Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@00:05:55 GMT

اعزام سفیر سودان به واشنگتن پس از ۲۳ سال

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۶۷۳۲

اعزام سفیر سودان به واشنگتن پس از ۲۳ سال

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی سودان ( سونا ) روز یکشنبه گزارش داد که " نورالدین ساتی " سفیر جدید این کشور در آمریکا روز پنجشنبه استوارنامه خود را به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ارائه کرد. 

بر اساس این گزارش، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مراسم تحویل گرفتن استوارنامه سفیر  سودان با ابراز خوشحالی از انتصاب " ساتی " به این سمت ابراز امیدواری کرد که این انتصاب سرآغاز توسعه روابط موفقیت آمیز دو کشور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

همچنین " نورالدین ساتی " سفیر جدید سودان با اشاره به اینکه تلاش خود را برای گسترش روابط دو جانبه به کار خواهد بست ابراز امیدواری کرد که روابط خارطوم - واشنگتن در دوره پیش رو در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی و سرمایه گذاری بین دو کشور توسعه یابد. 

" ساتی " یک دیپلمات کهنه کار است که در اوایل دهه ۱۹۹۰ به عنوان سفیر سودان در پاریس خدمت می کرد، سپس بازنشسته شد و به سازمان ملل پیوست و در ماموریت های صلح در جمهوری دموکراتیک کنگو و رواندا کار کرده است. 

دسامبر گذشته " عبدالله حمدوک " نخست وزیر دولت انتقالی سودان در جریان سفر به واشنگتن از  ارتقاء سطح نمایندگی های دیپلماتیک بین  دو کشور به درجه سفیر خبر داده بود.

واشنگتن از سال ۱۹۹۳ سودان را به دلیل اقامت " اسامه بن لادن " رهبر سابق القاعده در خارطوم ( از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ ) به اتهام حمایت از گروه های تروریستی در فهرست دولت های حامی تروریسم قرار داد. 

واشنگتن در سال ۱۹۹۸  سفیر سودان را اخراج کرد و سطح نمایندگی خود در خارطوم را در حد کاردار کاهش داد. 

از زمان سرنگونی عمر البشیر در آوریل ۲۰۱۹، مقامات جدید سودان سعی در عادی سازی روابط با واشنگتن و حذف نام این کشور از لیست دولت های حامی تروریسم که از سوی آمریکا در نظر گرفته شده است، داشتند زیرا قرارداشتن نام این کشور در لیست یاد شده مانع بهره مندی این کشور از هرگونه کمک های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول می شود.

در این زمینه ، دولت سودان در ابتدای آوریل گذشته برای تسویه حساب با خانواده های قربانیان ناو آمریکایی " یو اس کول "  که در سال ۲۰۰۰ در بندر عدن منفجر و  به کشته شدن ۱۷ ملوان آن منجر شد به توافق رسید.  

پیشتر واشنگتن خارطوم را به دست داشتن در بمب گذاری در این ناو متهم کرده بود اما سودان همواره آن را انکار می کرد.

آمریکا در ماه های گذشته یکی از شروط خارج شدن سودان از فهرست دولت های حامی تروریسم را عادی سازی روابط خارطوم با رژیم صهیونیستی بیان کرده بود.
 

برچسب‌ها واشنگتن خارطوم روابط خارجی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: واشنگتن خارطوم روابط خارجی واشنگتن خارطوم روابط خارجی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از اسلام آباد،‌ درحالیکه همزمان با سفر موفقیت آمیز «دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان، آمریکا در ادامه سنگ اندازی‌های خود را تقویت مناسبات دو کشور همسایه، دولت اسلام آباد را از خطر تحریم احتمالی آگاه ساخت، بسیاری از کارشناسان، اندیشمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور این رویکرد را محکوم کردند.
«علامه عارف واحدی» دبیرکل شورای علمای شیعه پاکستان در پیامی اعلام کرد: تهدیدات دولت اسلام آباد از سوی آمریکا همزمان با امضای تفاهم‌نامه‌های تجاری میان ایران و پاکستان را به شدت محکوم می‌کنیم.
وی افزود: مردم پاکستان از دولت خود توقع دارند قاطعانه در مقابل این رویکرد آمریکا ایستاده و منافع ملی پاکستان را در اولویت قرار دهند.
«ملیحه لودهی» نماینده سابق پاکستان در سازمان ملل نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره روابط ایران و پاکستان گفت: این موضوع که روابط خوب ایران و پاکستان مطابق با منافع آمریکا نیست، هیچ اهمیتی ندارد.
وی با تاکید بر اهمیت سفر موفق رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان افزود: روابط دولت اسلام آباد با کشور‌های همسایه باید مطابق با منافع ملی باشد.
همچنین بسیاری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان در پست‌هایی این رویکرد تکراری آمریکا مبنی بر سنگ اندازی در روابط ایران و پاکستان را محکوم کرده و خواستار موضع قاطع دولتمردان اسلام آباد شدند.
گفتنی است پس از امضای ۸ سند همکاری میان ایران و پاکستان در بخش‌های مختلف از جمله حوزه تجاری در جریان سفر آقای رئیسی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی پیرامون این تفاهم‌نامه‌ها گفت: کشور‌های علاقه‌مند به توسعه روابط تجاری با ایران باید خطر تحریم‌های اقتصادی را نیز در نظر بگیرند.

 

دیگر خبرها

  • ریابکوف: هدف بلینکن تضعیف روابط روسیه و چین است
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • محکومیت تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی آمریکا
  • واکنش سفیر روسیه در آمریکا به کمک‌های جدید به اوکراین
  • سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در بحبوحه اختلافات عمیق
  • مدیریت تعارضات پکن- واشنگتن؛ هدف پکن در میزبانی وزیر امور خارجه آمریکا
  • بزرگ نمایی تحریم، چالش حوزه روابط مالی نفت و دولت
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • سفیر طالبان در پکن: مناسبات افغانستان با چین بسیار مهم است
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود