راجر ایبرت: سبک کیارستمی متظاهرانه است/طعم گیلاس ارزش تماشا کردن ندارد
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۸۲۸۷
راجر ایبرت:طعم گیلاس مثل یک سخنرانی یک نواخت و بی روح است که ما فقط میتوانیم آن را به عنوان یک فیلم تجربه کنیم نه چیزی بیشتر.
به گزارش مشرق، در سالهای اخیر اهدای نخل طلای جشنواره کن به فیلم طعم گیلاس مرحوم «عباس کیارستمی» موضوع بحث انگیزی بود که به صراحت در رسانهها آنچنان مورد تحلیل و ارزیابی قرار نمیگرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شایعات فراوانی درباره لابیهای سیاسی دیپلماتی کهنهکار برای دریافت این جایزه در سالهای اخیر مطرح میشود، یا شایعه دیگری که در بسیاری محافل هنری به بحث گذاشته میشود، دلجویی نامحسوس دولت فرانسه با اهدای نخل طلای کن به فیلمی از ایران است. دلیل این دلجویی ارسال خون های آلوده به HIV در دهه هشتاد است.
مستقل از تمامی شایعات و هیاهوی گروه رسانهای «مجله فیلم» و منتقدان این نشریه در سایر رسانهها، راجر ایبرت منتقد مشهور سینما، یکی از مخالفان سرسخت فیلم است. وبلاگ نماوا اخیر نقد این منتقد مشهور آمریکایی را درباره فیلم ملال آور و خستهکننده کیارستمی منتشر کرده است.
بیشتر بخوانید:
کپیکاری بیحساب و کتاب مصطفی کیایی در سریال «هم گناه» +تصاویر مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمیکند.فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4
فیلمی از عدم استقبال مردمی از فیلم طعم گیلاس
ایبرت در این نقد مینویسد : هنگامی که در جشنواره کن سال ۱۹۹۷، عباس کیارستمی در آخرین لحظات جایزۀ کن را در جشنواره کسب کرد؛ هنگام بازگشتم به هتل اسپلندید، در لابی هتل، خود را مشغول با بحث وجدل و مخالفتی پر شور با دو منتقد سینما که بسیار مورد احترام من هستند، جاناتان رزنبام از «شیکاگو ریدر» و دیو کر از «نیویورک دیلی نیوز» دیدم.هر دو به جد معتقد بودند که یک شاهکار واقعی دیده اند.اما من احساس میکرد امپراتوری بدون لباس دیده ام.
میتوان نکاتی برای فیلم قائل شد، اما این کار ملزم به تبدیل تجربه دیدن فیلم به چیزی جذابتر است ( که البته فوق العاده خسته کننده بود)، حکایتی درباره مرگ وزندگی. همانطور که یک رمان بد را میتوان تبدیل به یک فیلم خوب کرد، از یک فیلم خسته کننده هم میتوان بررسی جذابی ارائه داد.
داستان فیلم از این قرار است: مردی با یک ماشین رنج رووِر در زمینهای خالی اطراف تهران میراند، از چشم انداز بایرصنعتی، سایتهای ساخت وساز و حلبی آبادهایِ سر ریز از مردان جوان جویای کار عبور میکند. او سرباز جوانی را سوار می کند و در مسیر از او میپرسد که آیا دنبال کار میگردد: ” اگر مشکل مالی داری من میتونم کمک کنم”. آیا این یک پیشنهاد نامشروع است؟ کیارستمی از روی عمد به ما اجازه میدهد که برای مدتی چنین استنتاجی از حرف او داشته باشیم، قبل از اینکه بتدریج ماهیت واقعی کار او را آشکار کند."
آن مرد، آقای بدیعی (همایون ارشادی) میخواهد خودکشی کند. او چاله ای در زمین کنده است. او قصد دارد داخل آن برود و قرصهایش را بخورد. او میخواهد به مرد دیگر پول بدهد تا حدود ساعت ۶ صبح بیاید و او را صدا بزند. ” اگه جواب دادم من رو بیرون بکش. اگه ندادم ۲۰ تا بیل خاک روم بریز و دفنم کن.” سرباز فرار میکند. بدیعی جستجوی خود را برای استخدام کسی از سر میگیرد.
اول از یک طلبه درخواست میکند، که درخواستش را به خاطر حرام بودن خودکشی در قرآن رد میکند. بعد از یک تاکسیدرمیست مسن درخواست میکند. مرد مسن موافقت میکند چون او برای کمک به پسرش به پول نیاز دارد، اما در مخالفت با خودکشی با او بحث میکند. او سخنرانیای درباری طبیعت و قوانینش میکند و از بدیعی میپرسد: ” بدون طعم گیلاس میتونی انجامش بدی؟”. این اساسا داستان فیلم است. (من اینکه آیا بدیعی به خواسته اش میرسد یا خیر را به شما نمیگویم).
کیارستمی این داستان را با یکنواختی بیان میکند. گفتوگوها بسیار طولانی، طفره رونده و رازگونه هستند. نیتها اشتباه برداشت میشوند. برای زمان طولانیی ماشین را میبینیم که در زمینهای بایر رانده میشود، یا رو به ویرانهای پارک شده در حالی که بدیعی سیگاری را دود میکند. هر کدام از دو شخصیت به ندرت در یک صحنه کنار هم دیده میشوند.
دلیل آن، آنطور که گفته شده این است که، کیاستمی خود فیلم را فیلمبرداری کرده. اول سمت راننده نشسته و از مسافر فیلم برداری کرده بعد برعکس آن را انجام داده. مدافعان فیلم که تعدادشان کم هم نیست، ازتمایل کیارستمی به پذیرش سکوت، کنش پذیری، سرعت آهسته، اندیشه و تامل، و سکون صحبت به میان میآورند. ما میدانیم تماشاچیانی که توجه و حوصله کمی دارند بی قرار خواهند شد، اما اگر به خودمان اجازه بدهیم که حس زمانیِ کیارستمی را بپذیریم، اگر ذهن خودمان را به روی معضل وجودی شخصیت اصلی باز کنیم، آنگاه عظمت و شکوه فیلم را حس خواهیم کرد. اما آیا اینگونه خواهد شد؟
من صبر وافری در تماشای فیلمهای بلند و کند دارم و کاملا متوجه ام که کیارستمی چه میخواهد بکند. من با بی صبری منتظر یک حادثه وتحرک نیستم. اما به هرحال آن چیزی که من حس میکنم این است که سبک کیارستمی در این فیلم متظاهرانه است؛ ماهیت موضوع آن را ضروری نمیکند، و فیلم از آن بهره ای نمیبرد.
اگر قرار است ما با بدیعی احساس همدردی بکنیم، آیا دانش بیشتر درباره او به ما کمک میکند؟ اینکه کلا چیزی درباره اش بدانیم؟ هدف از این اینکه در ابتدا درباره نیت او اشتباه بکنیم چیست؟ و اینکه چرا ما باید عوامل پشت صحنه کیارستمی را ببینیم؟ آیا این یک استراتژی آزار دهنده برای ایجاد فاصله با فیلم است تا به ما یادآوری کند که شاهد یک فیلم هستیم؟ اگر چیزی باشد که فیلم «طعم گیلاس» به آن احتیاج ندارد همین یادآوری کردن است: این فیلم مثل یک سخنرانی یک نواخت و بی روح است که ما فقط میتوانیم آن را به عنوان یک فیلم تجربه کنیم نه چیزی بیشتر.
البته که این فیلم یک حس انسانی عمیقی در زیر لایههای خود دارد. و البته که ساختن فیلمی درباره موضوع ممنوعه خودکشی شجاعت میخواهد. ما این جنبشهای هنری مستقل در یک نظام سخت گیرانه را تحسین میکنیم. اما آیا #طعم_گیلاس یک تجربه تماشایی ارزشمند است؟ من میگویم نه.
منبع: مشرق
کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین عباس کیارستمی کیارستمی دولت فرانسه نیویورک مجله فیلم فیلم طعم گیلاس جایزه کن دیلی نیوز همایون ارشادی راجر ایبرت تهران ایران طعم گیلاس طعم گیلاس یک فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۸۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رشد بیشاز ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس
به گزارش خبرگزاری مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز شنبه (۸ اردیبهشت) با رشد ۸۱۸۱ واحدی به ۲,۳۱۲,۵۰۷ واحد رسید.
از تغییر شاخصهای دیگر بورس میتوان به رشد ۳۲۶۸.۸ واحدی شاخص کل هموزن اشاره کرد.
حجم معاملات تاکنون ۲.۳۵ میلیارد سهم بود که طی ۱۱۲,۷۸۷ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۱۵,۵۰۷.۶۵۸ میلیارد ریال رسیده است.
ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۹,۸۸۶,۳۳۱.۵۵۳ میلیارد ریال شد.
کد خبر 6089593 زهره آقاجانی