Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، تحقیقات دو مؤسسه مبارزه با فقر اوکسفام و استکهلم نشان می‌دهد که سطح آلاینده دی‌اکسید کربن بین سال‌های 1990 تا 2015 در جهان 60 درصد رشد کرده که 15 درصد این رقم مربوط به یک درصد ثروتمند جهان بوده است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد میزان دی‌اکسید کربن تولید شده توسط یک درصد جمعیت ثروتمند جهان حدود دو برابر میزانی است که 5 دهک درآمدی پایین جمعیت جهان تولید کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج تحقیق این دو مؤسسه حاکی از آن است که 10 درصد جمعیت ثروتمند جهان حدود 630 میلیون نفر هستند اما 52 درصد کل آلودگی دی اکسید کربن جهان توسط همین قشر تولید شده است.

10 درصد ثروتمند جهان کسانی هستند که درآمد آنها بالای 35 هزار دلار در سال بوده و یک درصد ثروتمند جهان هم به کسانی اطلاق می‌شود که درآمدشان بالای صد هزار دلار در سال بوده است.

 این تحقیق هشدار داده که میزان مصرف بالا توسط افراد ثروتمند و عادت کردن قشر ثروتمند جهان به روش حمل و نقل با آلایندگی بالای کربن در حال تحت فشار قرار دادن بودجه تخصیص داده شده برای مقابله با آلایندگی در جهان است.

کیم گور، مدیر بخش تحقیقات موسسه اوکسفام و نویسنده گزارش مذکور، می‌گوید مصرف بیش از حد افراد ثروتمند در حال تشدید تغییرات آب و هوایی است و این کشورهای فقیر و افراد جوان هستند که تاوان آن را می‌دهند.

وی تاکید کرد چنین نابرابری جدی در تولید دی اکسید کربن عواقب مستقیم سیاست‌های بلندمدت دولت‌های ما در ترویج رشد اقتصادی بر مبنای نابرابری و با محور تولید دی‌اکسید کربن بوده است.

تحقیق انجام شده نشان می‌دهد در پس کاهش محدودیت‌های کرونایی آلودگی دی‌اکسید کربن به سرعت به جوامع باز خواهد گشت.

این تحقیق می‌افزاید در صورتی که به صورت سالانه شاهد کاهش آلایندگی دی اکسید کربن نباشیم طی 10 سال آینده  حتی اگر 90 درصد جمعیت جهان تولید دی اکسید کربن خود را به صفر برسانند آلودگی ایجاد شده توسط 10 درصد ثروتمند جهان کافی خواهد بود که دمای کره زمین را یک و نیم درجه سلفیوس افزایش دهد.

گور معتقد است بهترین پیشنهاد برای تمام جوامع بشری این است که یک روش زندگی پاک در پیش گیرند اما مشکل اینجاست که بودجه مقابله با آلودگی هوا در حال حاضر به نفع افراد ثروتمند در حال هزینه شدن است و آنها همچنان در حال  بالا بردن ثروت خود هستند.

نتایج تحقیق می‌گوید حمل ونقل یکی از اصلی‌ترین دلایل رشد آلایندگی دی اکسید کربن در جهان است و مردم کشورهای ثروتمند روز به روز تمایل بیشتری برای استفاده از خودروهایی با آلایندگی بالا از خود نشان می‌دهند و تعداد پروازهای آنها هم افزایش یافته است.

وی می گوید ما در مورد مردمی که سالانه یک بار مسافرت می‌کنند صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره کسانی صحبت می‌کنیم که هر ماه مسافرت هوایی دارند که البته تعداد آنها کم است.

 انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: جهان آلودگی هوا تولید دی اکسید کربن ثروتمندان جهان فقرا درصد ثروتمند جهان دی اکسید کربن یک درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۳۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند

به گزارش خبرنگار مهر، حسین قاسمی ظهر سه‌شنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۷۹۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در سطح استان شناسایی شد اما زنجان رتبه اول در جذب دانش‌آموزان را دارد.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد این دانش‌آموزان دارای مشکلات شدید جسمی و ذهنی بوده و آموزش‌پذیر نیستند و برخی نیز با ممانعت خانواده‌ها برای تحصیل مواجه هستند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه در بین این ۷۹۰ نفر ۳۰ دانش آموز فوتی داریم، عنوان کرد: علاوه بر این تعدادی هم در خارج از کشور هستند که سامانه همه این افراد را جزو بازمانده از تحصیل به حساب می‌آورد.

وی تعداد مدارس تک دانش‌آموزی استان زنجان را ۹ واحد برشمرد و گفت: اولیای ۵۵ دانش‌آموز به دلیل جسه کوچک اجازه تحصیل در پایه اول ابتدایی را به آن‌ها ندادند و دیرتر وارد سیستم آموزشی شدند.

قاسمی تصریح کرد: هیچ دانش‌آموزی را به دلیل عدم دسترسی آموزش از دست ندادیم و آموزش و پرورش حق قانونی افراد برای حضور در چرخه آموزش را فراهم کرده است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: سال گذشته حدود ۳.۸۵ درصد از مشمولان، بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه داشتیم که در کشور این رقم بیش از ۵ درصد بود.

وهاب ادیبی افزود: امسال میزان بازماندگی در دوره اول متوسطه به ۳.۲۴ درصد رسیده است و در دوره دوم متوسطه نیز یک درصد نسبت به سال قبل کاهش داریم.

کد خبر 6093188

دیگر خبرها

  • فعالیت ۲۳۰ هزار پرستار در ایران / سهم سلامت از تولید ناخالص ملی۳ تا ۴ درصد است
  • (ویدیو) نیمی از تالاب هامون آبگیری شد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • تعطیلی آخرین نیروگاه زغال‌سنگ بریتانیا برای پیشبرد هدف کربن‌صفر
  • استخراج الماس از گل صدتومانی
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • نیمی از بازماندگان تحصیل در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند
  • نیمی از بازماندگان تحصیلی در زنجان توانایی ذهنی و جسمی ندارند