Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکن مهر به‌عنوان طرحی توسط دولت نهم و دهم باهدف خانه‌دار شدن اقشار کم‌درآمد جامعه با واگذاری زمین رایگان به این قشر کلید خورد که در طول اجرای خود مشکلاتی همچون ساخت، واگذاری و تسهیلات را به همراه داشت.

مسکن مهر قوچان نیز با همین هدف و در راستای اجرای طرحی دولتی در سال ۸۹ به‌صورت رسمی کار خود را با محوطه‌سازی و ساخت هزار و ۶۵۰ واحد  در ابتدای جاده قوچان – باجگیران آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جانمایی نامناسب طرح و خاک اسفنجی زمین در این پروژه مشکلی بود که اولین بار در اسفند ۹۶ خود را نشان داد و با ترک‌خوردگی ۶ واحد از مسکن مهر قوچان موجب نگرانی اهالی شد و با دستور دادستان وقت، تخلیه ساکنان واحدها را به همراه داشت و سه نفر از پیمانکاران پروژه بازداشت شدند.

نشست ناگهانی زمین در تیرماه ۹۷ در همان واحد تخلیه‌ شده باعث تخلیه ۳۰ واحد دیگر مسکن مهر قوچان شد و امروز پس از بیش از ۲ سال هنوز مشکل ساکنان این واحدها حل‌نشده و نتوانسته‌اند خانه‌های خود را تحویل بگیرند.

ظهر امروز با حضور مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در شهرستان قوچان و همراهی نماینده مردم قوچان و فاروج در مجلس شورای اسلامی، فرماندار قوچان، دادستان و مسوولان شهرستانی بازدیدی میدانی از مسکن مهر قوچان صورت گرفت تا در جمع اهالی این منطقه و شنیدن مشکلات آنها سرعت بیشتری در رفع مشکلات این منطقه صورت گیرد.

در این بازدید اهالی مسکن مهر به‌ خصوص واحدهای آسیب‌دیده مشکلاتی همچون عدم وجود امنیت ساختمان‌های آسیب‌دیده با توجه به نظرات کارشناسان، سلب امتیاز اشتراک برای ساختمان‌های تخلیه‌شده به علت عدم استفاده در طول ۲ سال گذشته  عدم پرداخت کرایه ‌خانه‌های گرفته برای ساکنان واحدهای تخلیه‌ای با توجه به تفاهمنامه با پیمانکار، وجود فضای آموزشی احداث ‌شده دقیقاً بر روی  کانون ایرادات زمین در آن منطقه، عدم وجود فضای سبز در این منطقه را بیان کردند همچنین مشکلات افرادی که مبالغی را واریز نموده بودند و پس از گذشت چند سال یا در صورت انصراف کسی پاسخگوی آنها نمی‌شود نیز مطرح شد.

اصلی‌ترین مشکل مسکن مهر قوچان نبود شبکه فاضلاب است  

فرماندار قوچان در این بازدید با بیان این که متاسفانه مسکن مهر قوچان مشکلات ساختاری و زیربنایی داشته و در سالهای مختلف به دلیل اشتباهات اولیه در احداث آن مشکلاتش بیشتر شده است گفت: اصلی‌ترین مشکل این منطقه و واحدهای نیمه تمام نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب است و باوجود چاه‌های جذبی مشکلی که برای این ۳۰ واحد به وجود آمده می‌تواند برای کل مجموعه ایجاد شود. 

هادی رجایی نیا افزود: در حال حاضر قریب به ۸۰ واحد آماده تحویل است که می‌تواند در شرایط بد وضعیت مسکن کمک‌حال خانواده‌ها باشد اما به علت نگرانی از نداشتن شبکه جمع‌آوری فاضلاب نمی‌توانیم این واحدها را به مردم تحویل دهیم.

وی با اشاره به مصوبه استانداری خراسان رضوی مبنی بر پرداخت سهم اداره کل راه و شهرسازی برای اجرای شبکه فاضلاب در مسکن مهر قوچان ادامه داد: اعتبار هشت میلیارد ریالی از روزی که مصوبه خود را در استانداری گرفت بعد دو ماه و نیم پرداخت شد درحالی‌که در آن زمان پکیج کامل تصفیه‌خانه با ۵۰ یا ۶۰ میلیارد ریال اجرایی شده بود اما در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دارد .

فرماندار قوچان تصریح کرد: قریب به ۷۰۰ نفر نیز برای خرید مسکن مهر قوچان مبالغی را از سال ۸۶ واریز کرده‌اند که مشخص نیست این مبالغ در اختیار اداره کل، کارگزار و یا پیمانکار قرار گرفته و تعیین تکلیف نشده‌اند.

رجایی نیا وضعیت مسکن مهر قوچان را نامناسب خواند و اضافه کرد: برای پیگیری مشکلات اهالی مسکن مهر قوچان باید اداره کل نماینده‌ای تام‌الاختیار مشخص کند تا از طریق این نماینده مشکلات شهرستان در این زمینه پیگیری و به نتیجه برسد.

سوء استفاده پیمانکاران در مسکن مهر قوچان با اجرای سازه های غیر استاندارد

نماینده مردم قوچان و فاروج نیز در این بازدید گفت: اجرای پروژه مسکن مهر در زمین نرم و اسفنجی موجب به وجود آمدن مشکلات در این منطقه و به راه‌حل نرسیدن آن شد که خسارات مالی و معنوی زیادی را به اهالی آن وارد کرده است.

علی آذری افزود: هدف از ساخت مسکن مهر تأمین مسکن برای قشری از کشور بود اما سبک سازه‌های استفاده ‌شده در این ساختمان‌ها نیز نشان از سوء استفاده در این پروژه است.

وی اضافه کرد: در این بازدید مشکلات اساسی مردم از نزدیک مورد بازبینی قرار می‌گیرد تا با دستوری جهادی بتوان در رفع مشکلات این گروه قدم برداشت.

قیمت گذاری غیر منطقی یکی از مشکلات مسکن مهر قوچان است

دادستان قوچان نیز در این بازدید با بیان این که مشکلات در مسکن مهر قوچان سه گروه از خریداران و متقاضیان را شامل می‌شود گفت: متأسفانه گروهی از اعضا و متقاضیان، مبالغی را برای دریافت مسکن واریز کرده اند که تاکنون هیچ مسکنی به آنها تعلق نگرفته است و از طرفی نمی‌توانند پول‌های خود را پس گیرند.

حسین ولی‌دخت افزود: قیمت گذاری به ‌روز و غیر منطقی برای واحدهای آماده تحویل یکی دیگر از مشکلات مسکن مهر قوچان بوده است که با توجه به ساخت ۹۰ درصد ساختمانها درگذشته نباید هزینه‌ها به‌روز محاسبه شود.

وی با اشاره به نشست زمین و ترک‌خوردگی ۳۰ واحد از مسکن مهر قوچان تصریح کرد: در خصوص تحویل و بازسازی این واحدها جلسات متعددی تشکیل شد اما تاکنون پیمانکار به تعهدات خود عمل‌ نکرده است.

ساکنان چهار بلوک خسارت دیده مسکن مهر قوچان تا اول مهر ماه به منازل خود باز می‌گردند


پس از بازدید از واحدهای آسیب‌دیده توسط مسوولان، جلسه‌ای در خصوص رفع مشکلات این اهالی در فرمانداری قوچان تشکیل شد که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به نتیجه بازدید ضمن عذرخواهی از اهالی مسکن مهر قوچان در مشکلات به وجود آمده گفت: متاسفانه اتفاقات نادری که شاید در همه پروژه‌ها رخ دهد همه به‌صورت یک جا در مسکن مهر قوچان اتفاق افتاد و این شرایط را به وجود آورد.

قدرت الله ابک با اشاره به بازدید میدانی از مسکن مهر و جلسه با مسوولان شهرستان در خصوص رفع مشکلات این منطقه افزود: مهم‌ترین مباحث تصمیم‌گیری شده در این جلسه ساخت فاضلاب بود که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بر اساس توافقاتی که داشته‌ایم باید برنامه اجرایی همراه با زمان بندی و برآورد ریالی اجرای کار را به اداره کل راه و شهرسازی اعلام کند .

وی اضافه کرد: ما نیز بر اساس بند ب تبصره هشت قانون به تعهدات خود در خصوص تامین اعتبار و زمان اجرا عمل خواهیم کرد زیرا با ساخت شبکه فاضلاب در این منطقه بخش عمده‌ای از مشکلات مرتفع می‌شود .

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص مشکلات انشعابات در مسکن مهر قوچان نیز گفت: در خصوص حق انشعابات فاضلاب و سایر موارد نیز به‌ صراحت بیان شد که اهالی چه مواردی را ملزم به پرداخت خواهند بود و چه مواردی نباید توسط اهالی پرداخت شود تا منجر به اعتراضات نشود.

ابک افزود: برای پرداخت اجاره خانه ۳۰ خانوار، اعتبارات در گذشته بلاعوض بود و در حال حاضر این اعتبارات وجود ندارد و دیوار ۲ بلوک از ۶ بلوک خسارت ‌دیده هنوز تعمیر نشده است که ساکنان آن تا تعمیر کامل نمی‌توانند مستقر شوند اما ساکنان چهار بلوک دیگر تا اول مهر می‌توانند در منزل خود مستقر شوند.

وی در خصوص مشکلات ۷۰۰ خانواری که واریزی داشته اند اما تعیین تکلیف نشده‌اند نیز گفت: باید بررسی شود که کارگزار پول‌ها را به نام مسکن مهر دریافت کرده است که اگر به این نام‌ گرفته شود پیگیری لازم انجام خواهد شد و در غیر این صورت از حیطه اختیارات این اداره کل خارج است.

شهرستان ۱۸۰ هزار تفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی علی آذری فاروج استانداری خراسان رضوی قوچان مسکن مهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی علی آذری فاروج استانداری خراسان رضوی قوچان مسکن مهر مجلس شورای اسلامی علی آذری فاروج استانداری خراسان رضوی قوچان مسکن مهر اخبار کنکور مسکن مهر قوچان کل راه و شهرسازی رفع مشکلات اهالی مسکن مهر شبکه فاضلاب خراسان رضوی مسکن مهر اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد فاضلاب درپی بارندگی‌های اخیر ایلام

مدیرعامل شرکت آبفای ایلام گفت: در بارندگی‌های اخیر ۳۲ مورد حادثه انسداد و پس‌زدگی فاضلاب در سطح شهر ایلام رفع شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام، محمد محمدی امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت‌_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گرفتگی و پس‌زدگی شبکه فاضلاب یکی از مشکلات اصلی در زمان بارندگی است، اظهار کرد: شبکه جمع‌آوری فاضلاب شهری تنها برای جمع‌آوری فاضلاب خانگی طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: نبود گنجایش مناسب جداول برای هدایت آب‌های سطحی و اتصال غیر مجاز جداول به شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب باعث آب‌گرفتگی معابر و ورود روان‌آب‌های سطحی حاوی مواد جامد به داخل شبکه جمع‌آوری فاضلاب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام ادامه داد: این رواناب‌ها با ورود به شبکه فاضلاب موجب پس زدگی فاضلاب در برخی منازل و خیابان‌ها می‌شود بنابراین لازم است شهرداری ایلام با بررسی و طراحی سازه‌های انتقال آب این مناطق که در بارندگی‌های شدید مشکلات عدیده‌ای برای شهروندان به وجود می‌آورد جلوگیری کنند.

محمدی با بیان اینکه در بارندگی اخیر حدود ۳۲ مورد رفع انسداد در شبکه شهرهای استان انجام گرفته است، گفت: اکیپ‌های اجرایی نیز در این زمینه آماده به کار هستند تا در صورت بروز حادثه نسبت به انجام عملیات اجرایی اقدام کنند.

کد خبر 751138

دیگر خبرها

  • مزارع آلوده به آب فاضلاب در شیراز امحاء شد
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد فاضلاب درپی بارندگی‌های اخیر ایلام
  • رفع ۳۲ مورد حادثه انسداد و پس زدگی فاضلاب در شهر ایلام
  • سومین کارخانه سیمان «ویدر»، نگرانی ادامه‌دار اهالی و پاسخ یک مسئول
  • تصفیه فاضلاب ١١ شهر و روستای استان همدان
  • پیگیری و تسهیل رفع مشکلات اهالی کلاته محمدعلی پهلوان
  • اعتراض مردم خوی به بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب 
  • بدهی‌های آب و فاضلاب استان بوشهر پرداخت شد
  • حکایتی دیگر از مشکلات متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن
  • پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه آبرسانی به شهر جوانرود