Web Analytics Made Easy - Statcounter

اسفندیار ابوالحسن زاده اعلام کرد: در سال زراعی جاری تاکنون، ۲۶۴ هزار تن خرید تضمینی گندم در ۷۰ مرکز خرید استان به ثبت رسیده است 

وی ادامه داد: این ۷۰ مرکز خرید گندم استان شامل پنج مرکز خصوصی، ۳۵ مرکز خرید موقت اتحادیه تعاون روستایی و ۳۰ مرکز خرید دائمی سیلو و کارخانه های آرد سازی استان را شامل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم استان از اواخر خردادماه، گفت: خرید تضمینی گندم  در ۱۰ مرکز تا پایان شهریور ماه ادامه دارد و سیلوهای شخصی نیز تا پایان آذرماه به خرید گندم مشغول خواهند بود.

ابوالحسن زاده همچنین از خرید ۱۳ هزار و ۲۰۰ تن گندم بذری در استان خبر داد و افزود: ۱۲ هزار گندم دیگر نیز به صورت توافقی بین مدیران کارخانه های آرد سازی و کشاورزان به قیمت بالای نرخ مصوب دولت خریداری شده است.

وی خاطرنشان کرد: نرخ مصوب خرید گندم تضمینی دولت برای هر کیلوگرم گندم، ۲۵۰۰ تومان به ازای چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید است.

وی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی قیمت خرید تضمینی را به صورت کارشناسی شده تعیین و به شورای اقتصاد ارسال می‌کند، در شورای اقتصاد نیز وزارت برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، وزارت جهادکشاورزی و سایر وزارتخانه‌ها قیمت‌گذاری را انجام می‌دهند در واقع این امر یک مسئله کلان کشوری است و استان‌ها وظیفه در این خصوص ندارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی ادامه داد: در زمان قیمت‌گذاری خرید گندم ممکن است مبلغ مناسبی تعیین شود اما در زمان برداشت محصول، به دلیل تورم و زمان برداشت در برخی استان‌ها این قیمت چندان هم به صرفه نباشد.

وی خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی و شرکت غله مشتاق افزایش قیمت تضمینی هستند زیرا این امر موجب افزایش استقبال کشاورزان برای فروش گندم خود خواهد بود.

وی در خصوص قاچاق گندم به خارج از کشور نیز گفت: برای قاچاق گندم باید از وسایل حمل و نقل سنگین و بزرگ استفاده شود، از این رو با توجه به امنیت بالای مرزها انجام این امر غیر قانونی، بعید به نظر می‌رسد زیرا حتی در خصوص جابجایی گندم بین استان‌ها نیز باید اداره غله مجوز صادر کند.

ابوالحسن زاده با اشاره به پیش‌بینی تولید ۶۷۰ هزار تن گندم در استان و برآورد ۴۲۶ هزار تن گندم قابل خرید استان در سال جاری، گفت: دلیل آمار پایین خرید گندم این است که کشاورزان هیچ اجباری برای فروش گندم به دولت ندارند.

وی با اشاره به پرداخت ۴۸۱ میلیارد تومان معادل ۷۳ درصد از وجوه گندم خریداری شده در استان، افزود: تمامی کشاورزانی که تا بیست و سوم مرداد ماه سال جاری گندم خود را به شرکت غله فروخته‌اند، مبالغ خود را دریافت کرده‌اند .

وی با بیان اینکه اکنون ۳۰۰ هزار تن گندم در سیلو و مراکز ذخیره سازی استان وجود دارد، گفت: تلاش می کنیم تا از سایر استان‌ها هم‌چون خوزستان، فارس و گلستان که گندم با کیفیتی دارند نیز تا پایان سال گندم دریافت کنیم تا هیچ گونه دغدغه و نگرانی برای تامین گندم استان وجود نداشته باشد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی آذربایجان شرقی از ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تنی ذخیره سازی سیلوهای خصوصی و دولتی گندم استان خبر داد و گفت: این میزان ظرفیت ذخیره گندم چند برابر نیاز استان را شامل می‌شود و اکنون از این حیث به اشباع رسیده‌ایم و دیگر نباید مجوز احداث سیلو در استان صادر شود.

وی افزود: از نظر تعداد کارخانه‌های آردسازی نیز به اشباع رسیده‌ایم و کارخانه‌ها اغلب با ظرفیت حداکثر ۴۰ درصد کار می‌کند و از این رو باید بر روی بهبود کیفیت گندم به جای کمیت برنامه داشته باشیم.

وی در خصوص وضعیت تامین شکر استان، گفت: امسال ۳۲ هزار تن شکر توسط اداره غله استان تامین شده و در اختیار واحدهای صنف صنعت قرار داده شده و هم‌چنین ۶۵۰۰ تن شکر نیز برای مصرف مستقیم خانوارهای استان تامین شده است و کمبودی در این خصوص نداریم.

ابوالحسن زاده با اعلام اینکه شکاف قیمتی شکر در بازار وجود ندارد، گفت: این امر نشان می‌دهد که شکر متناسب با نیاز بازار تزریق شده است و در صورت نیاز بیشتر هم می‌توانیم تامین کنیم.

وی در خصوص تامین برنج استان نیز گفت: اغلب برنج مصرفی که شامل برنج‌های هندی و پاکستانی می‌شود، در ۶ ماهه نخست سال، به میزان ۵۵۰۰ تن تامین و به بازار تزریق شده است و در صورت نیاز باز هم برنج در سیلوها موجود است.

در سال زراعی گذشته ۵۴۰ هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی به زیر کشت گندم رفته بود که ۶۶ هزار هکتار از آن مزارع آبی و بقیه دیم بود.

برچسب‌ها گندم آذربایجان شرقی خرید تضمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گندم آذربایجان شرقی خرید تضمینی گندم آذربایجان شرقی خرید تضمینی اخبار کنکور آذربایجان شرقی ابوالحسن زاده هزار تن گندم خرید تضمینی کارخانه ها گندم استان خرید گندم مرکز خرید استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۹۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم

برای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پس از گذشت چهارماه از آغاز سال زراعی، قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که از همان ابتدا با واکنش کشاورزان روبرو شد چراکه قیمتی که پیش‌تر در شورای قیمت‌گذاری برخی فعالان حوزه کشاورزی و نمایندگان پیشنهاد داده بودند، ۲ هزارتومان تومان بیشتر بود که کشاورزان به امید همان نرخ اقدام به کاشت کردند.

با توجه به بارش‌های مناسب در فروردین و اردیبهشت و پیش بینی استمرار شرایط مساعد بارش در روزهای باقی مانده تا پایان اردیبهشت، بنیاد ملی گندمکاران اذعان می‌کند که امسال میزان خرید تضمینی گندم بالای ۱۲ میلیون تن و تولید ۱۴ میلیون تن خواهد بود که در این صورت با پرداخت به موقع مطالبات و اعلام‌جایزه تحویل، خودکفایی کامل محقق می‌شود.

در همین رابطه سهراب سهرابی مجری طرح گندم از رشد ۲۰ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: درصدی از این میزان رشد مربوط به برداشت زودهنگام است.

به گفته سهرابی، سال گذشته در تامین گندم واحدهای خبازی خودکفا شدیم و تا رسیدن به خودکفایی کامل فاصله چندانی نداریم کا با استمرار بارش‌های مناسب اردیبهشت در مناطق معتدل و اقلیم سرد پیش بینی می‌شود که خودکفایی کامل محقق شود.

مجری طرح گندم ادامه داد: علی رغم آنکه برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم از اوایل فروردین آغاز شد، اما تاکنون وجهی پرداخت نشده است که وزارت جهاد کماکان پیگیر وجوه کشاورزان است که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد باید اقدامات لازم را انجام دهند و بودجه را در اختیار وزارت جهاد قرار دهند.

سهرابی درباره اینکه جایزه تحویل تخصیص داده می‌شود یا خیر؟ گفت: جایزه تحویل گندم مشروط به مصوبه شورای قیمت گذاری و سیاست‌های حمایتی است که تاکنون تصمیمی در این ارتباط اتخاذ نشده است، اما موضوع از سوی وزارت جهاد، اتاق اصناف کشاورزی و بنیاد ملی گندمکاران در حال پیگیری است که امیدواریم در راستای ترغیب کشاورزان این امر تحقق یابد.

بی توجهی به اعلام‌جایزه گندم تهدید جدی برای امنیت غذایی

عطاءاللّه هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی‌رغم پیگیری‌های مکرر، تحویل جایزه گندم و اصلاح قیمت به جایی نرسیده است که این امر در کنار تاخیر در پرداخت مطالبات، تهدید جدی در تامین امنیت غذایی و جهش تولید محسوب می‌شود.

به گفته او، واردکنندگان که بدنبال منافع خود هستند، با کارشکنی و سنگ اندازی‌های متعدد و بیان اظهار نظرات غیرکارشناسی نمی‌خواهند قیمت گندم اصلاح شود.

هاشمی ادامه داد: بنابر سیاست وزارت جهاد و برنامه هفتم مبنی بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی گندم به عنوان مهم ترین محصول استراتژیک در تامین امنیت غذایی هرچه سریع تر اصلاح قیمت خرید باید صورت بگیرد چراکه هر روز تاخیر منجر به کاهش خرید تضمینی گندم می‌شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران  با بیان اینکه یک قدم با خودکفایی فاصله داریم، گفت: با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی و بررسی‌های صورت گرفته از مزارع، برآورد می‌شود که امسال در تامین گندم صنف و خبازی به خودکفایی برسیم و تنها تحقق این امر مستلزم تحویل جایزه گندم و پرداخت به موقع مطالبات است.

 اعلام جایزه گندم از هدررفت تولید این محصول استراتژیک جلوگیری می‌کند

قاسم پیشه‌ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی و عضو شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: وزیر جهاد به عنوان رئیس شورای قیمت گذاری، نرخ خرید تضمینی گندم را ابلاغ کرد و حال اعلام جایزه تحویل  در اختیار شورا نیست‌؛ بنابر رایزنی‌های صورت گرفته از دولت انتظار می‌رود که جایزه تحویل گندم به ازای هرکیلو ۲ هزارتومان تخصیص یابد تا از هدر رفت گندم جلوگیری شود.

به گفته او، بنابر اعلام معاومت زراعت، اگر دولت جایزه گندم را تخصیص دهد، پیش بینی می‌شود که میزان خرید از مرز ۱۱ میلیون تن فراتر رود. 

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه تحویل جایزه گندم در میزان خرید تاثیر بسزایی دارد، افزود: با اعلام جایزه گندم کشاورزان این اطمینان خاطر را دارند که دولت حمایتشان می کنند، لذا این امر در پایداری تولید و جلوگیری از مهاجرت به شهرها تاثیر بسزایی دارد. براین اساس از رئیس جمهور انتظار می رود که به منظور جلوگیری از هدررفت گندم تا پایان فروردین جایزه تحویل را اعلام کند و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی لازم را تامین کند.

پیشه ور گفت: با توجه به گرانی خوراک دام و قیمت گندم آن سوی مرزها کماکان پیگیر جایزه تحویل گندم هستیم تا تولید این محصول استراتژیک دچار آسیب نشود چراکه همانند سال گذشته دلالان هرکیلو گندم را ۲ دلار خریداری می کنند که در صورت اعلام جایزه تحویل، کشاورزان همانند سال قبل از فروش گندم به عوامل واسطه اجتناب می کنند.

 ریالی از مطالبات گندمکاران پرداخت نشده است

علیقلی ایمانی با تاکید بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم گفت: بنابر مصوبه شورا در ۲۲ شهریور نرخ هرکیلو گندم ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد که کشاورزان به امید آن اقدام به کشت کردند، درحالیکه بعد از گذشت بیش از ۴ ماه از آغاز سال زراعی وزیر جهاد نرخ را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان ابلاغ کرد. از این رو بنیاد ملی گندمکاران طی نامه ای به رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار اصلاح قیمت یا تغییر نرخ در قالب جایزه تحویل است تا گندم تولیدی به هدر نرود.

به گفته او، با توجه به آنکه ۲ نفز از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان ناظر در جلسه شورا حضور دارند و رئیس کمیسیون کشاورزی هم نرخ ۱۹ هزارو ۵۰۰ تومان را قبل از ابلاغ نرخ توسط وزیر جهاد در رسانه ها اعلام کردند، لذا انتظار می رود که به عنوان بخش نظارتی به این موضوع ورود کنند و هرچه سریع تر مشکل گندمکاران را مرتفع نمایند.

ایمانی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی و بارش های پیش رو برآورد می شود که تولید گندم به بالای  ۱۳.۵ میلیون تن و خرید تضمینی به بالای ۱۱ میلیون تن برسد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: علی رغم گذشت بیش از یک ماه از فصل برداشت، هنوز ریالی بابت مطالبات به حساب گندمکاران واریز نشده است و کماکان افق روشنی پیش رو نیست.

به گفته مسئولان تشکل های بخش کشاورزی، امسال تولید گندم بواسطه شرایط مساعد اقلیمی به بالای ۱۴ میلیون تن می رسد که در راستای تحقق خودکفایی و جلوگیری از هدررفت گندم انتظار می رود که جایزه گندم هرچه سریع تر اعلام و مطالبات گندمکاران تا در اسرع وقت پرداخت شود تا امسال بار دیگر جشن خودکفایی در کشور گرفته شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • صدها هزار تن گندم خوزستان به سیلوها منتقل شد
  • هزینه ۳۵ درصد وجوه سیب‌زمینی انبار شده در اردبیل پرداخت شد
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر خریداری شد
  • خرید تضمینی گندم به بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن رسید
  • خرید ۲۸ هزار تن گندم از کشاورزان استان بوشهر
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم