Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:09:39 GMT

برداشت انگور از تاکستان‌های خلیل‌آباد پایان یافت

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۳۰۳۲

برداشت انگور از تاکستان‌های خلیل‌آباد پایان یافت

محمود شبان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ۸۰ درصدانگور تولید شده در شهرستان خلیل آباد تبدیل به کشمش و بقیه برای تازه‌خوری به شهرستان های مشهد، تهران، تبریز، اصفهان و سایر کشورها از جمله روسیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه پارسال ۱۵ هزار تن انگور از خلیل‌آباد به روسیه صادر شد افزود: سطح زیر کشت انگور در استان خراسان رضوی نزدیک به ۲۲ هزار هکتار با میانگین تولید ۲۱ تن در هکتار است که در این میان خلیل آباد بیشترین سطح زیر کشت انگور را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: باغات انگور این منطقه از نظر کمی و کیفی دارای شرایط ویژه ای است به نحوی که انگور تولید شده دارای لطافت خاصی بوده و درآمد اصلی مردم نیز از تولید انگور و کشمش است.

شبان ادامه داد: در این شهرستان بیش از ۳۰ رقم انگور شناسایی شده  که مهمترین ارقام آن پیکامی و عسکری معمولی است که برای تولید کشمش و تازه خوری مصرف می شود و سایر ارقام مانند ترکمن ۴، لعل، ریش بابا، صاحبی، رزقی، یاقوتی، فخری، مسکه، طرقی، خلیلی و سرقی  نیز برای تازه خوری و تهیه مویز و تیفی استفاده می شود.

وی اظهار کرد: در خلیل‌آباد چهار سردخانه به ظرفیت هفت هزار تن فعال بوده و یک سردخانه دیگر  نیز به ظرفیت سه هزار تن در حال راه اندازی است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل‌آباد یادآور شد که نبود شهرک صنعتی و صنایع تبدیلی انگور و فرآوری و بسته بندی مکانیزه کشمش در این شهرستان موجب شده است بخشی از تولید انگور به ضایعات تبدیل شود.

شبان توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری انگور را برای توسعه صادرات و رشد اقتصاد کشاورزی و پایداری اشتغال در روستاهای خلیل آباد ضروری دانست.

شهرستان خلیل‌ آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند.
انگور، زعفران، انار و پسته از مهمترین محصولات این شهرستان است که جنبه صادراتی دارد.
 شهرستان خلیل آباد با ۲ بخش ششطراز و مرکزی در ۲۴۲ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی برداشت محصول خلیل آباد اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی برداشت محصول خلیل آباد اراضی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی صنایع تبدیلی برداشت محصول خلیل آباد اراضی کشاورزی اخبار کنکور خلیل آباد هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۳۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان به همراه مدیر زراعت سازمان و کمیته فنی شهرستان ارومیه ضمن بازدید از مرکز مرگور به منظور رصد و پایش مزارع و بررسی وضعیت زراعی از مزارع گندم و علوفه منطقه بازدید کرد.

 دیانتی در حاشیه این دیدار تاکید کرد: علاوه بر محصول استراتژیک  گندم   محصولات دیگری مانند جو، دانه های روغنی، حبوبات، نباتات علوفه ای و گیاهان دارویی را نیز می توان با موفقیت تولید کرد که علاوه بر تامین بخشی از نیاز بهره برداران و جامعه مصرف در حفاظت از منابع تولید و پایداری آنها نقش موثری خواهند  داشت. 

وی ادامه داد: با اجرای طرح جهش در دیمزارها  اقدامات فنی  لازم در راستای کشاورزی حفاظتی ازجمله حفظ بقایا، کشت عمود بر شیب، گذر از آیش زرد به سبز و کشت مستقیم از اهداف طرح میباشد که کارشناسان محترم در مراکز جهاد کشاورزی نسبت به اجرای آنها اهتمام بیشتری باید داشته باشند.

دیانتی اضافه کرد: در طرح جهش تولید در دیم زارها علاوه بر استفاده از بذر و کود مناسب، مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی مانند مبارزه با آفات و بیماری و توجه به توصیه های مروجان کشاورزی هم از دیگر عوامل موثر در افزایش تولید گندم و سایر محصولات است.

دیانتی افزود: استفاده از تکنیک های روز دنیا برای افزایش بهره وری در اراضی دیم یکی از اهداف طرح جهش بوده و کشاورزی حفاظتی و کم خاکورزی و بی خاکورزی، استفاده از ارقام جدید و متحمل به شرایط اقلیمی و ... از جدیدترین و کارآمدترین روش های مورد استفاده در دنیاست.

در ادامه اشکان رضایی معاون فنی و اجرایی شهرستان گزارشی از اجرای طرح در شهرستان و مجیدی مسئول مرکز مرگور گزیده ای از اجرای طرح و اقدامات انجام یافته در منطقه مرگور را ارائه کرد.

دیگر خبرها

  • تشییع پیکر شهید گمنام در شهر نرجه
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • افزایش ۱۰ درصدی تولیدات گلخانه‌ای در تایباد
  • مراسم عزاداری روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در خلیل آباد
  • تخریب جاده‌های بین مزارع و عشایری شهرستان آبدانان بر اثر سیلاب
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • چهره واقعی آمریکای بزک کرده برای دنیا مشخص شد
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • بررسی روند اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای مرگور ارومیه