Web Analytics Made Easy - Statcounter

چارچوب مشخص و مصوبی برای تحقق عدالت تربیتی جنسیتی در کتاب های درسی وجود ندارد؛ اساساً حکمرانی کشور نتوانست در چند دهه اخیر در خصوص "عدالت اجتماعی" به یک ایده مشخص عقلایی شده برسد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ کتابهای درسی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید شاهد دو تغییر بسیار جزئی بود که با انتقادات بسیاری همراه شد؛ حذف تصویر قرآن از کتاب فارسی اول دبستان و حذف تصویر دختران از جلد کتاب ریاضی سوم دبستان.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن کتاب‌های درسی که حالا چند سالی می‌شود به اشکال مختلف شاهد خبرساز شدن آنها هستیم، باعث شد تا وزیر آموزش و پرورش ضمن عذرخواهی از مردم قول اصلاح روند را بدهد.

طبق گفته‌های حسن ملکی؛ رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تصویر قرآن در کتاب فارسی اول دبستان و تصویر دختران در جلد کتاب ریاضی سوم دبستان برای سال تحصیلی آینده اصلاح خواهد شد.

همچنین کارگروه نظارت بر محتوا و تصاویر کتاب‌های درسی تشکیل شد؛ در همین رابطه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفته است: کتاب درسی به‌عنوان یک رسانه‌ مهم و بی‌بدیل ابعاد و ظرایف متعدّدی دارد. یکی از آنها بُعد تصویری و نمادی این رسانه است که طراحی و استقرارشان در متون آموزشی از اهمیّت بسیار بالایی برخوردار است؛ برای بررسی دقیق کتاب‌ها از این منظر و حصول اطمینان از مقبولیّت آن‌ها مأموریت داده می‌شود با همفکری و مشورت با معاونان و مدیران کل محترم دفاتر سازمان و افراد دیگر،  کتاب‌های درسی همه دوره‌های تحصیلی از جهت محتوا و تصاویر بررسی شود.

هم‌اکنون دکتر "محمد حسنی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش" در یادداشتی با عنوان "عدالت جنسیتی در کتاب های درسی پشت ابرهای ابهام" به بررسی وضعیت عدالت جنسیتی در کتاب های درسی پرداخته است.

مشروح این یادداشت را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

روزهای اخیر که بیشتر تمرکز نیروهای آموزش و پرورش تلاش برای فعال‌سازی موفق مدارس بود، جریان تند و پرقدرتی در رسانه‌ها شکل گرفت که بخش از دغدغه‌های کارشناسان را به خود جلب کرد و به سادگی بازگشایی مدارس به حاشیه رانده شد.

حذف تصویر دختران از طرح روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان به چالشی سنگین برای آموزش و پرورش و به ویژه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تبدیل شد؛ واکنش جامعه به این رفتار ناسنجیده، تند و با عصبانیت همراه بود.

سازمان پژوهش در واکنش به این انتقادات اقدام به صدور اطلاعیه و تلاش کرد این اقدام را موجه سازد؛ مطالعه اطلاعیه نشان داد که سازمان نتوانسته توضیح مقبول و معقولی از این کار ارائه دهد و اگر نگوییم این رفتار عذر بدتر از گناه است نوعی پرده‌پوشی و عدم شفاف‌سازی از واقعیت‌های جاری و ساری است.

از سوی دیگر متأسفانه تحلیل‌های منتشر شده از سوی برخی افراد متخصص و غیرمتخصص در رسانه‌ها عموماً بر روی لایه ظاهری این عمل تمرکز پیدا کرده است و در نهایت به این نتیجه رسیدند که سازمان و شخص ریاست سازمان از دختران و زنان این کشور به دلیل این اشتباه عذرخواهی کند هرچند این درخواست نامعقول نیست اما به گمان نگارنده کمتر تحلیلی از تحلیل‌های منتشر شده لایه‌های عمیق‌تر این کار را بررسی کرده‌ و راهکار ارائه دادند.

