Web Analytics Made Easy - Statcounter

با هدف تقویت صنعت توریسم در استان هیاتی از فعالان حوزه گردشگری ایتالیا با دعوت نماینده وزارت امور خارجه در گلستان وارد استان شده و با شهرداران و اعضای شورای اسلامی برخی شهرها در خصوص توسعه صنعت توریسم بویژه توریسم مسوولانه گفتگو کردند.

رییس شرکت گردشگری آتلانتیده ایتالیا روز سه‌شنبه در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر و شماری از مسوولان فرهنگی گنبدکاووس گفت: اتحادیه اروپا فراتر از دولت‌ها عمل می‌کند و تلاش دارد همکاری‌ها بین دولت‌ها را ارتقا دهد که نمونه آن  فعالیت مشترک موسسات مردم نهاد ایران و ایتالیا با هدف تقویت شناخت ۲ کشور از تمدن و هویت همدیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفانو دسانتز افزود: همکاری میان کلان‌شهرها در دنیا کمرنگ شده و جای خود را به همکاری شهرهای کوچکتر با نگاه خلاقانه برای تقویت صنعت توریسم داده که مهمترین ارگان کمک کننده در این امر شهرداری‌ها به عنوان پل ارتباطی میان دولت و شهروندان هستند.

وی ادامه داد: تحقق و پیاده سازی "توریسم مسوولانه" به عنوان یک ایده جدید و فرصتی خوب برای معرفی هویت تاریخی شهرها و تقویت فعالیت‌های اقتصادی در حوزه گردشگری از مهمترین اهداف این هیات در سفر به استان گلستان است.

رییس شرکت گردشگری نیکاس ایتالیا هم در این نشست بیان کرد: تلاش می کنیم در راستای تحقق توریسم مسوولانه، گلستان را به عنوان پایلوت در کشور ترسیم کرده و فرهنگ گردشگری را در میان خانواده‌های این استان گسترش دهیم.

شهردار گنبدکاووس نیز در این جلسه با برشمردن مزیت‌های فراوان این شهرستان گفت: قومیت‌های مختلف با دوستی و مسالمت در گنبدکاووس زندگی می‌کنند و صنایع دستی قومیت‌های آن مانند فرش، زیورآلات و روسری ترکمن برند منطقه است.

منصور طعنه گنبدی افزود: برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان، آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع)، وجود سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل با مساحت تقریبی سه هزار هکتار، گمرگ و بازارچه مرزی، دریاچه مصنوعی، میدان سوارکاری، شهر باستانی جرجان و دشت‌های زیبای مناطق شمالی گنبدکاووس از مهمترین آثار و مکان‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری گنبدکاووس است که معرفی صحیح این آثار در جذب گردشگران و مسافران بسیار موثر است.

وی در این نشست پیشنهاد خواهر خواندگی گنبدکاووس با یکی از شهرهای ایتالیا را مطرح کرد و گفت: شهرداری گنبدکاووس آماده همکاری برای تحقق این پیشنهاد با هدف تقویت فعالیت‌های فرهنگی است.

گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان و مقبره قابوس بن وشمگیر بنایی بازمانده از سده چهارم هجری، دهم تیر سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

وجود سه پهنه آبی طبیعی آلاگل، آلماگل و آجی گل در وسعتی بالغ بر سه هزار هکتار با عمیق تقریبی ۲ تا ۴ متر در منطقه ای گرم و خشک در جوار مرز های ایران و ترکمنستان در بخش مرری داشلی برون گنبدکاووس که میانگین بارش سالانه آن کمتر از ۲۵۰ میلی متر و تبخیر سالانه آن نیز سه تا پنج برابر میزان بارش است، یک موهبت الهی به شمار می رود.

تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

شهر باستانی جرجان که بر اساس کشفیات باستان‌شناسی، صعنت شیشه و سفالگری با مردم آن عجین بوده واقع در سه کیلومتری غرب مرکز شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس و در جوار مرقد مطهر یحیی بن زید(ع)، یکی از شهرهای مهم قرون اولیه اسلامی به حساب می‌آید که بر اساس نوشته جغرافی‌نویسان چون اصطخری و ابن حوقل با شهرهای معروفی مانند ری و نیشابور قابل مقایسه بوده است.

به گفته کارشناسان، بیش از صدها محوطه و تپه باستانی در گنبدکاووس وجود دارد که تنها بخش اندکی از آنها شناسایی شده و داده‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی نشانگر آن است که این منطقه تمامی شرایط لازم برای تداوم فرهنگی را تا دوران اسلامی داشته و کشف سفالینه‌های مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و عصر آهن در محلی به نام «حبی بلی » در محدوده شهر جرجان و در حاشیه رودخانه گرگان رود، شاهدی بر این مدعاست.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، گنبدکاووس یکی از گزینه‌های شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور برای ثبت جهانی است و برای تحقق این موضوع باید حدود ۲۰ اقدام زیرساختی از جمله ایجاد المان‌های مرتبط با فرش در این شهر اقدام شود.

برچسب‌ها گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی جهانگردی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی جهانگردی گنبدکاووس گلستان میراث فرهنگی جهانگردی اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۵۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل

رحیم یوسفی با اشاره به صدور ۱۰۷ فقره مجوز بهره‌برداری برای تولیدات گلخانه‌ای در استان اردبیل گفت: هم اینک یک هزار و ۷۰۴ هکتار زمین در هفت شهرک فعال استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران این بخش است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و کشت در محیط بسته را از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا، پارسال بیش از ۱۰۰ هکتار به مجموع گلخانه‌های فعال استان اضافه شد.

او تولید سالانه هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی، سه هزار و ۲۰۰ تن قارچ خوراکی، ۵.۴ میلیون شاخه گل و گیاهان زینتی، ۲۶۰ تن توت فرنگی و ۲۵ هزار تن انواع سبزی و صیفی را از جمله تولیدات مهم گلخانه‌ای استان اردبیل اعلام کرد.

یوسفی با اشاره به صادرات بخش زیادی از این محصولات به مقصد بازارهای خارجی گفت: پارسال در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران کشاورزی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران این بخش تسهیلات بانکی مورد نیاز پرداخت شد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین افزود: حمایت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از سرمایه‌گذاران در شهرک‌های گلخانه‌ای ادامه دارد به طوری که زیرساخت‌های لازم از جمله آب، برق، گاز، تلفن و خدمات دیگر از جمله راه دسترسی در این شهرک‌ها تامین شده و سرمایه‌گذاران پس از اجرای سازه، می توانند از تسهیلات بانکی نیز بهره‌مند شوند.

او با بیان این که استان اردبیل استعداد بالایی در ایجاد واحدهای گلخانه‌ای و تولیدات باغی دارد، تصریح کرد: شهرک گلخانه‌ای مغان با وسعت ۱۶۰۰ هکتار ظرفیت بزرگ تولید محصولات گلخانه‌ای محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری در استان و کشور محسوب می‌شود.

یوسفی گفت: ۱۷۵ هکتار از این شهرک به زیر کشت و تولید محصولات رفته و هم‌اکنون بالغ بر یک هزار و ۷۰۰ نفر در این واحدها مشغول به کار بوده و در حال استحصال ارقامی مانند فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه فرنگی، بادمجان، گل رز، گلهای زینتی و حتی موز هستند.

او اظهار کرد: عملیات ایجاد مجتمع گلخانه‌ای در ۴۰۰ هکتار از این شهرک نیز هم اینک با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد به بالا در حال تکمیل است که امسال با مرحله تولید محصول می رسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: با پایان و اتمام این واحدهای در دست احداث، ظرفیت اشتغال در شهرک گلخانه‌ای مغان از ۱۷۰۰ نفر کنونی به ۲ برابر افزایش خواهد یافت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • فراهم شدن شرایط جدید برای فروش برج‌های دو قلو شهرکرد
  • سرمایه‌گذاران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟
  • تشکیل کارگروه رفع موانع سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری ساوجبلاغ
  • کارزار بین‌المللی در اعتراض به اقدامات دولت ایتالیا علیه یک روزنامه/ سه خبرنگار در خطر صدور حکم نُه سال زندان قرار گرفته‌اند
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان
  • توسعه اقتصادی مبتنی بر نوآوری؛ لازمه اقتصاد چین
  • واگذاری ۷۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه در استان اردبیل
  • مجلس آینده آمیخته‌ای از تجربه و نگاه‌ نو است