Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-26@07:57:56 GMT

ترکیه و سلاح عظیم سریال سازی

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۳۸۱۸

ترکیه و سلاح عظیم سریال سازی

به گزارش افکارنیوز،

صنعت سرگرمی با اختراع تلویزیون راهی پیدا کرد تا محصولاتش را در خانه به مشتریان تحویل دهد. این محصولات متنوع بودند و از اخبار تا مسابقات تلویزیونی را شامل می‌شدند. البته در این میان پررنگ‌ترین نقش به سریال‌های تلویزیونی می‌رسید. 

مثل اغلب محصولات تصویر متحرک بازار سریال‌های تلویزیونی نیز عمدتا در اختیار آمریکا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هالیوود، خاستگاه بزرگترین غول‌های دنیای سرگرمی؛ هنوز که هنوز است در این عرصه یکه تازی می‌کند. البته گاهی رقبایی قد علم می‌کنند. 

ترکیه یکی از این رقبای تازه از راه رسیده است که با سریال‌هایش از آمریکای جنوبی تا شرق آسیا هواداران بسیاری پیدا کرده است. اکنون بزرگترین توزیع‌کننده سریال‌های تلویزیونی در جهان پس از آمریکا است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ بیش از ۱ میلیارد دلار از این بازار درآمد کسب کند. 

کمک بزرگ به صنعت گردشگری

ترکیه از جمله‌ کشورهای موفق در امر گردشگری است و سالانه میلیاردها دلار از این بخش درآمد کسب می‌کند. در سال‌های اخیر سریال‌های ترکیه‌ای نقش مهمی در جلب گردشگران به این کشور ایفا کرده‌اند. 

بر اساس اطلاعات وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، اکنون بیش از ۱۵۰ سریال ترکیه‌ای به بیش از ۱۰۰ کشور جهان صادر و پخش شده است. هر کدام از این سریال‌ها نقش نماینده‌ای را دارند که می‌تواند عده‌ای را برای سفر به ترکیه، حتی مکان‌های کمتر شناخته‌شده ترغیب کند. 

برای مثال معمولا با آمدن نام ترکیه یاد استانبول، سواحل آنتالیا یا دیگر مقاصد گردشگری معروف آن می‌افتیم اما سوگوت را کمتر کسی به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کرد تا اینکه سریال «قیام ارطغرل» به میدان آمد.

بر اساس اطلاعات تریپ‌ادوایزر حالا دیگر می‌توان مردمی را پیدا کرد که تورهای موضوعی این سریال را به شهر سوگوت که آرامگاه ارطغرل در آن است، تدارک می‌بینند. 

هنگامی که سریال «سده باشکوه» یا همان «حریم سلطان» در دنیای عرب پخش شد و هوادار بسیار پیدا کرد، همزمان سیل گردشگران عرب به ترکیه سرازیر شد. این ماجرا به حدی برای ترکیه سودآور بود که پخش سریال در برخی کشورهای عربی را رایگان کرد. 

سریال‌هایی که سر از آمریکای جنوبی درآوردند

پرطرفدار شدن سریال‌های ترکیه در خاورمیانه چندان موضوع دور از انتظار و عجیبی نبود. اشتراکات فرهنگی و تاریخی باعث می‌شد که درونمایه سریال‌ها برای مردمان این بخش از جهان آشنا می‌کرد. اما آن سوی اقیانوس اطلس در آمریکای جنوبی هم بازار سریال‌های ترکیه‌ای داغ شد. 

بر اساس گزارشی که در گاردین منتشر شد، بیشتر تعداد سریال‌ ترکیه‌ای را در جهان کشور شیلی خریداری کرده است. در همین آمریکای جنوبی آرژانتین و مکزیک هم از بزرگترین مشتریان سریال‌های ترکیه‌ای هستند. 

از دیگر مشتریان پر و پا قرص سریال‌های ترکیه‌ای می‌توان به چین، روسیه، کره و ژاپن اشاره کرد. 

این محبوبیت به حدی رسیده است که ورایتی درباره‌اش نوشت: «به نظر تنها راهی که برای متوقف کردن سریال‌های ترکیه‌ای باقی مانده است، قطع پخش آن‌ها در شبکه‌ها است هر چند که این کار هم احتمالا دیگر جواب نمی‌دهد.»

وقتی عربستان هم احساس خطر می‌کند

تا پیش از اینکه سریال‌های ترکیه‌ای این طور بازار خاورمیانه را در دست بگیرند، مصر و به ویژه سوریه یکه‌تاز سریال‌های تلویزیونی در این بخش جهان بودند. محبوبیت سریال‌های سوریه‌ای به حدی بود که حتی پس از ورود سریال‌های ترکیه‌ای به جهان عرب، دوبله با لهجه‌ سوریه‌ای یکی از ترفندهای شبکه‌ها برای محبوب کردن این سریال‌ها بود. 

