Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیقلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینکه طبق قانون خرید تضمینی امروز آخرین مهلت اعلام قیمت ها توسط دولت است این در حالی است که دولت هنوز اعلام نکرده، تبعات آن برای بخش کشاورزی چه خواهد بود؟ گفت: واقعیت این است که مشکلی که افزایش قیمت کود و سم برای بخش کشاورزی ایجاد کرده بسیار بدتر از دیر اعلام کردن قیمت خرید تضمینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش فارس طبق قانون خرید تضمینی دولت موظف است تا پایان شهریور  هر سال و قبل از آغاز سال زراعی  جدید قیمت تضمینی انواع محصولات کشاورزی را اعلام کند

نایب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران ادامه داد: قیمت کود شیمیایی اخیرا با مصوبه دولت بیش از 5 برابر شده است و الان هر کیسه 50 کیلوگرمی کود فسفاته و پتاسه به قیمت 460 تا 540 هزار تومان اعلام شده است.

* افزایش 3 میلیون تومانی هزینه تولید و دو پیشنهاد به دولت

وی با بیان اینکه هر هکتار گندم حداقل 6کیسه کود باید استفاده شود گفت: تنها هزینه کود برای یک هکتار گندم 3 میلیون تومان است و کشاورزان قادر نیستند این نهاده با ارزش را خریداری کرده و به محصول خود بدهند.

ایمانی تاکید کرد که کود مصرفی تا 60 درصد باعث افزایش تولید محصول میشود و کشاورزان به دلیل گرانی، این نهاده را به زمین خود نمی دهند و قطعا تولید آنها کاهش خواهد یافت.

وی  ادامه داد: قیمت سموم کشاورزی هم به شدت افزایش یافته این در حالی است که سالانه تا 40 درصد آفات و بیماری باعث کاهش محصولات کشاورزی می شود، کنترل بیماری، آفت و علفهای  هرز توسط سموم شیمیایی انجام می شود.

ایمانی این را هم گفت که افزایش قیمت نهاده ها هزینه کشاورز را 3 میلیون تومان در هکتار افزایش داده است.

وی پیشنهاد کرد که دولت برای جبران این افزایش هزینه یا کارت اعتباری برای آنها صادر کند یا اینکه تسهیلات کم بهره در اختیار آنها قرار دهد و گرنه آسیبی که تولیدات کشاورزی از این ناحیه می بینند بسیار بیشتر از اعلام دیر هنگام خرید تضمینی خواهد بود.

به گزارش فارس اخیرا دولت ارز 4200 تومان نهاده های کود و سم راحذف کرد و پس از آن قیمت این نهاده ها بیش از 5 برابر اضافه شد که برخی کارشناسان با ارزیابی قیمت بازار سیاه این افزایش قیمت را تا 10 برابر اعلام کردند.

* تشکیل شورای قیمت گذاری کالاهای اساسی در انتظار تایید شورای نگهبان

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران در باره نرخ خرید تضمینی گندم گفت: مجلس تشکیل شورای قیمت گذاری برای تعیین قیمت کالاهای اساسی را تصویب کرده و جزئیات آن نیز روز گذشته در مجلس تصویب شد و این قانون درانتظار تایید شورای نگهبان است.

وی در پاسخ به اینکه در جلسه دوشنبه گذشته شورای اقتصاد اعلام شده که قیمت خرید تضمینی با حضور رئیس جمهور اعلام خواهد شد مفهوم آن چه می تواند باشد؟ گفت: در صورتی که قانون قیمت گذاری شورایی اجرا شود تمام موارد قبلی که در شورای اقتصاد بود لغو می شود.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران این را هم گفت که دولت در سالهای گذشته که تنها یک یا دو بار قانون خرید تضمینی را رعایت کرده و در بقیه موارد آنرا نقض کرده است.

به گفته ایمانی اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی گندم تنها در بخش آبی یعنی 4 میلیون هکتار کشت آبی گندم 15 درصد می تواند باعث تغییر کشت از گندم به دیگر محصولات بشود.

وی گفت: تغییر الگوی کشت از گندم به صیفی نه تنها باعث کاهش تولید محصول استراتژیک گندم و وابستگی شدید به واردات می شود بلکه افزایش تولید در بخش صیفی مشکلات کاهش قیمت را سبب می شود که کشاورزان در سال‌های گذشته گریبانگیرش بودند و هزینه زیادی روی دست کشاورز و دولت می گذارد.

به گزارش فارس، بر اساس قانون خرید تضمینی دولت باید تا آخر شهریور هر سال وقبل از آغاز سال زراعی جدید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند که امسال نیز این قانون توسط دولت نقض شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: گندم کود گرانی تولید قانون خرید تضمینی میلیون تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۱۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدمجتبی خیام‌نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: خودکفایی در محصولات راهبردی با مجموعه فعالیت‌های تحقیقاتی و ترویجی و انتقال دانش به عرصه کشاورزی کاملاً تحقق‌پذیر است.

وی در همین حال بر بهینه و به‌روز شدن دانش پژوهشگران و مروجان این سازمان تاکید و تصریح کرد: پژوهشگران باید روش‌ها، فناوری‌ها، هوش مصنوعی و متاورز را در حوزه خود بشناسند و از آن استفاده کنند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گندم گفت: در دولت سیزدهم تاکنون دو فصل زراعی داشتیم و در این مدت تنها در محصول گندم توانستیم ۹ میلیون تن افزایش تولید داشته باشیم بدون افزایش یک متر سطح زیر کشت که به معنای ورود دانش به معنای واقعی در این حوزه است.

وی ادامه داد: بیشتر مروجان ما در حوزه معاونت زراعت فعالیت می‌کنند و کافی است فقط یک تن در هکتار عملکرد گندم آبی و ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار عملکرد گندم دیم را افزایش دهیم تا میزان تولید این محصول را به ۱۹ میلیون تن برسانیم.

خیام‌نکویی توسعه مزارع نوآور بهره‌ور را یکی از راهکارهای ایجاد تحول در حوزه آموزش و ترویج دانست و گفت: سال گذشته ۴۶ مزرعه نوآور در حوزه آموزش و ترویج راه‌اندازی شد و امسال قرار است این تعداد به ۱۵۰ مورد برسد.

وی افزود: مزارع نوآور بهره‌ور می‌توانند یکی از نقاط ارتباطی پژوهشگران با کشاورزان و تولیدکنندگان باشند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهمترین چالش‌ها این است که ما برای ارتقای نیروها مستلزم اجرای آئین‌نامه‌های وزارت علوم هستیم و از حدود سه سال پیش این وابستگی به تدریج در حال قطع شدن است.

خیام‌نکویی با بیان اینکه رئیس جمهوری از سازمان تات حمایت می‌کند، ابراز کرد: ایستگاه‌های تحقیقاتی سازمان تات در سال‌های گذشته به بهانه‌های مختلف مانند ساخت مسکن، توسط برخی نهادها گرفته می‌شد که با دستور رئیس جمهوری این اراضی برگشت داده شده است.

وی به ماجرای بلندمرتبه سازی در اطراف باغ گیاه شناسی ایران اشاره و عنوان کرد: از حدود ۱۰ سال گذشته، مجوز ساخت ۲۲ برج ۳۷ طبقه در اطراف این باغ گیاه شناسی اخذ و ساخت و ساز آغاز شده بود، اما سازمان محکم جلوی این ساخت و سازها ایستاد و نتیجه آن شد که ساخت برج‌های ۳۷ طبقه به ۵ طبقه کاهش یافت.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره راه‌اندازی شوراهای راهبردی توسط سازمان تات گفت: رؤسای مؤسسه‌های تحقیقاتی مکلف هستند آنچه که در این شوراهای راهبردی مصوب می‌شود، انجام دهند.

کد خبر 6086875

دیگر خبرها

  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • افزایش ۳۰درصدی قیمت خرید برگ سبز چای/ پیش‌بینی تولید ۱۴۵ هزار تن برگ سبز چای
  • قیمت ماکارونی سر به فلک کشید!
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • افزایش تولید ۹ میلیون تنی محصولات کشاورزی در دولت سیزدهم
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی