Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اوراسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه بی‌ثبات غرب‌ آسیا، جزیره امن و ثبات است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت دفاع روسیه روز گذشته(دوشنبه) اعلام کرد مانورهای فرماندهی- ستادی راهبردی «قفقاز 2020» که بیش از 80 هزار نیروی نظامی در آن شرکت دارند، در چندین منطقه آموزش نظامی در ناحیه جنوبی این کشور آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقدامات اصلی نیروهای نظامی در چارچوب این رزمایش در محدوده داخلی منطقه نظامی جنوبی انجام می‌شود و در آن تشکیلات و واحدهای رزمی، پشتیبانی و فنی، تشکیلات پدافند هوایی، نیروی دریایی و همچنین گارد ملی و وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه مشارکت کرده‌اند.

در این مانور راهبردی علاوه بر نیروهای مسلح روسیه، نیروهای نظامی از جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ارمنستان، بلاروس، چین، میانمار و پاکستان شرکت دارند. تعداد نیروهای خارجی بیش از یک‌هزار نفر نخواهد بود. نمایندگانی از جمهوری آذربایجان، اندونزی، قزاقستان، تاجیکستان و سریلانکا نیز به‌عنوان ناظر در این مانور حضور خواهند داشت.

بیشتر بخوانید:

روسیه با مشارکت ایران رزمایش‌ برگزار می‌کند

برگزاری این مانور راهبردی و ابعاد مشارکت کشورمان در آن باعث شد تا گفتگویی با «مهدی خورسند»، کارشناس اوراسیا انجام دهیم که در زیر تقدیم می‌شود:

آنا: دلیل برگزاری رزمایش «قفقاز 2020» چیست؟

خورسند: روسیه از روز گذشته(دوشنبه) رزمایش نظامی را با حضور تقریباً 80 هزار نظامی آغاز کرده که بسیار حائز اهمیت است. انتخاب منطقه قفقاز را برای این رزمایش از چند بُعد می‌توان بررسی کرد؛ از زمانی‌که داعش در منطقه غرب‌ آسیا شروع به پیشروی و اشغال برخی مناطق کرد، عده‌ای از تکفیری‌های منطقه قفقاز و به‌ویژه چچنی‌های افراطی به داعش پیوستند که در زمامداری داعش به آن‌ها «شیشانی» اطلاق می‌شد. این افراد، وحشی‌ترین و بی‌رحم‌ترین افراد داعش بودند.

با اتمام عمر داعش و پراکنده شدن این افراد، احتمال بازگشت به خانه تکفیری‌ها بسیار زیاد است؛ گرچه در دوران پساداعش با تكرار سناريو و حضور متنوع این گروه مواجهیم، اما آن سطح از تمركز را برای حضور نيروهای خود در سوريه و عراق در هيچ كشور ديگری نخواهد داشت. در اين راستا نقش چچنی‌‌ها به مراتب كم‌رنگ‌تر خواهد شد و شاهد بازیگری آن‌ها در منطقه سکونت و حاشیه آن خواهیم بود، کمااینکه پیش از شروع زمامداری داعش نیز چچنی‌ها در مسکو و شهرهای دیگر روسیه دست به عملیات خرابکاری و تروریستی زده بودند.

یکی از اهداف نظامی این رزمایش، علاوه بر منسجم ماندن نظارت نظامی روسیه در منطقه قفقاز شمالی و جنوبی، ارسال پیام به تکفیری‌های بازگشته به خانه است که روسیه و و هم‌پیمانانش، نگاه ویژه‌ای به آن‌ها دارند. در همین رابطه بود که «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه گفت در مدت برگزاری مانور نظامی، امور مربوط به فرماندهی و کنترل گروه‌های رزمی، تشکیلات و واحدهای حاضر در عملیات‌های مشترک با هدف خاتمه دادن به درگیری‌های مسلحانه منطقه‌ای در راستای مقابله با تروریسم بررسی خواهد شد.

آنا: حضور چین در این رزمایش را چگونه می‌توان ارزیابی کرد؟

خورسند: معتقدم این رزمایش جدا از جنبه نظامی، اهداف اقتصادی مهمی نیز دارد. امنیت و ثبات امنیتی، بن‌مایه پیشرفت اقتصادی است. در علم اقتصاد، اصطلاحی رایج است که می‌گویند «سرمایه ترسو است». چین و روسیه، دو کشور بزرگی هستند که اقتصاد وسیعی نیز دارند و این موضوع برای چین بسیار پررنگ‌تر است. البته نباید فراموش کرد چین در استان «سین‌کیانگ» با افراط‌گرایی دینی مواجه‌ است و اگر در رزمایش حضور نمی‌‌یافت جای تعجب بود. چینی‌ها به‌خوبی می‌دانند به‌هم ریختن اوضاع قفقاز و به‌تبع آن آسیای مرکزی، چین را نیز از گزند افراط‌گرایی مذهبی و آسیب تکفیری‌ها در امان نخواهد گذاشت. چینی‌ها و روس‌ها که این روزها برای اوج‌گیری اقتصادی به سرمایه نیاز دارند، باید ابتدا امنیت را برای خود به ارمغان بیاورند.

چین در پروژه عظیم «یک کمربند-یک راه» خود که مسیر اصلی آن از ایران و قفقاز جنوبی می‌گذرد، به‌شدت نیازمند ثبات و امنیت است.

در این مانور از جدیدترین تجهیزات جنگی، سیستم‌های ضد موشکی، موشکی، هواپیماهای جنگنده، بالگردها و سایر تسلیحات مدرن استفاده می‌شود و می‌تواند به محلی برای به رخ کشیدن جدیدترین دستاوردهای نظامی چین و روسیه به غرب با هدف حفظ امنیت شرق باشد.

آنا: ایران نیز در این رزمایش حضور دارد. حضور ایران چه اهمیت داخلی و چه پیام بین‌المللی دارد؟

خورسند: یکی از شرکت‌کنندگان اصلی این رزمایش کشورمان است. پیش از ورود به تشریح و پاسخ به این سؤال باید نکته مهمی را بیان کنم. جمهوری اسلامی ایران در منطقه بی‌ثبات غرب‌ آسیا، جزیره امن و ثبات است. ایران در غرب ‌آسیا کالایی به نام امنیت تولید می‌کند که شرق و غرب برای پیشرفت اقتصادی به آن نیاز مبرم دارند. کشورمان تاکنون نتوانسته است این کالا را به‌درستی به دنیا عرضه کند و دیگر کشورها از کالا به صورت رایگان بهره می‌برند. ایران آخرین سنگر امنیت شرق ‌آسیاست و روسیه و چین این را به‌خوبی می‌دانند. 

علاوه بر این، می‌توان برای این رزمایش اهمیت راهبردی در نظر گرفت که مصداق آن قرار گرفتن ایران، روسیه و چین در جبهه تحریم‌‌های آمریکاست. برگزاری این رزمایش پیام روشنی به غرب و آمریکا دارد که این جبهه علاوه همکاری اقتصادی، از منظر نظامی نیز همپوشانی دارد و در کنار یکدیگر هستند. پس از آنکه چین و روسیه با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت کردند، نخستین اقدام مشترک نظامی سه کشور برگزاری این رزمایش است و قطعاً برای آمریکا پیام واضحی دارد. 

رزمایش قفقاز 2020 نشان می‌دهد هم‌پیمانی تهران، مسکو و پکن تنها در عرصه دیپلماسی و سیاسی نیست و سه کشور برای حفظ امنیت خود، بر روی یکدیگر حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

البته حضور ایران در این رزمایش که از آن به بزرگ‌ترین رزمایش جهان نیز یاد می‌شود، اهمیت ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک کشورمان را بیش از پیش نشان می‌دهد. ایران با نیروی نظامی قدرتمند خود توانسته است مقابل پیشرفت جریان تکفیری به شرق و غرب عالم را بگیرد و در ازای این خدمت به دنیا نه‌تنها عایدی نداشته، بلکه همواره مورد ظلم دیگر کشورها قرار گرفته است. ایران چهارراه غرب و شرق عالم است و کوتاه‌ترین راه رسیدن روسیه به آب‌های گرم جهان به‌شمار می‌رود و روس‌ها از همین منظر است که برای حمایت از ایران نگاه ویژه دارند.

انتهای پیام/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: داعش روسیه چین رزمایش قفقاز 2020 تکفیری ها قفقاز 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۸۸۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد آمریکا تلاش می کند تا محوریت را در منطقه آسیا و اقیانوسیه به دست بگیرد.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که ساختارهای نظامی و سیاسی با محوریت آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه مانند آکواس در تلاش هستند تا نظام امنیتی در منطقه را به نظامی با محوریت آمریکا تبدیل کنند.

وزیر دفاع روسیه، در نشست وزرای دفاع سازمان همکاری شانگهای، هشدار داد: در مورد این منطقه نیز شاهد تلاش های نظامند برای اصلاح نظام امنیتی منطقه از «آسه آن» محور به آمریکا محور هستیم. این کار با تقویت ساختارهای نظامی-سیاسی واشنگتن محور مانند آکواس انجام می شود.

کد خبر 6089114

دیگر خبرها

  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • درباره رابطه ایران با گرجستان و ارمنستان!
  • تأکید کره شمالی بر حفظ قدرت نظامی خود
  • کره شمالی: اقدامات بیشتری برای حفظ قدرت نظامی خود انجام می‌دهیم
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ببینید | بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه
  • واکنش روسیه به مانور نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه
  • هشدار مسکو در مورد پیامدهای خطرناک رزمایش‌های ناتو نزدیک مرزهای روسیه
  • ناتو چنگ و دندان نشان می‌دهد/ رزمایش در فنلاند تحریک‌آمیز است