Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-27@01:11:31 GMT

تشریح نقش پدافند در دستگیری ریگی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۵۹۹۶۳

تشریح نقش پدافند در دستگیری ریگی

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برنامه یه روز تازه گفت: عبدالمالک ریگی با کمک تیم پدافند دستگیر شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، امیر سرتیپ ابوالفضل سپهری‌راد"معاون هماهنگ‌ کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران" در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما که از پایگاه شکاری یکم شهید لشگری ارتش جمهوری اسلامی ایران روی آنتن می رود گفت: امروز پدافند هوایی از مرحله صیانت به صیادت رسیده است و نمونه بارز آن نشاندن هواپیمای عبدالمالک ریگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیر سرتیپ ابوالفضل سپهری‌راد افزود: کلمه پدافند در معنای لغوی یعنی ضدآفند و قدمت پدافند هوایی حدود 102 سال است که این نیرو فعالیت می‌کند یعنی از سال 1297 و اواخر جنگ جهانی اول از وقتی که تهدیدات هوایی گسترده‌تر شد علائم پدافند هوایی در ایران هم شروع به شکل‌گیری کرد و اولین واحد به اسم واحد ضد طیاره در نیروی زمینی ارتش تشکیل شد.

وی افزود: با توجه به افزایش تهدیدات هوایی روز به روز گسترده‌تر شد و با وجود رادارها و افزایش تجهیزات توسعه پیدا کرد. در واقع پدافند هوایی به فرموده فرمانده کل قوا خط مقدم دفاع از حیثیت و آبرو و موجودیت کشور است. پدافند هوایی در واقع مغزافزار هدایت‌کننده تمامی عملیات‌ها و نبردهای هوایی از ابتدا تا امروز است و کاری که پلیس در روی زمین انجام می‌دهد بسیار گسترده‌تر در آسمان انجام می‌دهد. از صدها کیلومتر خارج کشور هر پرنده‌ای که بخواهد وارد کشور شود و چه بخواهد بنشیند و یا بلند شود یا عبور کند باید حتما توسط پدافند هوایی رصد و شناسایی شود.

امیر سپهری‌راد درباره خاطرات دفاع‌مقدس نیز گفت: مردم عزیزمان آن چیزی را که فیزیکش را می‌دیدند شاید می‌شناختند، تانک را با رانننده‌اش، هواپیما را با خلبان و سرباز را با اسلحه اینها را در جنگ حاضر می‌دیدند. پدافند هوایی را چون فیزیکش در جنگ دیده نمی شد، شاید خیلی با آن مانوس نیستند در حالی که پدافند هوایی با امواج و سیگنال‌های راداری در کل فضای کشور حضور داشت و در طول دفاع ‌مقدس که  بالای 200 عملیات انجام شد هیچ عملیاتی بدون چتر پدافند هوایی انجام نشد. عملیات کمان 99، عملیات اچ3 و... همه اینها با هدایت پدافند هوایی شکل گرفت. شاخص‌ترین عملیات هم والفجر 8 بود که 75 روز این عملیات طول کشید و پدافند در 20 روز 70 هواپیمای دشمن را منهدم کرد که همان زمان گفتند در طول تاریخ جنگ بی‌سابقه است و اگر  انجام نمی‌گرفت ما به چنین دستاوردی نمی‌رسیدیم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پدافند هوایی در بیشتر حوزه‌ها در رادار و پهباد و جنگ الکترونیک و سایبر امروز در منطقه قطب است و صاحب توانمندی‌های بسیار بالاست و امروز پدافند هوایی از صیانت هوایی به صیادت هوایی رسیده و نمونه آن نشاندن هواپیمای عبدالمالک ریگی با کمک نهادها و سازمان‌های دیگر است. شاید مردم فقط در جریان دستگیری ملوان دریایی امریکایی باشند و ندانند که جدال لفظی 5 ساعته با هواپیماها توسط پدافند هوایی صورت گرفت.

برنامه یه روز تازه که کاری است از گروه اجتماعی شبکه پنج سیما که از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه از ساعت ۷ تا ۹ صبح به مدت ۱۲۰ دقیقه پخش می‌شود و این هفته به مناسبت هفته دفاع ‌مقدس از پایگاه شهید لشگری مهرآباد روی آنتن می رود.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دفاع مقدس شبکه پنج سیما پایگاه شکاری یکم ارتش جمهوری اسلامی ایران پدافند هوایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۹۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی ایران و ضعف اسرائیل در آفند و پدافند/ گرایش به غرب در خاورمیانه ضعیف می‌شود

کارشناس مسائل غرب آسیا بابیان اینکه ایران با رهگیری ریزپرنده اسرائیلی و ساقط کردن موشک اسرائیلی در فضای کشور همسایه نمایش تازه‌ای از قدرت عملیاتی و بازدارندگی خود را به نمایش گذاشت، گفت: گرایش به غرب در خاورمیانه ضعیف می‌شود چراکه رژیم‌صهیونیستی به عنوان نماینده غرب در منطقه به انفعال فرو رفته است.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: صهیونیست‌ها پس از عملیات وعده صادق جمهوری اسلامی ایران، بر سر دو راهی خاصی قرار گرفتند که سبب عملیات مسخره آنها با ریز پرنده‌ها شد و موجبات تحقیر آنها را فراهم کرد؛ آنها احساس می‌کردند که در عملیات وعده صادق در شرایط بدی قرار گرفتند و دانستند که تصورات مردم جهان در آنچه که آنها به دروغ از توانمندی‌های خود در عرصه نظامی مطرح می‌کردند، به کلی از بین رفت.

وی افزود: صهیونیست‌ها قصد داشتند عملیاتی انجام دهند که آنها را از این حالت انفعال خارج کرده و موجب شود نسبت آنها به عنوان یک رژیم شکست خورده ایران پایان یابد، صهیونیستی‌ها از طرفی نگران واکنش‌ها و پاسخ‌های سنگین و پشیمان کننده از جانب ایران بودند و از طرفی قصد داشتند عملیاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران انجام دهند در حالی که توان انجام عملیاتی که بتواند با وعده صادق مقایسه شود را نیز نداشتند.

رژیم صهیونیستی توان مقابله با وعده صادق را نداشت

کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران توانست توانمندی خود را در عملیات وعده صادق با هدف قرار دادن مرکزی‌ترین پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی و قوی‌ترین مرکز رصد الکترونیکی این رژیم به نمایش بگذارد؛ از این رو رژیم صهیونیستی نیز در صدد قرار گرفته بود تا در نزد افکار عمومی جهان در مقایسه با عملیات سپاه ایران عملیاتی را ترتیب دهد که قابلیت ارائه داشته باشد اما توان انجام آن را نداشت؛ از این رو بر سر این دو راهی گزینه‌ای را انتخاب کرد که موجب تحقیر، تمسخر، مفتضح نمودن آنها شد و آنها را بیشتر از پیش در انفعال قرار داد.

وی ابراز کرد: رژیم صهیونیستی با استفاده از پهپادهایی در داخل ایران در دست برخی گروهک‌ها قرار داشت و نیز پرتاب یک موشک از فضای عراق سعی کرد که برخی از تأسیسات جمهوری اسلامی ایران را مورد هدف قرار دهد؛ در واقع امید صهیونیست‌ها این بود که چنین عملیات کوچکی را با رسانه‌های خود بزرگ جلوه دهند و به افکار عمومی القا کنند که ضربات کاری به ایران زدند؛ به عبارتی دیگر عملیات صهیونیست‌ها عملیاتی ترکیبی بود که درصد کمی از آن عملیاتی و فیزیکی و عمده آن رسانه‌ای بود تا توسط برخی از نفوذیان این عملیات را مهم جلوه دهند اما این کار را هم نتوانستند انجام دهند.

بهم‌ریختگی و عدم راهبرد صحیح رژیم صهیونیستی در عملیات و اجرا

قنادباشی تاکید کرد: صهیونیست‌ها می‌دانستند عملیات آنها عملیات کوچکی است با این حال امیدواری آنها به رسانه‌ها نیز به جایی نرسید و با رصد دستگاه‌های ما و نیز تجزیه و تحلیل دقیق این عملیات توسط کارشناسان سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران سبب شد که افکار عمومی بدانند ایران با چنین دشمنی روبرو است که در هر عرصه‌ای دچار سردرگمی و در هر سیستم و ساختار عملیاتی دچار بهم‌ریختگی است و نمی‌تواند هیچ تاکتیک و راهبردی را به طور صحیح انتخاب کرده و اجرا کند.

وی با تاکید بر اینکه در عملیات وعده صادق رژیم صهیونیستی آسیب‌پذیرتر و جمهوری اسلامی ایران توانمندتر نشان داده شد، گفت: رژیم صهیونیستی قبل از عملیات وعده صادق تا این حد آسیب پذیر به صحنه نیامده بود؛ در واقع صهیونیست‌ها بعد از عملیات وعده صادق در تلاش بودند به گونه‌ای القا کنند که توان عملیاتی اسرائیل قدرتمندتر از توان بازدارندگی آن است که این هم محقق نشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با رهگیری ریز پرنده اسرائیلی و رصد و ساقط کردن موشک اسرائیلی در فضای کشور همسایه توانستند نمایش تازه ای از قدرت عملیاتی و بازدارندگی ایران و ضعف رژیم صهیونیستی را در عملیات و بازدارندگی نشان دهند.

جبهه مقاومت خواسته‌های خود را بر قدرت‌های سلطه‌گر و مداخله‌جو اعمال کند

وی با تاکید بر اینکه تصورات مردم جهان در مورد منطقه غرب آسیا به دلیل قدرت عملیاتی و بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران در حال تغییر است، خاطر نشان کرد: گرایش به غرب در منطقه خاورمیانه در حال ضعیف شدن است چرا که رژیم صهیونیستی به عنوان نماینده اصلی غرب در منطقه به انفعال و ضعف فرو رفته و طبیعتاً معادلات خاورمیانه نیز تغییر پیدا می‌کند؛ از این رو جبهه مقاومت می‌تواند خواسته‌های به حق خود را به طور جدی‌تری بر قدرت‌های سلطه‌گر و مداخله‌جو در خاورمیانه اعمال کند.

کد خبر 746241

دیگر خبرها

  • فرمانده تحت تعقیب و 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟
  • توانمندی ایران و ضعف اسرائیل در آفند و پدافند/ گرایش به غرب در خاورمیانه ضعیف می‌شود
  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • لحظه ترور یکی از رزمندگان سامانه پدافند هوایی حزب الله
  • اقتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیرو‌های مسلح است
  • قتدار جمهوری اسلامی ایران ثمره اتحاد نیروهای مسلح است
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی