Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اقتصادنیوز، شاخص کل بورس با برگشت به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی در روز آخر شهریورماه، به بازدهی ۲۵.۵ درصدی اکتفا کرد. این در حالی بود که کم بازده‌ترین دارایی در سه ماه دوم سال در سایر بازارها، لیره ترکیه بود  که بیش از ۲۸ درصد افزایش قیمت را به نام خود ثبت کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چرا بورس به این حال و روز افتاد؟ | عوامل مهم و کلیدی افت شاخص بورس

در فصلی که بورس کم فروغ بود، سکه‌های کوچک طلا درخشیدند؛ ربع سکه با نزدیک به ۸۰ درصد رشد در صدر جدول بازدهی تابستان قرار گرفت و نیم سکه با نزدیک به ۷۴ درصد افزایش، جایگاه دوم را به خود اختصاص داد. این در حالی بود که جایگاه سوم هم به سکه امامی اختصاص داشت که حدود ۶۶ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. به بیان کوتاه، تابستان فصل بورس نبود و بخت در این سه ماه، با بازیگران بازار سکه همراه بود.

چرا بازار سکه در تابستان جذاب شد؟

۴ عامل مشخص در فصل دوم سال از بازار سکه حمایت می‌کردند؛ ‌ اولی رشد قیمت دلار در بازار داخلی بود که پس از شکست مرز محکم مقاومتی ۲۰ هزار تومانی، یک به یک کانالهای مختلف را پشت سر گذاشت و سرانجام در انتهای تابستان بالای محدوده ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد. دلار آمریکا ۴۲.۹ درصد در تابستان گران شد و به عنوان یک متغیر بنیادی از افزایش قیمت سکه حمایت کرد. دومین حامی سکه، افزایش بهای طلا در بازارهای جهانی بود؛ طلا در تابستان حدود ۱۳ درصد رشد قیمت داشت و در مقاطعی حتی به بالای ۲ هزار دلار رفت. عامل سوم حمایت‌کننده از سکه، محدودیت‌های قانونی در مورد خرید ارز بود که موجب می‌شد، بخشی از معامله‌گران ترجیح بدهند به جای دلار یا سایر ارزها، برای حفاظت از دارایی خود اقدام به خرید سکه و طلا کنند. گروهی از فعالان هم باور دارند، ‌ریزش‌های بورس عامل چهارمی بود که موجب شد بخشی از نقدینگی به سمت بازار سکه و طلا هدایت شود.

دلار و سکه از سایر بازارها سبقت گرفتند | سکه در یک قدمی ۱۲ میلیون تومان

تحت تاثیر چنین عواملی ربع سکه، نیم سکه، سکه امامی و گرم طلای ۱۸ عیار ۴ دارایی پربازده تابستان لقب گرفتند. ربع سکه در حالی در انتهای تابستان به نزدیکی کانال ۴ میلیون تومانی رسید که در انتهای خردادماه نزدیک به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قیمت داشت. نیم سکه در تاریخ ۳۱ شهریور در نزدیکی مرز ۷ میلیونی قرار گرفت و سکه امامی بالای ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد.

پربازده‌ترین ارز در تابستان

یورو در تابستان بیشترین بازدهی را نسبت به سایر ارزها تجربه کرد، ولی  این بازدهی بسیارکم تر از سکه‌های طلا بود. ارز اروپایی در سه ماه دوم سال حدود ۵۰ درصد افزایش یافت و از قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان به حدود ۳۲ هزار تومان رسید. پس از یورو، پوند انگلیس حدود ۴۸ درصد افزایش یافت و سایر ارزها هم در کانال ۴۰ درصدی نوسان داشتند. تنها لیره ترکیه بود که رشد بسیار کمتر ۲۸ درصدی را تجربه کرد و از ۲ هزار و ۵۸۰ تومان به ۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. علت اینکه لیره همسان با سایر ارزها در بازار داخلی رشد پیدا نکرد، تضعیف این ارز در بازارهای جهانی بود. با این حال، رشد لیره حتی از بازار بورس بیشتر بود. شاخص کل بورس در تابستان در مجموع ۲۵ درصد افزایش یافت و کم بازده‌ترین بازار سه ماهه دوم سال بود. این اتفاق در حالی رخ داد که شاخص در تابستان به بالای ابر مقاومت ۲ میلیون واحدی نیز سرک کشیده بود و افراد زیادی که در این محدوده‌های قیمتی وارد بازار شدند، ضررهای سنگینی را تجربه کرده‌اند.

بورس صدرنشین نیم سال

در حالی که شاخص کل بورس کمترین بازدهی را در تابستان به ثبت رساند، در مقیاس ۶ ماهه بیشترین بازدهی را نسبت به سایر بازارها به دست آورده است. شاخص کل بورس در انتهای سال ۹۸ در کانال ۵۰۰ هزار واحدی قرار داشت و با توجه به اینکه در تاریخ ۳۱ شهریورماه ۹۹، در کانال نزدیک به یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار داشت، حدود ۲۱۱ درصد رشد مثبت را به دست آورده است. پس از شاخص کل بورس، نیم سکه با بیش از ۱۲۰ درصد رشد قرار گرفته است و کمترین بازدهی در مقیاس نیم سال هم متعلق به لیره ترکیه است که ۴۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

تجربه دو فصل اول سال ۹۹ به خوبی نشان می‌دهد که بازارها ظروف مرتبط به هم هستند و در نهایت افزایش یکی می‌تواند به سایر بازارها هم سرایت کند.

کد خبر 551416 برچسب‌ها قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران بورس تهران سکه - قیمت

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: بورس تهران سکه قیمت سایر بازارها شاخص کل بورس درصد افزایش سایر ارزها هزار تومان بازار سکه درصد رشد دوم سال نیم سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۴۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، جمعیت‌شناسان می‌گویند طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

تخمین زده شده تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید و به این معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. 

به این ترتیب نه فقط در کشور‌های توسعه‌ یافته بلکه در کشور‌های در حال‌توسعه نیز بخش قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد و افزایش سالمندان در صورت نداشتن برنامه‌های مدون، در آینده به چالشی مهم برای جوامع تبدیل خواهد شد. 

در کشور‌های توسعه‌یافته، از سه دهه گذشته سرویس‌های خدمات مراقبت روزانه به عنوان جایگزینی برای مراقبت‌های سازمانی و رسمی به وجود آمده است و این سرویس‌ها نقش مهمی در مراقبت‌های مبتنی بر جامعه برعهده گرفته‌اند. 

حالا با توجه به روند روبه رشد جمعیت سالمندان و نیاز‌های آنها بویژه باتوجه به مسائلی ازجمله تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها و مهاجرت فرزندان و افزایش شمار سالمندان تنها، توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان در کشور ما نیز ضروری به نظر می‌رسد. 

برخی از کارشناسان معتقدند اگر همین حالا برای افزایش تعداد سالمندان، برنامه‌هایی در نظر گرفته نشود به‌زودی با یک بحران جدی مواجه خواهیم شد.

درحال حاضر بیش از ۱۰درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند و باتوجه به آمار، پیش‌بینی شده است در سال ۱۴۲۰ حدود ۲۰درصد از جمعیت کشور را سالمندان تشکیل خواهند داد که باید به نیازهایشان ازجمله بیمه، خدمات در زمینه‌های مختلف از جمله مسکن پاسخ داده شود.

حمید صاحب مدیر کل سلامت شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه تهران در حوزه جمعیت در آستانه بحران است که می‌توان از آن به ابر بحران نام برد، زیرا در جوانی جمعیت وضعیت خوبی نداریم.

وی با بیان اینکه متوسط ۱۳ درصد تهرانی‌ها سالمند محسوب می‌شوند گفت: اگر اقدام عاجل و موثر انجام ندهیم درصد سالمندان قابل توجه خواهد شد.

صاحب در خصوص میزان سالمندان در مناطق مختلف تهران گفت: درصد سالمندان در مناطق تهران متفاوت است به صورتی که در منطقه ۱، ۳، ۶، ۲۱ بیشترین تعداد سالمند را در تهران دارند و حدود ۱۶ درصد جمعیت سالمندان تهران را دارند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • جزئیات مهم از افزایش سرمایه سنگین نماد‌های بورسی
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی و آیفون ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳/ ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار