Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: «کو وکس» نهادی در سازمان بهداشت جهانی است که از شرکت‌های تولیدکننده واکسن تشکیل شده و وزارت بهداشت برای تأمین واکسن کرونا روی این سبد عمومی سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا  علیرضا بیگلری در سومین نشست  ترویج علم  با موضوع بررسی آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا که پیش از ظهر امروز به صورت آنلاین برگزار شد در پاسخ به این پرسش که چرا واکسن‌های ژنتیکی احتمال موفقیت بیشتری دارند، بیان کرد: یکی از نخستین‌ راه‌ها برای برانگیختن واکنش ایمنی، وارد کردن آنتی‌ژن به بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وارد کردن کد ژنتیکی حاوی دستور ساخت آنتی‌ژن به سلول یکی دیگر از راه‌های ایجاد واکنش ایمنی در بدن است.

وی افزود: در این روش mRNA ویروس تکثیر شده و وارد سلول بدن می‌شود تا واکنش ایمنی برانگیخته شود. راه سوم، استخراج قسمتی از ژنوم ویروس و وارد کردن آن به سلول از طریق وکتور (پیامرسان ویروسی) است. درواقع قسمتی از ژنوم ویروس استخراج می‌شود که سازنده آنتی‌ژن است، سپس این ژنوم درون وکتور قرار می‌گیرد تا به سلول برسد. در این روش از یک ویروس برای رساندن ژنوم ویروس دیگری به سلول استفاده می‌شود. 

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: وکتورها ضرری ندارند و درواقع ویروسی هستند که قدرت تکثیر از آنها گرفته شده است. استفاده از روش‌های ژنتیکی در عین سادگی، ارزان‌قیمت است و موفقیت و کارایی بالایی نیز دارد.

رقابت بر سر ساخت واکسن

بیگلری با اشاره به این که نخستین باری است که از واکسن mRNA برای درمان و پیشگیری بیماری در ابعاد گسترده استفاده می‌شود، بیان کرد: تاکنون واکسن مبتنی بر DNA در سطح انبوه برای درمان یک بیماری استفاده نشده است. در برخی از واکسن‌هایی که به مرحله سوم بالینی رسیده‌اند از وکتور استفاده شده است. پس از ساخت واکسن و اطمینان از اثرگذاری آن، رقابت بر سر این است که تکنولوژی ساخت کدام یک از آنها آسان‌تر است، کدام واکسن اقتصادی‌تر است و سریع‌تر ساخته می‌شود. 

وی افزود: جهش ویروس کرونا باعث ایجاد تغییراتی در پروتئین ویروس می‌شود و چسبندگی آن را افزایش می‌دهد. با این حال باید به یاد داشت که پیروی از پروتکل‌های بهداشتی نکته بسیار مهمی است که می‌تواند زنجیره انتقال را قطع کند. مهم‌ترین اسلحه انسان در برابر کرونا ماسک است که انتقال را به شدت کاهش می‌دهد.

کرونا ویروسی عجیب است

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: ویروس کرونا 29 ژن دارد و مکانیسم ویرایش و جهش آن نسبت به ویروس‌های دیگر خانواده کرونا متفاوت است. به طور کلی ویروس‌ها به دلیل ژنوم خاص‌شان مستعد جهش هستند و این جهش‌ها می‌تواند روند تشخیص ویروس را نیز دشوار کند. این تغییرات در خصوص واکسیناسیون نیز صادق است و احتمال می‌رود رفتارهای متفاوتی از سیستم‌ ایمنی افراد مختلف بروز کند.

بیگلری با اشاره به این که موفقیت واکسن‌ها به استراتژی ساخت آنها بستگی دارد، مطرح کرد: واکسنی موفق‌تر عمل می‌کند که هوشمندانه ساخته شده باشد. این امر بدین معناست که سازنده واکسن براساس نواحی از ژنوم ویروس بسازد که احتمال وقوع جهش در آنها کمتر است. یکی از دلایلی که واکسن‌های کرونا دو مرحله‌ای هستند، تسریع برانگیختگی واکنش ایمنی بدن است.

فعالیتهای وزارت بهداشت 

وی با بیان این که اثرگذاری واکسن‌ در طولانی مدت مشخص می‌شود، افزود: یکی از واکسن‌های امیدوارکننده واکسن تولید شرکت بیو ان تک متعلق به اوگور شاهین، برنده جایزه مصطفی (ص) است. وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای خرید واکسن تولید داخل و خارج دارد و برای سرمایه‌گذاری در این حوزه تمهیداتی اندیشیده شده است.

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی نهادی به نام «کو وکس» ایجاد کرده است که شامل شرکت‌های تولیدکننده واکسن می‌شود. ایران نیز مانند باقی کشورهای جهان در این سبد عمومی سرمایه‌گذاری کرده است و واکسن‌های تولیدی شرکت‌ها و کشورهای دیگر را نیز به صورت دقیق مطالعه می‌کند.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: واکسن کرونا کووید 19 رئیس انستیتو پاستور ایران سرمایه گذاری وزارت بهداشت واکنش ایمنی ژنوم ویروس واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۸۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمار جدید قربانیان جنگ غزه

وزارت بهداشت غزه در دویست و یازدهمین روز تجاوز اشغالگران به این باریکه آمار جدید قربانیان جنگ رژیم صهیونیستی در این منطقه را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: رژیم اشغالگر طی ۲۴ ساعت گذشته مرتکب سه کشتار در نوار غزه شد که ۳۲ شهید و ۴۱ زخمی بر جای گذاشت.

به نقل از الجزیره، در بیانیه این وزارتخانه آمده است: تعداد قربانیان جنگ رژیم صهیونیستی در نوار غزه به ۳۴ هزار و ۶۵۴ شهید و ۷۷ هزار و ۹۰۸ زخمی رسید.

خبرنگار الجزیره گزارش داد دو کودک در حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به محله الصبره در جنوب شهر غزه شهید شدند.

این درحالی است که رسانه‌های صهیونیست گزارش دادند تعدادی سرباز زخمی صهیونیست با استفاده از پنج بالگرد از غزه به بیمارستان‌های مختلف منتقل شدند.

رژیم صهیونیستی از هفت اکتبر جنگ ویرانگری را علیه مردم غزه به راه انداخت و با وجود درخواست‌های بین‌المللی برای آتش‌بس همچنان به این جنگ ادامه داده و به عملیات نظامی در شهر رفح تهدید می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها
  • سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد؛ نجات جان ۱۵۴ میلیون نفر با تزریق واکسن در ۵۰ سال گذشته
  • هزار حجاج استان سمنان برابر مننژیت واکسینه می‌شوند
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • تزریق واکسن پنوموکوک در ۷ استان کشور آغاز شد
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • اعلام آمار جدید قربانیان جنگ غزه
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است