Web Analytics Made Easy - Statcounter

آبخیزداری در آمریکا، از حدود ۱۰۰ سال پیش با تصویب قانون حفاظت خاک در کنگره آغاز شد. در این گزارش به چرایی و چگونگی تشکیل سازمان حفاظت خاک آمریکا می پردازیم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ بررسی ها نشان می دهد آبخیزداری در کشورهای پیشرفته دنیا از سابقه و قدمت بسیار زیادی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از کشورهای پیشرو در حفاظت خاک و آبخیزداری، ایالات متحده آمریکا است.

در واقع آبخیزداری در آمریکا از تشکیل سازمان حفاظت خاک "Soil Conservation Service"شروع شد و بعدها این سازمان به سازمان حفاظت منابع طبیعی ایالات متحده آمریکا  "Natural Resources Conservation Service"، تغییر نام داد. در این یادداشت «محمدحسین غروی» صاحبنظر و کارشناس آبخیزداری و از مدیران جهاد سازندگی به نحوه شکل گیری سازمان حفاظت خاک در آمریکا پرداخته است:

کنگره ایالت متحده آمریکا  در 27 آوریل 1935 قانونی را تصویب کرد که به موجب آن اتلاف خاک و رطوبت آن در مزارع ، چراگاه ها و اراضی جنگلی تهدیدی برای رفاه ملی شناخته شد و به وزارت کشاورزی دستور داده شد که سازمان حفاظت خاک  "Soil Conservation Service" به اختصار "SCS" را به عنوان یک سازمان دائمی ایجاد نماید.

 به تشخیص کنگره، قانون حفاظت خاک آمریکا در سال 1935 در یک مقدمه و 5 فصل تهیه و تصویب شد. درمقدمۀ این قانون آمده است: «اتلاف خاک و منابع رطوبت در اراضی زراعی ، مرتعی و جنگلی که ناشی از فرسایش خاک است تهدیدی برای رفاه ملی محسوب می گردد لذا در این جا اعلام می گردد که سیاست کنگره کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک و حفظ منابع طبیعی،کنترل سیل، پیشگیری از بروز آسیب به مخازن( سدها) و حفظ توان ناوبری (کشتیرانی) در رودخانه ها و بنادر، حمایت از سلامت عمومی،حفاظت از اراضی ملی و کاهش بیکاری است. وزیر کشاورزی باید همۀ فعالیت های مرتبط با فرسایش خاک را هماهنگ و هدایت نماید تا این سیاست  اجرا شود.»

 تشکیل سازمان حفاظت خاک آمریکا "SCS" حاصل تلاش های «هیو هاموند بنت» "Hugh Hammond Bennett "پدر حفاظت خاک " و اولین رئیس SCS برای هشیار کردن افکار عمومی نسبت به مشکل فرسایش خاک بود . بنت در اوایل اشتغال خود در وزارت کشاورزی به عنوان محقق اداره خاک با این مسئله آشنا شد( حدود سال 1915). وی مشاهده می کرد چگونه فرسایش آبی و بادی خاک سبب کاهش  توان زمین درحفظ حاصلخیزی اراضی کشاورزی و تأمین ( اقتصادی) جوامع روستایی می گردد که برای حفظ معیشت خود به این  زمین ها وابسته هستند. لذا یک نهضت نوشتاری و گفتاری رادر زمینه بحران فرسایش خاک به راه انداخت.

نشریۀ بسیار موثر او تحت عنوان "فرسایش خاک ، یک تهدید ملی" در سال 1928 انگیزه ای برای کنگره ایجاد کرد تا اولین ایستگاه های آزمایشی فرسایش خاک در سطح فدرال در سال 1929 تاسیس شود.

با انتخاب فرانکلین دلانو  روزولت به ریاست جمهوری در سال 1932، حفاظت  منابع آب و خاک جزء اولویت  های برنامه دولت او -که New Deal خوانده می شد- قرار گرفت . قانون احیاء صنایع که در سال 1933 تصویب شد مشتمل بر اعتباراتی  برای مبارزه با فرسایش خاک بود. با این اعتبارات  در سپتامبر 1933 سازمان فرسایش خاک "Soil Erosion Service" به ریاست هیو بنت  تشکیل شد. این سازمان برای نشان دادن منافع حفاظت خاک به مالکین اراضی ( کشاورزی) در سراسر کشور و درمناطق که فرسایش شکلی بحرانی پیدا کرده بود، اقدام به اجرای پروژه های نمایشی ( ترویجی) کرد.

شاید هیچ رویدادی بیش از فرسایش بحران خاک آمریکا موسوم به Dust Bowl    (این نام را در سال 1935 یک خبرنگار بر حسب یک لغزش زبانی بر این پدیده گذاشت و گرچه دو روز بعد آن را به dust belt تغییر داد ولی به هر صورت این نامگذاری برای همیشه جا افتاد)  بر افکار عمومی موثر نبود. درآغاز در سال 1932 در جلگه بزرگ آمریکا  Great Plains (مناطق استپی و پوشیده از چمنزارها و اراضی وسیع کشاورزی در شرق سلسه جبال راکی که از مرز مکزیک تا داخل کشور کانادا امتداد دارد) خشکسالی های مداوم اتفاق افتاد. در این رویداد محصولات کشاورزی در سطح وسیعی نابود گردید و خاک منطقه در معرض  وزش باد قرار گرفت.

 در ادامه روند خشکسالی ها، در سال1934 یک طوفان بزرگ گرد و غبار، ریزدانه های خاک را از واشنگتن دی سی، تا سیصد مایل آن سوتر از اقیانوس اطلس جارو کرد .  همچنین در سال 1935 طوفان های شدید تر  و پیاپی  این مناطق را در نوردید . در 21 مارچ 1935 در حالی که کنگره مشغول بررسی لایحه حفاظت خاک بود ابری از گرد و غبار از روی واشنگتن عبور کرد و آسمان را تیره و تار نمود. لذا بنت  با چاپ مقالاتی فرصت را برای بیان علت این طوفان ها و راه حل های آن مغتنم شمرد ودر کنگره شهادت داد که تشکیل سازمان حفاظت خاک چه اندازه ضروری است. در نتیجه در27 آوریل 1935 قانون حفاظت خاک توسط روزولت امضا شد و سازمان حفاظت خاک SCS در وزارت کشاورزی تشکیل گردید.

در سلسله گزارشهای بعدی به بررسی جزییات بیشتری از آبخیزداری و حفاظت خاک در آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته خواهیم پرداخت.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

قوانین آبخیزداری در کشور اجرا نمی‌شود/ امکان دسترسی به 10 میلیارد مترمکعب آب جدید با آبخیزداریالزامات قانونی آبخیزداری و آبخوانداری در کشورآبخیزداری؛ موتور پیشران توسعه سواحل مکران«معجزه آبخیزداری»|توقف عجیب قانون جامع آبخیزداری در مجلس؛ درآمد آبخیزداری "6 برابر" هزینه‌اش هستمبنای قرآنی و روایی ذخیره سازی آب در زیرزمین چیست؟

 

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حفاظت خاک فرسایش خاک خاک آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۱۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید

یک مقام آمریکایی گفته است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را به نخست وزیر قطر داده است که اگر حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفت، آن‌ها را بیرون کنند. این موضوع می‌تواند نشان دهنده بی‌صبری واشنگتن برای برقراری آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی از نوار غزه باشد.

به گزارش یورونیوز، روزنامه واشنگتن‌پست روز شنبه به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گزارش داد که ایالات متحده به قطر گفته است که اگر حماس به عدم پذیرش پیشنهاد آتش‌بس با اسرائیل و رد پیشنهاد‌های معامله گروگان‌ها ادامه دهد، قطر باید رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

به گفته این مقام، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده این پیام را در ماه آوریل به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر گفته است.

روزنامه تایمز اسرائیل نیز روز شنبه ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: قطر آماده پذیرش درخواست ایالات متحده برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و پیش‌بینی می‌کند که این درخواست به زودی انجام شود.

به نظر می‌رسد که مذاکرات آتش‌بس بین حماس و اسرائیل در این روز‌ها به نقطه حساسی می‌رسد؛ ویلیام برنز، رئیس آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سازمان سیا) روز جمعه وارد قاهره شد و هیات حماس نیز قرار است اواخر روز شنبه برسد.

همه منتظر پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد تبادل گروگان‌ها هستند، متن این پیشنهاد توسط میانجیگران مصری، قطری و آمریکایی تدوین شده و اسرائیل نیز آن را تایید کرده است.

ایالات متحده حماس را به دلیل امتناع از پذیرش پیشنهادات قبلی مقصر دانسته و می‌گوید حماس تنها مانع توافق آزادی ده‌ها گروگان اسرائیلی در ازای یک آتش‌بس فوری حداقل شش هفته‌ای است.

این منبع آگاه اشاره می‌کند که اگر گروه حماس آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که مطرح شده را نپذیرد، ممکن است درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبران حماس مطرح شود.

یک مقام اسرائیلی می‌گوید انتظار نمی‌رود حماس این پیشنهاد را به طور کامل رد کند، بلکه با اصلاحات پیشنهادی خود بازخواهد گشت.

این منبع می‌گوید، اما با توجه به اینکه به نظر می‌رسد صبر واشنگتن رو به اتمام است، هر چیزی غیر از پاسخ مثبت به توافق روی میز ممکن است کافی باشد تا ایالات متحده را وادار کند تا رسما از قطر بخواهد رهبران حماس را از خاک خود اخراج کند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز به طور جداگانه‌ای روز جمعه گزارش داد که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا توافق برای آزادی گروگان‌ها را بپذیرد در غیر این صورت حمله خود به رفح را آغاز خواهد کرد.

گزارش این روزنامه آمریکایی مشخص نمی‌کند که این ضرب الاجل چه زمانی به این گروه فلسطینی داده شده، اما به نقل از مقام‌های مصری نقل شده که حماس تا جمعه آینده فرصت خواهد داشت که با این توافق موافقت کند.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ماه‌هاست که تهدید می‌کند حمله به رفح را که آوارگان فلسطینی در آنجا پناه گرفته‌اند عملی خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل در هفته‌های اخیر بار‌ها تکرار کرده که حمله زمینی این کشور به جنوبی‌ترین شهر در نوار غزه به زودی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • آمریکا به قطر: اگر رهبران حماس شروط آتش‌بس را نپذیرفتند، آن‌ها را بیرون کنید
  • بلینکن: کمک‌های نظامی جدید به اوکراین، سرمایه‌گذاری در آمریکا است
  • روسیه: اکثر حملات سایبری از سوی آمریکا انجام می‌شود
  • دانشگاه ورمونت سخنرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل را لغو کرد
  • جنگنده‌های آمریکا از پایگاه امارات به قطر منتقل شدند
  • آمریکا در حال کار بر روی یک توافق امنیتی بلندمدت با اوکراین است
  • اکثر آمریکایی‌ها تیک‌تاک را به عنوان ابزاری برای نفوذ چین می‌بینند
  • چین به بحث کنترل تسلیحات هسته‌ای ورود نمی‌کند
  • عضویت فلسطین در سازمان ملل، در راستای رسیدگی به بی عدالتی علیه فلسطینان است
  • یک شبکه می‌خواهد لیگ برتر را به آمریکا ببرد!