این سریال‌ها در کنار سود مالی بالا همانطور که در ماجرای گردشگری مشخص شد، قدرت نرم زیادی هم برای ترکیه به ارمغان آوردند. همین موضوع باعث هراس دولت‌هایی شد که خود را مقابل ترکیه می‌دیدند. 

برای نمونه از سال ۲۰۱۵ محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تمام تلاشش خود را به کار بست تا جلوی پخش سریال‌های ترکیه‌ای را در شبکه‌های عربستانی بگیرد. بن سلمان ترکیه را متهم می‌کند که دنبال احیای خلافت عثمانی در منطقه است. 

البته نمی‌توان سیاست را از این بازی به طور کامل کنار گذاشت. برای نمونه رجب طیب اردوغان نگاه مثبتی به سریال «سده باشکوه» نداشت و بر این عقیده بود که این سریال در نمایش دوران حکومت عثمانی درست عمل نکرده است. این سیاستمدار در نقطه مقابل از حامیان اصلی سریال «قیام ارطغرل» است که داستان شروع امپراتوری عثمانی را روایت می‌کند.

فناوری‌های جدید هم به کمک می‌آیند

داستان مخالفت عربستان با پخش سریال‌های ترکیه‌ای در این روزگار مثل سابق اثرگذار نخواهد بود. اکنون پلتفرم‌های اینترنتی بسیاری برای پخش محصولاتی از این دست وجود دارد. شرکت‌های بزرگی مثل نتفلیکس، آمازون، یوتیوب و ... صدها مدعی ریز و درشت دیگر که دنبال محتوای جذاب برای مشتریانشان می‌گردند. 

نتفلیکس به عنوان بزرگترین شرکت پخش آنلاین هنگام درخواست، سریال‌های ترکیه‌ای زیادی را در دسترس قرار داده است. این شرکت ثروتمند علاوه بر این پروژه‌های متعددی برای تولید محتوای مخصوص به خود در ترکیه تعریف کرده است. حالا با وجود نتفلیکس سریال‌های ترکیه‌ای در ۱۹۰ کشور پخش خواهند شد!

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: وزارت فرهنگ سریال سریال ترکیه ای سریال ترکی سینمای ترکیه بازیگران ترکیه ای سریال های تلویزیونی سریال های ترکیه ای آمریکای جنوبی سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۳۸۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت

بین الملل تابناک: جنگ غزه در شرایطی وارد دویست و یکمین روز خود شده است که پس از پایان توافق آتش بس بین حماس و اسرائیل، حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و دورنمای مشخصی برای پایان جنگ وجود ندارد. 

آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح

آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که حاکی از ایجاد یک اردوگاه بزرگ در رفح است، جایی که ارتش رژیم صهیونیستی قصد دارد تا قبل از عملیات برنامه ریزی شده، آوارگان را از آنجا تخلیه کند.

 طبق گزارش این خبرگزاری، به نظر می‌رسد یک مجتمع چادری جدید در نزدیکی خان یونس در جنوب نوار غزه ساخته شده است.

این تصاویر پس از انتشار گزارشی مبنی بر آماده شدن ارتش اشغالگر برای تکمیل مقدمات و آماده سازی عملیات زمینی در رفح و یک روز پس از تهدید بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل مبنی بر اینکه «در روزهای آینده فشار نظامی بر حماس را افزایش خواهیم داد» منتشر شد.

این در حالی است که «ضیاء رشوان» رئیس سرویس اطلاع‌رسانی مصر خبر منتشر شده در یکی از روزنامه‌های مهم آمریکایی را مبنی بر اینکه مصر با طرف اسرائیلی درباره طرح‌هایی برای یورش احتمالی به رفح گفت‌وگو کرده، قاطعانه رد کرد.

رشوان تاکید کرد: در موضعگیری ثابت مصر که بارها از سوی سران سیاسی اعلام شده، این یورش که به کشتارها و تلفات انسانی بزرگ و ویرانی گسترده منجر خواهد شد و بر رنج و مشکلات ملت فلسطین در نوار غزه طی ۲۰۰ روز حملات خونبار اسرائیل افزوده خواهد شد، کاملا رد است.

همچنین منابعی اعلام کردند ارتش خیلی زود عملیات زمینی در رفح را آغاز می‌کند و این عملیات شامل خارج کردن تعداد زیادی از ساکنان است.

براساس گزارش کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی ارتش این رژیم ۲ تیپ را که تاکنون در مرزهای شمالی خدمت می‌کردند در هفته‌های اخیر برای مأموریت در نوار غزه آماده کرده است.

ارتش رژیم صهیونیستی رزمایش‌هایی را در چارچوب آمادگی برای جنگ غزه برگزار کرد. این رزمایش درباره روش‌های جنگ و درس گرفتن از نتایج جنگ کنونی غزه بود.

رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند ارتش رژیم صهیونیستی تیپ‌های ذخیره را قبل از اینکه وارد غزه کند بعد از آموزش و تمرین به منطقه الکرمل منتقل می‌کند.

ادعای پنتاگون: از طرح حمله اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست

پاتریک رایدر سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از آغاز هرگونه عملیات زمینی بزرگ رژیم صهیونیستی در شهر رفح وجود ندارد، مدعی شد: از طرح حمله (رژیم) اسرائیل به رفح اطلاعی در دست نیست.

 سخنگوی پنتاگون در این بیانیه ادعا کرد: در حال حاضر از هیچ طرح قابل اجرا در رفح که با طرف آمریکایی در میان گذاشته شده باشد، اطلاعی در دست نیست.

 حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت

 رسانه عرب زبان رای‌الیوم نوشت که «اسامه حمدان» از رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت که پیشنهاداتی را برای دستیابی به آتش بس در غزه مطرح کرده اند.

به گزارش رای الیوم، منابع عالی رتبه فاش کردند که حماس طی هفته های اخیر پیشنهادهای زیادی برای تسهیل در روند دستیابی به آتش بس در غزه دریافت کرده است.

این منابع به رای الیوم اعلام کردند: از بارزترین این پیشنهادها که از سوی کشورهای عربی صاحب نفوذ در منطقه به حماس ارائه شده، خلع سلاح کامل و آماده سازی آن برای وارد شدن به یک فرآیند سیاسی بزرگ است.

منابع یادشده بیان کردند که پیشنهاد خلع سلاح جنبش حماس موضوع جدیدی نیست، اما در برهه اخیر به شکل گسترده در میز مذکرات مطرح شده که این جنبش در ازای آن، به امتیازهای سیاسی در زمینه اوضاع داخلی فلسطین دست یابد و حمایت گسترده ای از حماس از سوی کشورهای عربی دریافت کند.

این منابع تاکید کردند که حماس همه این پیشنهادهای را به شکل قاطع رد و آن را به مثابه عبور از خطوط قرمز خود عنوان کرده است.

منابع مذکور افزودند که آنچه حماس را نگران می‌کند، میزان همسویی کشورهای عربی برای برچیدن سلاح آن است. روند این تحولات در زمینه پرونده فلسطین خطرناک و بی سابقه و مطابق با شروط بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای توقف جنگ ۲۰۰ روزه غزه است.

رای الیوم نوشت: این در حالی است که «اسامه حمدان» از رهبران حماس آب پاکی را روی دست مطرح کنندگان این پیشنهادات ریخت و گفت که ایده خلع سلاح مقاومت ساده لوحانه و نه منطبق بر واقعیت هاست و از عرصه به در کردن مقاومت، توهمی بیش نیست.

در همین حال، «ابراهیم المدهون» تحلیلگر امور سیاسی در این زمینه گفت: بحث خلع سلاح دقیق نیست. سعی حماس همواره تشکیل دولت فلسطین بود است. درست است که حماس به دنبال این هدف یعنی تشکیل دولت فلسطین است، اما نمی خواهد راهی را برود که دیگر گروههای فلسطینی رفتند و هرگز امتیازدهی بزرگ را نخواهد پذیرفت. حماس تاکنون درباره موضوع خلع سلاح بحثی نکرده است.

 

دیگر خبرها

  • قیمت لیر ترکیه امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سریال جدید مهران مدیری در راه است
  • چهره متفاوت حامد بهداد و سحر دولتشاهی در یک سریال جدید + عکس
  • عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان رونمایی شد
  • ساخت عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان تمام شد
  • خواهرخوانده اصفهان میزبان عظیم‌ترین پنجره شیشه‌ای رنگی جهان
  • فیلمی عجیب از جمعیت عظیم افغان‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران؛ این فیلم واقعی ست؟!
  • ویدئو‌های یک افغان از جمعیت عظیم افغانستانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • آماده سازی گسترده ارتش اسرائیل برای حمله به رفح+ تصاویر/ حماس آب پاکی را روی دست کشورهای عربی ریخت
  • «نون - خ» برنده صفا و سادگی