Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@03:19:48 GMT

دلیل واریز نشدن مبلغ سهام عدالت چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۴۳۹۱

به گزارش بورس تابناک؛ روح الله میر صانعی مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص عدم واریز وجه سهام عدالت از سوی صندوق های کارگزاری تصریح کرد: بحث آزاد سازی و فروش سی درصد از سهام عدالت به یکباره اتفاق افتاد به گونه ای که هنوز سامانه های کارگزاری ها و شرکت سپرده گذاری مرکزی آماده پذیرش این حجم از معاملات نبود در نتیجه طبیعی است که بگوییم وقتی کاری با سرعت انجام می شود به دنبال آن مشکلاتی نیز رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکانون کارگزاران بورس و اوراق بهاداربیان کرد:ممکن است افرادی که اطلاعاتشان را در سامانه سهام عدالت وارد کرده اند به دلایل مختلف این کار را درست انجام نداده باشند به همین دلیل شرکت سپرده گذاری مرکزی برای رفع این معضلات سامانه ای را تحت عنوان sahameedalat تاسیس کرد تا سهامداران بتوانند اطلاعات خود را تصحیح کنند.

میرصانعی افزود: دومین دلیلی که مانع واریز نشدن پول فروش سهام عدالت به حساب سهامداران شد این بود که در این مدت کارگزاری ها نمی توانستند سهام عدالت را بفروشند و دلیل آن را می توان منفی شدن بازار سرمایه دانست.

او گفت:زمانی که بازار منفی می شود، سازمان بورس و اوراق بهادار مانع فروش سهام عدالت می شود.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود:سومین دلیلی که سبب شد تا پول حاصل از فروش به حساب سهامداران واریز نشود، درست نبودن شماره شبا افراد یا مسدود بودن حساب های بانکی افراد است.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص فروش سهام به طریقه بلوکی گفت: در ماه های نخست سهام عدالت به روش تجمیعی در بازار به فروش می رفت اما به مرور وقتی که روند بازار منفی شد طریقه  فروش به روش بلوکی تغییر کرد. روش بلوکی مزایا و معایبی دارد.

میرصانعی در پاسخ به این سوال که آیا فروش سهام عدالت در یک ماه گذشته باعث اُفت بازار شده یا خیر؟بیان کرد: از آنجایی که قیمت ها در بازار سرمایه نتیجه عرضه و تقاضا است، می‌توان گفت که به طور طبیعی فروش سهام عدالت تا حدودی میزان عرضه را زیاد کرد و توانست روی بازار تاثیر منفی بگذارد.

او  در پاسخ به این سوال که عملکرد کارگزاری ها را در پنج ماه نخست سال ۹۹ چگونه ارزیابی می کنید؟، بیان کرد:در ماه های نخست سال حضور افراد در بازار سرمایه افزایش چشمگیری داشته است به همین دلیل سعی کردیم که سطح کارایی کارگزاری ها را ارتقا دهیم زیرا شعار ما جلب رضایت مشتری است.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره شکایت سهامداران از نحوه خدمت رسانی کارگزاری ها، گفت: کارگزاری هایی وجود دارند که کم کاری می کنند اما کانون کارگزاران سعی دارد که مانع تخلف آنها شود.

میرصانعی بیان کرد:در ماه های نخست سال که حجم مراجعه کنندگان برای دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری ها زیاد شده بود، سهامداران به دلایل متعدد از بعضی از کارگزاری ها شکایت داشتند به همین دلیل اما برای بهبود اوضاع و جلوگیری از نارضایتی‌های بیشتر تلاشمان را افزایش دادیم.سهامداران اگر از نحوه خدمت رسانی کارگزاری خاصی شکایت دارند می توانند به سامانه  www.seba.ir مراجعه و مشکل خود را مطرح کنند.

ابطال مجوز سه کارگزاری

مدیر کانون کارگزاران در پاسخ به این سوال که چرا از بین ۱۰۸کارگزاری بورس فقط ۲۰ کارگزاری فعال هستند؟،گفت: این مسئله در تمام صنوف متداول است.طبق قاعده ای که در کشور وجود دارد به طور میانگین همیشه فعالیت اقتصادی در بین واحدی های دارای مجوز۲۰به ۸۰ بوده است.

او افزود:تا کنون از بین ۱۰۸ کارگزاری موجود؛ مجوز ۳ کارگزاری به دلیل تخلف باطل شده است.

میر صانعی در پاسخ به این سوال که در این چند هفته اخیر که جو بازار سرمایه متلاطم بود،، عده ای از کارشناسان مطرح کرده اند که مقصر اصلی کارگزاری ها هستند؟ بیان کرد:در این که تمام خرید و فروش‌های بازار توسط کارگزاری ها صورت می گیرد هیچ شکی وجود ندارد اما کارگزاران حق ندارند که افراد را وادار به خرید یا فروش کنند، اگر فردی از درون سیستم کارگزاری شروع به سیگنال دهی به سهام داران کند قطع به یقین با او برخورد خواهد شد.

محدودیت معاملات کارگزاران باید برداشته شود

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره علت ممنوع المعامله بودن فعالان نهاد های اقتصادی و کارگزاران در بازار سرمایه گفت: چند سال قبل در جلسه شورا عالی بورس تصمیم گرفته شد که علاوه بر کارکنان و مسئولان سازمان بورس،کارکنان کارگزاری نیز ممنوع المعامله شوند این تصمیمات در اصل برای زمانی بود که هنوز اختیارات سرمایه داران و کارگزاران برابر نبود اما هم اکنون که دسترسی سهامدار و کارگزار یکسان شده، بهتر این است که این محدودیت ها برداشته شود.

مدیر کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در پایان بیان کرد: هم اکنون در سطح جهان هیچ یک از کارگزاری ها محدودیتی در خرید و فروش سهام ندارند و اگر این قانون در کشور ما برداشته شود  قطع به یقین به نفع بازار سرمایه خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: تابناک

کلیدواژه: حسین انصاریان قرارداد الجزایر الکساندر نوری توافق اسرائیل و بحرین سهام عدالت کارگزاری بورس حسین انصاریان قرارداد الجزایر الکساندر نوری توافق اسرائیل و بحرین پاسخ به این سوال فروش سهام عدالت بازار سرمایه کارگزاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۴۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند

آفتاب‌‌نیوز :

به گزارش سازمان بورس، نوید خالقی اظهار داشت: از زمان اجرایی شدن دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری از اواخر خرداد ماه ۱۴۰۰ تاکنون، تعداد ۱۹ موافقت اصولی تأسیس شرکت کارگزاری در بازار سرمایه، صادر شده که ۱۱ مورد توانستند با احراز شرایط دستورالعمل، به مرحله تاسیس و ثبت شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها رسیده و ۱۰ شرکت کارگزاری، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده‌اند.

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: مطابق دستورالعمل، شروع به فعالیت شرکت‌های کارگزاری طی ۴ مرحله صورت می‌گیرد و شرکت کارگاری پس از «دریافت موافقت اصولی، تأسیس شرکت کارگزاری، دریافت مجوز‌های فعالیت شرکت کارگزاری و عضویت نزد ارکان بازار سرمایه» می‌تواند خدمت رسانی و فعالیت خود را آغاز کند.

وی با بیان این که اکنون با توجه به شرایط بازار درخواست‌ها برای تاسیس شرکت کارگزاری در نوسان است، گفت: بعد از کارگزاری‌های جدیدالتاسیس «پویان، هامرز، آسمان، اعتبار تابان، راهین، یزدان و آرتان» اخیرا سه شرکت جدیدالتاسیس به مرحله دریافت مجوز فعالیت رسیده‌اند.

خالقی تصریح کرد: مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «پاداش و پویش» در بهمن ماه ۱۴۰۲ صادر شد که عضویت نزد ارکان بازار سرمایه را هم گذرانده شده و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی افزود: در روز‌های آینده نیز مجوز فعالیت شرکت جدیدالتاسیس «ایده آل» صادر خواهد شد و این کارگزاری پس از طی مراحل اداری می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. همچنین شرکت کارگزاری «خردمند» نیز مجوز تاسیس کارگزاری را از سازمان دریافت کرده است و نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و سازمان به عنوان نهاد مالی به ثبت رسیده است.

خالقی با تاکید بر این که در حال حاضر هیچ‌گونه درخواست باز بلاتکلیف، برای تاسیس شرکت کارگزاری وجود ندارد، گفت: در حال حاضر در صنعت کارگزاری هیچ صفی برای دریافت مجوز وجود ندارد و متقاضیانی که برای تاسیس کارگزاری درخواست می‌دهند پس از تکمیل مدارک خود وفق دستورالعمل صدور مجوز تأسیس و فعالیت کارگزاری و گذراندن تشریفات قانونی و مقرراتی مندرج در همان دستورالعمل نتیجه به متقاضیان اعلام می‌شود و متقاضیانی که موافقت اصولی از سازمان دریافت می‌کنند باید تأییدیه‌های لازم را برای اعضای هیات مدیره و مدیر عامل پیشنهادی وفق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه‌ای مدیران نهاد‌های مالی مصوبه شورای عالی بورس، دریافت کنند.

وی با اشاره به این که حدود ۸ درخواست برای تاسیس کارگزاری در جریان است، تاکید کرد: برخی از این درخواست‌ها نواقصی داشته که برای تکمیل پرونده به متقاضیان بازگردانده شده، برخی در حال تکمیل توسط متقاضیان بوده و برخی دیگر در مرحله مصاحبه هستند.

تشخیص کارگزاری‌های مجاز

رئیس اداره امور کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: هر شخصی اعم از مشتریان، سهامداران و بانک‌ها که با شرکت‌های کارگزاری در ارتباط هستند، می‌توانند اطلاعات مربوط به لغو و صدور مجوز‌ها را با مراجعه به سامانه نهاد‌های مالی دارای مجوز به نشانی CFI.SEO.IR با جستجوی نام شرکت کارگزاری مدنظر از حوزه فعالیت شرکت کارگزاری و معتبر بودن مجوز‌های آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اگر سود سهام عدالت نگرفتید بخوانید!
  • دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند
  • دو کارگزاری جدید بورس مجوز فعالیت گرفتند
  • خبر مهم درباره واریز سود سهام عدالت | جیب دارندگان سهام عدالت پرپول می‌شود
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید
  • اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل