Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@20:44:09 GMT

مکانیسم ماشه بلااثر است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۰۳۴

ابوالفضل عمویی در گفت و گو با پارس نیوز اظهار کرد: ترامپ در مدت زمان کوتاهی که تا برگزاری انتخابات مانده، تلاش می کند مسئله تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران را از طریق فعال کردن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه های شش گانه به یک برگ برنده سیاسی انتخاباتی تبدیل کند، چراکه نظرسنجی ها و آمارهای مختلف حکایت از شکست دونالد ترامپ در برابر جو بایدن دارد، بنابراین ترامپ از هر مسیری و از هر پرونده‌ای به دنبال ایجاد یک برگ برنده برای انتخابات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نماینده مجلس با اشاره به قرائت حقوقی که آمریکا از قطعنامه 2231 دارد، عنوان کرد: آمریکا مدعی است که جمهوری اسلامی توافق هسته‌ای را در برخی از بندهای قطعنامه مذکور نقض کرده و به همین علت باید قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران فعال شود. حال آنکه این ادعا، مورد تایید هیچ یک از کشورهای عضو شورای امنیت نیست اما متاسفانه آمریکا همواره خلاف قوانین صریح بین المللی رفتار کرده و نسبت به مخالفت دیگر کشورهای عضو شورای امنیت توجهی نداشته است. از سوی دیگر شورای امنیت پیش تر، به شیوههای متعدد، مخالفت صریح خود را با کوشش های آمریکا به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق فعال کردن مکانیسم ماشه نشان داده بود، از جمله عدم تصویب پیش‌نویس چهاربندی قطعنامه مدنظر آمریکا و مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با درخواست آمریکا برای اینکه مکانیسم ماشه فعال شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه، با بیان اینکه به دنبال اقدام بازدارنده علیه ایالات متحده آمریکا هستیم، بیان کرد: چنانچه آمریکایی‌ها دست به اقدامی بزنند و بخواهند تحریف و تفسیر خود را در زمینه برجام داشته باشند، ماهم بیکار نخواهیم بود و اقدام بازدارنده را علیه آنان اعمال می کنیم.

گفتنی است: تحریم‌ها متعاقب فرایند اسنپ‌بک ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ، بازگشته‌اند. در تاریخ بیستم آگوست، ایالات متحده درباره عدم اهتمام ایران به تعهدات برجامی‌اش، به رئیس شورای امنیت اطلاع داد. در متن قطعنامه ۲۲۳۱ آمده است که هر کشور «شرکت‌کننده» در توافق هسته‌ای می‌تواند در صورتی که کشور دیگر را ناقض تعهد تشخیص داد، این مکانیسم را فعال کند. با این حال آمریکا و اروپا بر سر کشور «شرکت‌کننده» اختلاف نظر دارند. اروپا استدلال می‌کند که آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شده و به لحاظ قانونی دیگر «شرکت‌کننده» محسوب نمی‌شود. در نتیجه نمی‌تواند «ماشه» را فعال کند. در سوی مقابل آمریکا می‌گوید که از برجام خارج شده است و نه از قطعنامه شورای امنیت. مقامات ایالات متحده و آمریکایی‌ها استدلال می‌کنند که در تصویب قطعنامه شورای امنیت به عنوان «شرکت‌کننده» حاضر بوده‌اند و از آن‌جا که این قطعنامه همچنان اجرایی تلقی می‌شود، می‌توانند مکانیسم ماشه را فعال کنند.

 

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: انتخابات قطعنامه آمریکا سازمان ملل کمیسیون امنیت ملی قطعنامه مکانیسم ماشه تحریم های تسلیحاتی ایران مکانیسم ماشه شورای امنیت شرکت کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا

 پارلمان اروپا در حمایت از مسائل حقوق بشری قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» محکوم شده است.   به گزارش ایرنا؛ در این قطعنامه که با ۵۱۶ رای موافق، ۴ رای مخالف و ۲۷ رای ممتنع به تصویب رسید، آنچه «سیاست گروگان‌گیری از سوی ایران» نامیده شده محکوم و از اتحادیه اروپا خواسته شده که یک راهبرد مشترک را برای مقابله با این سیاست ادعایی از طریق تشکیل یک گروه ضربت اتخاذ کند.   در این قطعنامه بر لزوم آزادی بی‌قید و شرط کامران قادری و مسعود مصاحب نیز تاکید کرده است که خرداد ماه گذشته به دلایل انسان‌دوستانه آزاد شدند.   قانون‌گذاران اروپایی همچنین، درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و همچنین تحریم رئیس جمهوری ایران را تکرار کرده اند.   گفتنی است که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب می‌شود و اتخاذ تصمیم‌ نهایی با شورای اروپاست. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت، تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه‌های پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند. بود. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • کاخ سفید مدعی شتاب تازه ای در مذاکرات غزه شد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • درخواست اتحادیه عرب برای اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه
  • ممانعت روسیه از تصویب قطعنامه آمریکایی استقرار سلاح در فضا
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • حضور فعال ایران در اجلاس امنیتی سن‌پترزبورگ
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • 5 پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل