Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@18:05:15 GMT

واکسن فلج اطفال، هدف اطلاعات سوء در شبکه‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۷۹۸۶

واکسن فلج اطفال، هدف اطلاعات سوء در شبکه‌های اجتماعی

همزمان با تلاش دانشمندان در سراسر جهان برای یافتن واکسنی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، بیماری مهلک دیگری (فلج اطفال) به جدیدترین هدف "کمپین‌های انتشار اطلاعات نادرست" تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) در تاریخ ۲۵ اوت اعلام کرد که آفریقا ویروس فلج اطفال را ریشه کن کرده است؛ این نقطه عطفی در مبارزه چندین دهه‌ای با این بیماری فلج کننده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال هنوز نسخه‌ای از بیماری به نام "فلج اطفال ناشی از واکسن" وجود دارد که در موارد بسیار نادر و هنگامی که ویروس ضعیف شده در واکسن جهش می‌یابد، رخ می‌دهد.

متخصصان بهداشت می‌گویند این به ویژه در کشورهایی که میزان ایمن‌سازی کم بوده و از بهداشت خوبی برخوردار نیستند، تأثیر می‌گذارد.

دو روز پس از اعلام WHO، سازمان ملل تأیید کرد که بیش از ۱۰ مورد فلج اطفال ناشی از واکسن در ۹ ایالت سودان ظاهر شده است.

این شیوع بی تردید هیزم بیشتری به آتش "گسترش نظریه‌های توطئه که ادعاهای دروغین در مورد واکسیناسیون را در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کند"، می‌ریزد.

گروه‌های تئوری توطئه بلافاصله این شیوع را در مقالاتی که "یکی از بزرگترین رسوایی‌های بهداشت عمومی در این دهه" خوانده بودند، گزارش کردند و سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های حامی نظیر مایکروسافت را مورد حملات خود قرار دادند.

مقاله‌ای گمراه کننده که "واکسن با بودجه گیتس" را عامل "شیوع" بیماری می‌داند بیش از ۸۰۰۰ بار در گروه‌های فیسبوک از ایالات متحده و کانادا تا کلمبیا به اشتراک گذاشته شده است.

این ادعاها در اروپا نیز منتشر شده است و مقاله فرانسوی آن در گروه‌های مختلف فرانسوی و بلژیکی به اشتراک گذاشته شده است.

اما در مقاله ذکر نشده است که این موارد مربوط به افرادی بوده که خودشان ایمن‌سازی نشده بودند.

گیتس که بنیاد معروف او میلیاردها دلار برای ساخت واکسن علیه بیماری‌هایی مانند فلج اطفال، مالاریا و اچ‌آی‌وی اختصاص داده است، یک هدف همیشگی برای گروه‌های حاشیه‌ای است که وی را به بهره برداری و حتی استفاده از واکسیناسیون برای آسیب رساندن به افراد متهم می‌کنند.

در بهار پست‌های فیسبوک مختلفی ده‌ها هزار بار ادعا کردند که واکسن فلج اطفال آزمایش شده توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس ۴۹۰ هزار کودک را در هند فلج کرده است. همچنین ماه گذشته، یک ویدیو در یوتیوب ادعا کرد که این فرد می‌خواهد آفریقا را به زور واکسینه کرده و از بین ببرد.

گیتس که متعهد شده ۲۵۰ میلیون دلار در تلاش برای مبارزه با بحران کووید-۱۹ اختصاص بدهد با مقصر دانستن "ترکیب بدِ همه‌گیری و رسانه‌های اجتماعی و افرادی که به دنبال یک توضیح بسیار پیش‌پاافتاده هستند"، این اتهامات را رد کرد.

طبق گزارش WHO در دهه گذشته ۱۲۷۱ نفر در سراسر جهان به فلج اطفال ناشی از واکسن مبتلا شده‌اند.

این بیماری معمولاً هنگامی گسترش می‌یابد که ویروس واکسن ضعیف شده توسط فرد واکسینه شده دفع شده و سپس توسط دیگران از طریق آب یا غذای آلوده گرفته شود. 

سخنگوی طرح ریشه کنی فلج اطفال WHO اعلام کرده که اگرچه در واقع آلودگی می‌تواند "بطور منفعلانه کودکان دیگر را ایمن‌سازی کند" ، اما این موضوع می‌تواند عواقب ویرانگری در کشورهایی با نرخ ایمن‌سازی کم داشته باشد.

وی گفت: این مشکل هنگامی به وجود می‌آید که شما واکسیناسیون بسیار ضعیفی داشته باشید، زیرا این ویروس قادر به گسترش بوده و کودکانی را که واکسینه نشده‌اند، پیدا می‌کند و با گذشت زمان در واقع می‌تواند به یک سویه تبدیل شود که قوی بوده و دیگر ضعیف نیست. 

طبق اعلام WHO، در صورت "ایمن‌سازی کامل" جمعیت، مردم در برابر ویروس‌های فلج اطفال ناشی از واکسن و ویروس موجود در طبیعت محافظت می‌شوند.

آژانس بهداشتی سازمان ملل نسبت به افزایش موارد فلج اطفال ناشی از واکسن در سال‌های اخیر هشدار داده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۳۶۰ مورد رخ داده که در مقایسه با ۱۰۴ مورد در سال ۲۰۱۸ میلادی و ۹۶ مورد در سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش داشته است.

در حال حاضر ۱۶ کشور در سراسر قاره آفریقا با شیوع کروناویروس مواجه هستند و برخی از اقدامات مقابله‌ای با کرونا، برنامه‌های واکسیناسیون را متوقف می‌کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، مدیر برنامه WHO برای ایمن‌سازی و تولید واکسن در آفریقا گفت که یک واکسن جدید که "قادر به جهش ژنتیکی نیست" در حال توسعه و پخش است.

به گفته وی، این واکسن جدید خوراکی فلج اطفال (nOPV) که "از نظر ژنتیکی پایدارتر بوده" و "نمی‌تواند جهش یابد"، قرار است از اواخر ماه معرفی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: واکسن فلج اطفال فلج اطفال ایمن سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۷۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی

کرم گودرزی گفت: با هدف افزایش ایمنی و تاب آوری شبکه گاز و همچنین همکاری برای تسهیل در ادامه راهسازی جاده جدید خرم آباد به کوهدشت، جابه جایی خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن روستا‌های محور چشمه زمزم به چنار شهرستان چگنی با ایمنی و موفقیت کامل انجام شد.

وی افزود: انجام این عملیات در حداقل زمان ممکن، بدون قطعی گاز در بخش خانگی و با استفاده از توان عملیاتی شرکت گاز چگنی انجام شد که صرفه جویی پنج میلیارد ریالی را نیز به همراه داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در چگنی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقاء سلامت
  • تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد
  • یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی تخریب شد
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • راه‌اندازی مرکز زنجیره سرمای واکسن با اعتبار ۱۳ میلیارد در زاهدان
  • ایمن سازی سراهای پرخطر بازار
  • طرح ایمن سازی مدارس در شهر جورقان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در استان همدان