Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@12:09:33 GMT

مهم ترین علائم آلزایمر/رایج ترین شکل زوال عقل

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۵۶۱۰

مهم ترین علائم آلزایمر/رایج ترین شکل زوال عقل

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدحسین آقامیری، با اشاره به اینکه یکی از بارزترین نشانه های زوال عقل کاهش توانایی در انجام و تکمیل وظایف روزمره است، اظهار کرد: زوال عقل موضوعی نگران کننده  و غیر قابل درمان است.

وی افزود: بیماری آلزایمر یا فراموشی نوعی زوال عقل محسوب شده و به شدت عملکرد شناختی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه زوال عقل یک اصطلاح کلی برای افت توانایی ذهنی است، خاطرنشان کرد: از دست دادن حافظه و بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع زوال عقل به شمار می آید.

به گفته این فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته های مغزی، معمولا آلزایمر و یا انواع مختلف زوال عقل در سنین بالا و به صورت تدریجی شروع می شود.

آقامیری با اشاره به اینکه معمولا آلزایمر در افراد بالای ۶۰ رخ می دهد، توضیح داد: زوال عقل بیماری است که به صورت تدریجی ایجاد شده و هرگز ناگهانی رخ نمی دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: بیماری آلزایمر قابلیت شناختی را خنثی می سازد و فرد مبتلا به تدریج تغییرات و توانایی خود برای توسعه و دنبال کردن یک برنامه تجربه می کنند، به عنوان مثال، انجام برخی وظایف ساده مانند پیگیری وضعیت حساب بانکی یا پیروی از یک دستورالعمل برای آنها به فعالیتی بسیار پیچیده تبدیل می شود.

وی، کناره گیری از فعالیت های اجتماعی یا کاری را یکی از نشانه های ابتلا به آلزایمر ذکر کرد و اظهار کرد: هنگامی که یک نفر چالش های شناختی که به واسطه زوال عقل شکل می گیرند را تجربه می کند، ممکن است به تدریج خود را از فعالیت های کاری یا اجتماعی کنار بکشد و بخشی از این کناره گیری و انزوا ممکن است با تغییرات شخصیتی، ترس، یا عدم پذیرش مرتبط باشد.

این متخصص مغز و اعصاب، یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری از ابتلا به زوال عقل و یا آلزایمر را رعایت اصول سبک صحیح زندگی دانست و افزود: متاسفانه درمان مشخصی برای بیماری آلزایمر یا هر گونه زوال عقل پیشرونده وجود ندارد بنابراین  دارو درمانی گزینه ای در دسترس است که امکان تسکین برخی نشانه ها را فراهم می کند.

وی پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات، کنترل فشار خون، کلسترول، و قند خون در سطوح مناسب، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل،ورزش کردن، حفظ وزن مناسبو عدم مصرف نوشیدنی های الکلی را از جمله راهکارهای پیشگیری از الزایمر دانست.

آقامیری با بیان اینکه خبر تاسف برانگیز، غیر قابل درمان بودن آلزایمر است گفت: اگر شخصی مبتلا به بیماری آلزایمر شود، صرفا می توان سیر بیماری را با تجویز دارو کندتر کرد و متاسفانه در اکثر موارد درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، توصیه کرد: رعایت و پیروی از سبک درست زندگی می تواند یکی از موثرترین روش ها برای پیشگیری از آلزایمر باشد.

این فوق تخصص آنژیوپلاستی و سکته های مغزی با اشاره به اینکه بیماران مبتلا به آلزایمر و یا زوال عقل بسیار بسیار نسبت به بیماریهای عفونی حساس و آسیب پذیر اند خاطرنشان کرد: بطور مثال اگر یک شخص سالم با یک عفونت ساده ادارای فقط دچارتب شود، بیمار مبتلا به آلزایمر ممکن است با همان عفونت ادارای دچار کاهش سطح هوشیاری شده و یا به کما برود.

وی افزود: در شرایطی که با اپیدمی کرونا مواجه هستیم باید مراقب باشیم که درمان های بیماران و افرادی که مبتلا به زوال عقل و یا  آلزایمر هستند تاجایی که ممکن است توسط روش های مجازی و آنلاین انجام دهیم تا حضور این افراد در جامعه به پایین ترین سطح خود برسد.

آقامیری گفت: معمولا حافظه طولانی افرادی که دچار اختلال حافظه هستند تا مراحل انتهایی بیماری دست نخورده باقی می ماند برای مثال این بیماران بیشتر از گذشته ها صحبت می کنند چون حافظه اخیر این بیماران پاک شده و هیچ حافظه و دیدگاهی نسبت به اتفاقاتی که در ساعات و روزهای اخیر افتاده ندارند.

وی ادامه داد: با پیشرفت بیماری،  حافظه طولانی مدت بیماران مبتلا به آلزایمر هم از دست خواهد رفت.

آقامیری با بیان اینکه نباید اختلال در تمرکز با آلزایمر را اشتباه گرفت، افزود: غالبا علل اختلال حافظه دلایل کم اهمیت و درمان پذیر هستند و عواملی همانند اختلالات متابولیک، کم کاری تیروئید و یا اختلالات ناشی از استرس و اضطراب می تواند از جمله این دلایل باشد.

وی در پایان گفت: برای مثال شخصی که به دنبال اضظراب، استرس گاها دچار فراموشی های گذرا می شود این مورد آلزایمر محسوب نمی شود، درحالی که فرد مبتلا به آلزایمر تقریبا نمی تواند مطلب یا حتی شماره تلفنی را حفظ کند و یا آدرس های جدید را به یاد بیاورد.

کد خبر 5028076

منبع: مهر

کلیدواژه: آلزایمر مغز و اعصاب سالمندی ویروس کرونا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی سیما سادات لاری واکسن آنفلوانزا آمار کرونا بیمارستان بیماری های قلبی و عروقی دیابت سعید نمکی تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان غذا و دارو ویروس آنفلوانزا مبتلا به آلزایمر بیماری آلزایمر زوال عقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۵۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند

آفتاب‌‌نیوز :

دلیل مشکل ریزش مو فقط به افزایش سن محدود نیست، بلکه عوامل مختلفی مانند ژنتیک، هورمون‌ها، دارو‌های مصرفی و انتخاب‌های سبک زندگی می‌توانند در به‌وجود آمدن آن نقش داشته باشند. بیماری‌های خودایمنی هم یکی از دلایل ابتلا به ریزش مو هستند که معمولا کمتر کسی به آن‌ها توجه می‌کند. 

در ادامه با مهم‌ترین و مشهورترین بیماری‌های خودایمنی که با ریزش مو در ارتباط هستند، آشنا خواهیم شد. 

آلوپسی آره‌آتا 

آلوپسی آره‌آتا شایع‌ترین بیماری خودایمنی مرتبط با ریزش مو‌ها است که حدود ۱۴۷ میلیون نفر در سراسر جهان با آن درگیر هستند. این بیماری خودایمنی به‌واسطه ریزش موی تکه‌تکه مشخص می‌شود که می‌تواند به ریزش موی کامل در سطح پوست سر یا حتی در موارد شدید به ریزش مو در سرتاسر بدن منتهی شود. 

متاسفانه هیچ درمان تاییدشده‌ای برای مقابله با آلوپسی آره‌آتا وجود ندارد، اما تزریق کورتیکواستروئید به پوست سر یا پوست بدن تحت نظر پزشک متخصص می‌تواند به مقابله با آن کمک کند. 

لوپوس 
 
لوپوس می‌تواند سیستم‌ها و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد و طیف گسترده‌ای از علائم مانند خستگی، سردرد، درد مفصلی، کم‌خونی، لخته شدن غیرطبیعی خون و ریزش مو را به‌وجود بیاورد. 

ریزش مو زمانی اتفاق می‌افتد که آنتی‌بادی‌های شکل‌گرفته توسط بدن به فولیکول‌های مو نفوذ می‌کنند و باعث می‌شوند که ساقه مو‌ها توسط بدن پس زده شوند و سپس بریزند. در طول دوره‌های بهبودی معمولا مو‌ها دوباره رشد می‌کنند، اما ایجاد هر نوع آسیب اساسی در فولیکول‌ها باعث ریزش موی دائمی خواهد شد. 

بیماری هاشیموتو 

هاشیموتو که علت اصلی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است، باعث شکل‌گیری التهاب در غده تیروئید می‌شود و درنتیجه عملکرد آن را مختل می‌کند. این اختلال باعث نازک شدن مو‌ها یا ریزش زیاد آن‌ها می‌گردد، تا حدی که معمولا بیمار هنگام حمام کردن می‌تواند ریزش حجم زیادی از مو‌ها را مشاهده کند. 

تغییر در بافت مو‌ها (خشکی، زبری یا گره‌خوردگی آنها) نیز از دیگر علائم بیماری هاشیموتو است. این ریزش مو تا زمانی که سطح تیروئید با کمک دارو‌ها یا روش‌های درمانی دیگر به محدوده عادی نرسد، ادامه خواهد داشت. 

پسوریازیس‌

پسوریازیس هم یکی از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب علائم واضحی را در ناحیه آرنج‌ها، زانو‌ها و بند انگشت‌ها نمایان می‌کند، اما می‌تواند علائمی هم برای پوست سر داشته باشد. علائم پسوریازیس در پوست سر می‌توانند شدید باشند و باعث پوسته‌ریزی، قرمزی و گاهی هم احساس خارش پوست سر شوند. 

پسوریازیس معمولا باعث ریزش موی شدید نخواهد شد، اما می‌تواند قطر مو‌ها را تغییر دهد و باعث شکنندگی شدید مو‌ها شود. 

بیماری کرون و بیماری التهابی روده 

افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون (نوعی مشکل التهابی در روده‌ها) قرار دارند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند باعث ریزش مو‌ها شود. 

درمان مناسب برای بیماری کرون معمولا شامل مصرف دارو، جراحی و کنترل‌های تغذیه‌ای برای کنترل التهاب، اصلاح کمبود‌های تغذیه‌ای و کاهش علائم می‌شود. دارو‌های مناسب برای این بیماری معمولا التهاب را کاهش می‌دهند و تمرکز زیادی بر اصلاح‌های تغذیه‌ای دارند، درحالی که لیزردرمانی، دارو‌های تجویزی و PRP هم در مواردی ضروری هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • فرمولی ساده برای اینکه هرگز به آلزایمر مبتلا نشوید
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