Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-27@00:30:58 GMT

روستایی در20کیلومتری گچساران اما محروم از آب سالم

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۳۹۹۳

روستایی در20کیلومتری گچساران اما محروم از آب سالم

  خبرگزاری فارس گچساران_ سمیرا نصاری  روستاى دژ سلیمان در ۲۰ کیلومتری جنوب غرب گچساران واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد که از نعمت وجود آب آشامیدنی سالم محروم  و این موضوع رنجی مضاعف بر دل مردمان محروم این منطقه گذاشته است.

 این در حالی است که مشکل آب روستای دژ سلیمان برای چندمین بار  در رسانه‌ها منتشر می‌شود و بسیاری از اهالی روستا از رنگ قرمز آب و بهداشتی نبودن آن گلایه‌مند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با توجه به اینکه روستای دژ سلیمان از جمله روستاهای نزدیک به شهر دوگنبدان استو ارائه خدممات و زیر ساخت در آن با هزینه کمتری صورت می‌گیرد اما با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و گویی که دادرسی برای اهالی این منطقه وجود ندارد.

بر اساس سرشماری روستای دژ سلیمان  قریب بر۱۰۰خانوار و جمعیتی بالغ بر۳۵۰نفر در آن سکونت دارند و یکی از روستاهای محروم شهرستان گچساران که همیشه در سایه بی توجهی مسئولین قرار گرفته است.

 تامین آب آشامیدنی سالم برای  اهالی این روستا سالیان زیادی است  که در حال پیگیری است  اما تا کنون اقدامی برای این مردم نشده و در حال حاضر آنها در شرایط کامل غیربهداشتی از آب شرب غیر سالم برای آشامیدن و مصارف خانگی استفاده می‌کنند.

 یکی از اهالی ساکن در روستای دژ سلیمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: چند سالی است که این روستا مشکل آب آشامیدنی سالم دارد و تا کنون چندین بار این مشکل را اطلاع و رسانه‌ای کرده‌ایم اما انگار دادرسی برای اهالی مظلوم این منطقه وجود ندارد.

 محمدی  در ادامه به رنگ قرمز آب اشاره و ابراز کرد: اگر مسوولی توانست یک لیوان از این آب  را بخورد  ما دیگر مطالبه‌ای نخواهیم داشت اما قرمز بودن رنگ آب و غیر بهداشتی بودن آن مشکلات عدیده‌ای و بیماری به وجود آورده است.

وی ادامه داد:به دلیل اینکه خط لوله آب آهنی است  و آب داخل لوله می ماند و لوله زنگ می زند و باعث فرسودگی می شود و زمانی که آب داخل استخر ریخته می شود اگر کسی آب را باز کند آب زنگ زده می‌آید.

 خانم ایزدی ادامه داد: آب  روستای دژ سلیمان غیر آشامیدنی است و حتما باید دستگاه تصفیه آب داشته باشید تا بتواند از این آب استفاده کنید.

وی با بیان اینکه  آب گل آلود و اصلا قابل خوردن نیست ، گفت:  برای استفاده از این آب با اینکه دستگاه تصفیه آب داریم اما مجبور هستیم که هر 10 الی 15 روز یکبار  فیلترهای این دستگاه را تعویض کنیم که این خود هم هزینه های گزافی دارد.

ایزدی عنوان کرد: در هنگام تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب مشاهده می شود که این آب چقدر گل آلود و غیر بهداشتی است.

یکی دیگر از ساکنان این روستا با بیان اینکه متاسفانه بعد از گذشت چند سال و قول مساعد مسوولان هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا که برای مبارزه با آن باید بهداشت فردی رعایت شود و مردم نیاز مبرم به آب دارند؛ متاسفانه آب سالم در دسترس اهالی نیست.

 یکی دیگر از اهالی این روستا بیان کرد: شما هم می‌توانید مشاهده کنید که آب  وقتی درون ظرفی  ریخته می‌شود چگونه تغییر رنگ پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: همین آب غیربهداشتی را به درستی به دست ما نمی‌رساند و همیشه با قطعی و یا کمبود آب مواجه هستیم.

 در این زمینه یکی از پرسنل خانه بهداشت منطقه دژ سلیمان اذعان دارد که این آب از نظر میکروبی سالم است اما دارای املاح زیادی است و استفاده مداوم از این آب می تواند مشکلات گوارشی برای اهالی این روستا ایجاد کند.

 به گزارش فارس، با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و همچنین وضعیت قرمز شهرستان گچساران  می طلبد که مسئولان برای مشکل چندین ساله آب شرب سالم در روستای دژ سلیمان به فکر چاره باشند.

انتهای پیام/82031

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: آب روستا گچساران سلیمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۳۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم

ایسنا/خراسان رضوی سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار باغچه‌های سلامت خانگی را راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم دانست.

محمد شجعی کلاتی در حاشیه ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در گفت‌وگو با ایسنا، از اجرای طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در روستای اسجیل این شهرستان خبر داد.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح تلاش می‌شود فرهنگ تغذیه سالم و بهبود وضعیت آن در بین زنان روستایی و گنجاندن سبزی و صیفی در برنامه غذایی را ترویج دهیم.

 سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار تصریح کرد: در واقع باغچه‌های کوچک خانگی در منازل روستایی راهی برای دستیابی به غذای سالم است.

شجعی با بیان اینکه در برخی از سایت‌های آموزشی با اعطای بذر سالم از سوی جهاد کشاورزی شهرستان گلبهار، فراگیران مورد تشویق قرار می‌گیرند، افزود: توان‌افزایی زنان روستایی در توسعه پایدار منطقه یکی از دغدغه‌های جدی جهاد کشاورزی شهرستان گلبهار است.

سرپرست جهاد کشاورزی گلبهار در ادامه از هزینه‌بر بودن فرآیند دریافت گواهی استاندارد برای محصولات کشاورزی و غیراقتصادی بودن آن در سطوح کشت کوچک که امکان اجرا برای همه ذینفعان طرح میسر نیست، خبر داد.

وی در همین خصوص افزود: برای تحت پوشش قرار دادن تعداد بیشتری از دینفعان، فرهنگ‌سازی استفاده بهینه از نهاده‌های شیمیایی، آموزش و ترویج هر چه بیشتر فرایند مدیریت منابع پایه، بهبود تغذیه خانوار روستایی، حفاظت از محیط‌زیست و در نهایت دستیابی به محصولات سالم‌تر و بهبود کسب و کارهای سبز روستایی، طرح ایجاد باغچه‌های سلامت خانگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در ادامه به بازدید از مزارع گندم، جو، کلزا و گلخانه‌های سطح شهرستان گلبهار اشاره و اظهار کرد: با هدف بررسی روند فعالیت شبکه مراقبت و بررسی وضعیت گلخانه‌های شهرستان این بازدیدها انجام می‌شود.

وی گفت: سطح زیر کشت کلزا حدود ۱۵۰ هکتار، سطح زیر کشت غلات حدود ۱۰ هزار هکتار و سطح گلخانه‌های شهرستان حدود ۳۲ هکتار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان
  • ساخت مسجد در روستای دره بید در بخش ممبی توسط گروه جهادی
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل
  • نبود تیر برق در محله ای از روستای اوغلی تبریز
  • مستند می‌تواند در گسترش فرزندآوری تاثیرگذار باشد/کنجکاوی اهالی روستا برای ساخت یک فیلم
  • گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • رمزگشایی از ماجرای مرموز روستایی که یک شبه ناپدید شد!