Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@07:47:01 GMT

دانشگاه فردوسی در حال امضاء قرارداد با الیت است

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۸۲۹۰

دانشگاه فردوسی در حال امضاء قرارداد با الیت است

ایسنا/خراسان رضوی دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی: ترافیک یکی از مهمترین مشکلات در دانشگاه فردوسی است که به همین منظور درحال امضاء قرارداد با الیت است.

دکتر سید یاسر بنی هاشمی در گفت‌وگو  با ایسنا، اظهار کرد: ترافیک یکی از مهمترین مشکلات ما در دانشگاه فردوسی است که شامل ساماندهی مسیر اتوبوس‌ها، دوچرخه، زیرساخت‌های دوچرخه، مسیرهای عابر پیاده و ساماندهی تردد خودرو است؛ به همین منظور  قراردادی را با الیت خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: با توجه به اینکه در  دانشگاه سبز شفافیت وجود دارد پیش نویس قرارداد الیت قبل از امضا منتشر می‌شود. این پیش نویس هفته آینده منتشر می‌شود و یک هفته به تشکل‌های دانشجویی، کارکنان و اساتید مهلت داده می‌شود که هر کسی نظری، سوالی  یا ابهامی دارد بیان نماید تا سپس در کمیته ترافیک تصویب شود و در هیات رییسه این تصویب منعقد شود. 

بنی‌هاشمی درخصوص هدف اصلی این طرح، بیان کرد: مهمترین دستاورد این طرح تولید داده است. ما در حوزه ترافیک دانشگاه هیچگونه  داده‌ای در مورد اینکه  چه تعداد  افراد دانشگاهی و غیردانشگاهی، دانشجو و اساتید وارد دانشگاه می‌شوند، نداریم. بر اساس طرح ساماندهی تردد خودرو، دوربین پلاک‌خوان، پلاکی که قبلا در سامانه ثبت شده است و اشخاص پلاک را معرفی کرده‌اند تشخیص می‌دهد و ما براساس آن متوجه می‌شویم چه تعداد از ماشین‌ها به دانشگاه مهندسی، چه تعداد جهاد دانشگاهی و... رفته‌اند و اینگونه جانمای پارکینگ‌ها و  سیاست ترافیکی اصلاح می‌شود. در همه جای دنیا، دانشگاه‌ها از افراد دارای خودرو  هزینه دریافت می‌کنند.

دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز با اشاره به اینکه «در دانشگاه نسبت دانشجویان ماشین‌دار به اساتید خیلی بیشتر است»، مطرح کرد: اما به صورت کلی این آمار نسبت به افراد عابر پیاده کمتر است و  امنیت۸۰ درصد دانشجویان به خاطر۲۰ درصد دانشجویان ماشین‌دار به خطر می‌افتد. برای ۸۰ درصد دانشجویان از اتوبوس و سیستم حمل و نقل عمومی مناسبی برخوردار نیستیم و به همین منظور درآمد حاصل از طرح ساماندهی تردد خودرو برای توسعه مسیر دوچرخه، ایجاد اتوبوس برقی و... صرف خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح ساماندهی تردد خودرو (طرح الیت) که  قبلا در  دست معاونت اداری مالی بوده است و هم اکنون به ما سپرده شده است برای دانشگاهیان سال اول رایگان است.  در سال اول حمل و نقل عمومی ساماندهی می‌شود و از سال‌های بعد افرادی که ماشین دارند باید هزینه بپردازند. این طرح برای کارمندان و اساتید رایگان است زیرا به آنها حق ایاب و ذهاب که در قرارداشان آمده است پرداخت نمی‌شود. از طرفی جمعیت کارکنان و اساتید بسیار کمتر از دانشجویان است. اما سیاست کلی این است که این طرح‌ها آنقدر توسعه بیابد تا همه به صورت داوطلبانه از وسیله شخصی استفاده نکنند  و آن را کنار بگذارند.

بنی‌هاشمی تصریح کرد: شاید ذهنیت در جامعه نسبت به الیت این باشد که از همه افرادی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند، پول گرفته شود، اما ما دو مدل هزینه داریم. افراد غیر دانشگاهی که باید هر دفعه که وارد می‌شوند هزینه پرداخت نمایند  اما دانشجویان خود دانشگاه تنها هزینه شارژ سالیانه را می‌پردازند و این در سراسر دنیا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از طرح الیت صرفا در زمینه حمل و نقل دانشگاه استفاده خواهد شد و ما این قول را گرفته‌ایم که دانشگاه سبز آمارهای روزانه‌ای را که دراختیارش قرار می‌گیرد را منتشر کرده تا مشخص شود با درآمد حاصل از  ورود ماشین‌ها خصوصا غیردانشگاهی چه پروژه‌هایی را می‌توانیم انجام دهیم.

دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز، با اشاره به اینکه «باید بدانیم اکثر دانشگاه‌های کشور اجازه ورود ماشین دانشجو و غیردانشگاهیان را نداده و تنها هیات علمی  می‌توانند وارد شوند»، عنوان کرد: اما دانشگاه فردوسی مشهد این امکان را به دانشجویان داده است. ما برای این مورد باید نرخی را در نظر بگیریم و  یکی از دغدغه‌های ما همین نرخ‌گذاری است.

 بنی‌هاشمی تشریح کرد: این نرخ با همکاری گروه صنایع به روش پروژه دانشجویی قرار است تعیین شود تا این سطح نرخ گذاری مشخص شود. این نرخ گذاری با نرخ گذاری قبلی بسیار متفاوت خواهد بود. در کنار این‌ موارد ما طرحی تشویقی با استفاده از نرم افزار اکوپایا که در حال ساخت و ایجاد آن هستیم، برای همه  در نظر گرفته‌ایم. با استفاده از این نرم‌افزار با جمع‌آوری امتیازاتی تخفیفاتی برای دانشجو درنظر گرفته می‌شود و منافع مختلفی برای دانشجویان دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شاخص‌هایی که وزارت علوم برای دانشگاه سبز از جمله حمل‌ونقل سبز، سوخت‌های جایگزین، کاهش ردپای کربن،  کاهش آلودگی هوا و غیره در نظر گرفته است، برای بهبود این شاخص‌ها بخشی از آن به پردیس سبز و حمل و نقل سبز بازمی‌گردد. در  طرح جامع دانشگاه با نگاه پردیس سبز، پیشنهاداتی وجود دارد که در جمع بندی، تقاضای استفاده از دوچرخه با توجه به مساحت دانشگاه به عنوان  وسیله حمل و نقل،  بسیار مطلوب است.

دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز  با بیان اینکه «دوچرخه هم از لحاظ فنی و هم تقاضا و قیمت مناسب است»، گفت: زیر ساخت فیزیکی و فرهنگی دو زیر ساخت مورد نیاز در این زمینه است. در مورد زیر ساخت فیزیکی، جایگاه  فیزیکی امن است که ۱۰۰ جایگاه در دانشگاه ایجاد شده است و جایگاه دوچرخه‌ها در نزدیکترین مکان به در ورودی دانشکده‌ها قرار دارد.

در حال مذاکره برای گرفتن اسکوتر و تامین دوچرخه  برای دانشگاه هستیم

وی ادامه داد: فاز اول مسیر دوچرخه‌ها با پیگیری‌های انجام شده در جلوی ساختمان مرکزی که استانداردترین جایگاه در کل کشور است ایجاد شده است. پس از جستجوهای انجام شده و بررسی متوجه شدیم  که خود دانشگاه دوچرخه دارد و همه به نام دانشگاه سبز زده شد که مسئولیت آن‌ها با دانشگاه سبز است.  لیست دانشکده‌ها را بررسی کردیم  و به نسبت جمعیت و موقعیت به هر دانشکده دوچرخه تخصیص دادیم.  کافی است افراد برای استفاده از آن کارت دانشجویی خود را به نگهبانی داده و از آن استفاده کنند. اما به طور کلی این دوچرخه ها کافی نیست. در حال حاضر، در حال مذاکره برای گرفتن اسکوتر و تامین دوچرخه  برای دانشگاه هستیم.

دبیر شورای راهبردی دانشگاه سبز در خصوص استفاده خانم‌ها از دوچرخه‌ها در دانشگاه، عنوان کرد: در رابطه با این موضوع طرحی به نام ساماندهی دوچرخه سواری پردیس دانشگاه را اجرا کردیم. در این طرح  برای رفع دغدغه فرهنگی باید هر فرد چه خانم و چه آقا گواهی برای دوچرخه سواری از دانشگاه سبز بگیرد. در این آموزش  تخصصی مواردی مانند روش دوچرخه سواری ایمن، مزایای دوچرخه سواری و قوانین و مقررات مسیر دوچرخه سواری در دانشگاه، ایمنی دوچرخه سوار چیست و... آموزش داده شد و در کنار آن چارچوب‌های هنجاری برای افراد را از لحاظ پوشش مشخص کردیم که در صورت تخلف گواهینامه از فرد سلب می‌شود.

بنی‌هاشمی اظهار کرد: باید بدانیم مسأله دوچرخه‌سواری دغدغه واقعی افراد است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد این دغدغه در دانشگاه وجود دارد و ۶۵ درصد جمعیت دانشگاه خانم‌ها هستند، اما متاسفانه بعد از یک سال با وجود صحبت‌ها این کارها به سرانجام نرسید و هجمه‌هایی به دانشگاه سبز وارد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه سبز دوچرخه سواری دانشگاه فردوسی مشهد ساماندهی تردد خودرو دانشگاه فردوسی دوچرخه سواری برای دانشگاه دوچرخه ها نرخ گذاری بنی هاشمی حمل و نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۸۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)



منبع:هم میهن

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: واکنش فریدون زندی پس از شنیدن نام علی پروین (فیلم) اعتراف عادل فردوسی‌پور به اشتباه خود در برابر قلعه‌نویی (فیلم) گل زیبای عادل فردوسی‌پور (فیلم)

دیگر خبرها

  • سورپرایز عوامل فوتبال ۳۶۰ برای عادل فردوسی پور (فیلم)
  • تصمیم‌گیری‌های کلان زیارتی با کمک «مرکز ملی داده‌های زیارت»
  • (ویدئو) عادل فردوسی‌پور سورپرایز شد
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • گفت و شنود/ نیگه دار!
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • ۶ قرارداد برای صادرات محصولات تولیدی همدان در نمایشگاه ایران اکسپو امضاء شد
  • ببینید | اعتراف عادل فردوسی‌پور به اشتباه خود در برابر امیر قلعه‌نویی
  • پیشگیری از سرقت دوچرخه و موتورسیکلت با ساخت پارکینگ هوشمند