Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@19:51:06 GMT

ارز آوری یک بشکه آبمیوه انار 15 برابر نفت

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۶۹۵۳

ارز آوری یک بشکه آبمیوه انار 15 برابر نفت

ایران اکونومیست- عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران از کاهش صادرات و مصرف محصولات این صنعت در پی شیوع ویروس کرونا خبر داد و درباره پتانسیل صادرات و ارزآوری این محصول گفت که یک بشکه آبمیوه انار می‌تواند حدود ۱۵ برابر نفت ارزآوری داشته باشد که از این نظر یک محصول استراتژیک مانند زعفران و پسته به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مهرداد شمس مولوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: صنعت  آبمیوه و کنسانتره طی چهار ماه اول سال ۹۹ بیش از ۳۸ میلیون دلار به وزن ۴۸ هزار تن صادرات داشته که عمدتا به پاکستان و ترکیه و افغانستان و روسیه و مقداری هم به آلمان صادر شده است.
وی همچنین از کاهش صادرات آبمیوه و کنسانتره در سال جاری خبر داد و مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و شیوع ویروس کرونا را از جمله دلایل آن عنوان کرد.
شمس مولوی در پاسخ به سوالی درباره میزان کاهش صادرات در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت که در این رابطه هنوز آماری منتشر نشده است.
همچنین به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبمیوه و کنسانتره ایران، مصرف داخلی آبمیوه هم مانند خیلی از مواد غذایی دیگر در پی شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی به دلیل مشکلات عدیده ناشی از تحریم‌ها و اخیرا هم شیوع ویروس کرونا، تصریح کرد: تولیدکنندگان از دولت توقع بسته‌های حمایتی از جمله یارانه در نرخ سوخت مصرفی و آب و برق، تخفیف در مالیات و عوارض گمرکی و افزایش فرصت بازپرداخت وام‌های بانکی و تخفیف در نرخ بیمه کارگران را دارند.
به گفته شمس مولوی، در ایران پتانسیل صادرات و ارزآوری بسیار  بالایی در زمینه آبمیوه و کنسانتره وجود دارد،  به طوری‌که یک بشکه آبمیوه انار می‌تواند حدود ۱۵ برابر نفت ارزآوری داشته باشد که از این نظر یک محصول استراتژیک مانند زعفران و پسته به حساب می‌آید.
 توان تولید سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن کنسانتره در کشور وجود دارد، اما به دلایلی از جمله کمبود سرمایه، بازار مصرف و مواد اولیه در حال حاضر حدود ۸۰ هزار تن کنسانتره در کشور تولید و حدود نصف آن صادر می‌شود، اما در بخش آبمیوه مصرف داخل بیشتر از صادرات است. با این وجود سرانه مصرف آبمیوه در ایران نهایتاً در سالی که مشکلات اقتصادی کمتر باشد به ۱۱ لیتر در سال می‌رسد و با بالا گرفتن مشکلات اقتصادی مصرف آبمیوه هم کمتر می‌شود، اما در کشورهای اروپایی ۳۵ تا ۴۰ لیتر در سال است.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آبمیوه و کنسانتره شیوع ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

به گزارش خبرنگار مهر، رسول سواری ظهر چهارشنبه در اختتامیه رویداد استارتاپی روش‌های مدیریت مصرف آب در صنایع نساجی در دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی آماده دریافت ایده‌های خلاقانه در حوزه‌های مختلف است و آنهایی که قابلیت پرورش و ارتقا دارد را حمایت می‌کند و در اختیار صنعت قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه دانشجویان در بسیاری از موارد با ایده‌های خلاقانه خود، مسائل صنایع را حل کرده‌اند، تصریح کرد: در بخش ارتقای تکنولوژی صنایع از حضور دانشگاهیان استقبال می‌کنیم و هم‌اکنون نیز در بخش مدیریت بهینه و همچنین تکنولوژی و صادرات پذیرای دانشگاه و افراد فعال در حوزه نوآوری و فناوری هستیم چراکه ارتقای فناوری یکی از اولویت‌های صنایع به‌شمار می‌رود و باید در جهت رشد و توسعه بازار صنایع قدم برداریم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی اصفهان با تاکید بر اهمیت بهینه‌سازی و مدیریت مصرف منابع گفت: امکانات زیرساختی شهرک‌های صنعتی ایجاد شده نیاز به توسعه دارد و به همین علت در بخش تأمین زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آب و برق مشکل داریم. یکی از راهکارهای حل این مشکل، افزایش تأمین منابع و راهکار مهم دیگر، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف است.

وی کمک‌های بخش دانش‌بنیان به صنعت را ضروری دانست و ادامه داد: اگر ارتباط بین دانشگاه و صنعت تقویت شود، قطعاً در حوزه صنعت نیز مثل قدرت موشکی، حرف برای گفتن خواهیم داشت و در حوزه اقتصاد هم با همین رویکرد می‌توان مسائل و مشکلات را حل کرد.

سواری معتقد است که نفوذ علم در همه زمینه‌ها کارآمدی و اثربخشی دارد و هرچه به سمت جلو پیش می‌رویم، نیازها بیشتر می‌شود، امید است به واسطه حضور اعضای هیئت علمی و دانشجویان در دانشگاه، مشکلات صنعت حل بشوند.

وی ادامه داد: در دوران پیش از انقلاب اسلامی، حتی یک شهرک صنعتی منسجم در استان اصفهان وجود نداشت و اگر کسی قصد ایجاد واحد صنعتی را داشت و به دولت و حاکمیت وصل نبود، باید مشکلات و سختی‌های فراوان را تحمل می‌کرد اما امروز به لطف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فقط در استان اصفهان بیش از ۱۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی استقرار دارد که بیش از ۲۰ هزار واحد صنعتی را تحت پوشش خود قرار دادند.

کد خبر 6087794

دیگر خبرها

  • تاکید امامان جمعه استان بر رفع مشکلات جامعه کارگری
  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟/ رقم احتمالی قبوض برق اعلام شد
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • آزار زنان در مراسم ترحیم؛ متهم به مادرمرده هم رحم نکرد | مرد موطلایی از طعمه‌ها فیلم سیاه می‌گرفت
  • اتیسم؛ حرکت به سوی شکوفایی
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • صادرات طلای سرخ به ۴۰۰ تن می‌رسد
  • تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • مواد شیمیایی ماریجوانا 5 برابر سیگار