Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-26@08:10:42 GMT

شناسایی ۱۸ کانون طاعون نشخوارکنندگان در فارس

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۸۵۹۰

خبرگزاری میزان-معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس از وجود ۱۸ کانون طاعون نشخوارکنندگان در استان فارس خبر داد.

خبرگزاری میزان -  ایرنا نوشت: منصور بستانیان درباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیان کرد: در ۶ ماه اول سال گذشته ۵۹ کانون تایید شده بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام روستایی، عشایری و حیات وحش استان فارس شناسایی شد که در سال جاری با انجام واکسیناسیون‌های منظم این رقم به ۱۸ کانون تایید شده کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس افزود: طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری بومی است که هرساله در این منطقه بروز دارد و ویروسی و مسری است، این بیماری در گوسفند و بز اهلی و نیز در نشخوارکنندگان کوچک وحشی مانند بز کوهی، گوسفند وحشی، غزال گرمسیری و ... ایجاد بیماری می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون در دام‌های اهلی است که در استان فارس از سالیان گذشته انجام برنامه واکسیناسیون فراگیر در جمعیت گوسفند و بز اهلی در دستورکار بوده است که علیرغم محدودیت‌های اعتباری با تامین بودجه و نیز واکسن مربوط به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

بستانیان عنوان کرد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان بزرگ در سطح کشور ریشه کن شده است.

وی از دامداران فارس تقاضا کرد که نسبت به انجام واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند و گفت: این بیماری به انسان سرایت نمی‌کند و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان فارس افزود: فارس تنها استان کشور است که طرح واکسیناسیون فراگیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در آن اجرا می‌شود.

وی همچنین با اعلام اینکه بیشترین تعداد دام سبک کشور در استان فارس جای گرفته، گفت: حدود ۶ میلیون راس دام سبک در سطح این استان نگهداری می‌شود.

بستانیان در پاسخ به سوالی درخصوص وضعیت پراکندگی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سطح این استان گفت: تقریبا این بیماری در سال جاری در اغلب مناطق و محل‌هایی که تجمع دام بوده دیده شده است و این بیماری مختص به منطقه خاصی از استان نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص ارایه آمار دام سبک تلف شده بر اثر این بیماری در فارس طی سال جاری گفت: در حال حاضر آماری در این خصوص جمع بندی نشده است، اما امکان اطلاع از آن در آینده وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  در سه سال گذشته پنج یوزپلنگ توسط سگ‌ها کشته شدند

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: طاعون نشخوار کنندگان محیط زیست

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: طاعون نشخوار کنندگان محیط زیست بیماری طاعون نشخوارکنندگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۸۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس

بهرنگ قربانی گفت: دفترچه‌های سپرده‌گذاران اتباع خارجی استان فارس به استناد طرح جذب و مدیریت سرمایه‌های اتباع خارجی در زنجیره تولید، چاپ و در اختیار دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس جهت توزیع قرار گرفت.

مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس افزود: دفترچه‌های فوق دارای مهلت ۶ ماهه است که پس از بررسی وضعیت فرد، قابل تمدید است.

او به ضریب امنیتی دفترچه‌ها اشاره کرد و گفت: ضریب امنیتی این دفترچه‌ها با توجه به استفاده از کاغذ چاپ پول و وجود بارکد امنیتی، شماره سریال، مهر برجسته، امضا و مشخصات فردی تبعه بسیار بالا و غیر قابل جعل است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آغاز برنامه ملی ریشه کنی بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در خوشاب
  • توزیع دفترچه‌های موقت شناسایی سپرده‌گذاران اتباع خارجی در فارس
  • واکسیناسیون بیش از ۲۴۷ هزار رأس دام در زنجان
  • راه‌یابی دو عضو برتر ادبی استان گلستان به باشگاه کشوری استعدادهای برتر "قاف"
  • آغاز ایمن سازی رایگان دام‌های هویزه برعلیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • شناسایی ۶۱۲ مبتلا به سرخک در ۱۴۰۲/ بیشترین آمار در ۴ استان
  • واکسیناسیون دام‌های هویزه علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک و آبله
  • واکسیناسیون رایگان یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک در گلستان علیه طاعون نشخوارکنندگان