Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال محیط زیست با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۷۰۰ سد بزرگ در کشور وجود دارد، گفت: تداوم روند فعلی سد سازی در کشور باعث از بین رفتن منابع جبران‌ناپذیر و با ارزش آب، مصب رودخانه‌ها و زیر آب رفتن صدها روستا، مراتع، مزارع، هزاران آثار تاریخی و میراث فرهنگی و طبیعی می‌شود.

عباس محمدی در گفت وگو ایسنا با بیان اینکه اکنون درخصوص منابع آب کشور با بحران روبه‌رو شده‌ایم، گفت: طی ۲۰ سال گذشته بسیاری از تالاب‌های کشور که یکی از با ارزش‌ترین منابع آب محسوب می‌شوند را براثر مدیریت نادرست آب و سدسازی‌های بی‌ضابطه از دست داده‌ایم و تداوم این روند می‌تواند منجربه بیکار، بی‌خانمان و آواره شدن هزاران نفر از مردم ایران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درباره وضعیت سدسازی در کشور اظهار کرد: پیش از سال ۵۷ حدود ۲۳ تا ۲۴ سد بزرگ در ایران با ظرفیتی حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب وجود داشت و اکنون این میزان به بیش از ۷۰۰ سد بزرگ با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، ده‌ها سد کوچک تر و هزاران سد بسیار کوچک تر از جمله آب‌بند، سیل بند یا گابیون رسیده است. مجموع سدهای موجود در کشور اکنون حدود ۴۵ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد.

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان در ادامه خاطرنشان کرد: حتی در صورتی که بپذیریم سدسازی امری ضروری و مفید است شاهد افراط بی‌مانندی در زمینه ساخت و ساز، بتن‌ریزی و تعویض مسیر رودخانه‌ها به‌منظور احداث سد در کشور هستیم به‌طوری که دستکاری در سامانه رودخانه‌ها بسیار شدیدتر از آن مقدار آبی است که به گفته وزارت نیرو قرار است مدیریت شود و این مدیریت منابع آب به هیچ عنوان تناسبی با حجم ساخت و سازها ندارد.

وی با اعتقاد بر اینکه پروژه‌های سدسازی نه‌بخاطر مدیریت منابع آب ، بلکه بیشتر به‌خاطر درآمدزایی و بیکار نماندن شرکت‌های سدسازی پیش‌می‌رود، گفت: پروژه‌های سدسازی ، پروژه‌هایی هستند که بودجه ملی برای آن‌ها صرف می‌شود اما میزان هزینه و بازدهی آن‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری و آسیب‌هایی که به محیط زیست، منابع ملی، منابع آبی و... رسانده است، بسیار ناچیز است.

محمدی درباره پروژه‌های سدسازی در استان‌های شمال کشور معتقد است که استان‌های شمال کشور از جمله گیلان، مازندران و گلستان نیازی به سدسازی و انتقال آب ندارند چراکه میانگین بارندگی سالانه در استان‌های گیلان و مازندران حتی بیش از میانگین بارندگی سالانه در اروپا است و این میزان در استان گلستان تقریبا با بخش‌های مرکزی اروپا برابری می‌کند. همچنین از بهترین سیستم مهار و ذخیره‌سازی آب یعنی جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور بهره‌مند هستیم. از این رو اگر جنگل‌های هیرکانی حفاظت شود می‌تواند بهترین مهار کننده آب و ذخیره‌ساز آب در منابع آب زیرزمینی باشد اما متاسفانه رقابت بر سر گرفتن بودجه به استان‌های مازندران و گیلان نیز رسیده است و ساخت و ساز بهترین و ساده‌ترین راه برای هدایت پول به سمت استان‌ شده است.

این فعال محیط زیست درباره آثار مخرب سدسازی به‌ویژه در استان‌های شمال کشور گفت: طی اجرا شدن هر یک از پروژه‌های سدسازی در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بخش بزرگی از جنگل‌های هیرکانی چه به علت احداث مخزن سد و چه به‌علت احداث جاده‌های دسترسی برای ساخت سد از بین می‌رود.

محمدی اصلاح الگوی مصرف آب در کشور را یکی از راه‌های مدیریت منابع آبی دانست و گفت: یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب در کشور اصلاح الگوی مصرف آب، آموزش به مردم و افزایش راندمان مصرف آب یعنی به حداقل رساندن هدررفت و تبخیر آب در آبیاری کشاورزی است.

وی با بیان اینکه در چشم انداز بلند مدت نیز کنترل جمعیت کشورها یکی از راه‌های مدیریت منابع آب است، ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد هر فرد برای داشتن یک زندگی راحت و دسترسی به منابع غذایی و آبی سالانه ۲۵۰۰ متر مکعب آب نیاز دارد.

مدیر گروه دیده‌بان کوهستان با بیان اینکه بخشی از کمبود منابع آب کشور را می‌توان از طریق واردات برخی محصولات کشاورزی از جمله گندم، ذرت و برنج جبران کرد، تصریح کرد: جبران کمبود منابع آب از طریق واردات محصولات کشاورزی که نیاز زیادی به آبیاری دارند را واردات آب مجازی می‌گویند و واردات برخی محصولات کشاورزی می‌تواند راهکار مناسبی برای مدیریت منابع آب کشور باشد.

وی ادامه داد :‌ در ایران ۸۰ تا ۱۰۰ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال وجود دارد و تمام سدهای کشور ظرفیتی حدود ۴۰ میلیارد متر مکعب دارند بنابرین اگر بتوانیم راندمان مصرف آب را دو برابر میزان فعلی کنیم و به ۶۰ درصد برسانیم همین ۴۰ میلیارد متر مکعب آب را بدون نیاز به دست کاری در نظلم رودخانه‌ها می توانیم تامین کنیم.

محمدی در پایان  گفت: نحوه مدیریت منابع آبی و نظام آبیاری کشاورزی کشور باید اصلاح شود و به‌دنبال آن بسیاری از مشکلات تامین آب نیز حل خواهد شد.

به گزارش ایسنا بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت منابع آب ایران  در استان های مازندران، گیلان و گلستان ۲۷ سد در حال بهره‌برداری، ۷ سد در دست اجرا و ۳۰ سد در دست مطالعه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سدسازی منابع آبی مدیریت منابع آب تخریب محیط زیست پروژه های سدسازی میلیارد متر مکعب مدیریت منابع آب رودخانه ها منابع آبی شمال کشور مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۹۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند

به گزارش جماران؛ به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران سیاست انقباضی بانک مرکزی همه صنایع فعال در بخش خصوصی از جمله صنعت دارو را با مشکل تامین سرمایه در گردش روبه‌رو کرده و امروز صنعت دارو مبتلا به یک بحران شده است.

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با ایلنا به سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد وارد دانست و گفت: رئیس کل بانک مرکزی خود به اجرای این سیستم انقباضی اذعان دارند با این حال این سیستم تامین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی را با کمبود روبه‌رو کرده است.

وی افزود: خیلی از شرکت‌های دارویی را می‌شناسم که در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند و این برآمده از همین کمبود سرمایه در گردش در همه صنایع از جمله صنعت دارو است، امروز صنعت دارو به کل مبتلا به یک بحران شده است.

 

 

نجفی عرب ادامه داد: بانک مرکزی این سیستم انقباضی را اجرا کرد تا نقدینگی را کنترل کند و تورم را کاهش دهد؛ کم کردن تورم بسیار خوب است اما نه به قیمت کاهش تولید کشور.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری برای سال 1402 دو دستور کار ارائه کردند، یکی مهار تورم و دیگری افزایش تولید با این حال اتفاقی که در سال 1402 در کشور افتاد مهار تورم با تضعیف واحدهای تولیدی بود.

وی اظهار کرد: همچنین رئیس کل بانک مرکزی می‌گویند قیمت ارز در بازار آزاد را قبول ندارند این در حالیست که بسیاری از شاخص‌های قیمت براساس این نرخ تعیین می‌شود و این نرخ بر اقتصاد تاثیرگذار است.

نجفی عرب گفت: شرایط اقتصادی کشور مطلوب فضای کسب و کار نیست و امیدواریم بانک مرکزی در سال 1403 سیاست‌هایش را اصلاح کند و به ویژه سیاست خود مبنی بر مهار تورم و کاستن از نقدینگی کشور را با بستن درهای بانک‌ها به سوی شرکت‌های تولیدی کنار بگذارد، این رویکرد سیاستی اشتباه است و در حالی در مورد واحدهای تولیدی فعال در بخش خصوصی اجرا می‌شود که شرکت‌های دولتی مشمول آن نمی‌شوند و منابع موردنیاز خود را از بانک‌ها می‌گیرند.

وی در نهایت یادآور شد: وقتی تولیدکننده نتواند با تمام ظرفیت کار کند قیمت تمام‌شده تولیدش بالا می‌رود و این امر خود به افزایش تورم می‌انجامد.

دیگر خبرها

  • هشدار اداره کل مدیریت بحران استان اردبیل در خصوص بارش شدید
  • هشدار مهم مدیریت بحران به این ۲۴ استان؛ فعلا سفر کنسل!
  • سیل را سین هشتم هفت‌سین‌ امسال نکنید
  • آماده‌باش مدیریت بحران شرکت فرودگاه‌ها به ۵ فرودگاه
  • هشدار سطح قرمز و نارجی برای هوای ایران
  • آماده باش مدیریت‌ بحران در پی هشدار قرمز هواشناسی برای ۵ استان
  • آماده باش مدیریت‌ بحران برای بارش باران در ۵ استان
  • کاهش استفاده از آب های زیر زمینی در شیراز
  • ۵ استان کشور در معرض وقوع سیلاب/ تشکیل ستاد مدیریت بحران
  • امروز صنعت دارو در ایران مبتلا به بحران شده/ سیستم انقباضی بانک مرکزی در تخصیص منابع به تولید ایراد دارد/ خیلی از شرکت‌های دارویی در پرداخت حقوق و دستمزدهای پایان سال کارکنان خود دچار مشکل شده‌اند