Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:59:16 GMT

حمایت‌های اجتماعی؛ سپر دفاعی برای مردم در کرونا

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۵۸۴۶

حمایت‌های اجتماعی؛ سپر دفاعی برای مردم در کرونا

طبق دیدگاه کارشناسان، سلامت افراد پایه و بنیان سلامت جامعه است، به این معنا که وضعیت سلامت تک تک افراد جامعه به روش‌های گوناگون بر سلامت دیگران و عواطف آنها و همچنین شاخص‌های اجتماعی- اقتصادی جامعه اثر می‌گذارد. 

هفت، هشت ماهی از آمدن کرونا به کشورمان می‌گذرد و  آنقدر ماندنش در زندگی مردم طولانی شده که مناسبات و معادلات زندگی‌ را تغییر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  در این مدت،  قرنطینگی خانگی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بخشی از زندگی مردم شده و بر میزان تعاملات اجتماعی تاثیر گذاشته به طوری که هم اکنون شاهد  آسیب‌پذیر شدن سلامت روان افراد در مقابل استرس‌ها  می باشیم. از این رو با توجه به اهمیت موضوع سلامت اجتماعی و یافتن راه حل‌های جایگزین در شرایط حاضر، با «علی‌اکبر ارجمندنیا» روانشناس و استاد دانشگاه به گفت و گو نشستیم. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

 پررنگ‌تر شدن مسوولیت دولت در شرایطی پیچیده

ارجمندنیا در خصوص سلامت اجتماعی و ابعاد آن در وضعیت حاضر می گوید: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، منظور از  سلامتی، رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی است.  همچنین عوامل مختلفی تعیین کننده وضعیت سلامت در جامعه است که از آن میان می‌توان به عوامل ژنتیکی و بیولوژیکی، عوامل مربوط به شیوه زندگی، عوامل زیست محیطی، رفتارهای شخصی و شیوه زندگی و تاثیر آنها در جامعه اشاره کرد.

وی افزود: سلامت اجتماعی کاملا مقوله مدنی است و به تاثیر و نفوذ نیروهای اجتماعی بر سلامت افراد و اعضای جامعه می‌پردازد که متاثر از نهادهای کلان جامعه و عوامل سازمانی است. به این معنا که  در کنار تدابیر فردی، لازم است تدابیر کلان و سازمانی هم برای کنترل استرس‌های حاد در نظر گرفته شوددر کنار تدابیر فردی، لازم است تدابیر کلان و سازمانی هم برای کنترل استرس‌های حاد در نظر گرفته شود.. در واقع مقوله سلامت اجتماعی به اتفاقاتی بر می‌گردد که در اجتماع روی می‌دهد و نقش و مسئولیت‌های دولت‌ها را پر رنگ می‌کند تا بتوانند بر شرایط پیچیده‌ای مثل شرایط فعلی کنترل بیشتری داشته باشند. کنترل شرایط، از استرس‌های عمده و مزمن اجتماعی و در نهایت ازبروز رفتارهای خشونت‌آمیز و درگیری‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

این روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است: گاهی تصمیمات دولت‌ها نیز منجر به برهم خوردن تعاملات بین افراد و ایجاد تعارضات میان افراد یک جامعه می شود. پس در واقع چنانچه قصد این را داشته باشیم که تاب آوری را در یک جامعه بالا ببریم، لازم است دولت‌ها هم تصمیم‌گیری‌های خود را مدیریت شده انجام دهند و مواظب متغیرهای تاثیر گذار بر سطح سلامت روان و اجتماعی افراد باشند.

کرونا و ارتباط دوسویه بین سلامت روانی و سلامت اجتماعی

ارجمندنیا در خصوص ارتباط دو سویه بین سلامت روانی و اجتماعی می گوید: یک رابطه دوسویی بین سلامت روان و سلامت اجتماعی وجود دارد. در جامعه‌ای که مشکلات اجتماعی و اقتصادی متعددی وجود دارد، طبیعی است که سلامت روان افراد تحت تاثیر قرار بگیرد. و همینطور سلامت روان تک تک افراد می‌تواند بر سلامت اجتماعی تاثیر بگذارد. افرادی که تحت فشارهای روانی شدیدی هستند، در تعاملات روزمره خود با دیگران دچار مشکل می‌شوند و همینطور بر عکس.

وی افزود: منظور از سلامت اجتماعی به این معنا است که افرادی که در یک جامعه زندگی می کنند ، توانایی تعامل و مدارا کردن با اعضای جامعه را داشته باشند و بتوانند تعارضات فی مابین خود را حل کنند و با محیط پیرامون خود ارتباط مفید و سازنده‌ای برقرار کنند. در واقع سلامت اجتماعی بر پایه‌ای از سلامت روانی و جسمی نیز  بنا می شوند به این معنا که افرادی که از سطحی از سلامت روان برخوردار هستند، می‌توانند در جامعه هم از سلامت اجتماعی برخوردار باشند. یعنی یکی از پیش نیازهای سلامت روان، سلامت اجتماعی است.

این استاد دانشگاه بیان داشت: در شرایط فعلی که کرونا باعث شده تعاملات گروهی تا حدودی تحت تاثیر قرار بگیرد، طبیعی است که سلامت روان هم متاثر از این شرایط شود. داشتن تعاملات اجتماعی و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی می‌تواند در شایط عادی نقش یک چتر حمایتی برای افراد بازی کند که این چتر تبدیل به یک سپر دفاعی برای شخصیت انسان‌ها می‌شود و از آنها در مقابل انواع استرس‌ها حمایت می‌کند.

در زمانی که این ارتباطات تحت تاثیر قرار بگیرد نفوذپذیری این چتر هم می‌تواند بیشر باشد و انتظار آسیب بیشتر هم داشت. لازم است در این دوران افراد به فکر جایگزین‌های مناسب باشند و سعی کنند ارتباطات قبلی خود را با روش‌های مختلف حفظ کنند. برقراری ارتباطات آنلاین در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای گذار از این شرایط باشد. اگرچه هیچ وقت نمی‌تواند جای تعاملات حضوری را بگیرد. چراکه تعاملات اجتماعی واقعی بزرگترین صیقل دهنده شخصیت انسان می‌تواند باشد و می‌تواند آن را توسعه یافته و مقاوم کند. به هر حال استفاده از این راه های جایگزین می تواند در این دوران گذار صرفا کمک کننده باشد.

برچسب‌ها کرونا اختصاصی ایرنا سلامت روان علی اکبر ارجمند نیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا اختصاصی ایرنا سلامت روان کرونا اختصاصی ایرنا سلامت روان اخبار کنکور سلامت اجتماعی سلامت روان استرس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۵۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  همزمان با هفتۀ سلامت طرح غربال‌گری و پایش سلامت کارکنان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه به‌همت گروه بهداشت عمومی و با همکاری دانشجویان به‌مدت دو روز در شهرک سلامت دانشگاه برپا شد.

دکتر هادی علیزاده، رئیس دانشکدۀ بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه هدف از اجرای این طرح را ارائۀ آموزش‌های لازم برای اصلاح شیوۀ زندگی سالم دانست وگفت: در راستای برگزاری هفتۀ سلامت با شعار "سلامت خانواده، مردمی‌سازی سلامت" و با توجه به این موضوع که چاقی و دیابت از مشکلات عمده و شایع در جامعه می‌باشد و رفتار‌های سلامت افراد جامعه دست‌خوش تغییرات زیادی شده است.

وی گفت: اقدامات پیشگیری کننده می‌تواند رفتار‌های نامناسب بهداشتی را در افراد تغییر دهد و سبک زندگی سالم را جایگزین سازد و بدین منظور برای ارتقاء آگاهی خانوادۀ دانشگاه، ایستگاه غربال‌گری و پایش سلامت برپا شد.

وی با تاکید بر اهمیت افزایش آگاهی دربارۀ بیماری‌های غیر واگیر هم گفت: دیابت و فشار خون از جمله بیماری‌هایی است که بدون علامت و به اصطلاح خاموش هستند، به‌طوری که گاه افراد دارای دیابت و یا فشار خون بالا هستند، اما هیچ علامتی را تجربه نمی‌کنند و افراد معمولا پس از بررسی‌های معمول فشار خون و آزمایش قند خون متوجه می‌شوند که به پرفشاری خون و یا دیابت مبتلا هستند؛ از این رو تشخیص و شناسایی به‌موقع در درمان این بیماری‌ها بسیار مهم است.

 

دیگر خبرها

  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • تاثیر تحولات جامعه بر میزان توسعه کشور
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • برپایی ایستگاه سلامت در شهرک سلامت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود