Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: سه محوطه باستانی جدید در حریم "شهر سوخته" منطقه سیستان کشف شده که قدمت آنها به پنج هزار سال پیش باز می‌گردد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، به نقل از از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان، علیرضا جلال‌زایی اظهار داشت: در بازدید اخیر از محوطه «شهر سوخته» و رفع محدودیت‌ها برای حفاری گاز، سه محوطه باستانی دیگر کشف شد که قدمت آن‌ها به قبل از تاریخ یعنی پنج هزار سال پیش باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان بیان کرد: با توجه به اقدامات سطح الارضی و تحت‌الارضی و گمانه‌زنی‌هایی که روی زمین وجود داشت، مشخص شد که سه محوطه با بار تاریخی وجود دارد اما هیچ گونه بنایی داخل این محوطه‌ها وجود ندارد و قرار است حریم این محوطه‌ها مشخص شود تا عملیات حفاری گاز به قوت به کار خود انجام شود.

زاهدان|آغاز "مرمت منطقه مسکونی شهر سوخته" از هفته آیندهکشف 66 قبر باستانی در شانزدهمین فصل کاوش "شهر سوخته" سیستان"شهر سوخته" مهد تمدن کهن با شگفتی‌هایی ناشناخته+فیلم

وی گفت: براساس شواهد سطح‌الارضی در حریم شهر سوخته سه محوطه باستانی دیگر شناسایی شده که کاوش این محوطه‌ها سطحی و تحت‌الارضی است و کاوش صورت نمی‌گیرد. سه محوطه باستانی در قالب تپه‌های اقماری شهر سوخته در فهرست آثار باستانی این شهر ثبت خواهند شد.

انتهای پیام/393/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سیستان و بلوچستان سه محوطه باستانی شهر سوخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۹۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان امشب در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان کاوش‌های جدید در تپه قلعه فلک‌الافلاک، گفت: این کاوش‌ها نخستین لایه‌نگاری به روش نوین، علمی و هدفمند در این قلعه است.

او اضافه کرد: با کاوش‌های جدید در لرستان سکونت انسان قبل از عصر مفرغ در تپۀ فلک‌الافلاک تأیید شد و قدمت این تپه به ۴۵۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان بیان کرد: عرصه‌ای به‌طول ۲۵ متر و عرض دو متر در کاوش‌های اخیر تپۀ فلک‌الافلاک مورد بررسی قرار گرفت و بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

حسن‌پور اعلام کرد: پروندۀ قلعه فلک‌الافلاک و دره خرم‌آباد برای ثبت جهانی به‌عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده‌است.

او خاطرنشان کرد: کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان‌شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پروندۀ ثبت جهانی فلک‌الافلاک بسیار حائز اهمیت است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • کاوش در فلک‌الافلاک / سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران؛ یک خانه و کوچه‌اش پیدا شد!
  • جزییات کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران اعلام شد
  • کشف معماری ۴۵۰۰ ساله در شرق ایران
  • برگزاری ۶۰ برنامه فرهنگی در سیستان و بلوچستان
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • کشف قبرستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • اعزام بیش از ۲۰۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردوهای زیارتی مشهد مقدس