Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزارت صمت به‌عنوان مهم‌ترین وزارتخانه درگیر در جنگ اقتصادی چهار ماه است که با بی‌توجهی روحانی وزیر ندارد و همین موضوع سبب گرانی محصولات شده است.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، بیش از چهار ماه است که وزارت صنعت، معدن و تجارت یا به اختصار «صمت» بدون وزیر است.

رضا رحمانی در ۲۲ اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس‌جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت برکنار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلیل اصلی برکناری رحمانی از این وزارتخانه عدم اقناع مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی بود. موضوعی که در نامه گلایه‌آمیز رحمانی به رئیس‌جمهور هم به چشم می‌خورد.

رحمانی در نامه خود به روحانی نوشت: «در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصاً نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم».

البته دلیلی دیگر هم برای برکنار رحمانی وجود داشت و آنهم دخالت‌های واعظی در امور وزیر بود. این موضوع به حدی رسیده بود که رحمانی در نامه خود به روحانی از تماس رئیس دفتر رئیس جمهور به خودش حرف به میان آورد. واعظی به رحمانی گفته بود باید خودش استعفا دهد.

حالا با توجه به این موضوع‌ها وزارت صمت چهار ماه است که با سرپرست اداره می‌شود. دولت در تابستان امسال مدرس خیابانی را به‌عنوان وزیر پیشنهادی صمت به مجلس معرفی کرد. البته روحانی به مجلس نیامد و وزیر پیشنهادی هم نتوانست مجلس را برای رسیدن به کرسی وزارت قانع کند و رأی لازم برای وزارت را به دست نیاورد.

مدرس خیابانی رأی مجلس را کسب نکرد و بنا به دلایلی قانونی هم دیگر دولت نمی‌توانست سرپرست برای وزارت صمت قرار دهد یا اینکه باید از رهبر کسب اجازه می‌کرد. موضوعی که مجلس‌ها اعلام کردند اجازه‌ای در کار نبوده است، ولی معاون پارلمانی دولت گفته اجازه گرفته شده است.

روحانی هم درحکمی سرقینی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد ولی هنوز این وزارتخانه وزیری ندارد و دولت هم تاکنون کسی را برای این مسئولیت معرفی نکرده است.

وی در حکم سرقینی صحبتی از اذن رهبری برای تعیین سرپرست وزارت صمت نکرده است. روحانی بر اساس اصل ۱۳۵ که در آمده است: «وزرا تا زمانی كه عزل نشده‌اند و يا بر اثر استيضاح يا درخواست رای اعتماد، مجلس به آنها رأی عدم اعتماد نداده است در سمت خود باقی می‌مانند. استعفای هيئت وزيران يا هر يک از آنان به رئيس جمهور تسليم می‌شود و هيئت وزيران تا تعيين دولت جديد به وظايف خود ادامه خواهند داد. رئيس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هايی كه وزير ندارند حداكثر برای مدت سه ماه سرپرست تعيين نمايد»، وزیر صمت را منصوب کرده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، با اشاره به معرفی سرپرست جدید وزارت صمت از سوی دولت، اظهار کرد: دولت اگر اذن رهبری را در این موضوع اخذ کرده باید اعلام رسمی کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور با عدم اخذ اذن از رهبری در خصوص سرپرست وزارت صمت نشان داد که التزامی به قانون اساسی ندارد.

نکته‌ای که بسیار مهم نظر می‌رسد این است که دولت و شخص رئیس‌جمهور اعلام کرده که در دوران جنگ اقتصادی هستیم، ولی وزارتخانه‌ای که نقش فوق‌العاده‌ای در این جنگ دارد بدون فرمانده و سکان‌دار است.

وزارت صمت مهم‌ترین وزارتخانه در امور توزیع، فروش و نظارت اقلام و کالاهای اساسی در کشور است. نبود استراتژی و وزیر برای این صمت در چند ماه اخیر سبب گرانی شدید تمام محصولات و کالاهای اساسی شده است. وضعیت قیمت موادغذایی و خودرو به گونه‌ای بوده است که روحانی هم از گرانی‌ها صدایش درآمده است.

 

رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت گفت: «امروز اعتراف می‌کنم که مواد غذایی از لحاظ اصل مواد، در بازار وجود دارد اما قیمت‌ها ناعادلانه، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است، چرا مردم در فشار قرار می‌گیرند؟ ما باید پایش و نظارت کنیم».

انتقادها نسبت به عدم وزیر پیشنهادی صمت توسط دولت سبب شد که رئیس دفتر رئیس‌جمهور به این موضوع ورود کند.

محمود واعظی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت، درباره زمان معرفی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: این وزارتخانه در گذشته شامل ۴ وزارتخانه می‌شد که البته نظر ما این است که جنس وزارت بازرگانی با صنعتی متفاوت است.

وی افزود: ما در دولت وزیری می‌خواهیم که ارزاق، کالاهای مورد نیاز مردم و بازار را نمایندگی کند. وزیر صنعت گرفتار مسائل صنعت و معدن است و کمتر وقت می‌کند که به بازرگانی بپردازد. مخصوصاً امسال که سال جهش تولید است و باید برای تحقق شعار سال تلاش بیشتری کند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: متاسفانه وزیر پیشنهادی دولت در مجلس رأی نیاورد و این‌گونه هم نیست که ما ۱۰ وزیر ردیف کرده باشیم که پشت سر هم آنها را معرفی کنیم. پس از رد شدن وزیر پیشنهادی دولت ما بلافاصله مطالعات خود را شروع کردیم و ۱۵-۱۶ گزینه را بررسی کرده‌ایم که الان به سه گزینه رسیده‌ایم و امیدوارم یک نفر را هفته آینده به مجلس معرفی کنیم.

چهار ماه وزارت صمت بدون وزیر است و این یعنی وزارتخانه‌ای که متولی کنترل، توزیع و نظارت اقلام اساسی مردم است بدون فرمانده اداره می‌شود.

انتهای پیام/4082/

منبع: آنا

کلیدواژه: حسن روحانی وزارت صمت عدم معرفی وزیر صمت وزیر پیشنهادی معدن و تجارت رئیس جمهور وزارت صمت چهار ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند

سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای اجتماعی، با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان امور اجتماعی با کار ویژه رصد و دیده‌بانی وضعیت اجتماعی، تطابق مستمر گزارش عملکرد دستگاه‌ها در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی با واقعیت‌های میدانی را از ضروری‌ترین اقدامات برای تحقق اهداف سازمان و شورای اجتماعی برشمرد و از مسئولان سازمان‌ها و نهادهای مربوط خواست با رصد دقیق و مستمر شاخص‌های کنترل و کاهش معضلات و آسیب‌های اجتماعی، تصمیم‌گیران را در داشتن نگاهی واقع‌گرایانه از شرایط و اتخاذ تصمیمات درست و به هنگام یاری کنند.

وی دو طرح «نماد» در آموزش و پرورش و «سراج» در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را از جمله طرح‌های مؤثر در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ضمن تأکید بر اجرای کامل این طرح‌ها از دیگر سازمان‌ها و نهادها خواست به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی همچنین در این جلسه بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی، مساجد و امنای محلات و نقش مهم مراکز مشاوره در پیشگیری و علاج آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که «تحلیل آماری از علل و چرایی پیدایش آسیب‌ها و احصای راهکارهای رفع آنها، لازمه ارائه نگاه دقیق و صحیح به تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان است»، بر بهره‌گیری از ظرفیت کانون‌های فکری، علمی و دانشگاهی در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به این‌که «مشخص شدن نسبت دستگاه‌های مختلف با مسئولیت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و پیگیری و رصد مداوم از سوی دستگاه‌های مربوط، در کاهش و حذف آسیب‌های اجتماعی موثر است»، سازمان امور اجتماعی را مکلف کرد عملکرد همه سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوط را به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند.

در ابتدای این جلسه با حضور رئیس جمهور گزارش اجرا، آسیب‌شناسی و ارتقای آیین‌نامه‌های اجرایی طرح نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) و سراج (سلامت روانی اجتماعی)، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور دستور داد؛ متخلفین حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفان در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • متخلفین در حوزه آسیب‌های اجتماعی به شورای اجتماعی معرفی شوند
  • ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان با مردم
  • وزیر اسبق آموزش و پرورش: آقای صحرایی از خدا پروا کنید
  • دولت روحانی چگونه سفره مردم را کوچک کرد؟
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • رویه‌های بندری در هرمزگان اصلاح می‌شود
  • چند درصد بودجه آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می شود؟ | بیشترین جهش بودجه ای در این وزارتخانه
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد