Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@12:54:57 GMT

حداقل یک خیابان بسازید، بعد اسم رفقایتان را بگذارید!

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۵۱۰۳

حداقل یک خیابان بسازید، بعد اسم رفقایتان را بگذارید!

تغییر اسامی برخی از معابر و خیابان‌های تهران و تلاش برای تصویب نام برخی افراد بر روی معابر، یک بار دیگر اوج دغدغه‌های فکری از اعضای شورای شهر را به نمایش گذاشت.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، با اعتراض عیسی فرهادی، فرماندار تهران به نوع نامگذاری‌ها، شورای پنجم نوک پیکان را به سمت این فرماندار نشانه رفته‌است و با تحت فشار قرار گذاشتن مسوولان کشوری، تلاش دارند کارنامه خالی خود را با این اسم‌ و فامیل بازی‌ها پر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تردیدی وجود ندارد که نام گرفتن خیابان‌ها به اسم افراد می‌تواند تا حد زیادی نام و یاد آن‌ها را در ذهن شهروندان ماندگار کند اما اگر کمی درباره این نام‌ها تحقیق کنیم، مواردی را خواهیم یافت که با دیدگاه‌های بخش‌هایی از جامعه همخوانی ندارد یا انتخاب این نام‌ها صرفاً اقدامی سیاسی به مثابه فتح بیشتر خیابان‌های تهران تلقی می‌شود.

تغییر نام خیابان‌های تهران یکی از مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است که هر از گاهی با رضایت یا مخالفت اهالی یک محله، یک خیابان با حتی مسوولان روبه‌رو می‌شود. یک ماهی می‌شود که این شورای شهر به فکر تغییر نام چند خیابان در تهران است. مهدی بازرگان؛ اعظم طالقانی و سهیل گوهری سه نامی هستند که شورای شهر تهران بنا دارند آن‌ها را بر روی چند معبر در تهران نامگذاری کنند. نام‌هایی که البته با حواشی فراوانی همراه بوده است. هفته گذشته در دویست‌و‌سی امین جلسه شورای شهر تهران نامگذاری و تغییر اماکن و معابر عمومی تهران در دستور کار اعضای آن قرار گرفت.

شورای شهر تهران تغییر نام خیابان محل سکونت اعظم طالقانی را به نام وی به تصویب رساند و تغییر نام خیابان سازمان آب نیز به‌دلیل ۱۳‌بار تکرار نام، در محدوده صادقیه و در مناطق‌۲ و ۵ شهرداری تهران نیز به نام پیشنهادی مهندس مهدی بازرگان مصوب شد. شورای شهر پس از تصویب نام یک کوچه نیز به نام سهیل گوهری؛ مصوبه‌ای را برای این نامگذاری‌ها برای تأیید نهایی به فرمانداری تهران فرستاد که در نهایت فرمانداری به این نامگذاری‌ها براساس بند یک آیین‌نامه نامگذاری معابر اعتراض کرد.

البته پیش از ارسال  این مصوبه به فرمانداری، اهالی محله سازمان آب نیز از طریق شورایاری‌های محله مخالفت خود را درباره این تغییر نام اعلام کردند و از اینکه بدون نظرسنجی از ساکنین این محل چنین تصمیمی گرفته شده ابراز ناخرسندی کردند.  اما  اعضای شورای شهر درباره انتخاب نام بازرگان، می‌گویند که این نام وحدت ملی را افزایش خواهد داد.  با این حال مخالفت فرماندار تهران خیلی به مذاق اعضای شورای شهر خوش نیامد و همچنان بر روی اسامی انتخابی خود پافشاری کردند.

با این وجود، روز گذشته آقای عیسی فرهادی فرماندار کلانشهر تهران در خصوص نامگذاری معابر و پافشاری اعضای شورای شهر اعلام کرد: «مطابق اصلاحیه قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا، مسوولیت تطبیق مصوبات شورای شهر که قبلاً در اختیار شخص فرماندار تهران بود، به هیأت سه نفره تطبیق متشکل از نماینده شورای شهر تهران، نماینده قوه‌قضاییه، و فرماندار محول شده است.» فرهادی گفت: «در مصوبه اخیر نامگذاری معابر تهران، برخی نواقص به هیأت تطبیق گزارش شده و این هیأت پس از بررسی از شورای شهر خواستار رفع نواقص  مورد نظر شده است. قطعاً پس از تصمیم اخیر شورای شهر تهران، این تصمیم نهایی، به هیأت حل اختلاف مرکزی ارسال می‌شود و و در نهایت نظر هیأت حل اختلاف مرکزی، قطعی و ملاک عمل خواهد بود.»

حمله اعضای شورای شهر به فرماندار تهران

اگرچه فرماندار تهران اعلام کرد که خود به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و هیاتی سه نفره دراین باره اظهار نظر می‌کند اما اعضای 
شورای شهر گوش‌شان به این حرف‌ها بدهکار نبود و هرکدام‌شان با هر تریبونی که در دست داشتند به فرماندار تهران تاختند. به‌طوری که آقای محمدجواد حق‌شناس،  رییس کمیته نامگذاری شورای شهر در واکنش به اعتراضات فرهادی گفته است: «در ۲۰‌سال گذشته همه مصوبات نامگذاری تنها جهت اطلاع برای فرمانداری ارسال می‌شد و در این مدت نیز هیأت تطبیق اعتراضی نداشته، اما حالا ورود محتوایی به تصمیمات شورا می‌کند که این از نوبرانه‌های این دوره مدیریت شهری است.»

همچنین آقای محمود میرلوحی، از اصلاح‌طلبان عضو شورای شهر تهران به این موضوع واکنش نشان داده و مدعی شده است: «نامگذاری خیابانی بین این همه خیابان و کوچه به نام بازرگان باعث وحدت ملی و اتحاد و همدلی بیشتر بین شهروندان می‌شود. من از رییس‌جمهوری و وزیر کشور درخواست می‌کنم که به این موضوع ورود کنند تا رأی فرمانداری به رأی شورای شهر نزدیک‌تر شود.» آقای سید‌ابراهیم امینی، نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان دویست‌و‌سی‌و‌ششمین جلسه علنی شورای شهر تهران به مخالفت هیات تطبیق واکنش نشان داد  و گفت: «تنها شورای نگهبان می‌تواند مصوباتی را که جنبه ماهوی دارند با قانون اساسی و شرع تطبیق دهد و در صورت مغایرت با این دو منبع به آن‌ها ایراد بگیرد، اما چنین حقی را راجع به تصمیمات نمایندگان مجلس برای خود قائل نیست.»

آیت‌الله صانعی هم به لیست اضافه شد

درحالی که هنوز بر سر سه نام مذکور بین اعضای شورای شهر و فرماندار تهران شکرآب است، آقای حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از پیشنهاد نامگذاری معبری به نام آیت‌الله صانعی خبر داد. به گفته وی، محل دقیق خیابانی که قرار است به نام آیت‌الله صانعی گذاشته شود هنوز مشخص نشده و ما پیگیری‌های لازم را جهت تحقق این مسأله انجام خواهیم داد. البته بماند که همین پیشنهاد هم با واکنش برخی کاربران فضای مجازی مواجه شد. این افراد در توییت‌های خود نوشتند: حداقل یک خیابان خودتان بسازید و بعد برایش نام انتخاب کنید.

چرا شورای شهر تنها نام خیابان تغییر می‌دهد؟

اگر بگوییم تنها دستاورد شورای شهرطی این سال‌ها تنها تغییر نام برخی معابر بوده است؛ غلو نکرده‌ایم. غفلت از مشکلات اصلی تهران و حمایت از افراد مساله‌دار، تغییر نام معابری که مدیریت جدید نقشی در ساخت آن‌ها نداشته، چشم‌پوشی از مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی در روزهایی که کرونا به جان شهروندان رخنه کرده است، تنها اقدامات برجسته اعضای  شورای شهر پنجم بوده است.

اینکه مدیریت یک کلانشهر به بزرگی تهران

با وجود انبوه مشکلات و نیازها در کمال آرامش مشغول برخی اقدامات محفلی و شعاری است، عجیب است و جای تأمل دارد. عجیب‌تر آنکه برخی از اسامی که این شورا طی دو سال گذشته برای تصویب آن‌ها پافشاری کرده‌اند، انتخاب‌هایی مسأله‌دار بوده که هرکدام به‌نحوی بی‌اعتقادی خود را نسبت به انقلاب نشان داده بودند. آنچه مسلم است شورای پنجم تاکنون کارنامه قابل دفاعی چه در تعیین شهردارانی که جنجال‌ساز شدند و چه در اقدامات و خدمات شهری از خود به جای نگذاشته است. شورای پنجم این روزها هم مورد انتقاد افکار عمومی قرار گرفته است. درست در روزهایی که تصمیمات مهم و سرنوشت‌ساز شورای شهر می‌تواند جان مردم را از ویروس کرونا حفظ کند؛ آن‌ها مشغول بازی اسم‌وفامیل هستند. 

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: شورای شهر عیسی فرهادی نام گذاری خیابان اعضای شورای شهر شورای شهر تهران فرماندار تهران نام خیابان خیابان ها تغییر نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۵۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم معارفه سرپرست فرمانداری کاشان برگزار شد

مراسم معارفه فرماندار ویژه کاشان برگزار و حمیدرضا محمدی فشارکی به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه کاشان معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید فرمانداری کاشان همزمان با شورای اداری شهرستان کاشان ظهر امروز _سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت_ در سالن اجتماعات امام رضا (ع) فرمانداری برگزار شد.

در جلسه شورای اداری شهرستان ابتدا از زحمات محمد شریف زارعی به عنوان فرماندار پیشین که حدود دو سال است در کاشان به عنوان مقام اول دولت فعالیت می‌کرد، تقدیر به عمل آمد و پس از آن حمید رضا محمدی فشارکی به عنوان فرماندار جدید این شهرستان معرفی شد.

به گزارش ایمنا، حمید رضا محمدی فشارکی پیش از این به عنوان فرماندار شهرستان لنجان فعالیت می‌کرد و فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج شهرستان لنجان از دیگر سوابق وی است.

کد خبر 747229

دیگر خبرها

  • با ۲٫۵ ساعت انتظار، الماس خودتان را بسازید
  • تغییر مدیریت در کار نیست؛ مدیران سرخابی حداقل تا پایان فصل در استقلال می‌مانند
  • درخواست از شورای شهر برای نامگذاری بوستان‌ها و پایانه‌های تاکسی به نام شهدای تاکسیران
  • رونمایی از چهره جدید گذر ۳۰ تیر | این گذر تغییر کاربری می دهد
  • تمجید از پایانی که آغازگر حیات شد/نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج بنام آرمان بنفشی
  • تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد
  • نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»
  • تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال
  • استاندار اصفهان: تغییر در سطح فرمانداران و مدیران کل
  • مراسم معارفه سرپرست فرمانداری کاشان برگزار شد