Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه‌قضاییه، این نشست که با همکاری مشترک معاونت مشاوران خانواده و معاونت پژوهش و توسعه حقوقی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه برگزار شد، علاوه بر بررسی روانشناختی ماجرای قتل رومینا، ابعاد جامعه شناختی این موضوع نیز مورد بررسی قرار گرفت، همچنین ضعف نظام اجتماعی کشور در عرصه حقوق خانواده و عدم مراجعه به مشاوران خانواده از مهمترین مباحثی بود که در این نشست مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رومینا اشرفی دانش آموز ۱۳ ساله تالشی ششم خرداد سال جاری به دلیل اختلافات خانوادگی به دست پدرش در حین خواب به قتل رسیده بود.

هفتم شهریور سال جاری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گیلان اعلام کرد: بر اساس رأی دادگاه بدوی، قاتل رومینا اشرفی (پدر مقتول) به اتهام قتل عمد از جنبه عمومی جرم به ٩ سال حبس و پرداخت دیه و فرد دیگر (بهمن خاوری) به دو سال حبس و تبعید محکوم شد.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه نیز در این باره اظهار داشت: حکم پدر رومینا قطعی نیست و حکم صادر شده قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور است بعد از رسیدگی در دیوان عالی کشور قطعی می شود.

مریم بختیاری عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و روانشناس بالینی در این نشست گفت: کشتن یکی از اعضای خانواده قربانی که موجب بی‌شرافتی یا خجالت زدگی خانواده می شود در همه مذاهب و فرهنگ ها اتفاق می افتد و پنج هزار قتل از روی شرافت سالانه در جهان رخ می دهد.

وی ادامه داد: امتناع از ازدواج تعیین شده، طلاق یا خیانت از دلایل قتل شرافت محسوب می شود. قربانی اینگونه قتل‌ها معمولا زنان  متاهل، کم سواد، بدون شغل، ساکن مناطق فقیر نشین، دارای مشکلات سلامت روان هستند که گاهی قبل از قتل دست به خودکشی می زنند. قاتل هم شوهر، پدر و گاه برادر است. قتل در خانواده‌هایی اتفاق می‌افتد که افراد از صفات سایکوپاتی، اختلال استرس حاد، تروما و اختلالات روانپزشکی مانند اسکیزوفرنی پارانوئید رنج می‌برند.

بختیاری با بیان اینکه در قتل های شرافتی صرف نظر از سلاحی که انتخاب می شود، بیشتر مرگ‌ها ماهیت خشن دارد، اظهار داشت: داده ها نشان می دهد که سلاح انتخابی مرتکب در بیشتر قتل‌های شرافت سلاح گرم است البته روش‌های دیگر مانند استفاده از چاقو، خفه کردن، حلق آویز کردن، برق گرفتگی یا مسمومیت هم وجود داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: فرزندپروری نامناسب، سوءرفتار جنسی، بی ثباتی و تعارض شدید در خانواده، عدم صمیمیت و حمایت والدین، سوء رفتار با کودک و طرد کودک از دلایل اصلی فرار از خانه محسوب می شود همچنین پژوهش ها نشان می دهد سوء رفتار جسمی و جنسی با مصرف مواد در نوجوانانی که از خانه فرار می کنند، رابطه دارد.

بختیاری خاطرنشان کرد: دسترسی متناسب سن با محتوای فضای رسانه برای کودکان و نوجوانان باید مورد توجه قرار گیرد و رسانه‌ها نیز در بازتاب و واگویی اخبار جنایی حد و مرز داشته و جنبه آموزشی آن با برانگیختن احساسات غالب را مدنظر قرار دهند.

در ادامه این نشست، حمید دهقانیان جامعه شناس و پژوهشگر حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی با طرح این سوال که آیا این یک اتفاق جامعه‌شناختی است یا یک مسئله جامعه‌شناختی افزود: باید به بافتی که این اتفاق در آن رخ داده، توجه کنیم؛ عکس و شواهد منتشر شده بیانگر این است که خانواده رومینا یک خانواده مدرن است تا سنتی.
وی در خصوص نقش رسانه ها در بازتاب اخبار به ویژه اخبار حوادث اظهارداشت: رسانه ها در این جا به دنبال جوسازی بودند و این نشان دهنده این است که سواد رسانه‌ای وجود ندارد و بیشتر به دنبال بدتر کردن شرایط هستند.

امیر سام کیانی مقدم دبیر این نشست نیز با بیان اینکه عوامل فرهنگی اجتماعی نقش مهمی در قتل‌های شرافتی دارد با این حال همه افراد با تاثیرات فرهنگی - اجتماعی مشابه دست به چنین اقدامی نمی‌زنند، به اهمیت نقش آسیب شناسی روانی در قتل‌های شرافتی اشاره کرد.
وی اظهار داشت: نتایج پژوهش‌ها نشان دهنده این است کسانی که مرتکب قتل‌های شرافتی می‌شوند ممکن است از صفات روان پریشی رنج ببرند همچنین مرتکب قتل ممکن است از اختلال استرس حاد رنج ببرد که باعث می‌شود در مواجهه با تهدیدهای جدی علائم تجزیه ای مانند بی حسی هیجانی، فراموشی، غیرواقعی سازی و شخصی سازی را تجربه کند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: با توجه به آسیب شناسی جلسه حاضر، لازم است متخصصان روانشناختی در تصمیمات قضایی حضور پررنگ تری داشته باشند و از سوی دیگر حضور مراکز مشاوره خانواده برای پیشگیری و ارائه خدمات سلامت روان بیش از بیش تقویت شود. بنابراین لازم است توجه بیشتری به نهاد خانواده بخصوص مراکزی که در این حوزه مسئولیت دارند، صورت بگیرد.

برچسب‌ها مرکز وکلاء کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مشاوره قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرکز وکلاء کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مشاوره قوه قضاییه مرکز وکلاء کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده مشاوره قوه قضاییه اخبار کنکور مشاوران خانواده جامعه شناختی قوه قضاییه قتل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است

استاندار مرکزی گفت: حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از روابط عمومی فراجا، فرزاد مخلص الائمه در آئین تجلیل از فعالان طرح نور با بیان اینکه حیات فرهنگی، وجه تمایزی است که بین انسان و حیوان قائل هستیم، افزود: انسان دارای قوه تعقل و تفکر است که بقیه موجودات از این قوه برخوردار نیستند.

وی با اشاره به نقش سبک زندگی اسلامی و عفاف و حجاب در تحکیم بنیان خانواده افزود: بحث عفاف و حجاب باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و امروز استحکام بنیان خانواده با بی حجابی مورد تهدید است چرا که برهنگی و بی‌حجابی حد و مرز ندارد.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌ها مهم انسان قوه تفکر و تعقل است گفت: عقیده‌ای که مبتنی بر تفکر نباشد و بر اساس تقلید باشد نه تنها اسلام با آن موافق نیست بلکه مبارزه هم می‌کند.

مخلص‌الائمه ادامه داد: در ارتباط با بحث عفاف و حجاب دشمنان انقلاب اسلامی بر موجی سوار شدند که ناظر به حیات فرهنگی و استحکام خانواده است، چرا که بانوان پایه اصلی این استحکام در جامعه‌ی اسلامی هستند.

وی اضافه کرد: در سنوات اخیر توجه تمام نیروهای فرهنگی و دستگاه‌های متولی به این موضوع جلب شد که در حوزه عفاف حجاب به اندازه کافی کار فرهنگی صورت نگرفته است.

استاندار مرکزی با بیان اینکه ارتقای حیات فرهنگی نیازمند کار عمیق فرهنگی است، گفت: در این زمینه تمامی بخش‌ها وظایفی برعهده دارند و باید حضور مؤثری در ستاد عفاف و حجاب استان داشته باشند.

مخلص‌الائمه با تقدیر از اجرای طرح نور و تأکید بر وظیفه‌ی تمامی دستگاه‌ها در همراهی با این طرح، تاکید کرد: این طرح در استان مرکزی کاملاً موفق بوده است و بازتاب و همراهی خوبی را از سوی مردم در سطح جامعه شاهد هستیم.

کد خبر 748504

دیگر خبرها

  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مادران ۴ فرزندی الگوی عینی برای خانواده‌ها
  • راه‌اندازی مرکز نوآوری ملی و تخصصی حوزه فناوری‌های شناختی در شمال کشور
  • فعالان حوزه خانواده در«جامعه پردازخانواده» به یکدیگرمعرفی می‌شوند
  • کارگاه آموزش حقوقی برای مشاوران املاک در کردستان برگزار شد
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • ارائه خدمات «مشاوره‌ای – آموزشی»، آنلاین و حضوری مرکز روانشناختی «جهت» برای عموم