اساساً سالها در سازمان پژوهش نگاه و دیدگاه جاری دیدگاهی نسبتاً معتدل متاثر از راهبردهای برنامه سوم و چهارم توسعه در خصوص عدالت جنسیتی بوده است شاهد این مدعا تصویر قبلی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان است که دو دختر با حجاب کامل و دو پسر در حال فعالیت ریاضیاتی بودند این تصویر از نگاه معتدل نسبت به عدالت جنسیتی حکایت دارد.

در آن سال‌ها متأثر از دیدگاه معتدل بیشتر کتاب‌های درسی از این منظر، بهبود نسبی داشته است اما گاهی با تغییر مدیریت در سازمان برخی گروه‌هایی که دیدگاه‌های سنتی و افراطی دارند در تصمیم‌گیری‌های سازمان اعمال نظر کرده و با این اعمال نفوذ کارشناسی نشده چنین اقداماتی را مکرراً شاهد بودیم که تالی‌های فساد را نیز در پی داشته است.

شاهد مثال دیگر از این دست، در زمان وزارت آقای علی احمدی در دولت نهم بود؛ وی متأثر از برخی اندیشه‌های سنتی‌گرایانه که در یکی از مراکز پژوهشی زنان در خصوص جنسیت و عدالت جنسیتی منتشر شده بود اعلام کرد که به دنبال تدوین برنامه درسی جنسیتی "تک جنسیتی" است که در آن کتاب‌های درسی دختران و پسران متفاوت خواهد بود و هر یک کتاب درسی مستقل خواهند داشت. این اندیشه و سیاست نیز در زمان خود با موجی از مخالفت‌ها و بعضاً حمایت‌ها روبه‌رو شد حتی در بین کارشناسان سازمان پژوهش نیز شاهد مخالفت‌های جدی با پدیده عاریتی دکتر علی احمدی بودیم مدتی بعد این اندیشه به حاشیه رانده شد و کم و بیش مسکوت ماند

حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم در سی‌ام آذرماه 88 خبر داد در همایش استانداران سراسر کشور با اشاره به تغییرات جدید در نظام آموزش و پرورش گفته بود: تا سن هفت سالگی تعلیم و تربیت کودک بر اساس بازی است در 9 سالگی کتب درسی بین دختران و پسران تفاوت خواهد داشت و از پایان دوره ابتدایی کتاب به سمت تخصصی سوق پیدا می کنند که در دوره متوسط نیمه‌تخصصی می‌شوند.

این وزیر بعدها در بیانات خود دیدگاه خود را تغییر داد و اعلام کرد که کتاب درسی دختران و پسران نخواهیم داشت.

ایده مشخص درباره عدالت اجتماعی در کشور نداریم

به نظر نگارنده عامل اصلی چنین وضعیتی در آموزش و پرورش و به تبع آن سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و به طریق اولی در کشور فقدان یک نگاه معقول و اجماعی از عدالت است؛ اساساً حکمرانی کشور نتوانست در چند دهه اخیر در خصوص عدالت اجتماعی به یک ایده مشخص عقلایی شده برسد.

مدارس غیردولتی و خرید خدمات آموزشی دنباله‌روی از دیدگاه متفکران لیبرالیست

در سایر شعبات عدالت از جمله عدالت تربیتی و جنسیتی در برنامه‌های درسی نیز این عدم توافق و ناهماهنگی وجود دارد؛ مشابه چنین تحلیل را "دانایی فرد و تراب زاده جهرمی" از روی آوردن نظام تربیت رسمی و عمومی به عدالت تربیتی بیان کرده‌اند.  از نظر وی تأسیس مدارس غیرانتفاعی در کشور و برخی اقدامات دیگر از جمله خرید خدمات آموزشی، برون‌سپاری خدمات آموزشی و مانند اینها نشان از دنباله‌روی از دیدگاه برخی متفکران لیبرالیست دارد که با سیاست‌های اول انقلاب مانند دولتی کردن مدارس غیردولتی و از سوی دیگر اصل 30 قانون اساسی که نگاهی تساوی‌گرا به این مقوله دارد، متفاوت است و نشان از چرخش نگاه به مقوله عدالت تربیتی دارد.

کارگروه نظارت بر تصاویر و محتوای کتاب های درسی ایجاد شدعذرخواهی وزیر آموزش وپرورش از بی‌سلیقگی در حذف تصویر دختران از کتاب سوم دبستانتوضیحات رئیس سازمان پژوهش درباره حذف تصویر قرآن و دختران از کتاب‌های درسی دبستانگزارش/ حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن کتابهای درسی/ حذف تصویر قرآن و دختران + تصاویر

عدالت اجتماعی را در جریان‌های اساسی کشور نمی‌بینیم

خوب می دانیم که عدالت صفت حکمرانی خوب است به ویژه در نظریه سیاسی شیعه، این صفت از اوصاف اولی و اساسی یک حکمرانی محسوب می‌شود و با وجودی که یکی از ارزشهای مورد تاکید و تصویب  انقلاب اسلامی همانا عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن بوده که در برخی اصول قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است اما چنین روند ریشه‌داری را در جریان‌های اساسی کشور و در بین نهادها و جامعه آنچنان شاهد نبوده‌ایم.

تاکنون تلاشی برای رسیدن به یک رویکرد معتدل و مقبول از عدالت اجتماعی صورت نگرفته است تا برنامه‌ها و اقدامات مرتبط از دسترسی زیاده‌روی‌ها و افراط کاری‌ها مصون بماند، در خصوص عدالت جنسیتی نیز وضعیت چنین است.

برای نمونه می‌توان به برنامه‌های توسعه کشور اشاره کرد. برنامه‌های توسعه کشور به ویژه 5 برنامه نخست هر یک به‌گونه‌ای به عدالت جنسیتی پرداختند برای مثال در برنامه اول و دوم توجه جدی به جنسیت نشده است. برنامه سوم و چهارم توسعه ایران تلاشی در خصوص بهبود عدالت جنسیتی داشته است به طور کلی راهبرد مورد نظر در برنامه سوم برابری زن و مرد در حوزه‌های مختلف از جمله اشتغال و آموزش و پرورش بوده است اما در برنامه چهارم راهبرد تبعیض مثبت و حمایت ویژه از زنان در  عدالت جنسیتی مبنای کار قرار گرفته است.

برنامه پنجم توسعه در سال 89 در مجلس به تصویب رسیده است، نگاهی متفاوت به عدالت جنسیتی داشت در این برنامه تاکید خاص بر خانواده، ازدواج حجاب و عفاف، امنیت اجتماعی زنان، حمایت از سرپرست خانواده و مشاغل خانگی زنان شده است.به ترتیب به دلیل تغییر دولت و گفتمان حاکم بر دولت جدید "نهم" رویکرد جنسیتی که در برنامه پنجم وارد شده است با رویکرد برنامه چهارم و سوم متفاوت شده است به نظر می‌آید برنامه پنجم یک رویکرد سنتی به عدالت جنسیتی را دنبال می‌کند.

این توصیفات نشان از حرکت پاندولی و آشفتگی نظام در خصوص عدالت جنسیتی دارد برای روشن شدن این حرکت پاندولی و نابسامان لازم است کوتاه و مختصر درباره حساسیت جنسیتی توضیحی داده شود.

اصطلاح حساسیت جنسیتی از اصطلاحات پر چالشی است که تعریف واحدی ندارد و آن را می‌توان از منظر مبانی مختلف تعریف و معنا کرد اما در کل معنای این اصطلاح ناظر به داشتن دغدغه عدالت جویانه نسبت به جایگاه اجتماعی، حقوق و نقش زن و مرد در جامعه است.

حداقل دو شکل الگوی کاملاً متمایز حساسیت نسبت به جنسیت در دیدگاه های داخلی مشاهده می‌شود. شکل نخست آن الگوی "حساسیت سلبی" است در این دیدگاه هر نشانه‌ای از جنسیت را اساساً منفی تلقی می‌کند و آن راموجب تفاوت و تفاوت را نابرابری و بی عدالتی می‌خواند.

بنابراین دیدگاه اساساً آثار جنسیت از اغلب حوزه‌های مختلف اجتماعی باید زدوده شود در این دیدگاه اگر از حساسیت به جنسیت سخنی به میان آید مراد این است که تا حد امکان متغیر جنسیت نباید ملاک عمل به برنامه‌ریزی‌های اجتماعی قرار گیرد؛ تفاوت‌های جنسیتی عموماً‌ تفاوت‌های نادرستی هستند و باید نشانه‌ها و آثار آن از جامعه برچیده شود.

در مقابل این دیدگاه، دیدگاه "حساسیت ایجابی" است.  صاحب نظران متمایل با این سنت که عموماً گروه‌های مذهبی هستند معتقدند که جنسیت و جنس از جمله متغیرهایی است که باید مبنای عمل برنامه‌ریزی‌ها قرار بگیرد. تفاوت‌های جنسی و جنسیتی تفاوت‌های مهم و حیاتی هستند که باید مورد ملاحظه جدی باشند.

در این دیدگاه عدالت جنسیتی به معنای رعایت تفاوتهایی که بین زن و مرد از جنبه فیزیولوژیکی، روانی و نقشی وجود دارد و دادن حقوق و وظایف اجتماعی متناسب با این تفاوت‌ها به زنان و مردان است.

با این توضیحات روشن می‌شود که سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که با بحث جنسیت ارتباط پیدا می‌کند متأثر از این دو جریان افراطی و تفریطی آشفته و نابسامان بوده است و تاکنون نیز به ویژه در حوزه تربیت مدرسه‌ای نتوانسته است نگاهی معقول و به دور از افراط و تفریط این دو دیدگاه نسبت به جنسیت و به اصطلاح حساسیت جنسیتی مشخص و تعریف شده مورد توافق قرار گیرد.

چارچوبی برای عدالت تربیتی و جنسیتی نداریم

شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این سال‌ها و با وجود برخی منویات در اسناد بالادستی نسبت به تدوین چهارچوبی برای عدالت تربیتی و به ویژه جنسیتی اقدام نکرده است. سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که یکی از تشکیلات حساس و تعیین کننده نظام آموزشی است نیز در این باره اهتمامی نداشته است تا جایی که نگارنده مطلع است در سال‌های آغازین دهه جاری در شورای هماهنگی سازمان تلاش‌هایی انجام شده تا بر اساس برخی یافته‌های پژوهشی دستورالعملی برای رعایت عدالت جنسیتی در برنامه‌ها و کتاب‌های درسی متکی بر تعریفی مقبول و اجماعی از عدالت جنسیتی تدوین و تصویب شود اما این تلاش موفقیت‌آمیز نبود. در هر صورت به نظر می‌رسد که چنین دستورالعمل مصوبی در اختیار گروه‌های برنامه‌ریزی درسی قرار نگرفته است اگر هم قرار گرفته به روز نشده و احیاناً مسکوت و معطل مانده است.

اگر چنین چارچوبی وجود داشت اول آنکه چنین رفتارهایی را شاهد نبودیم و در صورت وقوع، سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی در واکنش به انتقادات و در توجیه تغییرات بهدستورالعمل‌های مصوب و چارچوب اصولی تدوین شده برای عدالت جنسیتی در کتاب‌های درسی استناد و بیان می‌کرد بر اساس چارچوب مصوبی از عدالت جنسیتی این تصاویر تغییر کرده است.

چون چنین چهارچوبی وجود ندارد ناچار سازمان به استناد دلایل زیبایی شناختی در طراحی جلد تغییرات را توجیه می‌کند.

دستور وزیر مشکل را ریشه‌ای حل نمی‌کند

وزیر آموزش و پرورش نیز در واکنش به این رویداد در کتاب درسی ریاضی سوم دبستان بیان می‌کند که دستور داده، تغییرات کتاب های درسی رصد شود و به دغدغه‌های مردم احترام می‌گذارد.

به نظر می‌رسد دستور جناب حاجی‌میرزایی اگرچه لازم است اما نمی‌تواند مشکل را اساس و به صورت پایه‌ای حل و فصل کند زیرا فقدان چنین چارچوب مصوب متکی بر اسناد معتبر و نظریه‌های بومی در خصوص اثرات تربیتی و جنسیتی موجب شده است که نابسامانی و آشفتگی را در اقدامات و فعالیت‌ها در حکمرانی آموزش و پرورش شاهد باشیم.

از این رو واکنش های انتقادی به این تغییر اگر چه خوب است اما به نظر کافی نیست زیرا مانند وزیدن نسیمی بر درختی تنومند است در حالی که این درخت نیازمند هرس و شاید پیوندی مجدد است. بنابراین تحلیل لازم است با مباشرت مراجع ذی‌ربط خاصه دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش جهت‌گیری‌های اساسی نظام در خصوص عدالت تربیتی و به ویژه عدالت جنسیتی تربیتی به خصوص در برنامه‌ها و کتاب‌های درسی با روش معقول تدوین و در اختیار افکار عمومی گذاشته شود و بعد از ملاحظه واکنش‌ها و اصلاحات ضروری، در مراجع ذیصلاح به تصویب برسد.این جهت‌گیری‌های نظری منبع و منشأ تدوین دستورالعمل‌های ویژه برای بخش‌های اجرایی مختلف نظام آموزشی از جمله تدوین کتاب های درسی شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: كتاب هاي درسي كتاب هاي درسي سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان عدالت جنسیتی عدالت جنسیتی عدالت تربیتی عدالت اجتماعی خصوص عدالت آموزش و پرورش تصویر دختران وزیر آموزش تصویر قرآن حذف تصویر برنامه ها ایده مشخص کتاب درسی تفاوت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراد صحرایی: در دولت سیزدهم مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم / تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در این دولت مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم، گفت: دروس و حجم آن‌ها برای اجرای فعالیت‌های ورزشی و پرورشی تغییر می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، رضا مراد صحرایی با اشاره به اینکه در این دولت مرگ 2030 را اجرا کردیم، اظهار کرد: در بدنه آموزش و پرورش افرادی بودند که همچنان به سند 2030 اعتقاد داشتند و حتی برای اجرای این سند بودجه و دفتر در آموزش و پرورش وجود داشت اما برای سند تحول بنیادین اعتباری نداشتیم.

وی افزود: برخی به اجرای سند 2030 و پایین آوردن سند تحول بنیادین اعتقاد داشتند.

صحرایی در پاسخ به این پرسش که دلایل بد بودن سند 2030 چیست، گفت: سند 2030 از خارج به ما دیکته شده است و همه بخش‌های آن نگران کننده است با این حال ممکن است، موارد خوبی مانند افزایش کیفیت را داشته باشد اما این موضوع در سند تحول بنیادین هم وجود دارد، وقتی سند داخلی داریم چرا باید از خارج سند بیاوریم.در سند 2030 مواردی وجود داشت که بر خلاف فرهنگ ایرانی بود مانند برابری جنسیتی در حالی که ما به عدالت جنسیتی اعتقاد داریم.

سند 2030 از جریان برنامه‌ریزی کشور حذف شد

وزیر آموزش و پرورش درباره دلایل عدم اجرای سند تحول بنیادین گفت: عدم اجرای سند مربوط به سال‌های گذشته است، هم اکنون سند 2030 به طور کامل از جریان برنامه‌ریزی کشور کنار گذاشته شده است و بهار سند تحول بنیادین را رقم زده‌ایم.

وی افزود: سند تحول به دنبال ایجاد حیات طیبه است و نظریه تعلیم و تربیتی کشور است و باید تمام آن را اجرا کنیم اما تا تحقق اجرای کامل آن فاصله داریم، چون سند به نقشه راه نیاز داشت البته نقشه راه سند تحول در سال‌های 93 و 97 تدوین شد اما از داخل اتاق وزرا بیرون نرفته بود که دلایل مختلفی دارد چون تمرکز بر سند تحول نبود و این سند رقیب دیگری داشت.

نقشه راه سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی

صحرایی بیان کرد: تمام دستگاه‌ها برای اجرای سند تحول بنیادین وظایفی بر عهده دارند، هم اکنون نقشه راه سند را به شورای عالی انقلاب فرهنگی بردیم تا پس از تصویب به عنوان یک قانون تکلیف شده و تمام دستگاه‌های مسئول موظف به همکاری برای اجرا باشند.

وی ادامه داد: نقشه راه سند تحول بنیادین چند ویژگی دارد از جمله شاخص و برنامه سالانه مبتنی بر وضع موجود، از سال 1403 تا 1412را در قالب برنامه ملی شاخص‌گذاری کردیم، سند تحول بنیادین 6 زیر نظام مصوب و 458 برنامه دارد و یکی از اشکالات اجرایی این است که برای اجرای برنامه‌ها اولویت‌بندی نشده است.

خوشبختی این است که رییس‌جمهور بر اجرای سند تاکید دارد

صحرایی گفت: بنده با تمام وزرایی که بعد از تصویب سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش حضور داشتند مشورت و مشاهده کردم که اراده اجرای سند را داشتند اما محیط و شرایط فراهم نبود هم اکنون خوشبختی بنده این است که رئیس جمهور بر سند تحول بنیادین تاکید دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: شورای پشتیبانی سند تحول بنیادین به ریاست معاون اول رئیس جمهور و حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی و سایر دستگاه‌ها تشکیل شد و تا کنون دو جلسه آن برگزار شده است، 7 پروژه پیشران ملی را تعریف کردیم که تصویب شد و نخستین آیین‌نامه با عنوان توسعه و تقویت مهارت‌های دانش‌آموزی در هیئت دولت تصویب شد.

2500 هنرستان کد اقتصادی می‌گیرند

وی ادامه داد: طبق این آیین‌نامه، 2500 هنرستان در کشور تولیدی و کارآفرین می‌شوند هم اکنون هنرستان‌ها آموزشی هستند و کد اقتصادی ندارند.

صحرایی گفت: هم اکنون 39.8 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و در برنامه هفتم توسعه ذکر شده است که 50 درصد دانش آموزان باید به هنرستان‌ها بروند، هر دانش‌آموز متوسطه یک مهارت در آیین‌نامه مهارت آموزی در هیئت دولت تصویب شد همچنین آمایش رشته‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار انجام خواهد شد و کتاب‌های درسی نیز باید تغییر کند.

آخرین وضعیت تغییرات کتاب‌های درسی

وزیر آموزش و پرورش درباره تغییرات کتاب‌های درسی گفت: هم اکنون چهارچوب شایستگی‌های پایه طراحی شده و راهنمای برنامه درسی بر مبنای آن اصلاح شد و هم اکنون نوبت اصلاح کتاب‌های درسی است، کتاب‌های جدید پایه اول ابتدایی به طور آزمایشی اجرا شد که پس از دریافت بازخورد آن را به صورت گسترده در سطح کشور اجرا خواهیم کرد.

تغییر مواد درسی و حجم آن

وی افزود: تفکر و تعقل، هویت ایرانی و اسلامی، خودباوری، استدلال و یادگیری مهارت‌ها در تغییرات کتاب‌های درسی مد نظر است همچنین جدول دروس و جدول زمان در حال تغییر به نفع فعالیت‌های ورزشی و پرورشی است تا ساعت را برای این برنامه‌ها باز کنیم و برای تحقق آن مواد درسی و حجم آن تغییر می‌کند.

امسال نهضت توانمندی معلمان اجرا می‌شود

صحرایی بیان کرد: موضوع مهمتر از کتاب‌های درسی توانمندی معلمان است و امسال سال نهضت توانمندی معلمان است و برای تمام آنها برنامه‌ریزی می‌شود تا دوره‌هایی را برای ارتقای خود داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش درباره کمبود معلم گفت: ناقوس خطر کمبود معلم در آموزش و پرورش سال 1399 توسط مرکز نیروی انسانی به صدا درآمد و در 20 اردیبهشت سال 1400 اعلام کردند که مهرماه امسال 200 هزار نیروی انسانی کمبود خواهیم داشت.

صحرایی با اشاره به اینکه قانون رتبه‌بندی 31 شهریور 1400 اجرا شد و معلمانی که رتبه خود را گرفتند خود را بازنشسته نکردند تا 31 شهریور 1402که ناگهان 80 هزار معلم بازنشسته شدند و با یک سونامی کمبود نیرو مواجه شدیم، گفت: اکنون دانشگاه فرهنگیان طبق برنامه هفتم توسعه باید سالانه 25 درصد توسعه زیرساخت داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی دانشگاه فرهنگیان، زیرساخت آموزشی است و به لحاظ فضای آموزشی به اندازه 60 هزار دانشجو ظرفیت دارد و در این دولت یک میلیون متر مربع زیر ساخت دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت.

30 ملک در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گرفت

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: چند روز قبل نزد رئیس جمهور بودیم و نخستین بار بود که رئیس‌جمهور از معلمان تقدیر کردند، در این برنامه رئیس دانشگاه فرهنگیان مشکل فضای آموزشی را با رئیس جمهور مطرح کردند و ایشان به بنده و رئیس دانشگاه گفتند که به همراه او به نهاد ریاست جمهوری برویم، در آنجا جلسه‌ای با حضور مسئولان مربوطه از جمله معاون حقوقی رئیس جمهور برگزار شد و آقای رئیسی پرسیدند که چرا مشکل فضای دانشگاه فرهنگیان حل نشده است و صحبت‌ها را شنیدند، در نهایت در این جلسه مقرر شد در اول مهر 30 ملک در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار بگیرد و تا 10 روز دیگر هر فضای خالی دیگری که شناسایی کردند باید تعیین تکلیف شود.

وی درباره مشکلات پرورشی در مدارس عنوان کرد: در بحث پرورشی مشکل اصلی نیروی انسانی است و سال‌ها به جز جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان استخدام مربی پرورشی نداشتیم، امسال 19 هزار مربی پرورشی و تربیت بدنی برای مدارس استخدام می‌شوند همچنین طرح تحول پرورشی در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و موضوع دیگر جهت گیری است که امسال توجه به آسیب‌های اجتماعی است تا دانش‌آموزان را در برابر آسیب‌ها مصون کنیم و راه آن تبیین است و به همین منظور اردوهای نسل تمدن‌ساز را با حمایت نهادهای دیگر برگزار خواهیم کرد.

منبع: تسنیم

دیگر خبرها

  • هشدار درباره افت درسی و ترک تحصیل دانش‌آموزان
  • اختتامیه پویش ارومیه شهر دوستدار کودک برگزار شد
  • عربستان یک فعال زن را به ۱۱ سال زندان محکوم کرد / اتهامات: انتخاب نوع لباس و بیان دیدگاه‌ها در فضای مجازی
  • مراد صحرایی: در دولت سیزدهم مرگ سند ۲۰۳۰ را اجرا کردیم / تغییر عناوین و حجم دروس مدارس برای اجرای برنامه‌های پرورشی
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • واکنش جبلی به جلوگیری از پخش سریال «حشاشین»
  • واکنش رئیس صدا و سیما به ممنوعیت پخش «حشاشین»
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند