Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-فشار بر تولیدکنندگان واکسن در روسیه بالا گرفته است. منتقدان از دستکاری نتایج تحقیقات منتشر شده در مورد واکسن کووید 19 از سوی روسیه، بیمناکند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از دویچه وله ،قرار است در روزهای آینده در مجله تخصصی "لنست" نامه‌ی سرگشاده‌ای منتشر شود که در آن گروهی از دانشمندان از تحقیقات روسیه در مورد واکسن این کشور"Sputnik V"، (اسپوتنیک 5) برای مقابله با کووید 19 انتقاد کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تحقیقات را مجله لنست (یکی از مشهورترین هفته‌نامه‌های پزشکی در جهان)، روز 4 سپتامبر منتشر کرد.
"Sputnik V" اولین واکسن ثبت‌شده برای مقابله با کرونا در جهان در ماه اوت به ثبت رسید. اما منتقدان با دیده‌ی تردید به نتایج منتشرشده در مورد مطالعات صورت گرفته بر روی این واکسن، می‌نگرند.
دکتر آندریو با تأکید بر زمینه فعالیت‌ خود یعنی زیست‌شناسی ملکولی، می‌گوید، «نخستین موضوعی که با خواندن مقاله روس‌ها در "لنست" توجه مرا جلب کرد، شمار اندک شرکت‌کنندگان در این پژوهش بود؛ تنها 76 نفر. برای اینکه مقایسه‌ای داشته باشیم به تحقیقات مرحله دوم دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترا زنکا اشاره می‌کنم که در آن بیش از 1000 نفر شرکت کرده بودند.»
دکتر آندریو همچنین فقدان گروه کنترل که به آن "دارونما" (برای ایجاد اثر پلاسیبو) داده شده باشد را از اشکالات این تحقیق می‌داند و ادامه می‌دهد: «همچنین در این مطالعه، گروه‌های سنی‌ای که بیشتر در معرض اثرات منفی جانبی قرار می‌گیرند، در نظر گرفته نشده‌اند.»
دکتر کنستانتین آندریو، ویروس‌شناس و میکروبیولوژیست متولد روسیه، در دانشگاه نورت وسترن در آمریکا (ایالت ایلینوی) فعالیت می‌کند
این محقق همچنین اشاره می‌کند که پاسخی به این پرسش وجود ندارد که "چرا نتایج مطالعه، پیش از سر رسیدن مهلت 180 روزه‌ای که خود سازندگان واکسن پیش‌تر آن را تعیین کرده بودند، منتشر شده است."
نامه سرگشاده‌ای که قرار است در لنست منتشر شود، چند روز پیش توسط محققان نویسنده آن در وبلاگ Cattivi Scienziati منتشر شده بود.
در رسانه‌ها، بیش از همه، استدلالی از این نامه سرگشاده مورد توجه قرار گرفته است که بر طبق آن، در بدن بیمارانی که ترکیبات متفاوتی از واکسن را دریافت کرده‌اند و محققان روس به داده‌های آنها استناد کرده‌اند، غلظت مشابهی از آنتی‌بادی دریافت شده است. مشکل کجاست؟
این پژوهشگر برای مقایسه به تحقیقات دانشگاه آکسفورد و آسترازنکا اشاره می‌کند و می‌گوید: «در آن مطالعه، اطلاعات تکمیلی به همراه داده‌های خام در بیش از 100 صفحه منتشر و در دسترس قرار گرفت.»
دکتر آندریو در ادامه می‌گوید، با این حال قصد ندارد تا پیش از اطلاع از نظرات سازندگان واکسن در روسیه، نتیجه‌گیری شتابزده‌ای از این مطالعه و مشاهداتش داشته باشد.
نویسندگان این نامه سرگشاده از جمله دکتر آندریو، از همکاران روس خود خواسته‌اند که داده‌های خام آزمایش‌ها را در دسترس محققان قرار دهند. اما اگر سازندگان واکسن نتوانند توضیحات قانع‌کننده‌ای برای نتایج تحقیقاتشان ارائه دهند، چه می‌شود؟ آیا انتظار می‌رود که مجله مشهور علمی، مقاله محققان روس را حذف کند؟

هشدار کارشناسان درباره تهدیدهای بالقوه واکسن روسی کرونا
 روسیه بی‌توجه به روند معمول تولید یک واکسن انسانی، مجوز استفاده انبوه از واکسن کرونا ساخت این کشور را صادر کرد. به‌رغم انتقاد گسترده کارشناس، شماری از کشورهای خارجی مایل به خرید واکسن روسیه هستند.
در مسابقه‌ای که برای ساخت نخستین واکسن کرونا به راه افتاده، روسیه می‌گوید واکسن تولید این کشور تأیید شده و مورد استفاده انبوه قرار خواهد گرفت.
اعلام این خبر اما به جای شادمانی جهانی، با موج گسترده‌ای از انتقادها همراه شده است. کارشناسان در مورد اثربخشی و ایمنی واکسن ساخت روسیه به دلیل پشت‌سرنگذاشتن کامل مراحل آزمون آن، تردید دارند و آن را  "تهدیدی بالقوه" برای جمعیتی می‌دانند که قرار است آن را استفاده کند.

واکنش سازمان بهداشت جهانی
سازمان جهانی بهداشت نیز واکنش محتاطانه‌ای نسبت به موفقیت فرضی این واکسن داشته است. دفتر منطقه اروپا این سازمان جهانی تأکید کرده که تحقیقات در مورد یک واکسن باید در هر مرحله از توسعه آن، متناسب با دستورالعمل‌های اثبات شده علمی باشد تا اطمینان یافت که این واکسن مؤثر و قابل اطمینان است.
رئیس‌جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین سه‌شنبه21 مرداد (11 اوت) اعلام کرد واکسن «Sputnik 5» ساخت این کشور برای استفاده انبوه مجوز دریافت کرده است. این مجوز پیش از مشخص شدن نتایج مطالعات فاز سوم صادر شده که مغایر با استانداردهای معمول بین‌المللی است. در این مرحله اثربخشی و عوارض جانبی واکسن به صورت بنیادی ارزیابی می‌شود.
پتر هوتز، استاد دانشگاه هیوستون به مجله تخصصی "نیچر" گفت اگر روس‌ها اشتباه کنند، تمام تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای مهار ویروس کرونا ممکن است تضعیف شود.
فرانکویس بالوکس از کالج لندن نیز واکسیناسیون گسترده مردم با واکسنی که به اندازه کافی روی آن آزمایش نشده را "غیراخلاقی" خواند.
مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته مبارزه علمی با کرونا در ایران نیز چندی پیش گفته بود: «روس‌ها مواد بیولوژیکی را که تولید می‌کنند، فقط خودشان تایید می‌کنند و در اختیار هیچ مرجع بین‌المللی برای تایید قرار نمی‌دهند. ما واکسنی را قبول داریم که تایید سازمان غذا و داروی آمریکا FDA یا مرکز غذا و داروی اتحادیه اروپا یا تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را داشته باشند.»
آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا نیز ضمن ابراز تردید جدی درباره اثربخشی و ایمن بودن واکسن ساخت روسیه گفت: «داشتن یک واکسن و تایید اثربخشی و ایمن بودن آن دو مسئله متفاوت از یکدیگر است. اگر به دنبال آن باشیم که به تعدادی انسان آسیب وارد کنیم یا به آنان واکسنی تزریق کنیم که کارایی لازم را نداشته باشد می‌توانیم از هفته آینده این کار را انجام دهیم. اما این شیوه عملی نیست.»

پیش خرید واکسن از طرف برزیل, فلیپین و امارات عربی متحده
به‌رغم تمام این انتقادها برخی کشورها از جمله برزیل با امضای یک قرارداد همکاری با روسیه، تصمیم دارند واکسن ساخت روسیه را در برزیل تولید و استفاده کند.  کریل دمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری روسیه اعلام کرده علاوه بر برزیل‌، فیلیپین و امارت‌ متحد عربی نیز علاقمند به تولید «Sputnik5» هستند.
واکسن روسیه ساخت یک مؤسسه دولتی تحقیقات اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی به نام "گامالیجا" در مسکوست که تنها روی تعداد اندکی آزمایش شده است. نخستین کسانی که هم‌اکنون قرار است این واکسن را دریافت کنند کادر پزشکی و معلمان روسیه هستند. همزمان با آن قرار است با واکسینه کردن هزاران نفر، تحقیق در مورد این واکسن وارد فاز سوم شود.
نام این واکسن یادآور نخستین ماهواره اتحاد جماهیر شوروی است که سال1957 پیش از ماهواره‌های ایالات متحده آمریکا راهی فضا شد.
براساس فهرست سازمان جهانی بهداشت، در حال حاضر شش واکسن کرونا در حال طی کردن آزمایش‌های فاز سوم هستند.

واکنش راشاتودی روسیه
راشاتودی در صفحه اینستاگرام خود نوشت در حالی که مقامات آمریکایی نسبت به واکسن کرونای تولیدی روسیه ابراز تردید کرده اند، 20 کشور سفارش دریافت این واکسن را به مسکو داده اند.
این تردید و بدبینی در بین مقامات آمریکایی نسبت به واکسن کووید 19 جدید روسیه که اولین واکسن مورد تایید یک دولت در جهان است قابل پیش بینی بود. با این حال 20 کشور از آمریکای لاتین، خاورمیانه و آسیا سفارش دریافت این واکسن را به روسیه داده اند.
الکس آزار وزیر بهداشت آمریکا به شبکه‌ای بی سی نیوز گفت مسئله، ارائه اولین واکسن نی

واکنش های تردید آمیز جهان به واکسن روسی کرونا
  اظهارات پوتین درباره کارآمد بودن این واکسن با تردیدهایی از سوی برخی کارشناسان بهداشتی در کشورهای مختلف همراه شده و این در حالیست که به محض انتشار این خبر دست‌کم 20 کشور از روسیه آن را تقاضا کرده‌اند.
پیتر پیتس، کمیسر پیشین سازمان غذا و داروی آمریکا یکی از افرادی است که نسبت به کارایی واکسن روسیه ابراز تردید و در این خصوص به فاکتورهایی چون نبود شفافیت و در دسترس نبودن اطلاعات کافی برای اطمینان از ایمن بودن آن اشاره کرده است.
همچنین دکتر «آنتونی فائوچی» کارشناس ارشد بیماریهای عفونی در آمریکا در واکنش به ساخت و تایید اولین واکسن کرونا در روسیه گفت: در مورد واکسن کروناویروس که اثربخشی و ایمن بودن آن در روسیه مورد تایید قرار گرفته است، تردید وجود دارد.
از سوی دیگر وزیر بهداشت آلمان نیز در واکنش به این خبر گفته است که ما اطلاعات کافی در مورد جزئیات ساخت واکسن روسیِ کرونا نداریم.
به نوشته روزنامه دیلی میل، «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان می‌گوید: برای اعتماد به چنین واکسنی حتی در دوران همه گیری بیماری ضروری است مطالعات، آزمایشات و تست‌های مرتبط به درستی انجام گیرد تا بتوان آن را عمومی ساخت. مشکل این است که در حال حاضر ما اطلاعات کافی در مورد این واکسن نداریم چرا که مقامات روس در رابطه با این واکسن هنوز اطلاعات شفافی ارائه نکرده‌اند.

واکنش آلمان به ثبت اولین واکسن کرونا در روسیه
وزارت بهداشت آلمان واکنش محتاطانه‌ای به ثبت اولین واکسن کرونا در روسیه نشان داده و درباره اثربخشی آن ابراز تردید کرد.
خبرگزاری «نووستی» با استناد به اطلاعات ثبت دولتی داروهای وزارت بهداشت فدراسیون روسیه گزارش داد که واکسن تولید شده علیه ویروس کرونا در تاریخ اول ژانویه سال 2021 (12 دی ماه سال جاری) وارد گردش عمومی شده و در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.
وزارت بهداشت آلمان واکنش محتاطانه‌ای به ثبت واکسن کرونای روسی نشان داده و یک سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد: درباره اثربخشی، ایمنی و کیفیت واکسن روسی هیچ اطلاعاتی در دست نیست.
وی افزود: ثبت واکسن در اروپا مستلزم اثبات کیفیت دارویی و دانش کافی حاصل از آزمایش های بالینی برای اثر بخشی و ایمنی آن است. قبل از استفاده گسترده از یک واکسن باید مناسبات مثبت و خطرات مواد آن مشخص شود.
انستیتو "پایل اهرلیش" (PEI) آلمان هم با توجه به تایید اولین واکسن کرونا از طرف روسیه درباره تعجیل در روند تصویب این واکسن هشدار داد.
رئیس این انستیتوی مهم آلمانی اعلام کرد: از دیدگاه این موسسه در شرایط فعلی این بیماری واگیر لازم است همه آزمایش ها و مراقبت ها با همان میزان دقت از جمله در تولید دیگر واکسن ها انجام شود.
این انستیتوی آلمانی مستقر در ایالت هسن مسئولیت تایید واکسن ها را بر عهده دارد.
"ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه روز سه‌شنبه، در نشست با اعضای دولت از ثبت نخستین واکسن روسی علیه ویروس کرونا خبر داد. وی تأکید کرد که واکسیناسیون در روسیه باید داوطلبانه باشد.
پوتین همچنین گفت که یکی از دخترانش، واکسن کرونا را تزریق کرده و در حال حاضر وضعیت جسمانی او بسیار خوب است

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: واکسن کرونا روسیه آمریکا اولین واکسن کرونا واکسن کرونا اثربخشی و ایمن بهداشت آلمان سازمان جهانی ابراز تردید واکسن روسی ایمن بودن آزمایش ها یک واکسن روس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۲۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون وزیر دفاع روسیه بازداشت شد

 به گزارش تابناک به نقل از خبرگزاری تاس، کمیته تحقیقات روسیه گزارش داد که یکی از معاونین وزیر دفاع روسیه که مظنون به دریافت رشوه است، بازداشت شده و رئیس جمهور روسیه در جریان جزییات این پرونده قرار گرفته است.
 

شب گذشته مشخص شد که تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روسیه، که مظنون به دریافت رشوه است بازداشت شده و تحت بازجویی سازمان‌های مجری قانون قرار دارد.

به گفته یک مقام نزدیک به نهاد‌های اجرای قانون روسیه، عملیات بازداشت این مقام وزارت دفاع بیشتر از یک ماه است که توسط ماموران سرویس امنیت فدرال و کمیته تحقیقات آماده شده بود.

به گفته یک منبع دیگر، علاوه بر ایوانف، چند نفر دیگر نیز بازداشت شده‌اند که کمیته تحقیقات آن‌ها را در انتقال پول دخیل می‌داند. احتمالاً صحبت بر سر تخلفات در اجرای قرارداد‌های ساختمانی در وزارت دفاع است.

یک مقام کمیته تحقیقات یادآور شد که طبق قانون ۲۹۰ قوانین جزایی فدراسیون روسیه "دریافت رشوه" تا ۱۵ سال زندان مجازات دارد و مقام، رتبه و مبالغ شرایط کلیدی در بررسی ماهوی پرونده تاثیری نداشته و فرد متخلف از این اتهامات مصونیتی نخواهد داشت.

سازمان‌های مجری قانون روسیه، شامل سرویس امنیت فدرال، وزارت امور داخلی و کمیته تحقیقات - به طور فزاینده‌ای درگیر چنین پرونده‌هایی است و از توانایی و اختیارات جدی در این زمینه برخوردار هستند.

بازداشت تیمور ایوانف عصر روز سه شنبه مشخص شد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از بازداشت معاون وزیر دفاع مطلع شده و در جریان جزییات این پرونده قرار گرفته است.

ایوانف در ۱۵ آگوست سال ۱۹۷۵ در مسکو به دنیا آمد. او تا سال ۲۰۱۲ در شرکت‌های مجتمع سوخت و انرژی کشور کار می‌کرد و بعداً معاون رئیس دولت منطقه مسکو شد. او از مارس سال ۲۰۱۳ تا زمان انتصاب خود به عنوان معاون وزیر دفاع در سال ۲۰۱۶، سمت مدیر کل یک شرکت تخصصی در زمینه ساخت مسکن برای پرسنل نیرو‌های مسلح روسیه را بر عهده داشت.

دیگر خبرها

  • مقام روسی: آمریکا جنگ را انتخاب کرده است
  • اوکراین فقط شش ماه وقت دارد
  • دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط ۶ ماه وقت دارد
  • معاون وزیر دفاع روسیه بازداشت شد
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • معافیت ایرباس از تحریم های روسیه
  • کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند
  • ادعای عجیب اسنایپر برتر آمریکایی: سلاح‌های زمان شوروی بهتر هستند!
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • تمجید ویژه ده‌روسی از آزمون پس از گلزنی