Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@02:49:55 GMT

مروری بر آثار پوران درخشنده

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۷۴۲۲

مروری بر آثار پوران درخشنده

با دعوت از پوران درخشنده هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون به نوردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم داکا برای بخش «بزرگداشت یک فیلمساز» Retrospective برای بررسی و مرور آثار وی با دیگر فرصت و افتخار دیگری نصیب کشور ما شده است تا هنرمندی با سابقه در عرصه سینما به بیرون مرزهای ایران اسلامی دعوت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدون شک این دعوت فرصتی است تا ضمن معرفی آثار این هنرمنده با سابقه کشورمان، ایران و ایرانی به حاضران در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» DIFF که به همت انجمن «فیلم رنگین کمان» و با نمایش ۲۰۰ فیلم از کارگردانان ۶۰ کشور جهان در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ بخش «رقابتی فیلم‌های آسیایی»، بخش «سینمای جهان»، بخش «گذشته‌نگر»، بخش «پانورامای بنگلادش»، بخش «فیلم‌های کودکان»، بخش «فیلمسازان زن»، بخش «فیلم‌های کوتاه و مستقل» و همچنین بخش «فیلم‌های معنوی» از روزهای ۲۷ دی ماه تا ۵ بهمن ماه سال جاری (۱۶ تا ۲۴ ژانویه سال ۲۰۲۱) به صورت فیزیکی و آنلاین در مراکز سینمایی «آلینس فرانیسی» Alliance Francaise، «ستار سینه‌پلاس» Star Cineplex، آکادمی «شیلپاکالا» Shilpakala، کتابخانه عمومی و نیز سالن اجتماعات موزه ملی شهر داکا در کشور بنگلادش برگزار می‌شود حرفی برای گفتن داشته باشد.

خوشبختانه در سالهای گذشته به ویژه در دولت های یازدهم و دوازدهم ( تدبیر و امید) سینمای جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی خوش درخشیده و با حضور در برخی جشنواره ها و رویدادهای بزرگ هنری و سینمایی جوایز آنها را از آنِ خود کنند و برای کشورمان افتخار آفرینی کنند.

آنچه حائز اهمیت است اینکه امروز و در شرایط بد تحریم ایران توسط برخی کشورها، هنرمندان ما توانسته اند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و با تولیدات خود راه برای حضور و رود به عرصه بین الملل هموار کنند.

نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» Dhaka در بخش «بزرگداشت یک فیلمساز» Retrospective به بررسی و مرور آثار پوران درخشنده می‌پردازد؛ این مراسم، با حضور این کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده و پژوهشگر ایرانی و نمایش تعدادی از فیلم‌های این سینماگر سرشناس ایرانی از جمله؛ «زیر سقف دودی»، «هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند»، «کودکان ابدی» و «رؤیای خیس» برگزار می‌شود و بعد از نمایش این آثار سینمایی جلسات پرسش و پاسخ نیز در برنامه این رویداد سینمایی گنجانده شده است.


پوران درخشنده در روزهای حضور در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا»، مستر کلاس و ورک‌شاپ تخصصی سینمایی را برگزار می‌کند.

پوران درخشنده در روزهای حضور در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا»، مستر کلاس و ورک‌شاپ تخصصی سینمایی را برگزار می‌کند.

از سوی مسئولان برگزارکننده این رویداد سینمایی کارهای مقدماتی لازم برای نخستین دوره ترکیبی شامل نمایش‌های مجازی و همچنین فیزیکی آثار شرکت کننده در جشنواره در حال انجام است.

نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» DIFF به همت انجمن «فیلم رنگین کمان» و با نمایش ۲۰۰ فیلم از کارگردانان ۶۰ کشور جهان در بخش‌های مختلف رقابتی و غیررقابتی از جمله؛ بخش «رقابتی فیلم‌های آسیایی»، بخش «سینمای جهان»، بخش «گذشته‌نگر»، بخش «پانورامای بنگلادش»، بخش «فیلم‌های کودکان»، بخش «فیلمسازان زن»، بخش «فیلم‌های کوتاه و مستقل» و همچنین بخش «فیلم‌های معنوی» از روزهای ۲۷ دی ماه تا ۵ بهمن ماه سال جاری (۱۶ تا ۲۴ ژانویه سال ۲۰۲۱) به صورت فیزیکی و آنلاین در مراکز سینمایی «آلینس فرانیسی» Alliance Francaise، «ستار سینه‌پلاس» Star Cineplex، آکادمی «شیلپاکالا» Shilpakala، کتابخانه عمومی و نیز سالن اجتماعات موزه ملی شهر داکا در کشور بنگلادش برگزار می‌شود.

پوران درخشنده متولد ۷ فروردین۱۳۳۰ در کرمانشاه،  فیلمساز،  نویسنده،  تهیه‌کننده و کارگردان اهل ایران است. وی فارغ‌التحصیل سینما با گرایش کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما و دارای لوح افتخار درجه یک هنری معادل دکتری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران است.

فعالیت حرفه ای

پوران درخشنده تحصیل تکمیلی خود را در مدرسه عالی تلویزیون و سینما گذراند و در سال ۱۳۵۴ در سازمان صدا و سیما شروع بکار کرد و در همان زمان فیلم طاعون که درباره طاعون در کردستان به سال ۱۳۲۸ است را تهیه کرد. سال بعد نیز ۱۳۵۵ درباره چهارشنبه سوری و نیز فیلمی درباره مراسم سنتی نواحی مختلف ایران موسیقی نواحی ایران را سال ۱۳۵۶ تولید کرد. «موج، جانماز، سجاده»، تحقیقی درباره زنان، اشتغال و صنایع دستی در کردستان در سال ۱۳۵۷ فیلم‌های مستند «چشمه‌های آب معدنی راه هراز»، به تصویر کشید و همان سال مستندهای سه‌گانه صنایع دستی را در کردستان تولید کرد. «موج، سجاده، جانماز»، «نازک کاری»، «گلیم». الیاف طبیعی و مصنوعی (۴ قسمت) مستندی تحقیقی دربارهٔ نخ، ابریشم و پشم و الیاف مصنوعی را ساخت.

نامزد بهترین فیلم از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم زیر سقف دودی در سال ۱۳۹۵. نامزد بهترین کارگردانی از سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم زیر سقف دودی در سال ۱۳۹۵.فیلم «هیس… دخترها فریاد نمی‌زنند» در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران . برنده دیپلم افتخار از اولین دوره جشنواره فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم «رابطه». برنده لوح زرین بهترین فیلم از ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «پرنده کوچک خوشبختی» در سال ۱۳۶۶ از جمله جوایز ملی و بین المللی پوران درخشنده است.

برچسب‌ها سینما کارگردان داکا پوران درخشنده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سینما کارگردان داکا پوران درخشنده سینما کارگردان داکا پوران درخشنده اخبار کنکور جشنواره فیلم فجر پوران درخشنده برای فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد

سید مهدی حسینی،رئیس حوزه هنری قم گفت: نمایش «راز» به نویسندگی و کارگردانی نرگس اسماعیلی از مسجد چهارده معصوم و نمایش «مرد شامی» نوشته علی‌اصغر ایمان‌زاده به کارگردانی محمدرضا جهانبخت از مسجد حضرت ابوالفضل(ع) دو اثر منتخب از استان قم است که در مرحله سراسری همایش بچه‌های مسجد حاضر خواهند بود.

وی بیان داشت: ۱۳ اثر حاضر در مرحله سراسری همایش بچه‌های مسجد از میان ۱۸۰ اثر متقاضی حضور در همایش و پس از بازبینی توسط داوران انتخاب شده‌اند.

رئیس حوزه هنری استان قم خاطرنشان کرد: آثار منتخب در مرحله نهایی جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد که از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه به میزبانی شهرستان بافق استان یزد برگزار می‌شود، با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی تصریح کرد: حمایت از هنرمندان انقلابی و مسجدی از اولویت‌های مهم هنری استان قم در حمایت از تولید آثار فاخر است.

حسینی گفت: این جشنواره متمایز و هدفمند، فرصتی برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های گسترده‌ فضای فرهنگی و هنری مساجد و گروه‌های مذهبی در راستای پرورش استعدادهای هنری جوانان انقلابی و ترویج فرهنگ دینی با زبان هنرهای نمایشی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • پوران درخشنده: «عشق» را باید خارج از ایران ساخت
  • پیش بینی استقبال ۱۰ برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک