Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:14:13 GMT

ترامپ و تکرار بازی‌های شکست‌خورده

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۴۹۳۶۹

ترامپ و تکرار بازی‌های شکست‌خورده

با نزدیک شدن به ۲۷ مهرماه و پایان تحریم‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، آمریکا آخرین تلاش‌های خود را با هدف تمدید تحریم‌ها در این حوزه به کار بسته‌است. «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا چند روز پیش از فعال کردن مکانیسم ماشه از نیمه شب ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریورماه) سخن به میان آورد.

در مقابل «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به پمپئو پاسخ داد و با تاکید بر اینکه «روز یکشنبه ۲۰ سپتامبر هیچ اتفاق جدید رخ نخواهد داد»، نوشت: پمپئو باز هم اشتباه می‫کنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیچ اتفاق جدیدی در ۲۰ سپتامبر رخ نمی‌دهد. کافی است قطعنامه ۲۲۳۱ را بخوانی. حتی بولتون که رئیست را قانع کرده بود تا به تو دستور دهد به مشارکت آمریکا در برجام خاتمه دهی این قطعنامه را خوانده بود.

موضوع دیگری که امروز شنبه ۲۹ شهریورماه خبرساز شده، ورود ناوهواپیمابر آمریکایی «یواس‌اس نیمیتز» به آب‌های خلیج فارس است. هر چند که هدف از اعزام این رزمناو به آب‌های خلیج فارس، حمایت و پشتیبانی از ائتلاف ضدداعش و همکاری با کشورهای متحد آمریکا در منطقه عنوان شده‌است اما برخی این اقدام را بی ارتباط با جوسازی مربوط به مکانیسم ماشه نمی‌دانند.

این شوی تبلیغاتی آمریکا در حالی انجام می‌گیرد که ترامپ و تیم او با دستان خالی از شورای امنیت برگشته و در میان متحدان دیرینه خود یکه و تنها مانده‌اند. از این رو، شکست آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب قطعنامه علیه ایران، ترامپ را به فکر استفاده از مکانیسم ماشه انداخت.

بر پایه مکانیسم ماشه، تمامی تحریم‌های شورای امنیت در صورت بدعهدی ایران قابل بازگشت است، این در حالی است که طرف مقابل نیز به تعهدات خود عمل کرده‌باشد. ضمن اینکه کشوری که درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه را دارد باید از اعضای توافق باشد که آمریکا دو سال پیش با خروج از برجام این حق را از خود سلب کرد.

نکته مهمتر اینکه دیگر اعضای برجام و کشورهای دایم و غیردایم شورای امنیت نیز با پایداری و ابقای برجام موافق‌اند. از آنجا که استفاده از مکانیسم ماشه یعنی نابودی برجام و افزایش تنش‌ها در منطقه، کشورهای غربی و متحدان دیرینه آمریکا نیز اینک در مقابل آمریکا ایستاده‌اند؛ ۱۱ رای ممتنع و ۲ رای منفی به پیشنویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت در این راستا قابل ارزیابی است.

چندی پیش به دنبال درخواست آمریکا به شورای امنیت برای فعال کردن مکانیسم ماشه، سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه بیانیه‌ای را صادر کردند که به صراحت تاکید داشت: «فرانسه، آلمان و انگلیس متذکر می شوند که آمریکا به دنبال خروج این کشور از برجام در تاریخ ۸ مه ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸) دیگر عضوی از برجام نیست. موضع ما در مورد موثر بودن اعلان آمریکا در رابطه با قطعنامه ۲۲۳۱ به اطلاع ریاست شورای امنیت و نیز اعضای شورا رسیده‌است. بنابراین، ما نمی توانیم از این اقدام (آمریکا) که در تضاد با تلاش‌های کنونی‌مان برای حفظ برجام است حمایت کنیم.»

همزمان این سه کشور اروپایی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرده‌اند، هر گونه گام و تصمیم به منظور بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی فاقد «وجاهت قانونی» است.

همچنین «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم صراحتا تاکید کرده‌است که آمریکا به لحاظ قانونی حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد. افزون بر آن، دولت‌های چین و روسیه نیز اعلام کردند آمریکا پس از خروج از برجام جایگاه خود در این توافق را به عنوان یکی از طرف‌های ذینفع، از دست داده‌است و قادر نیست از منافع توافق استفاده کند.

در جبهه‌بندی‌های سیاسی درونی آمریکا، دموکرات‌ها نیز دیدگاهی مشابه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارند که موضع‌گیری «آنتونی بلیکن» مشاور «جو بایدن» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در امور سیاست خارجی از آن جمله است.

مشاور بایدن در یک پیام توییتری با گوشزد کردن مفاد برجام و نبود امکان واشنگتن برای استناد به مکانیسم ماشه با توجه به خروج دو سال پیش دولت ترامپ از برجام، نوشت: راه‌حل‌های موجود در این قطعنامه در اختیار کشورهای شرکت‌کننده (اعضای برجام) است. کاخ سفید در [زمان] خروج از این توافقنامه، به معنای واقعی کلمه، عنوان بیانیه خود را پایان دادن به مشارکت ایالات متحده در برجام قرار داد. عاقلانه خواهد بود به توافقنامه‌ای که کارساز است و قدرت دارد، پایبند بود.

نکته جالب توجه دیگر این است که هم حزبی‌ها و هم تیمی‌های ترامپ نیز به تبعات تصمیم آمریکا هشدار می‌دهند، همان گونه که «جان بولتون» مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید در مقاله‌ای در روزنامه «وال‌استریت‌ ژورنال» نوشته‌است که «فعال کردن مکانیسم ماشه درباره ایران به خطرش نمی‌ارزد چرا که باعث می‌شود حق وتوی شورای امنیت که به نفع منافع آمریکا در سازمان ملل است تضعیف شود.»

از نگاه ناظران و حتی هم‌حزبی‌های ایران‌ستیز ترامپ همچون بولتون، اصرار بیجای کاخ سفید بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه آن هم در شرایطی که آمریکا بیش از هر زمان دیگری در انزوا به سر می‌برد، برای جمهوریخواهان پرهزینه خواهد بود. این هزینه زمانی که ۴۵ روز تا انتخابات آمریکا باقی مانده، چشمگیرتر است.

برچسب‌ها برجام شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران قطعنامه 2231 مکانیسم ماشه پروندهٔ خبری نشست شورای امنیت و قطعنامه ۲۲۳۱

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران قطعنامه 2231 مکانیسم ماشه برجام شورای امنیت سازمان ملل تحریم تسلیحاتی ایران قطعنامه 2231 مکانیسم ماشه اخبار کنکور فعال کردن مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۹۳۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • حذف ترامپ و ستاره ایرانی از قهرمانی جهان
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • ترامپ بهترین دوست اسرائیل!
  • تکرار قهرمانی اروپا با شکست بارسلونا؛ دبل اولادقباد
  • جهان اسنوکر شوکه شد! اسطوره‌ها حذف شدند، فینال بین دو غافلگیرکننده
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • رئیس انجمن جامعه شناسی ایران: پروژه یکدست‌سازی همه جا شکست خورده است/ هر روز شکاف‌های عمیق‌تری بین ایدئولوژی حاکمیت با مردم می‌بینیم/ گروه‌های مختلف مردم به همدیگر احترام می‌گذارند
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین