Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حضور محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در این نشست و ایراد سخنرانی در آن، برگزاری جلسات استماع برای رسیدگی به ایرادات مقدماتی آمریکا و ملاحظات و پاسخ‌های ایران درباره صلاحیت دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده شکایت ایران از آمریکا به موجب نقض تعهدات در عهدنامه مودت ۱۹۵۵، احضار سفیر آلمان به وزارت امور خارجه ایران در پی توئیت‌های مداخله جویانه منتشر شده در صفحه توئیتر این سفارتخانه در خصوص اوضاع داخلی ایران و گزارش سفارشی نشریه پالتیکو و ایراد اتهام بی اساس به ایران و واکنش به این گزارش و همچنین امضای توافق سازش بین بحرین، امارات و رژیم صهیونیستی در واشنگتن از جمله تحولات هفته گذشته در عرصه سیاست خارجی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

* ظریف: بیستم سپتامبر اتفاقی رخ نخواهد داد 

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در هفته‌ای که گذشت با تکرار اتهام‌زنی به ایران از کشورهای اروپایی خواست تا به واشنگتن در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران کمک کنند و مدعی شد که ظرف یک هفته آینده با فعال شدن مکانیسم ماشه، تحریم‌های ایران بازمی‌گردد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در یادداشتی در نشریه فیگارو عنوان کرد که همه کشورها باید تحریم‌های بین‌المللی که آمریکا خواستار بازگشت آنها است را اجرا کنند. او همچنین در مصاحبه با یک نشریه آمریکایی گفت، تا زمانی که ایران مسیر خود را ادامه دهد ساز و کار فشار ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه آمریکا علاوه بر این، روز چهارشنبه ۲۶ شهریور ماه گفت کشورش تمام اقدامات لازم را برای حصول اطمینان از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران انجام خواهد داد.

این تلاش‌های آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در مصاحبه‌ای روز سه‌شنبه از کشورها خواست تمامی اقدامات ممکن را برای حفظ برجام انجام دهند.

گوترش همچنین در واکنش به لفاظی‌های اخیر وزیر خارجه آمریکا درباره بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران گفت که تصمیم‌گیری و اقدام درباره قطعنامه تحریم‌های ایران بر عهده شورای امنیت است.

نماینده دولت آمریکا در امور ایران نیز در هفته گذشته تهدید کرد چنانچه شرکت‌های تسلیحاتی به ایران سلاح بفروشند با تحریم‌ آمریکا مواجه خواهند شد.

در هفته‌ای که گذشت، دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره موضع انگلیس در خصوص اقدام آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران بار دیگر موضع این کشور در خصوص برجام را یادآور شد، اما گفت نگرانی‌های مشترکی با آمریکا در خصوص «تهدید ایران» دارد. راب گفت: «از نقطه نظر انگلیس، ما درباره ایران و تهدید ایران- چه از حیث برنامه هسته‌ای این کشور و چه از نظر فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده این کشور- نگرانی‌های مشترکی با آمریکا داریم.»

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در«وین» هم در اظهاراتی در هفته اخیر تصریح کرد که آمریکا مجوز فعالسازی «مکانیسم ماشه» را ندارد، زیرا شورای امنیت این کشور را به عنوان عضو برجام به رسمیت نمی‌شناسد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز پنجشنبه ۲۷ شهریور در واکنش به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بیستم سپتامبر باز‌خواهند گشت، گفته در این تاریخ اتفاقی رخ نخواهد داد.

 

 

منابع آگاه همچنین مدعی شدند رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با امضای یک فرمان اجرایی جدید طرف‌هایی که وارد مبادلات تسلیحاتی با ایران می‌شوند را تحریم کند.

یک دیپلمات سازمان ملل هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز عنوان کرد که بازگشت تحریم‌ها علیه ایران در کار نخواهد بود.

چند نفر از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز در هفته گذشته، طی نامه‌ای خواستار قطع کمک آمریکا به کشورهایی شده‌اند که در تلاش آمریکا برای احیای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران مانع‌تراشی می‌کنند.

چند نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا نیز با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور این کشور خواستار تحریم کل بخش مالی ایران شده‌اند.

پامپئو وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در روز دوشنبه، گفت واشنگتن از همه کشورهای جهان می‌خواهد که تابع قطعنامه شورای امنیت باشند.

سه کشور اروپایی طرف برجام در نامه‌ای هم به شورای امنیت تصریح کردند تعلیق تحریم‌ها علیه ایران بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر کماکان ادامه خواهد داشت.

یک مقام سازمان ملل متحد هم در اظهاراتی گفت که شورای امنیت درخواست آمریکا برای تشکیل کمیته ناظر بر اجرای تحریم‌های ایران را نخواهد پذیرفت.

*تهدید ترامپ و واکنش ایران/ رئیس جمهور آمریکا: توافقی عظیم با ایران خواهم کرد

در هفته‌ای که گذشت، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تبلیغات انتخاباتی خود بار دیگر ایران را تهدید کرد و مدعی شد که هر حمله‌ای علیه منافع ایالات متحده را با «شدت هزار برابر» پاسخ خواهد داد.

این اقدام واکنش ایران را به همراه داشت و جمهوری اسلامی در پی تهدیدات ترامپ در نامه‌ای اعتراضی به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت توسط مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به اینکه آمریکا مسئول هرگونه ماجراجویی احتمالی خواهد بود، اعلام کرد: ایران در دفاع مشروع از ملت، سرزمین و منافع خود لحظه ای تردید نخواهد کرد.

علاوه بر این، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در واکنش به تهدید اخیر ترامپ علیه ایران تصریح کرد: آنهایی که دستشان به خون فرزندان ایران آغشته است، مثل صدام روانه قبرستان می‌شوند.

 

 

ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در اظهاراتی قبل از امضای توافق سازش بین رژیم صهیونیستی و امارات متحده عربی گفت که توافق عظیمی با ایران خواهد کرد.

ترامپ همچنین در هفته‌ای که گذشت در ادامه به تکرار اتهامات بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخت و مدعی شد: «اعتبار توافق هسته‌ای ایران به زودی منقضی می‌شود و ما به آنها اجازه نخواهیم داد تسلیحات اتمی تولید کنند».(بیشتر بخوانید)

رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین گفت که دستورات مکتوب برای دادن پاسخ هزار برابر شدیدتر به هرگونه عملیات ایران علیه نیروها یا منافع آمریکا را ابلاغ کرده است.

وزیر خارجه آمریکا هم در دیدار با همتای اماراتی خود در کاخ سفید، از لزوم مقابله دو کشور با نفوذ ایران در منطقه و همچنین فائق آمدن بر اختلافات بین کشورهای عربی صحبت کرد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه قطر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواست اختلافات را کنار گذاشته و علیه ایران متحد شوند.

پامپئو همچنین در اظهاراتی مدعی شد که عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه نه درگیری بین اسرائیل و فلسطین بلکه ایران بوده است.

یک خبرگزاری انگلیسی نیز در مطلبی با بیان اینکه واشنگتن در موضوع ایران منزوی شده، به نقل از یک دیپلمات اروپایی نوشت که باید اهرم فشار مشترکی در موضوعات مختلف بر ایران وجود داشته باشد.

* لاوروف باز هم از آمادگی برای کمک به گفت‌وگوی واشنگتن و تهران سخن گفت

از دیگر سو وزیر خارجه روسیه باز هم با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران کارگر نبوده، از آمادگی این کشور برای کمک به ایجاد گفت‌وگو بین واشنگتن و تهران خبر داد.

*احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه ایران

در پی توئیت‌های مداخله‌جویانه اخیر سفارت آلمان در تهران، «هانس اودو موتسل» سفیر این کشور توسط مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه احضار و این اقدام خارج از عرف دیپلماتیک این سفارتخانه به شدت محکوم شد.

از دیگر سو، سخنگوی وزارت خارجه توئیت‌های اخیر پامپئو درباره مسائل داخلی ایران را عکس العمل‌های روان پریشانه و تلاش مذبوحانه با ادعای طرفداری از حقوق بشر برای بازگرداندن قدری از حیثیت برباد رفته رژیم ترامپ توصیف کرد.

*گزارش سفارشی نشریه آمریکایی و پاسخ ایران

در هفته‌ای که گذشت نشریه آمریکایی پالتیکو در گزارشی مدعی تلاش کرد ایران را به طراحی اقدامات علیه یک دیپلمات آمریکایی متهم کند. این ادعا واکنش سعید خطیب‌زاده را به همراه داشت و سخنگوی وزارت خارجه با رد اتهامات مطروحه در گزارش سفارشی و مغرضانه یکی از رسانه‌های آمریکایی عنوان کرد: پیگیری حقوقی بین‌المللی در ارتباط با ترور مجرمانه و بزدلانه سردار سلیمانی را در تمامی سطوح ادامه داده و این اقدام تروریستی را نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.

خطیب‌زاده همچنین در توئیتی در این باره عنوان کرد: جنگ‌ افروزان ایالات متحده همواره از روزنامه‌نگاران زودباور برای همراه کردن افکار عمومی با حماقت‌های خود استفاده کرده‌اند.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه آفریقای جنوبی نیز در واکنش به ادعای نشریه آمریکایی درباره تهدید ایران برای سفیر واشنگتن در پرتوریا ابراز بی‌اطلاعی کرد.

سفارت ایران در پرتوریا نیز با بیان اینکه دنیا دروغ‌های دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا برای آغاز جنگ علیه عراق را فراموش نکرده، عنوان کرد: این سیاست نخ نما دیگر خریداری ندارد، به ویژه که در رأس دستگاه دیپلماسی ترامپ دروغگوی اعظم قرار دارد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش به گزارش سفارشی نشریه آمریکایی عنوان کرد: دروغگوی همیشگی با طرح هشداری دروغین، ترامپ را گمراه کرد تا دشمن شماره یک داعش را ترور کند. اکنون تلاش دارد تا با هشدار دروغین جدید ترامپ را به مادر تمامی باتلاق‌ها بکشاند و فریب دهد.

 

 

وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز در اظهاراتی گزارش این نشریه آمریکایی را رد کرد. از سوی دیگر دولت آفریقای جنوبی هم روز جمعه یک بار دیگر گزارش نشریه آمریکایی پالتیکو مبنی بر قصد ایران برای ترور یک دیپلمات آمریکایی را رد کرد.

* نشست شورای حکام آژانس

برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ۲۴ شهریور ماه دیگر تحولات هفته‌ گذشته بود. رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای خطاب به رئیس شورای حکام ابراز امیدواری کرد توافق ایران و آژانس به تقویت اعتماد دوجانبه منتهی شود.

مدیرکل آژانس اتمی همچنین با مهم خواندن توافق با ایران برای دسترسی به دو مکان مورد نظر، گفت اکنون سطحی از همکاری با ایران را به دست آورده‌اند که نیاز بود و بازرسان این سازمان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در اظهاراتی گفت که تحلیل نمونه‌های انجام‌شده از نخستین سایت مورد دسترسی در ایران بین ۲ تا ۳ ماه زمان خواهد برد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در«وین» اقدام دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا نسبت به خروج از برجام را تمصیم نادرست خواند.

محسن بهاروند معاون وزیر خارجه که برای شرکت در این نشست به وین سفر کرد، در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از فعالیت‌های غیرشفاف هسته‌ای عربستان و استنکاف این کشور از پذیرش بازرسان آژانس ابراز نگرانی کرد و همکاری ایران با این سازمان را به دور از تاثیرپذیری طرف‌های ثالث به نفع دو طرف خواند.

 

 

نماینده اتحادیه اروپا نیز در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این ادعا که این اتحادیه به تعهداتش در برجام پایبند بوده گفت: از افزایش ذخائر اورانیوم ایران نگرانیم.

تروئیکای اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نیز با صدور بیانیه‌ای در نشست شورای حکام آژانس اتمی ضمن تاکید بر تمایل آنها برای حفظ برجام، برخی اتهامات تکراری و بی‌اساس علیه ایران را تکرار کردند.

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، فضای شورای حکام آژانس هنگام بررسی گزارش راستی‌آزمایی در ایران را مثبت اعلام کرد و افزود هیچ طرفی عملاً با تلاش‌های مضحک آمریکا همراه نیست.

محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۶ شهریور ماه طی سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: نمی‌توان از ایران انتظار داشت که همه تکالیف برجام را رعایت کند، بدون آنکه از حقوق تعیین شده آن برخوردار نباشد.(بیشتر بخوانید) 

 

 

نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در نشست شورای حکام گفت که صرف اعطای دسترسی از سوی ایران نگرانی‌های این کشور را برطرف نمی‌کند.

تروئیکای اروپایی نیز با درخواست از تهران برای ارائه اطلاعات لازم و شفاف‌سازی درباره سؤالات آژانس اتمی درخصوص فعالیت‌های پادمانی در ایران، گفتند که از تهران انتظار دارند تا توافق با آژانس را به صورت کامل اجرا کند.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس با بیان اینکه‌ایران شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته‌ای را در بین کشورهای عضو آژانس دارد، گفت:‌ از این سازمان انتظار می رود تا مأموریت خود را به شیوه‌ای حرفه‌ای، مستقل و بی طرفانه و به دور از هرگونه فشار یا مداخله انجام دهد.

 

 

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین در اظهاراتی با بیان اینکه عربستان سعودی در فعالیت‌های هسته‌ای خود همان مسیری را می‌رود که رژیم صهیونیستی طی کرد، گفت: آژانس باید از ریاض بخواهد فورا موافقتنامه جامع پادمان را به طور کامل اجرا کند.

*توافق سازش در کاخ سفید/بحرین پیشمرگ بن سلمان

امضای توافق سازش در واشنگتن با حضور وزرای خارجه امارات و بحرین و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دونالد ترامپ از دیگر تحولات هفته گذشته بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه ۲۵ شهریور ماه طی مراسمی در کاخ سفید با حضور رئیس‌جمهور آمریکا و وزرای خارجه بحرین و امارات توافق عادی‌سازی روابط با این دو کشور خاورمیانه را امضا کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از امضای این توافق سازشکارانه، در توئیتی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه، عنوان کرد: توافقنامه‌های صلح نه بین دشمنان، بلکه بین متحدان دیرینه امضا می‌شود. چه تحول دیپلماتیکی!

 

 

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو با اشاره به توافق سازشکارانه امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی عنوان کرد: قطعا محور مقاومت با خیانت و فریبکاری برخی کشورهای زبون عربی نه تنها تضعیف نخواهد شد، بلکه بانیان این خیانت، خود را در معرض دشمنی آشکار مقاومت قرار خواهند داد.

وزیر خارجه ایران همچنین در پیامی تصریح کرد که رئیس‌جمهور آمریکا با اولویت قرار دادن رژیم صهیونیستی برای به دست آوردن رأی در انتخابات، نه تنها منطقه را ویران بلکه به مردم آمریکا خیانت می‌کند.

مهدی آقاجعفری آخرین سفیر ایران در منامه با اشاره به توافق سازش و با بیان اینکه بن سلمان بحرین را به عنوان پیشمرگ به مسلخ فرستاد، عنوان کرد: این سیرک نه در حقوق مشروع ملت فلسطین و نه در ماهیت تجاوزگری رژیم صهیونیستی تغییری ایجاد نمی‌کند.

لازم به ذکر است، وزیر کشور بحرین روز دوشنبه در سخنانی به توجیه توافق این رژیم با رژیم صهیونیستی پرداخت و مدعی شد که ایران به شکل‌های گوناگون به دنبال تحمیل سیطره خود بر منطقه است.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز در مصاحبه با روزنامه اماراتی با گزافه‌گویی ایران، جنبش حزب‌الله لبنان و مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، ادعا کرد آنها به ثبات امنیتی منطقه خدشه وارد کرده‌اند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در هفته گذشته در دیدار نوری المالکی با هشدار به سران خائن و سازشکاری که منافع جهان اسلام و آرمان فلسطین را قربانی امیال زودگذر خود کرده‌اند، گفت: جهان اسلام هرگز اجازه تحقق طرح خائنانه‌ تسلط بر نیل تا فرات را نخواهد داد.

* بایدن چه گفت؟

در هفته‌ای که گذشت، «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا طی یادداشتی، با بیان اینکه راه هوشمندانه‌ای برای فشار آوردن به ایران وجود دارد، مدعی شد کارزار فشار حداکثری برای ایران یک موهبت بود.(اینجا بخوانید)

این اظهارات بایدن در حالی مطرح شده که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا با اذعان تلویحی به دشوار ساختن زندگی برای مردم ایران، گفت که واشنگتن به فشار بر جمهوری اسلامی ادامه می‌دهد.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با یک شبکه سعودی گفت که از شرکای اروپایی کشورش انتظار دارد علیه ایران تحریم اعمال کنند.

*جلسات استماع دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پرونده شکایت ایران از آمریکا

از  جمله تحولات هفته گذشته آغاز جلسات استماع برای رسیدگی به ایرادات مقدماتی آمریکا و ملاحظات و پاسخ‌های ایران درباره صلاحیت دیوان بین المللی دادگستری در پرونده شکایت ایران از آمریکا به موجب نقض تعهدات در عهدنامه مودت ۱۹۵۵ از روز دوشنبه ۲۴ تا ۳۱ شهریور در مقر دیوان واقع در لاهه بود.

وکلای دولت آمریکا از قضات دیوان لاهه خواستند شکایت ایران از آمریکا بر اساس عهدنامه مودت را رد کند.وکلای ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری نیز تصریح کردند آمریکا با اعمال تحریم‌ علیه ایران بعد از خروج از برجام عهدنامه مودت را نقض کرده است.

*آمادگی ایران برای هر نوع مساعدت به روند صلح در افغانستان

سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه ایران نسبت به نتیجه بخش بودن گفت‌و‌گوهای بین الافغانی و استقرار صلح و ثبات کامل در افغانستان و بازگشت مهاجران افغان به میهن خود ابراز امیدواری کرد.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیت دیگری با بیان اینکه هیچ راه‌حل نظامی برای بحران افغانستان وجود ندارد، عنوان کرد: باید اذعان کرد که راه‌حل سیاسی هم دنبال کردن همان اهدافی نیست که از طریق نظامی پیگیری می‌شود.

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان هم در دیدار سفیر ایران در کابل، از حمایت تهران از آغاز مذاکرات صلح و همکاری ایران در زمینه صدور تذکره‌های الکترونیکی قدردانی کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه ۲۵ شهریور ماه در گفت‌و‌گوی تلفنی با اتمر ضمن ابراز خرسندی از برگزاری گفت‌وگوهای بین الافغانی، آمادگی ایران برای هر نوع مساعدت به روند صلح در افغانستان را اعلام کرد.

*دیگر تحولات سیاست خارجی

خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پی حمله به کاروان خودروهای دیپلماتیک در بغداد، هرگونه حمله یا تعرض علیه ماموریت‌های دیپلماتیک را محکوم کرد و خواستار تشدید حفاظت از اماکن دیپلماتیک از سوی دولت عراق شد.

 

 

رژیم صهیونیستی در هفته گذشته ادعا کرد که یک فلسطینی مرتبط با ایران را در قدس اشغالی دستگیر کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز پنجشنبه ۴۶ فرد و ۴ نهاد را به بهانه ارتباط با ایران و حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داد.

معاون وزیر خارجه هند هم روابط با ایران را مستقل از یک کشور ثالث توصیف کرد و گفت که تفاهم‌نامه ۲۵ ساله پکن-تهران، تأثیری بر همکاری دهلی با جمهوری اسلامی ندارد.

در هفته‌ای که گذشت، قاضی منطقه منهتن در نیویورک، از ضعف و اشتباهات دادستان‌های فدرال که منجر به تبرئه شدن شهروند ایرانی از اتهام نقض تحریم‌های ایران شد، شدیداََ انتقاد کرد.

علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی در گفت‌وگوی تلفنی گیر پدرسون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، بر لزوم اجرایی شدن توافقات ادلب در راستای حفظ آرامش و جلوگیری از بروز مجدد تنش‌ها تأکید کرد.

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه در واکنش به اتهامات بی اساس سفیر آمریکا در پاریس عنوان کرد: جهان ارعاب، تهدید و تکتازی سیاستمداران متوهم ایالات متحده را بر نخواهد تافت و جهانیان هرگز به دوران ارباب سالاری پیشین باز نمی‌گردند.

ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد گفت: تاکنون هیچگونه مجوزی از سوی دولت عراق برای ورود زوار ایرانی و خارجی به این کشور به منظور برگزاری مراسم اربعین داده نشده است.

اداره نظارت بر گذرگاه‌های مرزی عراق در واکنش به تلاش برخی از افراد برای ورود به این کشور از طریق گذرگاه‌های مشترک با ایران گفت که این اداره ملزم به بستن همه مرزها در برابر زوار اربعینی است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در دیدار با معاون وزیر خارجه روسیه درباره تحولات منطقه از جمله اوضاع سوریه به گفت‌وگو پرداخت.

نماینده رئیس جمهور روسیه در امور سازمان همکاری شانگهای هم در دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران حمایت مسکو از عضویت دائم ایران در این سازمان را اعلام کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاون وزیر خارجه روسیه بر لزوم همکاری بیشتر دو کشور برای مقابله با تهدیدات ناشی از اقدامات غیرقانونی و مخرب آمریکا در آسیای مرکزی و قفقاز تأکید کردند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه عنوان کرد: علی‌رغم پاسخ منفی جامعه جهانی به اقدامات یکجانبه و غیرقانونی آمریکا در احیای تحریم‌ها علیه ایران، این کشور همچنان گستاخانه کشورهای جهان را به نقض قوانین بین‌المللی فرا می‌خواند.

در هفته‌ گذشته اولین دور گفت‌وگوها در خصوص متن موافقتنامه تجارت ترجیحی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

یک مجله آمریکایی نیز به شرح شکست دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا برای وادار کردن «سیروس عسگری» دانشمند ایرانی به همکاری جاسوسی با واشنگتن پرداخت. (اینجا بخوانید)

در هفته گذشته عنوان شد که اندیشکده «شورای روابط خارجی» که قرار است سه‌شنبه میزبان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشستی مجازی باشد، از سوی مقامات دولت ترامپ و متحدان آن در کنگره تحت فشار و انتقاد قرار گرفته است.

حسین قریبی سفیر جمهوری اسلامی ایران در برازیلیا در دیدار با رئیس ایالت ماتو گروسو برزیل از آمادگی شرکت‌های ایرانی برای فعالیت در کشت فراسرزمینی این ایالت خبر داد.

محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل خواستار اعاده اموال ناشی از فساد یا سرقت توسط مجرمان فراری از ایران که در بهشت امن کشورهای غربی حضور دارند، شد.

 

 

مدیرکل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) در دیدار معاون وزیر امور خارجه آمادگی این سازمان را برای تعریف پروژه‌های مورد نیاز در ایران اعلام کرد.

 

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با دبیرکل اوپک دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیاست خارجی وزارت امور خارجه ایران مکانیسم ماشه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفیر جمهوری اسلامی ایران دیوان بین المللی دادگستری شکایت ایران از آمریکا نشست شورای حکام آژانس تحریم ها علیه ایران سخنگوی وزارت خارجه هفته ای که گذشت رئیس جمهور آمریکا وزیر خارجه آمریکا معاون وزیر خارجه وزارت امور خارجه تحریم های ایران رژیم صهیونیستی نشریه آمریکایی بین المللی هفته گذشته دائم ایران عهدنامه مودت ایالات متحده گزارش سفارشی مدیرکل آژانس سیاست خارجی خارجه ایران شورای امنیت تحولات هفته یک دیپلمات توافق سازش شهریور ماه سازمان ملل روز دوشنبه مدعی شد آمریکا هم مدعی شد هسته ای سه شنبه بی اساس نامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسماعیلی با سفیر ایران در باکو دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی اسماعیلی صبح امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در دومین روز از سفر خود به آذربایجان با حضور در سفارت ایران در باکو با سیدعباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بحث و بررسی تحولات اخیر رابطه ایران و آذربایجان و اقدامات فرهنگی صورت گرفته و همچنین فضای فرهنگی پیش روی دو کشور از مهم‌ترین محورهای این دیدار بود.

وزیر فرهنگ بامداد روز گذشته (دوازدهم اردیبهشت) به منظور حضور و سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین‌فرهنگی عازم باکو شد.

اسماعیلی در این مجمع با اشاره به اهداف جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی فرهنگی، بر نقش سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی برای ایجاد صلح پایدار جهانی و رفع منازعات کشورها تاکید کرد.

وی همچنین در حاشیه برگزاری این مجمع با همتای آذربایجانی خود نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار بر تعاملات فرهنگی طرفین به‌ویژه در حوزه سینمایی تاکید کرد.

کد خبر 6095193 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • اسماعیلی با سفیر ایران در باکو دیدار کرد
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • رایزنی سفیر ایران با معاون نخست وزیر عمان در امور دفاعی
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران