Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-04@20:39:41 GMT

ویژگی ها و اتفاقات مهم کلیسای نوتردام چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۲۸۹۵

ویژگی ها و اتفاقات مهم کلیسای نوتردام چیست؟

درباره کلیسای نوتردام و اتفاقات تاریخی مهم این کلیسا چه چیزی می‌دانید؟ در این مطلب در مورد معماری کلیسای نوتردام و اتفاقات تاریخی مهم آن می‌پردازیم.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کلیسای نوتردام  یکی از بهترین جاذبه های پاریس است و جدا از بنای تاریخی و گردشگری،  به عنوان قلب کلیسای کاتولیک رومی در پایتخت فرانسه شناخته می شود و سالانه  نزدیک 13 میلیون بازدید کننده از سرتاسر جهان را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاریخچه کلیسای نوتردام

ساخت کلیسای جامع نوتردام در سال 1160 توسط اسقف موریس دسلی و در جزیره ایل دو لا سیته آغاز شد و روند ساخت آن 200 سال طول کشید.

طولانی بودن روند ساخت این کلیسا به علت نبود بودجه ی کافی طی زمان های مختلف بود.

طبق شواهدبرج های این کلیسا در سال 1200 به پایان رسیدند. ایوان مشهور این بنا نیز در سال 1220 تا 1230 ساخته و مجسمه هایی به شکل حیوان به آن اضافه شدند.

در جریان انقلاب فرانسه و در سال 1793، گروهی از مردم خشمگین، ۲۸ مجسمه از‌ پادشاهان انجیل کلیسا را با طناب پایین کشیدند و سر از تن آن‌ها جدا کردند و در سال ۱۹۷۷، کارگران در حین کار در زیرزمین بانک تجارت خارجی فرانسه، سرهای جدا شده‌ی ۲۱ مجسمه از پادشاهان را کشف کردند. این سرها در حال حاضر در موزه‌ی کلونی  نگهداری می‌شوند.

در پی این انقلاب تمامی ناقوس های کلیسا بجز ناقوس امانوئل برای ساخت توپ جنگی ذوب شدند. در قرن نوزدهم ناقوس های جدیدی برای کلیسا نصب شدند که به دلیل صدای گوش خراش در سال 2013 با مجموعه جدیدی جایگزین شدند.

ساخت بنای کلیسا در سال 1345 به اتمام رسید و به عنوان بزرگترین کلیسای اروپا شناخته شد و بعد از آن هیچ کلیسای دیگری نتوانست جای آن را بگیرد. بهترین سازه های این کلیسا مجسمه ها هستند که از جنس چوب و سنگ می باشند.

شاخصه های برجسته کلیسای نوتردام معنی نوتردام در زبان فرانسوی بانوی ما می باشد و به حضرت مریم اشاره دارد. نوتردام به عنوان اصلی ترین نماد تاریخ فرانسه و از آن به عنوان گنجینه تاریخی یاد می شود.  تشیع ژنرال دوگل در سال 1970 معماری منحصر به فرد سبک گوتیک آثار تاریخی حفاظت شده در این کلیسا، همچون سردابه ای که در قسمت زیرین آن قرار گرفته است. وجود 10 ناقوس عظیم الجثه در آن وجود 100 مجسمه در محوطه ی ورودی و 50 مجسمه در فضای داخلی وجود مجسمه های گارگویل و کایمیرا در آن وجود تاج خاردار که یکی از مهم ترین آثار مذهبی مسیحیان است در این کلیسا مهمترین اتفاقات تاریخی کلیسای نوتردام

تاج گذاری ناپلئون بناپارت در سال 1804 میلادی

تاج گذاری هنری ششم در سال 1431 میلادی

تاج گذاری هنری ششم در سال 1431 میلادی

مراسم ازدواج جیمز پنجم با  مادلین شاهزاده فرانسوی در سال ۱۵۳۷ میلادی

مراسم آمرزش خوانی دو رئیس جمهور، شارل دوگل و فرانسوا میتراند.

در سال 1909 آمرزیده شدن ژان دارک، دختر مشهور فرانسویی توسط پاپ پیوسِ دهم که در سال 1431 در نوزده سالگی توسط کشیشیان متعصب سوزانده شد.

داستان گوژپشت کلیسای نوتردام

گوژپشت نوتردام از ویکتور هوگو و در سال 1831 به نوشتار درآمد و یکی از داستان هایی است که به اهمیت این کلیسا افزوده است. این کتاب اشاره دقیق به کلیسای نوتردام دارد و می توانید با خواندن کتاب با این کلیسا نیز آشنا شوید.

آتش سوزی در کلیسای نوتردام

در تاریخ 16 آپریل سال 2019  زمانی که کارکنان آن مشغول بازسازی بنای کلیسا بودند مورد آتش سوزی بزرگی قرار گرفت.

این آتش سوزی ضایعه بزرگی بوده و بسیاری از مردم جهان را ناراحت کرد. این آتش سوزی بخش های اعظمی از کلیسا را سوزاند و یکی از مهمترین صدمات این آتش سوزی، از بین رفتن سقف و مناره کلیسا است که البته مورد بازسازی قرار گرفته است.

معماری کلیسای جامع نوتردام

بنای کلیسا ۱۲۸ متر طول و سالن اصلی آن ۱۲ متر عرض دارد. پلان کلیسای نوتردام که صلیبی‌شکل است، سالن مرتفع، قسمت بازویی و برج کلیسا از معماری رومانسک قرن یازدهم وام گرفته‌شده‌اند،‌ اما طاق‌های نوک‌تیز و سقف شیاردار آن کاملاً گوتیکی هستند. کلیسای نوتردام در واقع اولین کلیسای جامعی بود که در آن از پشت‌بندهای مایل بیرونی استفاده‌شده بود. علاوه بر پشت‌بندها، ستون‌های متعدد دیگری نیز برای این منظور در نظر گرفته شد.

جنگلی روی سقف کلیسا

این کلیسا دارای یکی از قدیمی‌ترین داربست‌های چوبی است که در قرن دوازدهم  در حدود ۲۱۰ هزار مترمربع درخت بخاطر آن قطع شد. بنابراین هر کدام از تیرهای سقف از یک درخت درست شده‌اند و به همین دلیل به جنگل شهرت یافته است.

پشت بندهای معلق نوتردام

اختلاف‌نظرهایی در مورد اینکه آیا نوتردام، نخستین کلیسایی بود که پشت‌بندها را در طراحی خود به‌کار گرفت یا نه وجود دارد اما جای تردید نیست که استفاده‌ از آن‌ها فقط در معماری مذهبی رواج داد.

بعد از بکار بردن این پشت بند ها در کلیسای نوتردام به یکی از ویژگی‌های نمادین طراحی گوتیک تبدیل شد.

برج های دو قلوی ناهمسان کلیسا

در ابتدا با نگاه کردن به برج‌های کلیسا، اینگونه تصور می شود که کاملاً با یکدیگر یکسان هستند اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه می‌شوید که برج شمالی کمی بزرگ‌تر از برج جنوبی است. این اختلاف، بیانگر این است که عناصر مختلف کلیسا در دوره های مختلفی ساخته شده است و ترکیبی از گرایش های گوناگون را در معماری آن بازتاب می کند.

مجسمه های قرن نوزدهم روی برج

 امانوئل ویولت لدوک با الهام از توصیفات کتاب ویکتور هوگو، در قرن نوزدهم  مجدداً این مجسمه‌های ترسناک را در بالای برج‌ها نصب کرد. لدوک در میان ۱۲ حواری که در اطراف مناره‌ی جدید قرار داد، مجسمه‌ای از خود را در قالب یکی از حواریون مسیح به‌ نام قدیس توماس  اضافه کرد.

بزرگ‌ ترین ارگ فرانسه در نوتردام

اُرگ نوتردام، با 8000 لوله ی صوتی، بزرگترین ارگ فرانسه است که به قرن هجدهم بازمی‌گردند.

زنبورهای سقف کلیسا

در محل نگه داری اشیا مقدس در مجاورت کلیسا، کندوی کوچکی از زنبورهای بوکفاست وجود دارد که عسل آن‌ها از شهد گل‌های باغ‌های اطراف و میدان ژان بیست و سوم  تهیه می‌شود.

اطلاعات تکمیلی

محل کلیسای نوتردام

محل........ ژان پل دوم، پاریس فرقه......... کاتولیک رومی وضعیت......تحت بازسازی

معماری کلیسای نوتردام

سبک......گوتیک فرانسه سال ساخت..... 1163-1345

مشخصات فنی کلیسای نوتردام

طول.....128 متر عرض....48متر تعداد برج.....2 ارتفاع برج....69متر زنگ.....10عدد

مدیریت کلیسای نوتردام

مدیریت.....کلیسای جامع پاریس روحانیت.... اسقف اعظم میشل اوپتیت رئیس..... پاتریک چاوت

موسیقی کلیسای نوتردام

مدیر موسیقی.... سیلوین دیودونه

میراث جهانی یونسکو

شاخص.... i.ii.iii تعیین شده... 1991

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: کلیسا دانستنی ها کلیسای نوتردام کلیسای نوتردام مجسمه ها آتش سوزی برج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۲۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اپل اینسایدر گزارش می‌دهد که سیری و اسپات‌لایت قرار است به ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی مجهز شوند. این ویژگی‌ها در برنامه‌هایی مانند Messages و Mail و Safari کاربرد خواهند داشت.

براساس گزارش زومیت، سافاری ظاهراً با یک ابزار خلاصه‌سازی متن به نام Intelligent Browsing آپدیت می‌شود که به کاربران اجازه می‌دهد خلاصه‌ای از هر صفحه‌ی وب را تولید کنند. سیری ویژگی مشابهی را در پیام‌رسان Apple Messages ارائه خواهد داد.

هوش مصنوعی اپل احتمالاً می‌تواند محتوای پیام را تجزیه و تحلیل کند و به سؤالات مرتبط به متن پاسخ دهد. جست‌وجوی اسپات‌لایت با ویژگی‌های هوشمندانه‌تر و مرتب‌سازی بهبودیافته در اپلیکیشن‌هایی مانند Contacts و Calendar نتایج مفیدتری ارائه خواهد کرد.

منابع مختلف بارها ادعا کرده‌اند که هوش مصنوعی اپل به‌صورت محلی و بدون نیاز به اینترنت روی دستگاه اجرا می‌شود. این ویژگی می‌تواند امنیت کاربران و سرعت پاسخ‌گویی را بالاتر ببرد. هوش مصنوعی اپل احتمالاً برای یک‌سری کارهای پیچیده‌تر به سرورهای ابری متکی خواهد بود.

کنفرانس WWDC 2024 محفلی برای رونمایی از iOS 18 و قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل خواهد بود. این کنفرانس ۲۱ خرداد برگزار می‌شود.

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902527

دیگر خبرها

  • 168 ساعت؛ مروری بر اتفاقات هفته
  • فوتسال آسیا باید مجسمه وحید شمسایی را بسازد
  • مجسمه‌ها هم سلفی می‌گیرند؛ متفاوت و فناورانه! (+تصاویر)
  • ویژگی‌های معلم خوب در مدرسه شهید کاظمی اردبیل
  • بردباری ویژگی مکتب امام صادق(ع) است
  • بازگشت مجسمه سر فرعون به مصر
  • استقرار نیروهای صهیونیست در قدس همزمان با شنبه مقدس مسیحیان
  • (ویدئو) مجسمه‌های الهام گرفته از طبیعت
  • جزئیات هوش مصنوعی آیفون لو رفت!
  • بیانیه آشوریان ارومیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم