Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-29@19:30:54 GMT

بسیج دستگاه‌های دهاقان برای مقابله با آفت درخت گردو

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۹۵۸۰

بسیج دستگاه‌های دهاقان برای مقابله با آفت درخت گردو

به گزارش خبرگزاری فارس از دهاقان، امیر صفرپور در کارگروه کشاورزی شهرستان دهاقان با اشاره به مبارزه با کرم خراط گردو اظهار داشت: آفت کرم خراط در باغات شهرستان دهاقان از سال ۹۳ به صورت محدود وجود داشت اما در سال ۹۷ به علت خشکسالی در شهرستان طغیان کرد.

مدیر جهاد کشاورزی دهاقان با بیان این‌که کارگروه مبارزه با کرم خراط در شهرستان دهاقان تشکیل شد و در دو سال اخیر  در حد توان اقداماتی در راستای مقابله با این آفت انجام شد، افزود: با وجود

مشکلات موجود به خصوص کمبود نیرو در سال ۹۸ در سطح ۱۵۰ هکتار از باغات گردو شهرستان دهاقان اقدامات لازم برای مقابله با بیماری انجام شد و ادارات شهرستان نیز در حد مطلوب یاری‌رسان بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی نبود تیم متخصص در شهرستان دهاقان برای انجام اقدامات مبارزه با کرم خراط را از مهم‌ترین مشکلات دانست و گفت: نیاز است از ظرفیت دستگاه‌های شهرستان در این راستا استفاده شود.

شدت طغیان بیماری از سال گذشته بیشتر است

عبد الحمید یزدانی، عضو شورای شهرستان دهاقان نیز در این جلسه با بیان این‌که در سال گذشته اقدامات خوبی با همکاری دستگاه‌های شهرستان دهاقان در راستای مبارزه با این بیماری انجام شد، بیان کرد: شدت طغیان بیماری از سال گذشته بیشتر است و مهم‌ترین دلیل آن  کم‌کاری تعدادی از باغداران است که در شهرستان دهاقان حضور نداشتند و از انجام عملیات مبارزه با این بیماری مطلع نبودند و به همین خاطر این آفت از باغات آنان به باغ‌هایی که عملیات را انجام داده‌اند نیز سرایت کرد.

وی از آمادگی کامل شهرداری دهاقان برای همکاری در زمینه اطلاع‌رسانی، تامین نیرو و تجهیزات برای مبارزه با آفت کرم خراط خبر داد و عنوان کرد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز آمادگی کامل دارند تا در حد توان‌ در این زمینه کمک کنند.

برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها

بهنام بختیاری،کارشناس مدیریت آموزش و پرورش دهاقان با بیان این‌که اردوگاه شهید میرباقری آموزش و پرورش به مساحت ۸ هکتار که ۶ هکتار آن زیر کشت درخت گردو است، کانون این بیماری در شهرستان دهاقان بوده که عملیات مبارزه در آن انجام شد.

وی از برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها برای آشنایی با این آفت خبر داد و بیان کرد: در سال جاری نیز در قالب طرح بوم دوره‌های آموزشی در این زمینه اجرا می‌شود.

بختیاری با بیان‌ این‌که آموزش و پرورش دهاقان با کمبود نیروی خدمات مواجه است، افزود: ۲۴ نیروی خدمات، امور خدماتی ۸۰ مدرسه را در دهاقان بر عهده دارند که با وجود این مشکل، با برنامه‌‌ریزی‌های انجام شده در بحث مقابله با کرم خراط نیز به یاری جهاد کشاورزی رفتند.

کارشناس مدیریت آموزش و پرورش دهاقان با بیان‌ این‌که اردوگاه شهید میرباقری در سطح کشور مطرح است، اضافه کرد: به جهت اهمیت حفظ درختان گردو در سال جاری بیش از ۷۰ درصد از عایدی محصولات گردو برای این بیماری هزینه شد.

محمدعلی صیادی، مسؤول بسیج سازندگی شهرستان دهاقان نیز در این جلسه گفت: بسیج در راستای رسالتی که بر دوش دارد در عرصه‌های مختلف یاری‌رسان مردم  بوده است و در شهرستان دهاقان ۴۲ گروه جهادی در عرصه‌های فرهنگی، عمرانی، اجتماعی و پزشکی بدون چشم‌داشت مالی در حال خدمت رسانی  هستند.

وی با بیان‌ این‌که مبارزه با کرم خراط یک بحث تخصصی است، افزود: در صورت ارائه آموزش‌های لازم و حفظ مسائل ایمنی برای بسیجیان، بسیج سازندگی دهاقان نیز آمادگی کامل در جهت فعالیت جهادی همراه با تیم‌های مبارزه با این آفت دارد.

صیادی بیان کرد: جهاد کشاورزی  شهرستان دهاقان مدت زمان و تعداد نیرویی که در این زمینه نیاز دارد را اعلام کند تا برنامه‌ریزی‌های لازم توسط ناحیه مقاومت ‌بسیج انجام شود.

مردم و کشاورزان باید آموزش تخصصی ببینند

محمودرضا افلاکی، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه جلسه با بیان این‌که  در پی آغاز خشکسالی در سال ۸۰ و کاهش شدید نزولات آسمانی زمینه برای شیوع این آفت فراهم‌شد، تصریح کرد: خشکی، مدیریت نامناسب آبیاری و تغدیه نامناسب شرایط طغیان  این آفت را فراهم کرد.

وی با بیان این‌که شهرستان دهاقان در دو سال گذشته در اجرای طرح مبارزه با کرم خراط موفق عمل کرده است، بیان کرد: نیاز است سایر دستگاه‌های شهرستان دهاقان نیز وارد عمل شوند تا خسارت باغداران زیاد نشود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به این‌که به صفر رساندن شیوع آفات عملی ناممکن است ولی با تلاش جدی می‌توان کرم  خراط را در ۳ الی۴ سال مدیریت کرد، گفت: کلید موفقیت در این طرح آموزش تخصصی در بین مردم و کشاورزان است، آموزش و پرورش، دانشگاه‌، سپاه، فنی و حرفه‌ای باید در راستای آموزش جهاد کشاورزی را یاری دهند.

محصول گردو در دهاقان از مرغوبیت بالایی برخوردار است

سید علی سجادی، سرپرست فرمانداری دهاقان در ادامه این جلسه با بیان این‌که در سال گذشته با وجود مشکلات فراوان اقدامات بسیار خوبی در راستای مبارزه با کرم خراط  انجام شد و دستگاه‌های شهرستان مساعدت خوبی در این زمینه انجام داده‌اند، بیان کرد: اگر در بحث حق‌الزحمه‌ تیم مبارزه این بیماری کمبودی وجود دارد باید برای حل آن اقدام جدی انجام شود، چرا که این تیم سختی بسیار زیادی را متحمل می‌شوند.

 وی با بیان این‌که محصول گردو در دهاقان از مرغوبیت بالایی برخوردار است و افراد زیادی از این محصول در طول سال امرار معاش می‌کنند و نیاز است در راستای مبارزه با این بیماری به صورت جدی عمل کنیم، خاطرنشان کرد: عملیات مبارزه با بیماری در باغ افرادی که اغلب در محل حضور ندارند، با هماهنگی مقام قضایی انجام شود.

سجادی به جوان‌سازی گونه‌های درختان اشاره کرد و گفت: مواردی که نیاز است گونه‌ جدیدی جایگزین آن‌ها شود حتما در دستور کار قرار گیرد چرا که در سالیان اخیر محصول گلابی در دهاقان که مرغوبیت بسیار بالایی را هم داشت به خاطر همین مسأله به طور کلی نابود شد.

 سرپرست فرمانداری دهاقان از بسیج تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های شهرستان برای مبارزه با این بیماری خبر داد و عنوان کرد: به جهت اهمیت موضوع تمامی ادارات و ارگان‌ها در حد توان باید در این مورد همکاری کنند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ج۲۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: کرم خراط مبارزه با آفات مبارزه با این بیماری دستگاه های شهرستان مبارزه با کرم خراط آموزش و پرورش جهاد کشاورزی سال گذشته انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای شهرستان های استان تهران؛ در جلسه ستاد پیشگیری و مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند، وضعیت ساخت و ساز‌ها و واگذاریِ انشعابات، در این شهرستان، بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست
  • تصاویر| دشت لاله های واژگون آستانه دهاقان
  • ۱۴ عملیات مقابله با آلودگی‌های دریایی در استان بوشهر انجام شد
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • برگ درخت انگور سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • دستگاه‌ها برای مقابله با سرقت، توپ را به زمین یکدیگر نیندازند
  • تاکید بر مبارزه با ساخت و ساز‌های غیرمجاز دماوند