Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، در روزهای اخیر مسائل مربوط به قلعه روستای نوکلاته شهرستان سمنان در فضای مجازی مطرح شد و به دنبال آن، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان در پاسخی به مسائل طرح‌شده، تأکید کرد که «در فرآیند بررسی و شناسایی آثار واجد ارزش تاریخی و فرهنگی استان سمنان در سال‌های گذشته، کار شناسایی و پژوهش پایه برای شناخت عناصر معماری و دوره تاریخی ساخت قلعه روستای نوکلاته از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان نیز در دستور کار دفتر ثبت آثار و حرائم میراث ملی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان قرار گرفت».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این موضع‌گیری می‌خوانیم: «با توجه به اینکه اثر مذکور، جزو موقوفات خاص بوده و حائز تولیت خصوصی با نظارت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان است، طی دو سال گذشته تلاش‌های متعددی برای اخذ اجازه ورود و انجام برداشت‌های پلان معماری و مطالعات تکمیلی تاریخی و فرهنگی با هدف تهیه گزارش ثبت و پلان مدیریت حفاظت بهینه اثر صورت گرفت که متأسفانه به دلیل واگذاری عرصه قلعه از سوی موقوفه خاص به اشخاصی که از بنا بهره‌برداری می‌کنند، این امر تاکنون محقق نشده است».

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرده که «این اثر ارزشمند و یادگار معماری دوره‌های ایرانی- اسلامی، می‌تواند در زمره میراث تاریخی کشور قرار گرفته و با تدابیر فنی و کارشناسی، از سوی متولیان اثر به نحوه شایسته حفاظت‌شده و مورد بهره‌برداری اصولی قرار گیرد، لیکن پیش از هر اقدام، مساعدت متولی و ناظر عالی موقوفات برای ایجاد شرایط دسترسی، تهیه مستندات مطالعاتی متقن، رضایت به ثبت اثر در فهرست میراث ملی کشور و کمک به صیانت هر چه بهتر بنا در چارچوب ضوابط و مقررات مترتب بر حفاظت مواریث تاریخی کشور مورد انتظار و الزامی است که در صورت تحقق، مسیر معرفی و پاسداشت آن هموار خواهد شد».

درخواستی نبوده است

خبرگزاری فارس استان سمنان این مسأله را با نهاد مورد خطاب در متن اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان یعنی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان پیگیری کرد تا از صحت و سقم آن مطلع شود و چرایی مشکل ورود به این اثر را بررسی کند.

حجت‌الاسلام اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: در یک سال گذشته و پس از حضور در مسؤولیت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان، اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان به‌صورت تلفنی یا با مکاتبه اداری، تقاضای همکاری در موضوع فوق را نداشته است.

او افزود: ملک مذکور از موقوفات خاص شریعت‌پناهی است و تحت تولیت فردی قرار دارد و قانون‌گذار به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان در موقوفات خاص جز در موارد اندک از قبیل فروش موقوفه یا اختلاف موقوف‌علیهم، اجازه دخالت نمی‌دهد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: موقوفات خاص به ملک خصوصی شبیه است و مثل موقوفات عام نیست که به آن شیوه عمل شود.

تدینی بیان کرد: قانون‌گذار درباره مالکی که از شناسایی و ثبت آثار ارزشمند تاریخی ممانعت کند، راهکار و مجازات مشخص کرده و سؤال اینجاست که چرا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تاکنون حتی از این اختیار قانونی استفاده نکرده است؟

او گفت: میراث فرهنگی باید آسیب‌شناسی و تلاش کند تا دغدغه مالکان خصوصی در حوزه ممانعت از ثبت آثار ارزشمند رفع و چگونگی رعایت منافع آنها چاره‌اندیشی شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: جدای از وظیفه قانونی، شخصاً علاقه‌مند به حفظ آثار تاریخی بوده و نهایت همکاری را داشته و دارم و به‌محض انتصاب در سمت مدیرکلی اوقاف و امور خیریه استان سمنان، در اداره کل میراث فرهنگی استان حضور پیدا کردم و خواستار تشکیل کارگروهی شدم و بلافاصله افراد موردنظر خود را نیز کتباً معرفی کردیم؛ ولی حتی یک بار یک موضوع هم به این کمیته ارسال نشد.

اما چند پرسش مهم!

بنا به اطلاعات موجود، قلعه روستای نوکلاته در جنوب سمنان و از توابع روستای خیرآباد است و فقط پنج کیلومتر با سمنان فاصله دارد و دوگانه ذکرشده در بالا، چند پرسش مهم را فراروی ما قرار می‌دهد.

نخست آن که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان ادعا می‌کند «کار شناسایی و پژوهش پایه برای شناخت عناصر معماری و دوره تاریخی ساخت قلعه روستای نوکلاته از توابع بخش مرکزی شهرستان سمنان در دستور کار قرار گرفت» و امروز باید پرسید اگر رسانه‌ها نتیجه این پژوهش را مطالبه کنند که خبرگزاری فارس از همین طریق این مطالبه را اعلام می‌کند، آیا مجلد مکتوبی در این زمینه وجود دارد؟

دوم اینکه گفته شده است «طی دو سال گذشته تلاش‌های متعددی برای اخذ اجازه ورود و انجام برداشت‌های پلان معماری و مطالعات تکمیلی تاریخی و فرهنگی با هدف تهیه گزارش ثبت و پلان مدیریت حفاظت بهینه اثر صورت گرفت که تاکنون محقق نشده است» و اینک پرسش این است که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان چه پاسخی به مطالبه انتشار مکاتبات و اسناد درخواست‌های ارائه‌شده در این زمینه خواهد داشت؟

سوم آن که اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرده که «رضایت به ثبت اثر در فهرست میراث ملی مورد انتظار و الزامی است»؛ اگر فرض کنیم متولی موقوفه به ثبت اثر رضایت نداد که بنا به آنچه گفته شده تا امروز این اعلام رضایت صورت نگرفته، چرا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان نسبت به پیگیری قانونی از مراجع ذی‌صلاح اقدام نکرده یا اگر اقدامی شده است، مستندات آن منتشر نمی‌شود؟

چهارم اینکه بنا به گفته مدیرکل اوقاف استان سمنان، تشکیل کارگروهی برای همکاری مشترک با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان انجام شده اما حتی یک بار یک موضوع هم به این کمیته ارسال نشده است؛ مسؤولان امروز باید پاسخ دهند کوتاهی در این بخش، به چه علت و از سوی چه دستگاهی بوده است؟

انتهای پیام/۲۲۴۹/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: سمنان میراث فرهنگی گردشگری معماری اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان سمنان مدیرکل اوقاف استان سمنان تاریخی و فرهنگی تاریخی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان گردشگری و صنایع دستی استان سمنان اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان خبرگزاری فارس مدیرکل اوقاف موقوفات خاص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۹۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بر ضرورت تقویت رویداد‌های گردشگری در این استان تاکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهارداشت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

وی گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

وی با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

وی یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

محمد ثابت اقلیدی نیز گفت: یکی از برنامه‌های این اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس تقویت رویداد‌ها متناسب با مزیت‌های رقابتی هر مکان و مقصد گردشگری در این استان است.

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس به اهدای دو لوح ثبت ملی میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی شهر دژکرد در حاشیه برگزاری این جشنواره مردمی اشاره کرد و گفت: با توجه به قول مساعد خانم دکتر جلالی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر انتخاب دژکرد به عنوان شهر ملی کیسه بافی، مقدمات این مهم فراهم و دژکرد، به زودی شهر ملی کیسه بافی شود.

ثابت اقلیدی در ادامه سخنانش به افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان اشاره کرد وگفت: آزاد راه شیراز _اصفهان با تلاش دولت مردمی اخیرا افتتاح شده است وشهردژ کرد در مسیر این آزادراه قرار دارد، با توجه به پیشرفت‌هایی که متصویرم برای این شهر کمک می‌کنیم زیرساخت‌های گردشگری در منطقه نیز تقویت شود؛ بنابراین گزارش جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام شهر دژکرد در شهرستان اقلید امروز با حضور دکتر مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همچنین تنی چند از مسئولان شهرستان اقلید و شهر دژکرد برگزار شد و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

به گزارش تسنیم در حاشیه این مراسم لوح ثبت ملی دو میراث ناملموس مهارت کیسه بافی و شاهنامه‌خوانی به فرماندار شهرستان اقلید اهدا شد. همچنین به افرادی که در تهیه و تکمیل پرونده ثبت ملی مهارت کیسه بافی و شاهنامه خوانی کمک کردند لوح تقدیر اهدا شد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید تقویت و توسعه می‌یابد
  • گردشگری و صنایع دستی،‌ مردمی‌ترین نوع اقتصاد است
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • حضور میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • تکمیل زیرساخت‌های محافظت از غار باستانی زل هستیجان
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج دستگیر شدند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»