Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@12:28:22 GMT

هشدار درباره احتمال افزایش آلودگی هوا در پاییز

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۱۰۳۰

هشدار درباره احتمال افزایش آلودگی هوا در پاییز

خبرگزاری ایسنا: رامین عزتی درباره افزایش غلظت ذرات معلق در فصل پاییز توضیح داد و گفت: جریان بادی که کشور ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد از سمت غرب کشور یعنی از صحرای بزرگ آفریقا به سمت شرق می‌وزد و ذرات گرد و غبار را از صحرای آفریقا به همراه می‌آورد این در حالیست که پوشش گیاهی موجود در فصل‌های بهار و تابستان مانند بادگیر عمل می‌کنند و باعث کاهش سرعت زیاد باد می‌شوند، از این رو باد با سرعت زیادی ذرات گرد و غبار و ذرات معلق را متلاشی و در اتمسفر پخش نمی‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در فصل‌هایی مانند پاییز و زمستان به‌علت کاهش پوشش‌های گیاهی با جریان‌های باد با سرعت بالاتری در مناطق مختلف روبه‌رو می‌شویم همچنین به علت کاهش پوشش گیاهی در فصل‌های سرد سال بادی که از سمت صحرای بزرگ آفریقا به ایران می‌وزد بدون هیچ مانعی ریزگرد‌ها را از سطح زمین بلند و با خود به کشور‌های شرق این صحرا منتقل می‌کند و در ایران ابتدا توسط کوه‌های زاگرس سپس توسط کوه‌های تفتان در جنوب شرق ایران جلوی این جریان‌های بادی گرفته می‌شود که باعث نشست ذرات گرد وغبار در منطقه می‌شود.

این کارشناس آلودگی هوا افزود: این ذرات گرد و غبار می‌توانند آلاینده‌های شهری وصنعتی یک منطقه را به خود جذب و به همراه خود به کشور‌های دیگر منتقل کنند. درون این ریزگرد‌ها باکتری‌ها و قارچ‌هایی نیز موجود است که می‌تواند باعث ایجاد گلودرد و سرماخوردگی در افراد شود. جریان هوایی که از غرب به سمت ایران می‌وزد از کشور‌هایی مانند ایتالیا، سوریه و عراق عبور می‌کند و علاوه بر انواع باکتری و قارچ‌های بیماری‌زا آلاینده‌های صنعتی و شهری این کشور‌ها را به همراه خود به ایران وارد می‌کند که باعث تاریک، تیره و آلوده شدن هوای شهر‌هایی از جمله تهران می‌شود.

عزتی با اشاره به اینکه در ایران آلودگی‌های هوا در فصل پاییز فوق‌العاده افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: خطرات ناشی از آلودگی هوا در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز به مراتب بیشتر است چراکه در فصل زمستان سوخت‌های فسیلی مانند نفت و گازوئیل منابع اصلی آلودگی هوا محسوب می‌شوند.

وی همچنین دیگر عوامل موثر در افزایش آلودگی هوای برخی استان‌های کشور در فصل‌های سرد سال را پدیده وارونگی دما و حرکت جریان‌های باد از شمال و شمال غرب کشور دانست و گفت: پدیده وارونگی دما زمانی رخ می‌دهد که درجه حرارت پائین جو کمتر از طبقات فوقانی جو باشد و این پدیده باعث می‌شود آلاینده‌هایی که توسط انواع وسایل نقلیه و صنایع تولید می‌شوند در سطح نزدیک به زمین باقی بماند. جریان‌های باد می‌توانند مانع از شکل‌گیری پدیده وارونگی هوا شوند. در برخی موارد جریان‌های باد بسیار قوی از سمت شمال و شمال غرب کشور یعنی کشور روسیه به سمت ایران حرکت می‌کنند و در صورتی که این جریان‌های باد با جریان‌های بادی که از سمت غرب کشور می‌وزند برخورد کنند شهر‌هایی مانند تهران از جریان‌های بادی که بتواند آلودگی‌های هوا را پراکنده کند و مانع از شکل‌گیری پدیده وارونگی دما شوند محروم می‌ماند.

عزتی در پایان گفت: از مسئولان کشور درخواست دارم که اتومبیل‌های گازسوز را جایگزین اتومبیل‌هایی کنند که از سوخت بنزین و گازوئیل استفاده می‌کنند و درعین حال عوارض مالیات اتومبیل‌های گازسوز را کاهش دهند تا مردم نسبت به خریداری این اتومبیل‌ها تشویق شوند.

منبع: فردا

کلیدواژه: وارونگی دما کاهش ساعت طرح ترافیک آلودگی هوا پدیده وارونگی جریان های باد اتومبیل ها آلودگی هوا ذرات گرد غرب کشور کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۰۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان

مصطفوی گفت: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای و مدل‌های پیش‌بینی، از اواخر وقت امروز دوشنبه تا چهارشنبه، باران، رگبار و رعدوبرق و تگرگ، در نواحی کوهستانی و در روسهای سه شنبه و چهارشنبه باران و برف و احتمال کولاک، باد شدید، کاهش دما بین ۵ تا ۸ درجه در استان سمنان پیشس بینی می شود .

وی افزود: از روز سه شنبه تا پنج شنبه، احتمال رواناب و سیلاب، احتمال خسارت سرمازدگی و تگرگ در بخش کشاورزی وجود دارد 

به گفته وی ، به همین منظور در این مدت هشدار نارنجی هواشناسی در بخش کشاورزی هم اعلام شده است .

 

مصطفوی افزود: احتمال اختلال در تردد‌ها به خصوص در گردنه‌ها و نواحی شمالی به دلیل مه‌آلودگی، کولاک و لغزندگی، جاری شدن روان‌آب و سیلاب و احتمال خسارت ناشی از وزش باد شدید از جمله مخاطرات شرایط نامساعد جوی است.

احتیاط در تردد محورها، کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان و لایروبی جوی‌ها و آبراه ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و ناحیه‌های کوهستانی و پرهیز از چرای دام در نواحی مرتفع، کنترل پوشش گلخانه‌ها و پرهیز از توقف زیر درختان و داربست‌ها به علت وزش باد شدید مهمترین توصیه‌ها در این هشدار است.

 

همچنین به کشاورزان توصیه‌هایی در خصوص آماده سازی در مقابل سرمازدگی، استفاده از وسایل گرمایشی و مه شکن به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی سرمای هوا، عدم شخم زمین، حفاظت از محصولات زیر پلاستکی، بسته شدن دریچه‌ی گل خانه‌ها هنگام وزش باد و وقوع سرما، ایجاد سایبان در باغات به منظور کاهش آسیب‌های احتمالی تگرگ شده است .

عدم انتقال دام به مناطق سرپوشیده هنگام بارندگی و پرهیز از چراندن دام در ارتفاعات و عایق بندی و محافظت از کندو‌ها برای دامداران ضروری است .

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • احتمال بازگشت قیمت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان چقدر است؟
  • آل اسحاق : شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد
  • شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد
  • هواشناسی ۱۴۰۳/۰۲/۰۷؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • هواشناسی ایران/ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان
  • هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها طی ۲ روز آینده
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان
  • هشدار نارنجی برای یک نیمه کشور | بارش‌های سیل‌آسا و احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • افزایش سرعت وزش باد در جنوب کشور