Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-26@19:04:41 GMT

فروش پالایشی یکم چه شد؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۷۵۳۵

به گزارش بورس تابناک، دومین پذیره‌نویسی بزرگ سال در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری پالایشی یکم یا همان دارادوم روز یکشنبه (۳۰ شهریورماه) به پایان رسید. به این ترتیب پس از دو بار تمدید، باقیمانده سهام دولت در ۴ شرکت‌ پالایشگاهی اعم از نفت تهران، نفت اصفهان، نفت تبریز و نفت بندرعباس پذیره‌نویسی شد و ۴/ ۱۷ درصد از سهام مذکور به فروش رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب در صورت در نظر گرفتن سقف ۳میلیون تومانی برای هر کد ملی کمی بیش از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این رویداد شرکت کردند.

پیگیری‌‌ها نشان می‌دهد سهام دولت در هر پالایشگاه ۱۵ درصد بوده و تاکنون حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در صندوق پالایشی یکم صورت گرفته است. به این ترتیب متقاضیان دارای کد ملی و بدون محدودیت سنی از طریق کد بورسی (سامانه‌های آنلاین شرکت‌های کارگزاری‌) و سایر متقاضیان از طریق مراجعه به شعب ۱۵ بانک منتخب در این پذیره‌نویسی مشارکت کردند.

صندوق ETF پالایشی یکم بر حسب قیمت پایانی روز ۴ شهریور ماه (مبنای تعیین نرخ سهام موجود در این صندوق)، ۷۲ هزار میلیارد تومان ارزش‌‌گذاری شد و با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده، ارزش کل واحدهای قابل واگذاری بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان به ثبت رسید. سقف خرید این صندوق ۵ میلیون تومان اعلام شد، اما سرمایه‌گذارانی که تا سقف ۲ میلیون تومان از «دارا یکم» خریداری کرده بودند، فقط توانستند تا ۳ میلیون تومان از واحدهای صندوق پالایشی یکم را خرید کنند.

در این میان روز گذشته خبر رسید هیات وزیران با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله که متشکل از ۴ شرکت پالایشی است، موافقت کرد. تخفیفی که اکنون به ۳۰ درصد می‌رسد و دلیل آن جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران در پی ریزش‌های اخیر شاخص بورس است.

هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش رقم دقیقی از تعداد مشارکت‌کنندگان اعلام نشده است اما صندوق پالایشی یکم با احتساب تخفیف ۳۰ درصدی اکنون حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شود. با در نظر گرفتن اینکه حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان آن مورد استقبال آحاد جامعه قرار گرفته است، ۵/ ۴۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده آن نیاز به تعیین تکلیف جدید دارد.

صندوق دارا یکم که ۱۷ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده بود، بیش از ۵ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان آن مورد استقبال بیش از سه میلیون و ۴۸۱ هزار نفر قرار گرفت و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر آن‌ نیز همچنان در دست دولت و هیات واگذاری است. نخستین صندوق ETF دولتی متشکل از باقیمانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، بیمه‌های البرز و اتکایی امین بود. حال باید در انتظار تصمیم هیات واگذاری بود. فروش بلوکی،‌ تدریجی یا تشکیل صندوق ETF جدید در آینده می‌تواند از راه‌حل‌های این هیات در نظر گرفته شود.

با این حال پس از تخصیص سهام به صندوق متناسب با رقم فروش رفته مابقی یونیت‌‌ها به طور مجدد در اختیار دولت قرار می‌گیرد. در این زمینه زمان و رقم عرضه جدید در اختیار هیات واگذاری است. در خصوص میزان تخفیف هم دولت با توجه به شرایط بازار و میزان ارزندگی سهام می‌تواند تصمیم‌گیری کند.

فارغ از موارد فوق صندوق ETF پالایشی یکم، احتمالا از اواخر مهر به چرخه معاملات بورس وارد خواهد شد. سومین صندوق ETF که متشکل از صنایع فلزی و خودروسازی شامل شرکت‌های فولاد مبارکه، صنایع مس، خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو است پس از این عرضه در دستور کار دولت قرار می‌گیرد.

میزان بازدهی دارا یکم و پالایشی یکم می‌تواند نقش موثری در میزان استقبال مردم از آخرین صندوق ETF دولتی در ماه‌های پایانی عمر دولت دوازدهم داشته باشد. برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که دولت با توجه به ریزش‌های بی‌سابقه چند وقت اخیر باید تخفیف بیشتری برای سرمایه‌گذاران قائل می‌شد.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تابناک

کلیدواژه: قرارداد الجزایر سم رایسین قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه حیران هفته دفاع مقدس پالایشی یکم بورس قرارداد الجزایر سم رایسین قتل عام صبرا و شتیلا مکانیسم ماشه حیران هفته دفاع مقدس هزار میلیارد تومان میلیون تومان پالایشی یکم صندوق ETF

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند

به گزارش خبرنگار مهر، ظهیر کاظمی سه شنبه شب در نشست با فرماندار تنگستان و دهیاران و شوراهای اسلامی شهرستان عنوان داشت: در کشور ۲ میلیون ۵۰۰ هزار نفر عضو صندوق صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر عضو هستند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر بیش از ۱۵۰ هزار نفر می‌توانند عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر شوند که در حال حاضر ۳۳ هزار نفر عضو و هزار نفر نیز مستمری دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: در تنگستان ۲ هزار نفر عضو صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر کشور هستند که ۷۰ نفر مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی اضافه کرد: صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در راستای تحقق یکی از اصلی ترین آرمان‌های انقلاب اسلامی که همان عدالت اجتماعی است تشکیل شد.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر یاد آور شد: خدماتی که در این صندوق می‌شود بعد از صندوق تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین صندوق بیمه اجتماعی کشور است در واقع دومین صندوق بیمه اجتماعی است.

وی با اشاره اینکه کشاورزان که در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم زندگی می‌کنند می‌توانند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده کنند، بیان کرد: در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر ۷۰ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود تنها یک سوم آن توسط بیمه شدگان یا هدف که، کشاورزان، روستاییان و عشایر است پرداخت می‌شود.

کاظمی افزود: ۲۴۰ رسته کشاورزی و مشاغل مختلفی که پیش بینی شده می‌تواند از خدمات صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استفاده لازم داشته باشند

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر اضافه کرد: نگاه صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر صرفاً نگاه اقتصادی و بالادستی نمی‌باشد بلکه یک نهاد اجتماعی است که در کنار مسئولیت‌های خودش در حد توان برای رفع مشکلات جامعه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها می‌باشد

وی ادامه داد: شرایط عضویت در صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر میانگین سنی آنها ۱۸ تا ۵۰ سال است و زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال نمی‌توانند عضو صندوق شوند یک فرصت خوبی با پرداخت ۶۵ سال حق بیمه و ۶۵ سال سن بازنشسته و مستمری دریافت می‌کنند.

کاظمی از طرح بیمه رایگان برای مادران سه فرزندی در مناطق روستایی و عشایری خبر داد و افزود: در راستای جوانی جمعیت دولت خدمات خوبی و جهت فرزند آوری در نظر گرفته که یکی از موارد که صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر باید انجام دهد بیمه نمودن رایگان مادران سه فرزندی می‌باشد که در استان بوشهر ۱۸۰۰ نفر ثبت نام کردند.

مدیرکل صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان بوشهر یاد آور شد: شوراهای اسلامی و دهیاران روستاهای تنگستان در جهت اطلاع رسانی دقیق، همکاری لازم را با صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر در خصوص خدمات داشته باشند.

کد خبر 6087155

دیگر خبرها

  • اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز
  • ۴۰ هزار پروژه نیمه تمام استانی در کشور وجود دارد
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • هوشمندی ایران در از سرگیری سوآپ گاز ترکمنستان، تمدید صادرات گاز عراق و تکمیل خط لوله صلح
  • مزایده اموال متهم پرونده صندوق سرمایه گذاری بهمئی
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • ۳۳ هزار نفر در استان بوشهر عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان هستند