Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@04:27:32 GMT

آغاز بکار صنعت نمایشگاهی، موتور حرکت اقتصاد جهانی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۳۸۱۸

آغاز بکار صنعت نمایشگاهی، موتور حرکت اقتصاد جهانی

نظر به اهمیت جایگاه گردشگری در توسعه ارزآوری غیرنفتی، ‌ جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در نمایشگاه بین‌المللی صنعت گردشگری چین ۲۰۲۰  شرکت کرده است که به تازگی در شهر گوانجو  چین گشایش یافته است.

این نمایشگاه که به مدت سه روز دایر خواهد بود، بیش از هزار شرکت از ۴۰ کشور در آن حضور دارند، ‌یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در چین و اصلی‌ترین نمایشگاه گردشگری در جنوب این کشور به شمار می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دیگر سو از آنجایی که چین به عنوان قطب مهم صنعت نمایشگاهی در جهان به شمار می‌آید، ‌ در مقایسه با کشورهای دیگر به سبب تعلیق برگزاری نمایشگاه‌ها متحمل بیشترین خسارات شده است. با توجه به اینکه این کشور به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا به شمار می‌آید، هر گونه تحولات در صنعت نمایشگاهی آن،  تاثیر فراوانی را بر صنعت نمایشگاهی سایر کشورها در جهان دارد.

آمارها نشان می‌دهد از آغاز شیوع بیماری کرونا در ۶ ماه گذشته در چین، صنعت نمایشگاهی دنیا متحمل۵.۲ تریلیون دلار خسارت مالی شده است.

«بهمن حسین‌زاده»، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران‌ در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا از دسامبر ۲۰۱۹ و همه‌گیری آن خسارت شدیدی به همه بخش‌های اقتصادی جهان به ویژه بخش خدمات و صنعت نمایشگاهی وارد کرد.

وی افزود: همه سازمان‌های اقتصادی و بازرگانی در این موضوع وحدت‌نظر دارند که نمایشگاه‌های بازرگانی اعم از تخصصی، اختصاصی و بین‌المللی مهمترین ابزار بازاریابی در جهان معاصر، به ویژه در شرایط رکود اقتصادی هستند و هیچ ابزار بازاریابی دیگری از لحاظ بازده و قدرت سودآوری با صنعت نمایشگاهی قابل رقابت نیست.

حسین‌زاده ‌تصریح کرد: این صنعت با صدها صنعت و حرفه دیگر پیوند دارد و برگزار نشدن نمایشگاه‌ها به همه این صنایع آسیب می‌رساند.

 وی افزود: بر اساس اعلام سازمان‌های جهانی مالکیت معنوی هر سال بالغ بر سه میلیون اختراع، اکتشاف یا نوآوری در دنیا صورت می‌گیرد که بخش عمده‌ای از آنها به مرحله تجاری‌سازی می‌رسد و باید برای معرفی آنها به مشتریان بازارسازی کرد.

حسین‌زاده گفت: تبلیغ از طریق ماهواره یا تلویزیون و رسانه‌های عادی نمی‌تواند تصویر دقیق قابل درکی از همه ویژگی‌های این کالاهای جدید به مخاطبان اصلی ارائه دهد. نمایشگاه‌ها در این موارد موثرترین ابزار معرفی تمام ویژگی‌های این کالاهای جدید به مشتریان هستند.

 وی افزود: تعطیلی نمایشگاه‌ها در ۸ ماهه اخیر بزرگترین خسارت را به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این کالاهای نو پدید وارد کرده است.

به موجب آخرین ارزیابی که توسط اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاهی به عمل آمده است تنها ظرف یک دوره  ۶ ماهه منتهی به ۲۰ ژوییه (تیر-مرداد) سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۹۶ میلیارد دلار قرارداد تجاری و صنعتی به خاطر لغو نمایشگاه‌ها توسط شرکت‌های صنعتی و تجاری که قصد مشارکت در نمایشگاه‌ها را داشته اند، منعقد نشده است.

وی افزود: طی همین مدت بالغ بر ۱۸۰ میلیارد دلار به دارندگان سایت‌های نمایشگاهی جهان و حرفه‌های وابسته به آن (موسسات حمل و نقل، شرکت‌های هواپیمایی، صاحبان هتل‌ها، غرفه‌سازان و...) به سبب لغو نمایشگاه‌ها خسارت وارد شده است.

به گفته حسین‌زاده در نیمه اول سال ۲۰۲۰ درآمد دارندگان سایت‌های نمایشگاهی جهان نسبت به ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۰ درصد کاهش یافته است. طی این مدت بیش از  یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از افراد شاغل در صنعت نمایشگاهی دنیا و مشاغل وابسته به آن شغل خود را از دست دادند و به خیل بیکاران پیوسته‌اند. تعطیلی نمایشگاه‌ها، مانع از تحقق دو سوم درآمدهای مورد انتظار شرکت‌کنندگان در نمایشگاه‌های نسبت به سال قبل شده است.

وی گفت: کشور ما به گفته کارشناسان بین‌المللی و براساس ارزشیابی‌های انجام شده یکی از پیشرفته‌ترین دارندگان صنعت نمایشگاهی در حوزه خاورمیانه و آفریقا به شمار می‌رود و آگاهی از اهمیت نمایشگاه‌ها در توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال، شناسایی آخرین تحولات تکنولوژیکی، جذب سرمایه‌های خارجی، توسعه صنعت گردشگری و دستاوردهای متعدد دیگر، سبب شد که ظرف سه دهه اخیر همه استان‌های کشور به ایجاد سایت‌های نمایشگاهی در حد توان و امکانات خود اقدام کنند به گونه‌ای که اکنون کشور ما دارای ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار متر مربع فضای سرپوشیده نمایشگاهی است و در سال‌های قبل که روند برگزاری نمایشگاه‌ها عادی بود بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نمایشگاه در سال توسط دارندگان این سایت‌ها برگزار می‌شد.

وی گفت: تعطیلی شتاب‌زده همه نمایشگاه‌های کشور از نیمه اول اسفند سال گذشته تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد ریال به صنعت نمایشگاهی کشور خسارت وارد کرده و موجبات از دست رفتن چند هزار فرصت شغلی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در کشور ما بالغ بر سه هزار و ۳۰۰ فعال نمایشگاهی و ۴۵۰ شرکت غرفه‌ساز از تعطیلی نمایشگاه‌ها علاوه بر دارندگان سایت‌های نمایشگاهی متضرر شده‌اند که برای جبران زیان‌ آن‌ها مکاتبات و تماس‌های لازم انجام گرفته است.

 حسین‌زاده  گفت: اهمیت بازگشایی نمایشگاه‌ها در شرایط حساس فعلی که اقتصاد قریب به اتفاق کشورهای جهان با رکود کم‌سابقه مواجه شده است، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

برچسب‌ها ویروس کرونا نمایشگاه بین المللی تهران چین جهانگردی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران پکن

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا نمایشگاه بین المللی تهران چین جهانگردی پکن ویروس کرونا نمایشگاه بین المللی تهران چین جهانگردی پکن اخبار کنکور سایت های نمایشگاهی صنعت نمایشگاهی نمایشگاه ها بین المللی حسین زاده سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد مخبر بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور که در مشهد مقدس برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه مسائل اقتصادی را باید با مشارکت و حضور مردم حل کنیم، تصریح کرد: نامگذاری سال جاری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.


معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با فلسفه و هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

دکتر مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد:
توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اولویت اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی کنند، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد که طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیازهای کشورهای همجوار می‌تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

دکتر مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آیت الله رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشورهای منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبودهای کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالین اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانیکه در یک کشور با کوچک‌ترین مساله روبرو می‌شوند تمام بخش‌ها و دولت آنان بسیج می‌شوند اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانیکه رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کارهای عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومین جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد اما نتوانستند به هیچکدام از اهداف خود برسند.

حجت الله عبدالملکی دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده و تاکنون ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری در سال گذشته ارائه شد که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است و تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

کد خبر 6088682 هادی رضایی

دیگر خبرها

  • اصفهان رتبه دوم برگزاری نمایشگاه در کشور/بازدید بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر از نمایشگاه در سال ۱۴۰۲
  • شرکت مگاموتور در تولید روزانه انواع پیشرانه رکورد زد
  • حرکت سازمان اوقاف در مسیر مولدسازی و بهبود اقتصاد کشور با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان + فیلم
  • کارگران موتور محرک چرخه اقتصاد کشور هستند
  • صنعت نفت و گاز پیشتاز مسیر حرکت به سمت دانش‌بنیان شدن
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد
  • نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴ آغاز شد+ عکس
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • آغاز به کار بیستمین نمایشگاه کشاورزی در شیراز