Web Analytics Made Easy - Statcounter

این خبرگزاری امروز (یکشنبه) در گزارشی به حادثه بمباران شیمیایی سردشت پرداخت و نوشت: ۳۳ سال از حمله شیمیایی رژیم «صدام حسین» رئیس جمهوری مخلوع عراق به شهر سردشت ایران می‌گذرد، اما ساکنان این شهر هنوز از اثرات این فاجعه رنج می‌برند و این در حالی است که جامعه بین‌المللی آنچنان که باید و شاید اقدامی در مجازات عاملان این حمله صورت نداد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبرگزاری افزود که سردشت در استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران در نزدیکی مرز عراق قرار دارد. این شهر و ساکنان آن هنوز از اثرات حملات هوایی ۷ تیر ۱۳۶۶ در طی هشت سال جنگ عراق با ایران که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹  آغاز شد، رنج می‌برند. این اولین باری بود که در طی جنگ از سلاح شیمیایی بر ضد شهروندان غیر نظامی استفاده  شد.

این خبرگزاری به نقل از سخنان «صالح عزیزپور» رئیس «انجمن قربانیان حمله شیمیایی در سردشت» نوشت: اگر کسی در جنگ پا یا بازوی خود را از دست بدهد، می‌تواند آن را با یک اندام مصنوعی جایگزین کند، اما وقتی ریه‌های ما بسوزد، چه کسی به جای ما نفس می‌کشد.

وی به خبرگزاری فرانسه گفت که قربانیان و زخمی‌ها بمباران شیمیایی سردشت از کودک سه ماهه تا یک پیرمرد هفتاد ساله بودند که همه آنها غیرنظامی هستند.

این خبرگزاری اضافه کرد که بر اساس آمار رسمی تعداد کشته‌ها  ۱۱۹ و زخمی‌ها هزار و ۵۱۸ نفر اعلام شد. اما با گذشت زمان مشخص شد که حدود هشت هزار نفر در معرض «گاز خردل» قرار گرفته‌اند که به گفته کارشناسان در حمله عراق مورد استفاده قرار گرفته بود و اثرات آن سالها بعد موجب مرگ آنها شد.

اما این پایان ماجرا نبود، زیرا کسانی که در این جنگ زنده ماندند، از اثرات این بمباران خلاصی نیافتند و هنوز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش با استناد به سخنان افراد حاضر در زمان بمباران شیمیایی سردشت نوشت: یکی از قربانیان این فاجعه که فردی ۵۰ ساله است و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می‌کند، گفت، «به مدت ۱۸ روز بینایی خود را کاملاً از دست داده بودم و حتی امروز هم از فشار زیادی که بر ریه‌هایم وارد می‌شود، رنج می‌برم  و نمی‌توانم بخوابم».

خبرگزاری فرانسه نوشت که بسیاری از مردم تصور نمی‌کردند که از گاز سمی علیه غیرنظامیان استفاده شود و آنها در زمان حمله شیمیایی طبق گذشته به پناهگاه‌های زیرزمینی رفتند، غافل از اینکه گاز خردل به ریه‌های آنها نفوذ می‌کند.

این خبرگزاری تاکید کرد که شیوع «ویروس کرونا» نیز طی ماه‌های اخیر در ایران سلامتی این افراد را بیشتر تهدید می‌کند و مشکلات آنها را دو برابر کرده است.

در همین راستا مدیر شبکه بهداشت عمومی در سردشت گفت: از آنجا که ایمنی بدن آسیب‌دیدگان از بمباران شیمیایی ضعیف است، در صورت ابتلا به این ویروس، این بیماری را تشدید کرده و احتمال زنده ماندن آنها را ضعیف می‌کند.

او افزود: «اثرات گاز خردل دائمی است و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و گاهی آن را از بین می‌برد و بیماران چاره‌ای جز زندگی با آن را ندارند. عوارض جانبی شیمیایی شامل تورم و درد چشم، قرمزی و خارش پوست، تنگی نفس و مشکل در حرکت و خستگی مزمن است».

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: از آنجایی که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه از برجام، تحریم‌های اقتصادی شدیدتری علیه ایران اعمال کرد، به طوری که یافتن داروهای مورد نیاز بسیار دشوار شده است.

سکوت جامعه بین‌المللی

خبرگزاری فرانسه افزود که این در حالی است که شورای امنیت در واکنش به اقدام عراق با صدور بیانیه‌ای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در درگیری‌های نظامی را محکوم کرد، بدون اینکه نامی از عراق و رئیس جمهوری آن زمان این کشور را ذکر کند.

پس از حمله به سردشت، شورای امنیت که پنج عضو دائمی آن (ایالات متحده ، فرانسه ، انگلیس ، چین و اتحاد جماهیر شوروی سابق) با عناوین مختلف از رژیم عراق حمایت می‌کردند، تنها به عبارت «محکوم می‌کنیم» بسنده کرد. در حالی که جامعه جهانی نیز در مقابل این فاجعه عظیم سکوت کرد.

رژیم عراق پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ سقوط کرد و صدام در دسامبر همان سال دستگیر شد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: اکنون سردشت مانند «هیروشیما» که مورد حمله اتمی آمریکا قرار گرفت، نمادی از شهرهایی هستند که قربانیان حملات سلاح‌های غیر متعارف شده‌اند و بازماندگان آن امیدوارند که هرگز جنگی اینچنین تکرار نشود.

برچسب‌ها بمباران شیمیایی سردشت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت سردشت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بمباران شیمیایی سردشت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت سردشت بمباران شیمیایی سردشت سالگرد بمباران شیمیایی سردشت سردشت اخبار کنکور بمباران شیمیایی سردشت خبرگزاری فرانسه ریه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار

مقاومت اسلامی عراق بامداد جمعه اعلام کرد که یک هدف حیاتی را در منطقه «بئر السبع» در سرزمین‌های اشغالی هدف حمله موشکی قرار داده است.

کد خبر 750369

دیگر خبرها

  • تصاویری از حمله مقاومت عراق به «هدف حیاتی» رژیم اسرائیل
  • تصاویری از میزان ویرانی بندر غزه در نتیجه بمباران اشغالگران
  • تداوم حمله های رژیم صهیونیستی به غزه/ شماری دیگر شهید و زخمی شدند
  • حمله به پایگاه آمریکا در شرق سوریه
  • فیلم| لحظه حمله موشکی مقاومت عراق به بئر السبع و تل آویو برای نخستین بار
  • حمله پلیس فرانسه به حامیان فلسطین در دانشگاه «ساینس پو»
  • برای اولین بار؛ حمله به تل‌آویو از خاک عراق + فیلم
  • مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
  • حمله‌های ائتلاف متجاوز آمریکا و انگلیس علیه فرودگاه «الحدیده» یمن
  • از دجله تا راین!/کدام کشور اروپایی رکورددار تجهیز صدام به تسلیحات شیمیایی بود؟