Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@21:59:00 GMT

پتانسیل بالای خرم‌دره برای کشت کلزا

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۵۱۶۴

پتانسیل بالای خرم‌دره برای کشت کلزا

ایسنا/زنجان فرماندار خرم‌دره گفت: سالانه ۷ میلیارد دلار به واردات دانه‌های روغنی در کشور اختصاص داده می‌شود، این در حالی است که کشورمان از پتانسیل بالایی در حوزه کشت دانه‌های روغنی برخوردار است.

حجت محمدی شامگاه دیروز (۲۹ شهریورماه) در جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان خرم‌دره با بیان اینکه پارسال یک هکتار از مراتع این شهرستان بر اثر آتش‌سوزی از بین رفت، اظهار کرد: متاسفانه آتش‌سوزی آسیب‌های چند ساله در مراتع و مزارع از خود به جای می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی در مراتع ممکن است نسل بعضی از حیوانات به‌‍ویژه حیوانات کمیاب را به خطر اندازد، عنوان کرد: اکثر آتش‌سوزی‌ها در مراتع به علت بی‌مبالاتی و عامل انسانی رخ می‌دهد.

این مسئول با تاکید بر اینکه پیشگیری همواره باید در اولویت مدیریت بحران باشد، ادامه داد: تمهیدات لازم برای مدیریت بحران باید قبل از وقوع حوادث اندیشیده شود تا شاهد افزایش خسارت در مواقع بحرانی نباشیم‌.

وی با اشاره به اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و تغییر مسیر سیلاب از دلایل عمده افزایش خسارت در زمان وقوع سیل است، بیان کرد: امسال توجه ویژه‌ای به موضوع لایه‌روبی رودخانه‌ها برای جلوگیری از افزایش خطرات سیل وجود دارد.

فرماندار خرم‌دره با اشاره به ضرورت توجه جدی کشاورزان به موضوع برداشت محصولات کشاورزی، یادآور شد: با توجه به احتمال بارش‌های پاییزه دهیاران و جهادکشاورزی باید تلاش کنند کشاورزان را نسبت به برداشت محصول حتی‌الامکان تا ۱۰ مهر ترغیب کنند.

محمدی با اشاره به احتمال پیک دوم کرونا، تصریح کرد: برای مدیریت این دوره نیز همه ارگان‌ها و مردم باید آمادگی لازم را داشته باشند به‌ویژه دهیاران باید تلاش کنند با ارائه آگاهی‌های لازم حتی‌الامکان از شیوع کرونا در روستاها جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه بالاترین میزان بیمه منازل مسکونی روستایی در استان متعلق به خرم‌دره است، ادامه داد: شهرستان خرم‌دره بر اساس پایشی که در مرکز استان انجام شده، بالاترین بیمه منازل روستایی را دارد.

محمدی با اشاره به اینکه خانه‌های شهری هم باید در مقابل حوادث بیمه شوند، ادامه داد: این امر نقش موثری در جبران خسارت احتمالی دارد.

فرماندار خرم‌دره با اشاره به بازگشایی مدارس، یادآور شد: خرم‌دره ۱۳ هزار دانش‌آموز دارد که برای حفظ سلامت آنان همه باید کمک حال آموزش و پرورش باشند  همه باید در کنار تا دانش‌آموزان و فرهنگیان با مشکل مواجه نشوند.

وی با اشاره به اختصاص ۷ میلیارد دلار به واردات دانه‌های روغنی به کشور، اضافه کرد: این در حالی است که کشور ما دارای بهترین پتانسیل برای کاشت دانه‌های روغنی از جمله کلزا است.

محمدی با اشاره به این مطلب که سالانه در کشت و صنعت بنیاد خرم‌دره ۱۰۰ الی ۲۰۰ هکتار کلزا می‌شود، افزود: جهاد کشاورزی و دهیاران در بحث ترویج کشت اهتمام جدی‌تری داشته باشد، زیرا علاوه بر مصرف آبی کم به صورت تضمینی نیز خرید می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: زنجان کلزا خرم دره دانه های روغنی آتش سوزی خرم دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟

تقریباً در همه جای کره زمین می‌توان تخم مرغ را آب‌پز کرد. اما یک جا وجود دارد که در آن چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اجاق داشته باشید. این نقطه نوک اورست است، یا همان مرتفع‌ترین نقطه از زمین.

به گزارش یورونیوز، شاید این نکته به خودی خود دغدغه‌ای برای کسی محسوب نشود، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مسئله به ظاهر ساده بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. قوانیتی که هیچ راهی برای دور زدن آن‌ها وجود ندارد. اما اورست چه چیزی دارد که نمی‌توان آنجا تخم مرغ را جوشاند؟ باید گفت مشکل آن‌جا از فشار هوا ناشی می‌شود.

تقریباً در همه جای کره زمین می‌توان تخم مرغ را آب‌پز کرد. اما یک جا وجود دارد که در آن چنین کاری امکان‌پذیر نیست، حتی اگر اجاق داشته باشید. این نقطه نوک اورست است، یا همان مرتفع‌ترین نقطه از زمین.

شاید این نکته به خودی خود دغدغه‌ای برای کسی محسوب نشود، اما قوانین ترمودینامیک پشت این مسئله به ظاهر ساده بر تهیه غذا و نوشیدنی در بسیاری از نقاط جهان تأثیر می‌گذارد. قوانیتی که هیچ راهی برای دور زدن آن‌ها وجود ندارد.

اما اورست چه چیزی دارد که نمی‌توان آنجا تخم مرغ را جوشاند؟ باید گفت مشکل آن‌جا از فشار هوا ناشی می‌شود.

در سطح دریا، آب در ۱۰۰ درجه سانتیگراد می‌جوشد. این اصطلاحا نقطه جوش آب است، ولی باید دانست که نقطه جوش برخلاف اسمش تنها یک نقطه نیست. در حقیقت هنگامی که آب تحت فشار‌های مختلف قرار می‌گیرد، نقطه جوش آن متفاوت می‌شود.

هر چه از سطح دریا بالاتر باشید، دمای لازم برای به جوش آوردن آب کمتر است. برای تعیین نقطه جوش دقیق در محل خود می‌توانید از یک ماشین حساب استفاده کنید. در واقع به ازای هر ۳۰۰ متر ارتفاع، دمای جوش ۱ درجه سانتیگراد کاهش می‌یابد.

برای مثال در شهر «لا رینکونادا»، مرتفع‌ترین سکونت‌گاه مسکونی دائمی در جهان در ارتفاع حدود ۵۰۵۲ متری از سطح دریا، آب در ۸۲.۸ درجه سانتیگراد به جوش می‌آید.

این نقطه جوش هنوز به اندازه کافی برای جوشاندن تخم مرغ خوب است، اما دمای آن کمتر از دمای ایده‌آل جهت تهیه قهوه است. اگرچه هنوز هم می‌توانید آن را درست کنید.

قله اورست به طور قابل توجهی بالاتر از شهر لارینکونادا است. ارتفاع آن از سطح دریا ۸۸۴۹ متر است و حدود یک سوم اتمسفر فشار دارد. به همین خاطر، دمای جوش آب در آنجا به ۶۸ درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند. این میزان دما هنوز آنقدر داغ هست که باعث سوختگی شدید شود، اما حرارتش به اندازه‌ای نمی‌رسد که بتواند تخم مرغ را به طور کامل بپزد.

سفید و زرده هر دو از مواد مختلفی ساخته شده‌اند و پروتئین‌ها در دما‌های مختلفی منعقد می‌شوند. سفیده از ۵۴ درصد اوآلبومین ساخته شده است و تا دمای ۸۰ درجه سانتیگراد منعقد نمی‌شود. در سوی مقابل زرده نیز حداقل به ۷۰ درجه سانتیگراد برای سفت شدن نیاز دارد.

اگر در بالای قله اورست به سر می‌برید و واقعاً به دنبال خوردن یک تخم مرغ آب‌پز هستید، تنها راه حل این است که به قوانین ترمودینامیک تعظیم کنید و از زودپز استفاده کنید. این روش پخت به دلیل افزایش فشار داخل محفظه، نقطه جوش را افزایش می‌دهد.

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، جوشاندن تخم مرغ در ارتفاع بالا یکی از همان دلایلی است که نشان می‌دهد شما نمی‌توانید در برابر ترمودینامیک پیروز شوید، بلکه فقط می‌توانید از آن‌ها همانطور که هستند تبعیت کنید.

دیگر خبرها

  • ۳۲ مرکز خرید گندم و کلزا در مازندران تجهیز شدهذاست
  • عملکرد بالای ۵ تن محصول گندم در مزارع کارون
  • قرارگیری ۳۴۶ کارگاه در طرح طبقه‌بندی مشاغل در کرمانشاه
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • (ویدئو) نجات مرد سیل‌زده که ۵ روز بالای درخت بود
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی در فارس خریداری شد
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • آغاز خرید گندم و کلزا در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه