکزی که منشا آن شرکت‌های صادرات‌محور بودند،‌ قیمت در بازار غیررسمی دلار با کاهش مواجه شد که چشمگیر هم بود و تحلیل تحلیلگران و فعالان بازار ارز بر این است که این رویه ادامه دارد.

رمضان یادآور شد: از آنجا که بازار ارز و طلا تقریبا یکدیگر را همپوشانی می‌کنند و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر دوطرفه است،‌ مزایده‌های هفتگی‌ای که در مرکز مبادله در خصوص عرضه سکه و شمش طلا انجام می‌شود می‌تواند به میزان بسیار موثری جلوی ‌التهابات و انتظارات تورمی در بازار ارز را بگیرد. از طرفی همانطور که اشاره شد در بازار نیما هم میانگین قیمتی ارزها تخصیصی بانک مرکزی به شرکت‌های واردکننده ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است بنابراین قاعدتا باید قیمت کالا و خدمات نشأت گرفته از این قیمت باشد در نتیجه این عوامل قیمت‌های بالاتر از این نمی‌تواند پذیرفته باشد و قاعدتا قیمت‌ها خود را با نرخ‌های بانک مرکزی هماهنگ می‌کند لذا پیش‌بینی می‌شودتا پایان سال آهنگ کاهش قیمت ارز و خروج از التهابات هیجانی را شاهد باشیم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • پیش‌بینی قیمت دلار ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / دلار زیر چتر کدام رخداد جان گرفت؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • قیمت تولیدات ایران‌خودرو در بازار +جدول
  • قیمت درهم امارات امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • چطور درصد حساب کنیم؟
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